Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Verotus on autoilun osalta hyvin vääristynyt, koska se nojaa aivan liikaa yksittäisen hyödykkeen menekkiin ja siitä on liian moni asia nyt riippuvainen. Koko ajatus autoilun pitämisestä ehtymättömänä verojen lypsylehmänä on lopulta kestämätön strategia.

Tiemaksuilla voitaisiin kompensoida suoraan rakennus- ja ylläpitokuluja, kuten muuallakin maailmassa. Ajoneuvojen vuosittainen veromaksu voidaan sitoa esim. tehoon eikä katoaviin päästöihin ("ökyteslat" verolle). Kilometritkin saadaan talteen katsastuksissa ja huolloissa. Tulevaisuuden autoista voidaan kilometrit todennäköisesti lukea jollain etäsysteemillä, kun kilometreihin pohjautuva verotus tulee normiksi.

24/7 paikannus kelpaa hyvin yrityskaluston verotukseen. Yksityisajojen verotus täytyy hoitaa jotenkin toisin. Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys jo sisäisen turvallisuuden nimissä digitalisoituvassa maailmassa.
Verotus on vääristynyt se on selvä. Infraan autoilun verotuksesta menee se yksi kuudesosa, jos sitäkään, loput sitten valtion muihin menoihin.

Silti verottaa tulee jatkossakin, se on selvä - miten, on se ongelma. Toistat tuossa vain sen mitä jo sanoin tiemaksuista. Ne ovat vain pieni pala palapeliä, eivätkä korjaa itse ongelmaa: poistuvaa mahdollisuutta polttoainekulutuksen verottamisessa kun käyttövoima muuttu sähköksi.

Kilometrit saadaan talteen katsastuksissa ja huolloissa? Ei taida ihan noin vain onnistua. Saksassakin mittareiden viilaaminen lienee enemmän sääntö kuin poikkeus autoa myytäessä. Suomessa jotenkin vielä hyväuskoisesti niihin on luotettu, mutta kun mahdollisuus olisi välttää jopa tuhansien eurojen verot niin... Kuinka sen nyt sanoisi? Tilaisuus tekee verovälttelijän.

Kyllä tuo seuranta, toteutetaan se sitten GPS:n avulla tai muuten, tarvitsee jonkin laajemman ja varmemman systeemin kuin mitä autojen nykyiset mittarit tarjoavat. Ei ihan helppo pala purtavaksi.

Ongelma ei koske muuten vain Suomea, vaan on aika globaali. Tässäkin asiassa kannattanee seurata mitä muualla maailmalla tähän haasteeseen reagoidaan ja mitä lähdetään jalkauttamaan.
 
Nopea ajatus teknisestä ratkaisusta on ODB2 porttiin kiinnitettävä palikka, joka lukee auton kilometrit reaaliajassa. Kilometrit välitetään palikasta tien varressa olevaan lukijaan ilman paikannustietoja. Netin veropalvelussa voisi ilmoittaa täydentäviä tietoja, jos ajelee paljon kinttupoluilla eikä eksy koskaan taajamiin (muuten tulee ikävä pompsahdus kilsaveroihin).

Hankin hiljattain ODB2 lukijan moottoripyörääni huoltoja varten. Voin seurata kilsoja reaaliajassa puhelimesta bluetoothin välityksellä. Proof of conceptina voisin matkan alku- ja loppupäässä kirjauttaa kilsat kahteen eri puhelimeen ja välittää ne molemmista tietokantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Idiootti!
 
En nyt itse ihan ymmärrä, että miksi tästä kilometripohjaisesta verotuksesta pitää tehdä näin vaikeaa. Autojahan käytetään säännöllisin väliajoin katsastuksessa, jossa myös mittarilukema otetaan ylös. Tämä tieto vain suoraan verottajalle ja verotukseen sopiva kerroin auton rekisteröintipaikan (=käyttäjän asuinpaikan) mukaan. Toki mittarilukemaa voi yrittää muokata yms vilppiä harrastaa, mutta laittamalla sanktiot kohdalleen tästäkin varmaan päästään suurilta osin.
 
