Melko rohkea veto Suomen Hallitukselta, polttoaineveron korotus. Kun Suomi keväällä meni Koronan takia karanteeniin, tämä ei ihan kaikkia ammattiryhmiä koskenut. Kuljetusala ei jäänyt vaatehuoneeseen pitämään Teams palavereita etänä vaan työntekijät, jotka ovat myös äitejä ja isejä, puolisoita, sisaruksia ihan normaaleja ihmisiä painelivat mukisematta etulinjaan uhkaa vastaan, josta kenelläkään ei ollut kokemusta koskaan aiemmin. Yhteistyössä kaikkien toimijoiden kanssa saimme pidettyä kaikki kuljetusketjut pystyssä. Suurteollisuus toimi normaalisti, elintarvike-, alkutuotanto-, tuonti- ja vientiketjut toimivat ilman häiriötä. Tästä johtuen Suomi pystyi ottamaan lainaa, ihmiset saivat normaalisti ruokaa kaupoista, apteekit toimivat ja niistä sai lääkkeitä yms. Sairaalat toimivat normaalisti ja karanteeni meni lähes huomaamattomasti ohi.
Mikäli kuljetusketjut olisivat romahtaneet, no on vanha viisaus, että kolme päivää nälkää johtaa anarkiaan. Anarkiaa ei kaduillemme siis tullut.
Saimme omalta osaltamme estettyä, ettei Suomi ajautunut kivikaudelle ja kiitos tuosta työstä oli? Maria Ohisalo tosin kiitti vesilaitosten työntekijöitä ja päiväkodin hoitajia, jotka ovat hänen näkemyksensä mukaan kansakunnan selkäranka. Huomauttaisin Ohisalolle, että jos yksikin puhdistuskemikaalikuorma esimerkiksi vesilaitokselle jää toimittamatta, laitos väistämättä pysähtyy ja alueelta loppuu puhdas vesi.
Toisaalta on vaikeaa kiittää, jos ei tiedä tai ymmärrä toisen panostusta yhteiskunnassa.
Mutta tänään 1.8.20 kuljetusalalle elintärkeä diesel koki vuosituhannen suurimman hinnankorotuksen n. 7 senttiä litralle. Tämä ajaa kuljetusyritykset entistä ahtaammalle ja vaarantaa työpaikkoja. Kohonnut polttoaineen hinta vaikuttaa loppukuluttajan hintoihin ja loppujen lopuksi kiihdyttää inflaatiota. Suomessa tavaraliikenteestä n. 90% kulkee kumipyörillä.
Nyt kun Marin ja kumppanit näyttivät kuljetusalalle kiitoksena Korona-keväästä keskisormea, miten mahtaa käydä, kun Koronan toinen aalto saavuttaa Suomen? Siinä on hyvä kysymys.