Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Sipilän alku pääministerinä näytti lupaavalta. Näytti siltä, että hänellä olisi ollut halua ihan oikeasti uudistaa. Osaaminen ja voimat tais loppua kesken. Ja ideologiakin tais lapioda hiekkaa jalasten alle. SDP:n pääministereillä ei ole edes yritystä. Jonkun tolkun talousihmisen pitäisi jollakin vertauskuvalla saada poliitikot ja virkamiehet tajuamaan missä taloudessa oikeasti mennään. Pitäisi olla tavoitteena esim. maksaa valtioiden ja kuntien velat 6 vuoden aikana kokonaan pois. Ja tehdä sen tavoitteen mukaiset toimet. Nyt on ihan säälittävää näpertelyä joidenkin miljoonien siirtelyillä taskusta toiseen.
 
Sipilän alku pääministerinä näytti lupaavalta. Näytti siltä, että hänellä olisi ollut halua ihan oikeasti uudistaa. Osaaminen ja voimat tais loppua kesken. Ja ideologiakin tais lapioda hiekkaa jalasten alle. SDP:n pääministereillä ei ole edes yritystä. Jonkun tolkun talousihmisen pitäisi jollakin vertauskuvalla saada poliitikot ja virkamiehet tajuamaan missä taloudessa oikeasti mennään. Pitäisi olla tavoitteena esim. maksaa valtioiden ja kuntien velat 6 vuoden aikana kokonaan pois. Ja tehdä sen tavoitteen mukaiset toimet. Nyt on ihan säälittävää näpertelyä joidenkin miljoonien siirtelyillä taskusta toiseen.

Kuudessa vuodessa? Ja toimet? No ok, lähdetään tekemään toimia; (näitä nyt ei pidä ottaa niin vakavasti :) )
Velat maksetaan eläkerahastoista ja vastapainoksi korotetaan eläkemaksuja se 2% että pystytään edes maksamaan eläkkeet, sitten toiset 2% jotta saataisiin edes vähän puskuria.

Noin, velat maksettu, sitten toimiin talouden pariin;
Ansiosidonnaisen valtionosuudet pois, säästöä 2,3mrd€. Vähän siinä voisi liitot vastustaa ja lakkoa puskea, mutta mitäs niistä.
Säätiöt verolle, siinähän sitten Kojamot, RKP:n sekä SY:en eri säätiöt olisivat samalla viivalla.
Asumistuki pois, säästö 2,1mrd€. Pienituloiset kadulle ja velkavivulla sijoitusasunnon ostaneet jää pankin ongelmaksi.
Suorat yritystuet (lainat, takaukset, tuet) pois, säästö 1,2mrd€, ja yhteisöveroihin 1,5%:n korotus niin ollaan EU:n keskiarvossa.

Siinä olisi velaton valtio ja talous hetken tasapainossa. Eikä leikkauksetkaan koskettanut kuin yli puolta kansaa. Mitkähän mahkut olisi perustaa hallitus tuolla ohjelmalla ja millähän todennäköisyydellä tulisi valituksi myös seuraavalla kaudella...

Sipilä yritti johtaa Suomea kuten yritystä, se on tuhoon tuomittu ajatus ja siksi meillä on nyt tämä nykyinen hallitus.
 
Entä jos normaalitilanteessa menojen lisäys laitonta jos edellisen vuoden BKT:n kasvu alle x,x%?
Siihen voisi leipoa
a. lamarahaston, johon kerättäisiin varoja jotta voitaisiin tehdä laman aikana jotain kunnollisia investointeja?
b. velanmaksusuunnitelman valtion ja kuntien menoille

Nyt tuntuu, että nousukaudella menojen kasvamisella ei ole mitään rajaa koska meillä on varaa ja sitten taas laskukaudella pitää ylläpitää kulisseja sekä pitää elvyttää. Enää ei nousukaudella makseta elvytys velkoja pois.
 