Kun hallitus sanoo, että tarkoitus ei ole vähentää ajamista vaan vähentää päästöjä, niin sehän tarkoittaa käytettävän kaikkia erilaisia energiamuotoja, muita kuin diesel ja bensa.
Kaikki vouhkaa nyt sähköautoista joiden tarvitsema latausinfra ei edes ole riittävästi valmiina ja autot kalliita.
Tankkeihin voi tällä välin laittaa etanolia. Hallituksen tavoite päästön vähentämisestä toteutuu.

Hallituksen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin tarjota apua muutossarjan asentamiseen ja aika moni auto alkaa käyttämään etanolia. Päästöt lähes nolla.
Kelpaako ratkaisuksi?
.
 
En nyt itse ihan ymmärrä, että miksi tästä kilometripohjaisesta verotuksesta pitää tehdä näin vaikeaa. Autojahan käytetään säännöllisin väliajoin katsastuksessa, jossa myös mittarilukema otetaan ylös. Tämä tieto vain suoraan verottajalle ja verotukseen sopiva kerroin auton rekisteröintipaikan (=käyttäjän asuinpaikan) mukaan. Toki mittarilukemaa voi yrittää muokata yms vilppiä harrastaa, mutta laittamalla sanktiot kohdalleen tästäkin varmaan päästään suurilta osin.
Matkamittari ei ole pakollinen varuste, eikä rikkoutunutta tarvitse korjata. Tilalle voidaan myös vaihtaa toinen mittaristo, jonka matkamittari näyttää mitä näyttää.

Katsurin ylös merkitsemät kilometrit ei sitä muuta.
 
Matkamittari ei ole pakollinen varuste, eikä rikkoutunutta tarvitse korjata. Tilalle voidaan myös vaihtaa toinen mittaristo, jonka matkamittari näyttää mitä näyttää.

Katsurin ylös merkitsemät kilometrit ei sitä muuta.
Ja vaikka muuttaisi niin katsastuksia tulee nykyään kovin harvoin. 4 vuoden laskutusjakso olisi ehkä turhan rankka.
 
Olisiko vaikeaa antaa kehityksen tehdä tehtävänsä?

Sähkö-, kaasu- ja vetyautot kehittyvät ja yleensä ihmiset seuraavat kehitystä. Ekstrabonuksena hallitus voisi nyt ottaa huomioon mitä vakavimman kriisin, ja antaa tilaa taloudelle toipua, eikä kaikin keinoin pyrkiä nitistämään vähiäkin kasvun ituja.

Hallitus on linjannut, että liikenteen päästöt pitää puolittaa. Hallitus on myös linjannut, että työllisyysaste nostetaan 75 prosenttiin. Jälkimmäisestä ei kanneta lainkaan huolta, vaan se uhrataan ensimmäiselle linjaukselle.

– Ensimmäinen asia, mikä meidän täytyy tehdä, on sanoa hyvästit fossiilisille polttoaineille. Rakennamme Suomesta maailman ensimmäisen fossiilivapaan hyvinvointiyhteiskunnan, Marin sanoi luennollaan Columbian yliopistossa New Yorkissa juuri ennen koronakriisin iskemistä.

Naiset eivät vain voi epäonnistua. He eivät voi myöntää, että nyt jos koskaan on hömppä jätettävä ja edes yritettävä pelastaa kansakunta. Yllä mainittu tavoite ei palvele mitään muuta, kuin Marinin henk.koht. gloriaa ja Ohisalon äänimäärää. Jos loputkin yritykset lähtevät Suomesta, on seurauksena vain ja ainoastaan ilmaan päästetyn hiilidioksin määrän kasvu. Samat tavarat tuotetaan mutta vähemmän ympäristöystävällisesti.

Marin lupaa kepulle vaikka 300 maakuntaa ja vihreät saavat olla hallituksessa kuin sika vatukossa. Kunhan vain pääministerin kuningatartie on ruusuin kukitettu.

Saap nähä kuinka käy :rolleyes:
 
Olisiko vaikeaa antaa kehityksen tehdä tehtävänsä?

