Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Mahtoikos mennä niin, että kun kädet ojossa rauhan uskontoa otettiin vastaan keväällä ja kesällä 2015, niin hallitus oli kokoomuksen ja kepun ohjauksessa? Sitä hintaa maksamme pitkään. No ehkä se oli sitä tarvittavaa työperäistä muuttoa?

Niin se meni että Kepu/Kok/PS valitsi rajaturvallisuusratkaisuksi mallin kädet ylös ja housut alas. Tätä ei esimerkiksi PS ole ollut erityisen halukas muistelemaan vaikka kymmenien pakolaisten vastaanottamisesta kyllä jaksetaan nykyhallitukselle mölistä. Ei kovin uskottavaa toimintaa.
 

Jotenkin tuntuu turhalta enemmistöhallituksen ollessa normi nämä välikysymykset.
Juu, ei ole tainnut hallitus kaatua välikysymykseen ihan viime vuosina ;) Sinänsä nämä ovat aika turhia. Toki onhan tuo kansalle leipää ja sirkushuveja kun voivat "jännittää" onko maassa seuraavana päivänä hallitusta. Siitä voi olla montaa mieltä toteutuuko tuossa demokratia hyvin vai huonosti.
 
Niin se meni että Kepu/Kok/PS valitsi rajaturvallisuusratkaisuksi mallin kädet ylös ja housut alas. Tätä ei esimerkiksi PS ole ollut erityisen halukas muistelemaan vaikka kymmenien pakolaisten vastaanottamisesta kyllä jaksetaan nykyhallitukselle mölistä. Ei kovin uskottavaa toimintaa.
Tilanne olisi ollut varmasti tuo keväällä 2015 olisi vallassa ollut vaikka Pohjoismainen Vastarintaliike. Ongelma oli muualla kuin Suomessa jos rajojen ylitse lompsitaan kenenkään ihmettelemättä sen suuremmin kuka tulija on ja minne tulija on menossa.

Se mitä tapahtui myöhemmin on oleellista. Miten tuo 35 000 ihmistä hoidettiin. Palautettiinko henkilöt joilla ei ollut edellytyksiä turvapaikkaan. Kyseessähän oli suurimmalta osin siirtolaisvyöry joka oli lainsäädännöstä ja sopimuksista johtuen "naamioitu" turvapaikanhakija virraksi. Siirtolaisuus kun ei anna oikeutta jäädä maahan mutta turvapaikan saaminen tämän oikeuden antaa.

Ongelmahan ei ole edelleenkään täysin poistunut näiden vuoden 2015 tulijoiden kohdalla. Maahan jäi paljon laittomia siirtolaisia. Harmi, että perussuomalaiset lensivät hallituksesta ulos. Edelleenkään Suomessa ei täysin ymmäretä riskejä jotka on johdettavissa laittomaan siirtolaisuuteen kun puhutaan ihmisistä jotka eivät maan kulttuuriin ja lainsäädäntöön halua sopeutua. Näitä on aika tavalla. Tuostahan seuraa se vihervasemmistolainen unelma eli monikulttuurinen yhteiskunta joka koostuu rinnakkaisyhteiskunnista. Ei monikulttuurisuus ole toiminut missään maassa ei edes yhdysvalloissa jota voitaisiin kuitenkin aikamoisena kansojen sulatusuunina pitää ja joka tuon siirtolaisuuden kanssa on taistellut jo pitkän tovin. Eurooppa on tuon tien alussa vasta mutta näytöt ovat aika heikkoja mitä tulee tilanteen hoitamiseen tai hallintaan.
 
Käsittääkseni turvallisesta maasta tulevalle ei voi myöntää turvapaikkaa? Ja koska 2015 tulijat tulivat Ruotsista, niin kai meidän pitää antaa Svenin ja Johanin tulla myös? Vai onko turvapaikan myöntö jotenkin etnisyydestä kiinni, mikä vaikuttaa minusta aika rasistiselta.

Onhan tosin Ruotsissa Malmö ja Rinkeby...

Toivottavasti päättäjämme oppivat omista ja aikaisemmista virheistä.
 
