Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Tämä on varmasti se "sopivin"

Vihreiden Ohisalo nostamassa Kirsi Pimiän sisäministeriön johtoon – Supon johtaja jäämässä toiseksi
Yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiällä ei ole aiempaa kokemusta sisäministeriön hallinnonalalta.


Vielä 2009 virheet oli vahvasti sitä mieltä että poliittiset virkanimitykset eivät kuulu demokratiaan. Niin se mieli vaan muuttuu kun ollaan itse päästy vallankahvaan. Vielä 2015 Ville Niinistö julisti että virkanimitysten piti perustua pätevyyteen.

 
Vielä 2009 virheet oli vahvasti sitä mieltä että poliittiset virkanimitykset eivät kuulu demokratiaan. Niin se mieli vaan muuttuu kun ollaan itse päästy vallankahvaan. Vielä 2015 Ville Niinistö julisti että virkanimitysten piti perustua pätevyyteen.

Vihreitäkin on tullut vihdoinkin oikea puolue ja pääsevät mukaan hillotolppien jakoon.
 
Ei tule puoluetta joka ei hallitukseen päästyään virkanimityksiä tee.Samat puolueet julistaa oppositiossa vastustavansa niitä ja arvostelee hallituksessa olevia niistä.Vallastahan siinä on kysymys kun saa oman näkemyksen henkilön virkaan nimittää.Kyyniseksi olen tullut ja kaikki puolueet tekee näin nyt ja tulevaisuudessa
 
Toisaalta, jos oikein haluaisi ilkeillä niin Turun puukkoterroristi päästettiin Suomeen Pelttarin vahtivuorolla. Well, nobody's perfect. Vihreiden kansliapäällikkö ei todnäk ole millään viisiin kärryillä poliisin ja rajavartiolaitoksen työstä.

Jos ilkeilen lisää niin pimiä heilutteli TERVETULOA -kylttejä kun maahan läpsytteli n. 30000 ukkoa
johon samaan Pelttari ei syyllistynyt. Ei todellakaan.

Liittyykös supotaustaisen ohittaminen jotenkin tähän ISIS-ämmien maahantuontiprojektiin ja Haaviston tapaukseen.

Aika kauas pitää historiassa mennä että on ollut näin vasemmistolainen hallitus. On puheenjohtajansa mukaisesti marxistinen vasemmistoliitto, Vihreät siirtyneet entistä vasemmalle, SDP:stä tullut uusi vasemmistoliitto ja keskusta ei siltä samalta keskustalta enää näytä -
ja RKP on kaapattu.
 
Viimeksi muokattu:
Helsinkiläistä suunnitteluajattelua edustavasta pyoraliikenne.fi:stä löytyy tämänkaltainen kaavio siitä, että milloin tulisi valita pyöräilylle sekaliikenne, milloin pyöräkaista ja milloin pyörätie: http://pyoraliikenne.fi/verkkotason-suunnitteluperiaatteet/#pyoraliikennejarjestelyn-valitseminen

Eli vielä 40 km/h -nopeuksilla hijaisemmilla sivukaduilla ("perusverkko") sekaliikenne ja mahdollisesti vielä 50 km/h -nopeuksillakin. Tämä liittynee siihen, että taajama-ajossa onnettomuuksia tapahtuu etupäässä risteyksissä, peräänajojen (joita vastaan pyöräkaistat ja pyörätiet suojaavat) ollessa selvästi harvinaisempia. Eli nähdäkseni esimerkiksi jos autoilija pystyy väistämään ajoradan reunaan pysäköityä autoa niin hän pystyy väistämään myös siinä samassa paikassa ajavaa pyöräilijää. Myös esimerkiksi Tanskassa ja muissa maissa missä panostetaan merkittävästi pyöräilyyn on nähtävissä, että pyöräkaistoja ja pyöräteitä on lähinnä pääkaduilla ja uusillekin sivukaduille tehdään vain jalkakäytävät.

Mitä normaaliin suomalaiseen pyöräilysuunnitteluun tulee (joka on käytössä useimmilla paikkakunnilla), niin se kyllä on se pahin mahdollinen vaihtoehto taajamaliikenteen turvallisuuden suhteen. Pyöräilijät saapuvat risteyksiin jalankulkijoiden seasta kovaa vauhtia, yleisesti kadun vasenta laitaa eli ihan eri kohdasta kuin muut ajoneuvot ja pahimmillaan vielä talojen nurkkia viistäen niin, että näkyvyys on käytännössä nolla risteävän kadun suunnasta. Kyltittämällä kevyen liikenteen väyliä (yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä) saadaan siis aikaiseksi monesti turvallisuustason romahtaminen sen sijaan, että parannettaisiin turvallisuutta. Toisaalta vaikka todellinen turvallisuus heikkenisi kevyen liikenteen väylän myötä, niin ihmisten kokema turvallisuus saattaa silti parantua, koska useimmat pyöräilijät Suomessa eivät ole nykyisin tottuneet ajamaan ajoradalla.