No ei nimenomaan olisi. Olen just samaa mieltä. Jäitä hattuun ja hattu syvälle päähän, siellä terävässä päässä. Hyvin todennäköisesti ei tule olemaan vain yhtä ratkaisua vaan monta rinnan ja pitkään. Ilmastoperspektiivittömien ajoneuvojen likvidointi:) - on varmasti mukava aihe tiettyjen ryhmien makusteltavaksi mm. puoluekokouksissa. Kun sitä aletaan viedä käytäntöön tullaankin hetteisen suon laitaan.

Verotuksen on oltava reilua suhteessa kaikkiin erilaisiin ajoneuvojen käyttäjiin. Reilua, järkevää ja kansantaloudelle hyödyllistä. Polttoaineen hinta on ollut -reilu- kaikille tietyllä tapaa. Letkusta polttoainetta ottava maksavat suht saman hinnan riippumatta siviilisäädystä tai siitä menopelistä, mitä tankkaa.

Sekin ehkä on pidettävä mielessä, että autot ovat käytännössä tuontituotteita. Niiden lkm menekki tarkoittaa tuontia. Isoja liikkeitä lkm:ssä varmaan halutaan suitsia, vai mitä.

Valtiovallan on oltava hereillä siinä kohtaa missä ovat autojoppareiden edut ja missä kohtaa valtiovallan.
 
Matkamittari ei ole pakollinen varuste, eikä rikkoutunutta tarvitse korjata. Tilalle voidaan myös vaihtaa toinen mittaristo, jonka matkamittari näyttää mitä näyttää.

Katsurin ylös merkitsemät kilometrit ei sitä muuta.

Ja mittarin mittatarkkuus on naurettava. Ei sitä verojen mittauslaitteeksi ole tehty. Sitä pystyy manipuloimaan renkailla ihan rekisteriotteessa merkittyjen tai muutoskatsastettujen avulla kymmeniä prosentteja.
 
No ei nimenomaan olisi. Olen just samaa mieltä. Jäitä hattuun ja hattu syvälle päähän, siellä terävässä päässä. Hyvin todennäköisesti ei tule olemaan vain yhtä ratkaisua vaan monta rinnan ja pitkään. Ilmastoperspektiivittömien ajoneuvojen likvidointi:) - on varmasti mukava aihe tiettyjen ryhmien makusteltavaksi mm. puoluekokouksissa. Kun sitä aletaan viedä käytäntöön tullaankin hetteisen suon laitaan.

Verotuksen on oltava reilua suhteessa kaikkiin erilaisiin ajoneuvojen käyttäjiin. Reilua, järkevää ja kansantaloudelle hyödyllistä. Polttoaineen hinta on ollut -reilu- kaikille tietyllä tapaa. Letkusta polttoainetta ottava maksavat suht saman hinnan riippumatta siviilisäädystä tai siitä menopelistä, mitä tankkaa.

Sekin ehkä on pidettävä mielessä, että autot ovat käytännössä tuontituotteita. Niiden lkm menekki tarkoittaa tuontia. Isoja liikkeitä lkm:ssä varmaan halutaan suitsia, vai mitä.

Valtiovallan on oltava hereillä siinä kohtaa missä ovat autojoppareiden edut ja missä kohtaa valtiovallan.
Ja liikenteen kulujen pitää olla kilpailukykyisiä kilpailevien maihin verrattuna. Kun myydään esim.sellua, kuljetukset muodostavat hinnasta osan. Sellunostaja ostaa hinnan perusteella. Maa, jossa löpö maksaa 50 senttiä pesee Suomen kuluissa, jos täällä pidetään keinotekoista hintaa 1,40.

Sama työntekijöiden liikkumisessa. Auto säästää aikaa ja lisää tehokkuutta.
 
Ja liikenteen kulujen pitää olla kilpailukykyisiä kilpailevien maihin verrattuna

Juuri näin. Ja tämäkin silmänaloissa polttoaineeseen kohdistettu verotus on liikkuva palikka, jolla voidaan -haluttaessa- tasata kuljetuspolttoaineiden hintoja suht. siviiliautoilu. Joo, maistuu kakilta äkkiseltään, mutta jollain tapaa kuljetusliikenteen kilpailukyky on pystyttävä säilyttämään.