:unsure:

Järjetöntä pakittelua tässä maailmantilanteessa...


Ulko- ja turvallisuuspolitiikan sisäpiiriläinen kertoi Iltalehdelle, että hallituksessa olisi epävarmuutta siitä, meneekö Suomi enää Naton 5. artiklan mukaiseen CMX-harjoitukseen, kirjoittavat Lauri Nurmi ja Juha Ristamäki.


Toisen sisäpiiriläisen mielestä kyse olisi ”valtavasta virheestä ja Suomen aseistariisunnasta”, joka muuttaisi paikkaamme Euroopan ulko- ja turvallisuuspoliittisella kartalla.
 
Käsittääkseni turvallisesta maasta tulevalle ei voi myöntää turvapaikkaa? Ja koska 2015 tulijat tulivat Ruotsista, niin kai meidän pitää antaa Svenin ja Johanin tulla myös? Vai onko turvapaikan myöntö jotenkin etnisyydestä kiinni, mikä vaikuttaa minusta aika rasistiselta.

Onhan tosin Ruotsissa Malmö ja Rinkeby...

Toivottavasti päättäjämme oppivat omista ja aikaisemmista virheistä.

Ongelma on, että on katsottu vain lähtömaan perusteella asiaa, eikä sitä mitä henkilö on tehnyt sillä välin, kun on oman maansa jättänyt ja ilmestynyt Suomeen. Media kritiikittömästi uutisoi Turkista EU:n seilaavia pakolaisia, mutta jätti sen kertomatta, että merkittävä osa näistä ei ollut enää vuosiin asunut kotimaissaan. Esimerkiksi moni oli asunut ja peräti työskennellyt Turkissa, unohtamatta jopa perheen perustamista. Valtaosa tulijoista oli ennne EU:n saapumista de facto turvassa, mutta lähtivät taloudellisista syistä EU:n, jossa onkin selkeästi näkynyt "pakolaisvirtojen" määränpäistä, mistä saa parhaimmat ilmaiset edut ja samalla myös motiivi. Esimerkiksi Virossa nämä "pakolaiset", täkäläisittäin laittomat maassaolijat, vangittiin, koska eivät haluneet hakea turvapaikkaa ja näin laillista perustetta maassaoleskelulle ei ollut. Puhumattakaan niistä, jotka eivät haluneet jäädä aiempiin maihin, joissa on tarjolla nuiva elintaso työttömille uuseurooppalaisille. Näitä pakolaisia piti lähes pyssyin estää pääsemästä pois turvallisesta maasta kohti taloudellisesti parempaa maata. Eivät tällaiset keinottelijat ole minkään sopimuksen mukaisia pakolaisia.
 
Niin se meni että Kepu/Kok/PS valitsi rajaturvallisuusratkaisuksi mallin kädet ylös ja housut alas. Tätä ei esimerkiksi PS ole ollut erityisen halukas muistelemaan vaikka kymmenien pakolaisten vastaanottamisesta kyllä jaksetaan nykyhallitukselle mölistä. Ei kovin uskottavaa toimintaa.
Onhan siinä kuitenkin pieni vivahde-ero, ps:n jäsenistö laittoi surkeasta kaksivuotisesta hallitustaipaleesta vastuussa olleen puoluejohdon kokonaisuudessaan vaihtoon, ja ne on sittemmin erotettu puolueesta.

Kokoomuksen silloinen sisäministeri, rajavastuussa ollut Petteri Orpo taas johtaa puoluettaan ilman haastajia.
 
Käsittääkseni turvallisesta maasta tulevalle ei voi myöntää turvapaikkaa? Ja koska 2015 tulijat tulivat Ruotsista, niin kai meidän pitää antaa Svenin ja Johanin tulla myös? Vai onko turvapaikan myöntö jotenkin etnisyydestä kiinni, mikä vaikuttaa minusta aika rasistiselta.

Onhan tosin Ruotsissa Malmö ja Rinkeby...

Toivottavasti päättäjämme oppivat omista ja aikaisemmista virheistä.

