Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

121226259_10157273748076603_4962964125544054565_o.jpg
 
Minä en ole Sannan fani, mutta pitää kyllä ihmetellä täällä sinfoniana soivaa pääministerin haukkumista. Nyt on Sanna maski asiassakin ollut paha tyttönen. Itse tässä olen mietiskellyt, että edellisetkin hallitukset ovat tienneet, että epidemioiden riski on olemassa, niin miksihän ei ole rakennettu riittävää maskivarastoa jo aiemmin? Oltaisiin tältä maskihässäkältä selvitty huomattavasti paremmin. Ai niin joku hallitushan taisi ajaa huoltovarmuutta alas, olisiko peräti ollut Orpon puolueen porukkaa hallituksesta tuolloin vastuussa. Vihervasemmiston feministinen siipi ajaa meitä kohti ongelmia se on selvä, mutta sylttypesä on ehkä muualla kuin Sannassa. Oikeisto ainakin pilasi asemansa edellisen hallituksen aikana ja suorastaan heitti avaimet kohti vihervasemmistoa. Niin kauan kuin tavallinenkin ihminen saa äänestää, niin se ei ehkä äänestä silloin oikeistoa, kun huomaa, että he ajavat vain marginaalin asiaa eli pääomatulojen saajien asiaa. Kokoomus saisi suurvoiton, jos he ajaisivat myös muidenkin asiaa.

Sipilän hallitus avasi ihmisten silmät Kokoomuksen touhuille. Siitä suosta on vaikea nousta minkä viime aikojen gallupit paljastavat. Luotto meni eikä ihan heti palaudu. Ja samat sanat kepulle. Gallupit puhuvat puolestaan. On kyllä todettava että Kokoomuksen oppositiossa on ollut lähinnä säälittävää ininää ja yleisesti ottaen epäuskottavaa vouhotusta. Ainakin olen ollut erittäin pettynyt Orpoon ja kumppaneihin.

En hetkeäkään epäile saati esitä etteikö hallitus olisi virheitäkin tehnyt mutta keväästä saakka jatkunut ulvonta siitä että kaikki mahdollinen myönteinen kehitys on aina tapahtunut hallituksesta huolimatta menee ajoittain överiksi. Eiköhän siellä ainakin välistä ole jossakin myös onnistuttu. Kevään rutistuksen lopputulema puhukoon puolestaan. Se joka saa syyt ottakoon myös positiiviset tulokset nimiinsä. Kevät ei tietysti pitkälle kantanut ja nyt on uudet murheet käsissä. Se mikä itseni keväällä yllätti oli lainsäädännön tiukkuus sen suhteen mitä edes hallitus pystyy tekemään ja mihin kaikkeen kansalaisilla aina on perustuslaillinen oikeus vaikka hallitus tekisi mitä. Kansalaiset voisivat tietysti vähän tykönään miettiä onko kaikkea sitä pakko tehdä mihin on oikeus. Vai voisiko joskus painottaa yhteistä etua ennen omia nuuskanhakureissuja tms.

Paljon on tekemistä niin huoltovarmuuden kuin valmiuslainsäädännönkin puolella. Oli suorastaan hämmästyttävää miten onneton pandemiavalmius meillä ihan suunnitellusti oli. Esimerkiksi hengityssuojaimia ei varastoitu huoltovarmuuskeskuksen toimesta lainkaan ja vain hyvällä tuurilla oli se yli-ikäinen satsi possuflunssan jäljiltä jonkun hallin perällä. Voin kuvitella että tämä tuli hallituksellekin yllätyksenä kun oletusarvo aina on että virkamiehet ja edelliset hallitukset ovat laatineet asialliset suunnitelmat ja myös noudattaneet niitä. Onneksi tähän on saatu korjausta. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata tämän harjoituksen jälkiarviota kunhan saadaan vähän keskustelun kierroksia alas ja asiasisältöä ylös.
 
Pilailu sikseen....

Mä muistelisin törmänneeni Vassareita ja Virheitä äänestävien journalistien suhteen lukuun 70%.

Jos mietitään, että talous-, urheilu-, tekniikka- ja teknologia-, ruoka- jne. toimittajista iso osa on keskilinja-konservatiivisto tai keskusta-oikeisto -suuntaan meneviä, niin tilanne on noiden aihekenttien ulkopuolella aika toivoton.

Sitten kun mietitään, että tyypillinen miestenlehti on yhden aiheen tai aihekentän julkaisut, joka tarkastelee asioita luonnontieteellisyyteen nojaavalla tavalla (TM. Hifi, Metsästys- ja Kalastus, Tuulilasi, Ase ja Erä....) niin tilanne käy sanoma ja yleisaikakauslehtien suhteen jo täysin toivottomaksi.