Massakamppeen viennin kyseessä ollen on muistettava sekin, että me viemme paljon tavaraa --saaresta--. Väite tuntuu hölmöltä, mutta vilkaisu pohjoiseurooppalaiseen karttaan paljastaa inhoittavasti asian laidan. Käytännössä tarvitsemme vientiimme merikuljetuksen tavalla tai toisella.....tai sitten päristellään Haaparantaan ja ajetaan Ruotsi pituussuunnassa Tanskan salmiin......tai keskitytään viemään Venäjälle, jonne ei merimatkaa tarvita. :) Seikka, jota joskus muuten mietin, kun katson tuskaisena karttaa ja miten Suomi liittyy mantereisesti Venäjän kolossiin.....olisi oivaa, jos naapuri olisi joku usankaltainen valtio, jota voisimme imeä kuin täilauma, ahnaasti kirnuta siitä kasvuvoimaa ja järjestää kaikenlaista. Mutta ei.
 
On meitä herraonni siunannut

Vielä herkullinen lainaus tuosta jutusta

Alunperin Anttikoski kertoi Iltalehdelle, ettei muista tarkemmin, miksi videoon teetettiin muutoksia. Iltalehden tietojen mukaan asia oli herättänyt paljon keskustelua hallinnon sisällä.

Ei kai viestintäjohtaja voinut olla muistamatta, mistä videon hyllyttäminen johtui?

– Kyllä minä voin olla muistamatta, mutta olen nyt lukenut kokousmuistiinpanoja tästä, Anttikoski vastaa.
 
Kohta maksetaan siirtomaksua vedestäkin kymmenen euroa kuutio...


Suursijoittaja haluaa mukaan vesiverkkoihin — Suomessa veden halpaa hintaa on pidetty itseisarvona​

29.10.202006:30päivitetty 29.10.202007:15
SIJOITTAMINENLAKIKUNNAT

Kuka saa omistaa miljardien eurojen vesiverkkoja? Kevan toimitusjohtajan Timo Kietäväisen mukaan Suomessa kysymystä tarkastellaan liian mustavalkoisesti.​


https://www.talouselama.fi/uutiset/...isarvona/596c2d27-320b-4fbc-8604-b6193192fc24
 
Hallituksen ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin tarjota apua muutossarjan asentamiseen ja aika moni auto alkaa käyttämään etanolia. Päästöt lähes nolla. Kelpaako ratkaisuksi?

Kuvitteletko että kelpaa? Nyt on tarkotus että lapioidaan rahaa kavereille. Sähköautojen latausinfra (paljon rahaa) ja seurantajärjestelmät (paljon rahaa, paha himmeli ja iso sekoilu). Ratkaisusi on liian yksinkertainen ja näyttää sen vuoksi suorastaan KUNNIANHIMOTTOMALTA.
 
Matkamittari ei ole pakollinen varuste, eikä rikkoutunutta tarvitse korjata. Tilalle voidaan myös vaihtaa toinen mittaristo, jonka matkamittari näyttää mitä näyttää.

Katsurin ylös merkitsemät kilometrit ei sitä muuta.
Kappas, aina oppii uutta! Jostain syystä olin aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että tuollainen pitäisi löytyä oikeilla lukemilla.
 
En yhtään ihmettelisi vaikka jonakin päivänä kansalliset puhtaan veden varat olisivat ulkomaisessa omistuksessa. Ottajia riittäi koska puhdas vesi on erittäin arvokas resurssi. Sen jälkeen suomipoika maksaa perseensä kipeäksi kun jenkkien abrams on turvaamassa liittovaltion etua suomalaisen vesilaitoksen pihalla ;)

Itse asiassa se mitä Suomessa pitäisi tehdä on sama mitä Venäjällä on jo tehty eli määriteltäisiin resurssit jotka eivät voi olla edes mutkan kautta ulkomaisessa omistuksessa. Vesi ja tietyt mineraalit olisivat ehdottomasti tällaisia luonnon varoja.
 
Back
Top