Kauttakulkumaalla ei ole merkitystä, vaan kansalaisuudella. Turvapaikkahakemusten kansalaisuuksien 10 kärki Suomen rajoilla:
Irak, Afganistan, Somalia, Venäjä, Turkki, Iran, Nigeria, Syyria, Jemen, Kamerun.

Simpauttaja
 
:unsure:

Järjetöntä pakittelua tässä maailmantilanteessa...


Mikähän hallitus viimein kasvattaisi ne kuuluisat munat ja lähettäisi hakemuksen NATOon. Joo-o kansa vastustaa mutta sama kansa kyselyiden mukaan ei vastusta jos hallitus ja presidentti on sitä mieltä että nyt mennään...
 
Mikähän hallitus viimein kasvattaisi ne kuuluisat munat ja lähettäisi hakemuksen NATOon. Joo-o kansa vastustaa mutta sama kansa kyselyiden mukaan ei vastusta jos hallitus ja presidentti on sitä mieltä että nyt mennään...

Hyvä kysymys,

Uuden NATO- maan hyväksymiseen tarvitaan hyväksyntä kaikilta NATO:n jäsenmailta. Kaiken sen päänaukomisen jälkeen, mitä suomalaiset poliitikot ovat tehneet Puolaan, Unkariin, Kreikkaan ja Italiaan, noinkohan nuo maat lähtisivät tukemaan Suomen NATO- jäsenyyttä. Sitä voi arvailla.

Simpauttaja
 
Kauttakulkumaalla ei ole merkitystä, vaan kansalaisuudella. Turvapaikkahakemusten kansalaisuuksien 10 kärki Suomen rajoilla:
Irak, Afganistan, Somalia, Venäjä, Turkki, Iran, Nigeria, Syyria, Jemen, Kamerun.

Simpauttaja

Ihanko totta? Tämä nyt ei tosin kuulu tähän aiheeseen, jatkot pakolaisketjuun?

https://migri.fi/milloin-hakemusta-ei-kasitella-suomessa-:


"Kansainvälistä suojelua koskeva hakemuksesi voidaan jättää tutkimatta Suomessa seuraavissa tapauksissa:
...
  • Olet saapunut turvallisesta maasta, jossa olisit voinut saada turvapaikan tai toissijaista suojelua tai muuten riittävää suojelua ja jonne sinulla on riittävästi siteitä ja jonne sinut voidaan palauttaa (turvallinen kolmas maa).
  • Sinut voidaan lähettää toiseen valtioon, joka on vastuussa turvapaikkahakemuksesi käsittelystä vastuunmäärittämisasetuksen perusteella.(Dublin-menettely)"
 
Hyvä kysymys,

Uuden NATO- maan hyväksymiseen tarvitaan hyväksyntä kaikilta NATO:n jäsenmailta. Kaiken sen päänaukomisen jälkeen, mitä suomalaiset poliitikot ovat tehneet Puolaan, Unkariin, Kreikkaan ja Italiaan, noinkohan nuo maat lähtisivät tukemaan Suomen NATO- jäsenyyttä. Sitä voi arvailla.

Simpauttaja

Noo, noissakin maissa on ollut vaaleja ja eri puolueita sekä asioita sen muutaman vuosikymmenen mitä ovat jäseninä olleet. Eiköhän Suomen päänaukomiset mahdu siihen muottiin. Ei valtion kannata olla pitkävihainen ja pikkumainen. Muuten olen sitä mieltä että ko. maille kyllä kerrotaan miten äänestetään oikein siinä tilanteessa että Suomi hakisi jäsenyyttä.
 
Hyvä kysymys,

Uuden NATO- maan hyväksymiseen tarvitaan hyväksyntä kaikilta NATO:n jäsenmailta. Kaiken sen päänaukomisen jälkeen, mitä suomalaiset poliitikot ovat tehneet Puolaan, Unkariin, Kreikkaan ja Italiaan, noinkohan nuo maat lähtisivät tukemaan Suomen NATO- jäsenyyttä. Sitä voi arvailla.