Entä jos normaalitilanteessa menojen lisäys laitonta jos edellisen vuoden BKT:n kasvu alle x,x%?

Nyt tuntuu, että nousukaudella menojen kasvamisella ei ole mitään rajaa koska meillä on varaa ja sitten taas laskukaudella pitää ylläpitää kulisseja sekä pitää elvyttää. Enää ei nousukaudella makseta elvytys velkoja pois.

Ai niin kuin Yhdysvalloissa, johon sitten vuosittain tehdään poikkeuksen poikkeus velan määrän lisäämiseksi? Hallitushan niitä lakeja tuppaa säätämään...

Ai että tuntuu? :D Hitto kun olisi edes nousukaudella hetken talous plussalla...
 
Sipilä yritti johtaa Suomea kuten yritystä, se on tuhoon tuomittu ajatus ja siksi meillä on nyt tämä nykyinen hallitus.

Millaiset yrittäjät kaatoivat Antti Rinteen hallituksen?

Miksi Keskusta kaatoi Antti Rinteen hallituksen juuri ennen Suomen EU-puheenjohtajakauden ratkaisevia hetkiä? Monien tiedotusvälineiden mukaan kyseessä oli Juha Sipilän ja eräiden muiden keskustapuolueen sisällä vaikuttavien yrittäjien kosto.

Miksi Rautaruukki lainasi Juha Sipilälle yli 30 miljoonaa, jotta Sipilä voisi ostaa Rautaruukin omistamat Solitra-teknologiayhtiön osakkeet – ja myydä ne saman tien yli nelinkertaisella hinnalla Yhdysvaltoihin? Miksei Rautaruukki myynyt itse omia osakkeitaan vaan siirsi voitot Sipilälle ja hänen kavereilleen? Suurien lainojen antaminen yksittäisille pienyrittäjille ei normaalisti kuulu valtionyhtiöiden tehtäviin.

Miksi Keski-Pohjanmaan Sote-piiri haluttiin pitää pikkuruisena, vain 60 000 ihmisen suuruisena? Minkä takia kyseisen Sote-piirin kuljetukset haluttiin välttämättä keskittää hätäisen ja virheellisiä tietoja sisältävän tarjouksen tehneelle tuntemattomalle yritykselle, jonka omistivat Juha Sipilän veli ja herätysliikeuskovaisten oman kuljetusyrityksen toimitusjohta
ja?

Miten keskustajavaikuttajat muuttivat miljardien eurojen verran valtion asuntorahoitusta yksityiseksi omaisuudeksi TA-yhtymän (Tarveasunnot) kautta?

Hännisen ja Liskin kirja käy läpi myös useita muita tapoja, joiden kautta Juha Sipilä ja muut keskustalaiset poliitikot ovat muuttaneet suuria määriä valtion rahaa joko omaksi tai kaveriensa omaisuudeksi.



Mutta ei Sipilä ole ainoa venkula, eikä Kepu ole ainoa puolue joka kepuloi. Kaikki isot ja vähän pienemmätkin puolueet tekevät ihan samaa ja jokaisessa puolueessa on omat Sipilänsä. Se on iso ongelma silloin kun puhutaan talouden tervehdyttämisestä ja laaditaan leikkauslistoja ja niiden painopisteitä.

Ei mene arvat tasan myöskään rahan jakamisessa.

Toiset pojat saa ja toiset ei saa :ROFLMAO:

 
Tiina Jylhän juristi Kari Uoti kertoo Iltalehdelle, että HVK vastasi The Look Medical Caren korvausvaatimukseen tänään ilmoittaen, etteivät he aio maksaa. Uotin mukaan haastehakemus asiasta aiotaan jättää sitten, kun se saadaan tehtyä.

– Tähän päivään asti annoimme HVK:lle mahdollisuuden maksaa meidän vaatima vahingonkorvauksemme. Nyt he ovat ilmoittaneet, että he eivät maksa. Lupasimme jo aiemmin viedä asian oikeuteen, jos he eivät maksa, kertoo Uoti Iltalehdelle.