Jep jep, pyöräliikenne.fi on aika tuttua kauraa. Hyvä sivusto muidenkin kaupunkien käyttöön, ettei kaikkien aina tarvitsisi vääntää omia oppaitaan. Eikö ulkomuistista heitetty yksinkertaistukseni mukailekkin tuota kaaviota aika hyvin? Tuossakin sekaliikenne 40km/h alueilla vain väylillä joilla kvl alle 2000 ja pyöräilyä vähän?

Eli edelleen korkeammilla taajamanopeuksilla liikennemuodot täytyy erotella toisistaan. Pääsääntöisesti yli 30km/h nopeuksista lähtien - kuten kirjoitin. Siksi määrittelisin pyöräilyn edelleen oikeasti omaksi nopeusluokakseen. Tämä on siis henkilökohtainen teesini, joka poikkeaa tähänastisesta määritelmistä.

Ja olen täsmälleen samaa mieltä nykyisestä "kevari" suunnittelusta - pahin mahdollinen. Samaahan olen siitäkin sanonut.

Tanskassa tai Hollannissa sekaliikennettä ei kuitenkaan käytetä kuin tonttikaduillaKokoojakaduista lähtien alkaa erottelu olla jo tarpeen. Pääkaduista puhumattakaan. Jos KVL on yli 3000, on useimmiten kyse kokoojasta, joskaan määritelmä ei aina mene yksiin liikennemäärien kanssa. Pääkadut ovat yleensä kaupungin merkittävimpiä väyliä, joilla liikennettä saattaa olla esim. 8000 (KVL) ja ylöspäin. Taaskaan määritelmä ei ole sidottu liikennemääriin ja on varsin lavea, mutta näin yleensä.

Lisäystä: alkaa jo mennä todella pahasti OT:n puolelle, joten päätän tämän pyöräliikenteen suunnittelublogin osaltani tähän.
 
Toisaalta, jos oikein haluaisi ilkeillä niin Turun puukkoterroristi päästettiin Suomeen Pelttarin vahtivuorolla. Well, nobody's perfect. Vihreiden kansliapäällikkö ei todnäk ole millään viisiin kärryillä poliisin ja rajavartiolaitoksen työstä.
Ja onko edes kiinnostunut? Rajavartiolaitoksen tehtäviin kuuluu myös mm. sotilaallinen maanpuolustus. Onko Pimiällä mitään tietoa tai aiemmin osoitettua kiinnostusta aiheeseen?

SM kansliapäälikön virka ei ole mikään kisällin harjoittelupaikka.
 
Toisaalta, jos oikein haluaisi ilkeillä niin Turun puukkoterroristi päästettiin Suomeen Pelttarin vahtivuorolla. Well, nobody's perfect. Vihreiden kansliapäällikkö ei todnäk ole millään viisiin kärryillä poliisin ja rajavartiolaitoksen työstä.

Toisaalta kun ei mitään ymmärrä, niin ei myöskään pääse sotkemaan alaistensa töitä.
 
PerusSuomalaiset voisivat kostona sitten seuraavalla vaalikaudella vaatia ympäristöministerin salkun ja laittaa sinne kaikista ilmastotoimivastaisimman henkilön virkaan. Siinä saa sitten tärähtäneistö nauttia, kun ilmastotoimia tehtäessä on käsijarru puolittain päällä.
 
PerusSuomalaiset voisivat kostona sitten seuraavalla vaalikaudella vaatia ympäristöministerin salkun ja laittaa sinne kaikista ilmastotoimivastaisimman henkilön virkaan. Siinä saa sitten tärähtäneistö nauttia, kun ilmastotoimia tehtäessä on käsijarru puolittain päällä.

Persut tulevat kierimään samojen ongelmien eli hupenevien verovarojen parissa joten jos he jollakin ilveellä (vähintään 35% kannatus) pääsevät hallitukseen niin sama soppa mutta eri mausteilla on luvassa. Ilmastonmuutos tuskin on agendalla, mutta jokin valtioon kohdistuva pakkotyö tulee kyseeseen. Millään muulla keinolla korttitaloa ei saada pidettyä pystyssä kun työllisyyttä voidaan ainoastaan "kehittää" luopumalla työehtosopparien minimipalkasta ja mennä kilpailemaan muiden "hyvinvointimaiden" kuten Kiinan ja Intian kanssa halpismarkkinoista. Tämän ja aiemman hallituksen agendalle kuuluu myös matutus siinä mielessä, että tällä saadaan lisäpontta asutuskeskityslei... *öhöm* asutuskeskittymien asuntojen rakentamisen ja hintojen kuplaan saadaan puhallettua pari molekyyliä lisää ilmaa. Jos raha ei olisi ongelma niin kukaan ei olisi ikinä kuullutkaan, että täällä olisi ongelmaa ilmaston kanssa.
 