Ja kun muistetaan, että järjestölehdet ovat todella iso osa lehtikenttää, niin toivo siitä, että journalismi palaisi journalismiin tuntuu siirtyvän lähes kokonaan tubettajien, vloggaajien, bloggaajien ja podcastaajien varaan.
Taisi olla 2015, kun Helsingin Yliopiston journalisti-linjalle (jolle on lähtökohtaisesti hyvin vaikea päästä), valittiin 16 parasta hakijaa ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiksi. Kaikki naisia.
Noh, jos olisi valittu "sattumalta" 16 parasta hakijaa, jotka kaikki osoittautuivat suomalaisiksi miehiksi, niin sitä vinkulelujen puremisen aiheuttamaa meluhälyä ei voisi edes ennustaa...

Suomen suurin ongelma, enkä nyt mielestäni liioittele, on seuraava: "Humanististen tieteiden kriisi".
Tawja Halonen vielä sumpli itsensä HYY:n hallitukseen, niin nyt ollaan Tampereen Yliopiston tiellä Stadissakin.

Road to perdition.
 
Juu jäähän siihen 4% vara, että uutinen voi olla muutakin kuin ideologian tuotos. Toki päätoimittajan aatteellisella suuntauksella taitaa olla vielä merkittävämpi vaikutus uutisten sisältöön kuin perus toimittajan ajatuksilla.

Ilmeisesti Suomessa on siis vain 100 toimittajaa, koska eihän niitä ole kuin Sannikka, Ukkola, Puopolo ja Timo Haapala Eli 4%, jotka eivät ole marxilaisia
 
Niin,


Mitenkä olisi nastarenkaiden kieltäminen. Tai erillinen vero nastarenkaille. Kerrankin vero, joka ei koske rekkaliikennettä.

Keväällä teiden urat on niin syvät, että hyvin kyllä havainnollistaa, mihin verorahat uppoaa.

Minulla ei ole ikinä ollut nastarenkaita ja varovaisuutta noudattaen kitkarenkailla on hyvin ja turvallisesti pärjännyt ilman kolareita.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys on toiselle, joten vastaus ei tule minulta. Mutta teen vastakysymyksen. Kyseinen hallitus pyrki ajamaan palkansaajan asemaan erittäin suuria heikennyksiä, kuvitteletko, että demokratian vielä vallitessa vallitessa sillä menestyy?

Jos vasemmisto ajaa palkansaajan asemaan heikennyksiä, siitä voi lukea sen, että valtio on lähellä konkurssia.

Jos oikeustohallitus tuon tekisi, niin olisi tietenkin lähes yleislakko ja muut sosialistien hulinat käynnissä. Nyt niitä ei ole, kun hallituksessa on SDP ja vasemmistoliito. Toivottavasti AY- liikkeiden valta Suomessa vähitellen saataisiin jätettyä sinne, mihin jäi Neuvostoliittokin.

Simpauttaja
 
Voisitko tarkentaa mistä puhut?
Minua risoo eniten Kokoomuksen käynnistämä operaatio soterahojen pumppaamiseksi veroparatiiseihin. Pörriäisten johtopaikkoja miehitettiin entisillä kokoomusministereillä ja kuprulle keksittiin lutuinen nimikin eli valinnanvapaus. Senhän täytyy olla hyvä juttu.

Vaikka olenkin nykyään yrittäjä ja riistokapitalisti niin olen koko aiemman työurani ollut aktiivinen ay-liikkeessä toimien mm. vuosia nykyisin osaomistamani firman toimihenkilöiden luottamusmiehenä. Minulla on aika hyvä perspektiivi molempien osapuolten asioihin. Uskon edelleen sopimusyhteiskuntaan ja vaikkapa yleissitoviin työehtosopimuksiin. Joustojakin voi ja pitää olla mutta niitä voidaan tehdä yhdessä sopien. Homma toimii kun luottamus ja vastapuolen arvostus on kunnossa. En arvostanut Sipilän pumpun kyykytyshaluja. Se touhu ei vastannut omia arvojani vaan oli samanlaista perseilyä kuin telakkakommareilla 70-luvulla.
 
Niin,


Mitenkä olisi nastarenkaiden kieltäminen. Tai erillinen vero nastarenkaille. Kerrankin vero, joka ei koske rekkaliikennettä.

Keväällä teiden urat on niin syvät, että hyvin kyllä havainnollistaa, mihin verorahat uppoaa.

Minulla ei ole ikinä ollut nastarenkaita ja varovaisuutta noudattaen kitkarenkailla on hyvin ja turvallisesti pärjännyt ilman kolareita.

Simpauttaja

Kannattaa muistaa, että uria aiheuttaa pääasiassa painuminen, eli nastoja poistamalla et pääse urista eroon. Raskasliikenne kuluttaa tiestöä huomattavasti.
 