"En minä koskaan mikään liikemies ole edes ollut. Olin peluri. Ero on siinä, että liikemies rakastaa rahaa sinänsä, mutta peluri ei. Hänelle peli on itseisarvo."

 
Kuudessa vuodessa? Ja toimet? No ok, lähdetään tekemään toimia; (näitä nyt ei pidä ottaa niin vakavasti :) )
Velat maksetaan eläkerahastoista ja vastapainoksi korotetaan eläkemaksuja se 2% että pystytään edes maksamaan eläkkeet, sitten toiset 2% jotta saataisiin edes vähän puskuria.

Noin, velat maksettu, sitten toimiin talouden pariin;
Ansiosidonnaisen valtionosuudet pois, säästöä 2,3mrd€. Vähän siinä voisi liitot vastustaa ja lakkoa puskea, mutta mitäs niistä.
Säätiöt verolle, siinähän sitten Kojamot, RKP:n sekä SY:en eri säätiöt olisivat samalla viivalla.
Asumistuki pois, säästö 2,1mrd€. Pienituloiset kadulle ja velkavivulla sijoitusasunnon ostaneet jää pankin ongelmaksi.
Suorat yritystuet (lainat, takaukset, tuet) pois, säästö 1,2mrd€, ja yhteisöveroihin 1,5%:n korotus niin ollaan EU:n keskiarvossa.

Siinä olisi velaton valtio ja talous hetken tasapainossa. Eikä leikkauksetkaan koskettanut kuin yli puolta kansaa. Mitkähän mahkut olisi perustaa hallitus tuolla ohjelmalla ja millähän todennäköisyydellä tulisi valituksi myös seuraavalla kaudella...

Sipilä yritti johtaa Suomea kuten yritystä, se on tuhoon tuomittu ajatus ja siksi meillä on nyt tämä nykyinen hallitus.

Hyvä, että osaat mitoittaa oikeaan suuntaan talouden korjaustoimia. Kaikki ei osaa. Kun ei johtajat osaa ajatella mitä toimia täytyisi tehdä velkojen maksun eteen, niin niitä ei tehdä. Ja velka kasvaa. Mitä pidemmälle talouden korjaustoimia lykätään, niin sitä rajummat ne on. Me ei voida elää velaksi.
 
Ei uhkaa, se alkoi jo ajat sitten, siitä vaan ei puhuta niinkuin pitäisi. Hämmentävän selvästi Euron käyttöönottamisella ja -näivettymisellä- on korrelaationsa. Mulle on perskohtaisesti ihan sama mikä valuutta on käytössä tai mikä sen nimi on eli en ole mikään markkaan rakastunut kansalainen.

Ideologisista tulokulmista ei löydy ratkaisua, olen siitä varma. Poliitikot pelaavat ideologisilla ratkaisuilla, koska he eivät oikeasti voi tai osaa muuta.

Ruotsi on porskutellut melko hyvällä vauhdilla koko ajan sillä kelluvalla kruunullaan.

No, nyt velkasaldomme on jo sellainen, ettei eurosta irtoaminen ole mahdollista muuten kuin jos euro kaatuu ja sitä tuskin tapahtuu.

Poliitikkojen leikkaaminen menoista tarkoittaa sulle mulle - politiikkaa, oikeasti. Jostain leikataan ja jonnekin annetaan....mikähän ratkaisu sekin on sitten olevinaan? Sipilöinti-berneröinti-politiikalla ei synny yhtään sen kummempia ratkaisuja kuin millään muillakaan tempuilla.
Onko Euro=näivettyminen?
Minä taas vetäisin sen ongelmien "alkamisajankohdan" siihen vuoden 2007 Vanhasen hallituksen päätökseen ryhtyä ottamaan lisää velkaa, entisen pois maksamisen sijaan. Harmi, että tuli se Yhdysvaltain asuntomarkkinoidenkuplan puhkeaminen ja siitä seurannut eurokriisi ja ensin Vanhasen ja sitten Kiviniemen ja sitten Kataisen ja vielä Stubbin hallitusten kyvyttömyys reagoida Suomen taantumaan/lamaan, enkä ihan 100% vakuuttunut ole siitäkään, missä määrin Sipilän toimet olivat nostamassa Suomea takaisin kasvu-uralle ja missä määrin siihen vaikutti kv.-markkinoiden tilanne...

