Bensan hinta ylös, turvetuotanto alas? Pian maalla vain masokisti äänestää keskustaa
6.10.202015:42päivitetty 6.10.202015:47
Perussuomalaisten viesti ympäristöasioiden tiimoilta uppoaa keskustan peruskannattaja-alueilla asuviin pian kuin veitsi lypsytilallisen voihin.
Liikenne- ja viestintäministeriön tilaamat vaikutustenarvioinnit liikenteen päästövähennyskeinojen tehokkuudesta ja kustannuksista valtiolle ovat valmistuneet, ja kansan rivit kuohahtavat taas.
Vaikutustenarvioinnit osoittavat, että hallituksen tavoitetta liikenteen päästöjen puolittamisesta ei voida toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää toimia, joilla voidaan korvata fossiilisia polttoaineita liikenteessä ja joilla edistetään autokannan uudistumista.
Moninaisissa keinovalikoimissa on mukana polttoaineverotus: lisää veroa bensalle ja dieselille. Papereihin on rätkäisty tällainen ehdotus: korotetaan polttoaineverotusta tasolle 100 euroa/tCO2 vuonna 2025 ja tasolle 200 euroa/tCO2 vuonna 2030. Veronkorotus fossiilisille polttoaineille olisi noin 34–40 senttiä/litra.
Aikamoinen nousu. Kyseinen kohta jatkuu näin: koska pienituloisten aiheuttamat päästöt ovat kaikkialla Suomessa matalampia pienituloisten kuin keski- ja suurituloisten keskuudessa, voidaan pienituloisimmille kotitalouksille kompensoida polttoaineen hinnannoususta aiheutuvat haitat pienellä osuudella koko tuottokertymästä. Kompensaation yksityiskohdat, kuten myöntökriteerit, ovat lopulta poliittinen päätös.
Ai jai, millainen häkkyrä tästä mahtaisikaan syntyä.
No, kyseessä on eräänlainen pohjapaperi. Mitään ei ole vielä päätetty, vaikka hätäisimmät verkkokeskustelijat ovat jo näin päätelleet ja tuomionsa punavihreälle hallitukselle antaneet.
Keskustan kannalta tilanne on erityisen ikävä. Pohjanmaalla ja Pohjois-Suomessa kauhistellaan tavan kepulaisten tuvissa jo nyt nykyhallituksen touhuja: turvetuotantoa ajetaan veronkorotuksilla alas, ja ylipäänsä nykyhallituksen meininki ei oikein tahdo taipua perikeskustalaisen arvopohjaan.
Jossain keskustelussa eräs turveyrittäjä puki ajatuksensa sanoiksi tyyliin: ”Aikamoinen masokisti tässä saa olla, jos meinaa keskustaa jatkossa äänestää.”
Ja kun julkiseen keskusteluun nostetaan polttoaineverotus, maalla se kirpaisee erityisesti – bussiyhteydet kun ovat heikot. Omalla autolla ajelu on välttämätöntä.
Tilanne sataa suoraan perussuomalaisten laariin. Puolueen viesti ympäristöasioiden tiimoilta uppoaa nyt keskustan peruskannattaja-alueilla kuluneesti sanottuna kuin veitsi lypsytilallisen voihin.