Minulla ei ole ikinä ollut nastarenkaita ja varovaisuutta noudattaen kitkarenkailla on hyvin ja turvallisesti pärjännyt ilman kolareita.

Sinä pärjäät kitkoilla niin kauan, kun noin puolet autoilijoista ajaa nastoilla. Näin ainakin alan asiantuntijat väittävät. Jäätiköllä kitka toimii vain kun nastat ovat karhentaneet sen. Ja empiirisen kokemuksen perusteella sanon, että totta tämä on.

Ajahan tavallisella hlöautolla neitseelliselle jäätikölle, jota ei vielä nastat ole päässeet puremaan, niin tiedät mitä ym. tarkoittaa.

Kahtena viime talvena on ainakin meillä päin ollut kelejä, jolloin kitkoilla eteneminen on ollut luojassaan. Viime talvena tuo keli kesti monta viikkoa yhtä putkea. Sai olla alla ihan hyvät nastapyörät, jotta pärjäsi. Kitkoja vaihdettiin nastapyöriin viime talvena kesken talven ja paljon....koska ihmisten oli päästävä töihinsä ym.
 
Kannattaa muistaa, että uria aiheuttaa pääasiassa painuminen, eli nastoja poistamalla et pääse urista eroon. Raskasliikenne kuluttaa tiestöä huomattavasti

Jep. Keskeiset puutavara-ajojen tiestöt ovat notkollaan ja missään tapauksessa liikennetiheys ei ole SE, joka on syönyt asfaltin veks. .

Onkohan asfalttikaan sitä, mitä valettiin pintoihin -70-luvulla, tuskin. Kerrospaksuudet ovat korjausvaluissa lähes naurettavat.
 
Jos vasemmisto ajaa palkansaajan asemaan heikennyksiä, siitä voi lukea sen, että valtio on lähellä konkurssia.

Jos oikeustohallitus tuon tekisi, niin olisi tietenkin lähes yleislakko ja muut sosialistien hulinat käynnissä. Nyt niitä ei ole, kun hallituksessa on SDP ja vasemmistoliito. Toivottavasti AY- liikkeiden valta Suomessa vähitellen saataisiin jätettyä sinne, mihin jäi Neuvostoliittokin.

Simpauttaja
Kyllä AY liikkeellä on oma tehtävänsä yhteiskunnan työmarkkinoiden vakauttajana. Itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että emme siirry yhdysvaltojen malliin tuossa asiassa. Marinin hallituksen isoja ongelmia on mielestäni, että se keskittyy maailman parantamiseen tässä ajassa sen sijaan, että se pohtisi asiaa pitkällä tähtäimellä. Nyt pitäisi saada kyky auttaa kuntoon myös tulevaisuudessa. Jos suomalaiset yritykset kaatuvat ja veronmaksaja romahtavat taakkansa alle niin seuraus on, että meillä ei ole varaa auttaa sen enempää itseämme kuin muitakaan. Tilanne on siis maailmanparantamisenkin kannata huono. Tuo pitäisi tuossa viheravasemmistolaisessa hallituksessa tajuta. Suomen ja suomalaisten on voitava hyvin ja talouden on oltava kunnossa jotta syntyy pääomaa jolla pitää hyvinvointiyhteiskunta hengissä ja rahaa voi olla mahdollista jakaa myös ulkomaille.

Hommaa ei auta yhtään, että annetaan EU:n elvytysrahastolle 2 euroa ja saadaan korvamerkittyä rahaa 1 euro takaisin. Samalla tuetaan talouksia jotka käytännössä ovat meille kilpailijoita. Suomi käy loppujen lopuksi aika vähän sellaista kauppaa etelä-euroopan kanssa, että oikeasti hyötyisimme tuollaisesta tukien jakamisesta.
 
Kyllä AY liikkeellä on oma tehtävänsä yhteiskunnan työmarkkinoiden vakauttajana. Itse ainakin pidän tärkeänä sitä, että emme siirry yhdysvaltojen malliin tuossa asiassa. Marinin hallituksen isoja ongelmia on mielestäni, että se keskittyy maailman parantamiseen tässä ajassa sen sijaan, että se pohtisi asiaa pitkällä tähtäimellä. Nyt pitäisi saada kyky auttaa kuntoon myös tulevaisuudessa. Jos suomalaiset yritykset kaatuvat ja veronmaksaja romahtavat taakkansa alle niin seuraus on, että meillä ei ole varaa auttaa sen enempää itseämme kuin muitakaan. Tilanne on siis maailmanparantamisenkin kannata huono. Tuo pitäisi tuossa viheravasemmistolaisessa hallituksessa tajuta. Suomen ja suomalaisten on voitava hyvin ja talouden on oltava kunnossa jotta syntyy pääomaa jolla pitää hyvinvointiyhteiskunta hengissä ja rahaa voi olla mahdollista jakaa myös ulkomaille.