Median nostama Marin ja heppatytöt- "ilmiö" ei näy konkretisoituneen uusimman gallupin mukaan.

Kansa vaatii uudelleenkoulutusta..
 
49355422398_c7f096bfc3_k-1118x629.jpg

Sanna Marinin hallituksella on 82 avustajaa, joista erityisavustajia on 69 ja valtiosihteereitä 13. / Kosti Keistinen / Valtioneuvoston kanslia
Ex-kansliapäällikkö avustajista: Hallituksen bluffi meni läpi
ANTTI KIRKKALA | 22.01.2020 | 07:20- päivitetty 22.01.2020 | 07:27

Erkki Virtanen hämmästelee väitettyä ministerien avustajien tarvetta.

Pitkän virkamiesuran tehnyt Erkki Virtanen arvostelee poliittisen avustajakunnan paisumista Antti Rinteen (sd.) ja sittemmin Sanna Marinin (sd.) hallitusten aikana.

Hänen mukaansa ilman pätevyysvaatimuksia pestatut erityisavustajat ja valtiosihteerit eivät ole parantaneet lainvalmistelun laatua tai ministeriöiden poliittista ohjausta. Virkamiesten työaikaa kuluu sen sijaan yhä enemmän poliittisten avustajien opastamiseen.
– Olin pitkään töissä ministeriöissä ja elin sen kauden läpi, kun ensimmäiset erityisavustajat tulivat. Kaartia on sen jälkeen paisutettu, mutta ei tämä apparaatti ole parantanut merkittävästi yhtään mitään, Erkki Virtanen sanoo Verkkouutisille.
Virtanen työskenteli 1970-luvun lopulta valtiovarainministeriön budjettiosastolla ja jäi syksyllä 2015 eläkkeelle työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikön tehtävästä.
– Sanoisin ikään kuin sloganina, että kautta aikain erityisavustajakunnan kanssa on mennyt näin: kolmasosasta on ollut apua esimerkiksi ministerien ja virkamiesten välisessä kommunikaatiossa, jos ministerillä on vähän kiire. Kolmasosa on yhdentekeviä, ei mitään väliä. Ja kolmasosasta on suorastaan haittaa, Erkki Virtanen sanoo.
Hän kertoo keskustelleensa tilanteesta useiden virkamiesten kanssa.
– Sanottiin, että he tulevat ohjaamaan tietyn uudistuksen johtamista. Todellisuudessa johtavien virkamiesten aika meni heidän opettamiseensa. Ensiksi puolueen A valtiosihteerille pitää opettaa, mistä on kysymys. Sitten kun hän lähtee, niin vuorossa ovat puolueen B, C, D ja E valtiosihteerit, Erkki Virtanen sanoo.
– Ja sen jälkeen kimppuun hyökkää samassa tarkoituksessa erityisavustajien armada. Virkamiesten aika kuluu sitten tähän.

Bluffi EU-puheenjohtajuudesta
Entä jos hallituksen avustajakuntaan uponneet miljoonat olisi ohjattu virkamiespuolen vahvistamiseen? Virtanen ei näe lisärahaa tarpeellisena, vaan uudistaisi hallintoa työnjohdollisin keinoin.
Hän ideoi työ- ja elinkeinoministeriössä virkamiehistä koostuvan reservin eli ”juristipoolin”, jota ohjattiin kiireellisimpiin tehtäviin.
– Siellä oli monilla juristeilla varaus, että jos omissa hommissa oli pikkuisen väljyyttä, niin he voisivat siirtyä tarpeen mukaan muualle sellaisiin palokuntahommiin. Tämän olisi suonut leviävän laajemminkin valtionhallintoon, sillä se toimi erittäin hyvin meillä, Erkki Virtanen toteaa.

Erityisen outona entinen kansliapäällikkö pitää hallituksen esittämää väitettä, jonka mukaan avustajien määrää oli kasvatettava viime kesänä alkaneen EU-puheenjohtajuuden vuoksi.
– Se perustelu oli ihan huuhaata. Ei kadulta voi poimia ihmistä, joka voisi yhtäkkiä antaa mitään kontribuutiota EU-puheenjohtajakaudella. Se oli pelkkä bluffi, eivät he koskaan tehneet mitään EU-hommia. Mutta tämäkin meni kuin häkä läpi mediassa, Erkki Virtanen sanoo.

 
Back
Top