ollaan syyttämässä lokakuussa voimassa olevan lainsäädännön perusteella tilanteessa, jossa valmiuslaki oli keväällä käytössä ja ministerin valta oli eri, mitä se on nyt. Mihin tämä johtaa tulevaisuudessa, onkin sitten eri asia, koska tuleville Suomen hallituksille tulee eteen erilaisia kriisejä. Joko pandemiaa tai muuta kriittisempää.
Eiköhän kyse ole -vain- oppositiopolitikoinnista? Ja pitää ottaa huomioon se, että myös -valmiuslait- ovat lakeja, joita pitää noudattaa. Mutta sekin lienee totta, ettei normaaliolojen lakien mukaan voitane arvioida toimintaa -poikkeusoloissa- vaan kehys pitää pysyä siellä -valmiuslain oloissa-. Muuten käy niin, että poikkeusolojen lait pakottavat vastuulliset tähyämään normaaliolojen lakikokoelmaa ja poikkeusolojen lait ovatkin jo kuollut kirjain. No, eiköhän tässä nyt tasaisesti marssiteta lakiasiantuntijoita kommentoimaan metiassa näitä kysymyksiä.