Simpauttaja
Politiikka on politiikkaa ja jos nuo maat hyötyvät Suomen mukana olosta niin kaikesta "päänaukomisesta" huolimatta maat äänestevät, että tervetuloa. Jos eivät hyödy niin yrittävät kammeta itselleen jotain etua tai sitten äänestävät ei. Tuohan tässä niin huvittavaa on, että täällä kuvitellaan, että naton ovi on auki ja suomi pääsee jäseneksi kun vain keksii lähettää hakemuksen siinä vaiheessa kun naapuri ylittää vaalimaan ja helikopterit pyörivät eduskuntatalon katolla. Miksi helvetissä muut maat haluaisivat maan joka on valmis ottamaan sopimuksesta edut mutta ei vastuita? Toisinsanoen antaa muiden huolehtia toistensa puolustamisesta mutta kun itse kaipaa apua hakee jäsenyyttä.

Suomalaiset ovat toisinaan itsepetoksen mestareita. Sehän näkyy hyvin niin koko nato keskustelussa (jota ei tosiasiallisesti edes käydä tai olla käyty) kuin myös EU sekä maahanmuutto politiikassa sekä keskustelussa jota näiden ympärillä käydään.
 
Jos tarkoitetaan Euroopan ihmisoikeussopimusta, niin Suomi ei ollut vielä Kekkosen aikana siinä mukana, koska liityimme siihen vuonna 1989.
Enpä tiennyt tuollaista sopimusta olevan olemassakaan. Tarkoitin tietenkin YK:n Ihmisoikeuksien yleismaailmallista julistusta.
Onpas sitä tullut synnyttyä melkoiseen banaanivaltioon!

Tuossa Euroopan ihmisoikeussopimuksessa on kyllä mielestäni ongelmallisia kohtia. Tarkoittaako 'kansalaisen karkottamisen kielto' siis sitä, että Suomen kansalaisuuden saaneelta ulkomaalaiselta (ei siis Suomessa syntyneeltä) ei voida evätä tai peruuttaa kansalaisuutta tämän syyllistyessä vakavaan rikokseen?

Ja 'ulkomaalaisten joukkokarkotusten kiellonhan' voi käsittää niin, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita, ts. laittomasti maassa olevia ei saisi poistaa maasta 'joukoittain'.
 
Onpas sitä tullut synnyttyä melkoiseen banaanivaltioon!

Tuossa Euroopan ihmisoikeussopimuksessa on kyllä mielestäni ongelmallisia kohtia. Tarkoittaako 'kansalaisen karkottamisen kielto' siis sitä, että Suomen kansalaisuuden saaneelta ulkomaalaiselta (ei siis Suomessa syntyneeltä) ei voida evätä tai peruuttaa kansalaisuutta tämän syyllistyessä vakavaan rikokseen?

Ja 'ulkomaalaisten joukkokarkotusten kiellonhan' voi käsittää niin, että kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita, ts. laittomasti maassa olevia ei saisi poistaa maasta 'joukoittain'.
"On lottovoitto syntyä Suomeen"... tämä taottiin päähän jo peruskoulussa ainakin Viherlaaksossa, joten eläpä hättäile. Varsinaisiin kysymyksiisi vastaus on valitettavasti 'kyllä'.
 
Onhan siinä kuitenkin pieni vivahde-ero, ps:n jäsenistö laittoi surkeasta kaksivuotisesta hallitustaipaleesta vastuussa olleen puoluejohdon kokonaisuudessaan vaihtoon, ja ne on sittemmin erotettu puolueesta.

Kokoomuksen silloinen sisäministeri, rajavastuussa ollut Petteri Orpo taas johtaa puoluettaan ilman haastajia.

Tämä on vahvasti subjektiivinen asia. Minä en näe puheenjohtajan vaihtamista reset-nappina joka poistaa kaikki menneet möhläykset. Eikä näe moni muukaan jos jotakin voi päätellä siitä että ns. vappusatasesta sujuvasti irvaillaan myös Marinin johtamalle SDP:lle. Ei voi olla niin että PS voidaan noin helpolla valkopestä mutta muita puolueita ei. Eihän?
 
Back
Top