Hommaa ei auta yhtään, että annetaan EU:n elvytysrahastolle 2 euroa ja saadaan korvamerkittyä rahaa 1 euro takaisin. Samalla tuetaan talouksia jotka käytännössä ovat meille kilpailijoita. Suomi käy loppujen lopuksi aika vähän sellaista kauppaa etelä-euroopan kanssa, että oikeasti hyötyisimme tuollaisesta tukien jakamisesta.
Ajankohtaan sopivasti voisi sanoa että laitetaan se maski ensin omille kasvoille ja sitten vasta vieruskaverille. Näinhän meitä opastetaan lentokoneissakin ilmanpaineen laskun varalta. Sama asia tässäkin..
 
Jep. Keskeiset puutavara-ajojen tiestöt ovat notkollaan ja missään tapauksessa liikennetiheys ei ole SE, joka on syönyt asfaltin veks. .

Onkohan asfalttikaan sitä, mitä valettiin pintoihin -70-luvulla, tuskin. Kerrospaksuudet ovat korjausvaluissa lähes naurettavat.
Se tiestön kuluminen on vähän paikkakohtaista: jossain teillä näkyy vesikeleillä henkilöauton pienet raiteet, jossain taas näkyvät raskaankaluston isommat pyöränpainumat. 70-80-luvuilla tiet tehtiin sen aikuisten autojen painojen ja liikennemäärien mukaisiksi. Sittemmin ne tiet on jääneet huonommalle hoidolle ja tähän päälle on tullut lisääntyneet liikennemäärät ja yhä raskaampi raskasliikenne sekä pienenevät tiemäärärahat niin tässä ollaan..
 
Ajankohtaan sopivasti voisi sanoa että laitetaan se maski ensin omille kasvoille ja sitten vasta vieruskaverille. Näinhän meitä opastetaan lentokoneissakin ilmanpaineen laskun varalta. Sama asia tässäkin..
Vihervasemmistolle tuntuu olevan kovin vaikeaa käsittää syy/seuraussuhteita. Jos tuhoamme taloutemme emme voi auttaa itseämme emmekä muita. Homma on loppujen lopuksi hyvin yksinkertaista. Vähän sama kun miljonääri joka joka vuosi lahjoittaisi 10% omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen, päättäisikin lahjoittaa koko omaisuutensa kerralla. Lämmittää toki hetken enemmän mutta sitten seuraavana vuonna ei lahjoitusta enää tulekaan. Lyhyellä tähtäimellä miljonääri auttoi paljon mutta pidemmällä tähtäimellä vähemmän kuin jos olisi jatkanut tuota 10% jakamista vuosittain.
 
Sinä pärjäät kitkoilla niin kauan, kun noin puolet autoilijoista ajaa nastoilla. Näin ainakin alan asiantuntijat väittävät. Jäätiköllä kitka toimii vain kun nastat ovat karhentaneet sen. Ja empiirisen kokemuksen perusteella sanon, että totta tämä on.

Ajahan tavallisella hlöautolla neitseelliselle jäätikölle, jota ei vielä nastat ole päässeet puremaan, niin tiedät mitä ym. tarkoittaa.

Kahtena viime talvena on ainakin meillä päin ollut kelejä, jolloin kitkoilla eteneminen on ollut luojassaan. Viime talvena tuo keli kesti monta viikkoa yhtä putkea. Sai olla alla ihan hyvät nastapyörät, jotta pärjäsi. Kitkoja vaihdettiin nastapyöriin viime talvena kesken talven ja paljon....koska ihmisten oli päästävä töihinsä ym.
Minulla on nastat ja vaimolla kitkat.

Ei ollut yksi eikä kaksikaan kertaa viime "talvena", kun rouva ilmoitti ottavansa sen nsstarenkaisen töihin mennessään. Meillä kun on sekä talo että lehmähalli mäen päällä ja jos tie on kuin luistirata, niin et pääse kotiin etkä töihin. Kylille lähtiessä pitää sitten vielä kiivetä valtatielle liittymästä ja pysähtyä tietysti siihen mäkeen odottamaan muuta liikennettä. Sen arvaa miten siinä käy. Yksi työntekijä vaihtoi talvella autonsa uudempaan, jossa sattui olemaan kitkat. Se seisoi monena aamuna siinä mäen alla, kun ei päässyt ylös ja sitten vaihtui nekin renkaat nastallisiin. Toki näitä mäkiä hiekoitettiin aina kun ehdittiin, mutta harvoin kukaan ehti aamu kuudeksi sitä tekemään, kun töihin piti päästä.
Pääteillä pystyi kyllä ajamaan kitkoillakin kohtuu hyvin läpi talven.

Jos kitkoilla aikoo ajella, niin auton perässä pitää olla pari sangollista hiekkaa läpi talven.
 
Back
Top