Edit.
Ja ei. Euro-uskovainen en ole, mutta en myöskään markka-haikailija. Se D-vitamiini oli varmaan vientiyritysten näkökulmasta ihan jees, mutta tavallinen kansalainen saattoi kirota, kun tuontiauto tai kahvipaketti kallistui devalvaatioprosentin verran, kun vuorineuvokset eivät muuten saaneet paperia myytyä maailmalle.
 
Sitä se tarkoittaisi kirjaimellisesti, satoja tuhansia ihmisiä asunnottomana kadulla. Minä mukaan lukien.
No ei välttämättä ihan noin.

Joidenkin talousviisaiden mukaan nykyisen kaltainen asumistuki pitää vuokrat keinotekoisesti korkealla, koska vuokranantajat tietävät että yhteiskunta maksaa viulut. Markkinat luultavasti sopeutuisivat hyvinkin nopeasti tukien poistoon eli vuokrahinnoista lähtisi noin 30-50%.

Omasta mielestäni fiksumpaa olisi esimerkiksi poistaa asumistuki ja korottaa työttymyyskorvausta niin että sillä katettaisiin myös asumiskustannukset.
 
Kun ei johtajat osaa ajatella mitä toimia täytyisi tehdä velkojen maksun eteen, niin niitä ei tehdä. Ja velka kasvaa. Mitä pidemmälle talouden korjaustoimia lykätään, niin sitä rajummat ne on. Me ei voida elää velaksi.

Maksamme velkaa :ROFLMAO:

Ei tilanne ole Suomessa erityisen huono, kun Suomi ei nyt kuitenkaan ole mikään Kreikka tai edes Italia.

Budjettikuri on sisäänrakennettu myös euroalueen sääntöihin, joita Suomi on mallioppilaan lailla noudattanut vuodesta toiseen. Yksi näistä säännöistä on, että valtiontalouden alijäämä ei saisi ylittää kolmea prosenttia bruttokansantuotteesta.

Nyt tämä vaatimus on heitetty romukoppaan ja budjetit saavat olla reilusti alijäämäisiä koronakriisin hoitamiseksi.



Lehtinen ymmärtää ihmisten huolen Suomen julkisen velan kasvusta. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei valtion velkaa voi verrata yksityishenkilön velkaan.

– Ihmiset ottavat velkaa niin, että ne saa maksettua kokonaan pois elinaikana. Valtio sen sijaan on olemassa pysyvästi ja sillä voi olla myös velkaa pysyvästi, hän toteaa.


Kaikki valtiot ovat velkaa eikä velkaantuminen ole mikään ongelma kunhan ei mennä liiallisuuksiin. Tällä hetkellä kannattaa pohtia lähinnä sitä mihin rahareikiin sitä velkarahaa työnnetään. Kohdentamisessa on jo nyt ollut omat ongelmansa ja se kyllä vähän huolestuttaa.

Tämä on hyvä neuvo...

Lehtinen toivoo, että hallitus miettisi menoja kasvattavien uudistuksien tarpeellisuutta ja lykkäämistä tulevaisuuteen. Pääministeri Sanna Marinin johtama hallitus lupaa ohjelmassaan muun muassa pidentää oppivelvollisuutta, lisätä hoitajamitoitusta sekä tehdä Suomesta hiilineutraalin vuoteen 2035 mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Marinin hallituksen pitäisi purkaa sellaisia toimia ja menoja, jotka itseasiassa on aloitettu aikaisempien hallitusten aikana, niinä hyvinä aikoina. Hallinnolla on tapana aloittaa uusia uusia rahoituskohteita silloin kun menee lujaa ja hyvin ja rahaa tulee sisään joka tuutista. Huonojen aikojen myöhemmin koittaessa nämä mainitut menot jo käsitetään olevan pysyviä, eikä kukaan aloita suunnittelua niiden poistamisesta.
Menokohteiden tulisi noudattaa suhdanteita ja ymmärtää että mikään peruselämän ulkopuoline rahantuhlaaminen ei voi olla pysyvä ratkaisu vaan sellainen voi kestää vain niin kauan muin menee hyvin.

Toki tuo purkamisratkaisu tarkoittaa joidenkin hallinnollisten tyhjäntoimittajien irtisanomista, mutta täytyy hyväksyä että "harrastamiselle" ei ole sijaa jos rahaa ei ole.
Hallituksen tulee siis kyseenalaistaa ja purkaa entisiä ylimitoitettuja hyvinvointikohteita ja hylly-villejen turhia virkoja.
.
 
Onhan tuota velan nousua tapahtunut viime aikoina muuallakin.
Tässä kohti täytyy muistuttaa siitä tosiasiasta, että Yhdysvallat ja Suomi ovat velkaantumisen suhteen erilaisissa asemissa. Yhdysvallat velkaantuu omassa valuutassaan, mikä vieläpä sattuu olemaan kansainvälinen reservivaluutta. Euromaa kuten Suomi velkaantuu käytännössä vieraassa valuutassa. Yhdysvaltojen huolettomasta velkaantumisesta ei voi päätellä, että Suomi voisi velkaantua yhtä huolettomasti (en väitä, että sinä väität näin, mutta tämä on syytä pitää mielessä maita vertaillessa).

Yhdysvaltain dollari on ja näillä näkymin tulee olemaan valuuttojen kuningas. Amerikkalaisessa keskustelussa silloin tällöin esitetyt huolestuneet näkemykset Yhdysvaltojen velkaantumisesta ovat aika kummallisia.

Suomessa ei ole oltu huolissaan niinkään velan määrästä, vaan lisävelkaantumisesta. Suomi on velan suhteen ollut suhteellisen säntillinen maa, Suomi onkin vähävelkainen maa esim. etelä-eurooppalaisiin maihin nähden (jotka eivät toki aseta rimaa korkealle). Suomen nykyinen velkasuhde ei siis itsessään ole syy merkittävään huoleen.
 
Omasta mielestäni fiksumpaa olisi esimerkiksi poistaa asumistuki ja korottaa työttymyyskorvausta niin että sillä katettaisiin myös asumiskustannukset.

Asumistukea on hankala korvata työttömyystuella toisaalta siksi, että läheskään kaikki asumistuen saajat eivät ole työttömiä ja toisaalta siksi, että asumiskulut vaihtelevat rajusti eri paikkakunnilla. Pääkaupunkiseudulla pienikin yksiö maksaa nykyisin vähintään noin 700 euroa kuussa, siinä missä jollakin kovasta muuttotappiosta kärsivällä paikkakunnalla sen voi saada reilulla 200 eurolla.
 
Ei. Asumistuki ei ole tuki köyhälle, vaan rikkaalle vuokra-asunnon omistajalle.
Toisaalta jos sulla ei ole varaa asua kalliilla alueella, miksi minun pitäisi maksaa asumisesi? Miksi et muuta halvemmalle alueelle, maaseutu on täynnä halpoja asuntoja.
Työ- ja opiskelupaikat ovat pääosin isoilla paikkakunnilla. Syrjään muuttaminen tarkoittaisi monille vapaaehtoista pitkäaikaistyöttömyyttä.
 
Back
Top