Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Kun miettii liikennettä nykyisellään niin sehän on melkoinen rahasampo valtiolle. Ja sitä verotetaan surutta joka vuosi lisää. Katoaakose verotus mihinkään vaikka olisi sähköautot tai ns vihreää liikennettä? En usko. Tai sitten se siirtyy sähkön korkean käytön vuoksi sinne tai johonkin muualle. Ja sähköverkko ei nykyiseltään riitä siihen ensinkään ja vihreä energia puuhastelulla ei tulla uskoakseni koskaan pääsemään siihen määrään sähköä mitä tullaan tarvitsemaan. Veikkaan sähkön hinnan hitusen pompsahtavan ja Carunan tyyliset korotukset hinnoissa on vielä pientä.
"Veropohjan turvaaminen"
Jokainen voi miettiä esimerkiksi miksi maakaasuautoista pitää maksaa käyttövoimavero, vaikka se onkin puhtaampi vaihtoehto..
 
Kun miettii liikennettä nykyisellään niin sehän on melkoinen rahasampo valtiolle. Ja sitä verotetaan surutta joka vuosi lisää. Katoaakose verotus mihinkään vaikka olisi sähköautot tai ns vihreää liikennettä? En usko. Tai sitten se siirtyy sähkön korkean käytön vuoksi sinne tai johonkin muualle. Ja sähköverkko ei nykyiseltään riitä siihen ensinkään ja vihreä energia puuhastelulla ei tulla uskoakseni koskaan pääsemään siihen määrään sähköä mitä tullaan tarvitsemaan. Veikkaan sähkön hinnan hitusen pompsahtavan ja Carunan tyyliset korotukset hinnoissa on vielä pientä.

Verotus kokonaisuutena ei katoa yhtään mihinkään, mutta se muuttaa muotoaan.

Bensa tuodaan Suomeen ja Suomi vuotaa sitä rahaa sekä länteen että itään. Sähkö tuotetaan Suomessa, niin verotusmalli voi olla erilainen, jossa sähköntuottaja maksaa enemmän veroa siitä kokonaismäärästä, mitä sähköä käytetään autojen lataamiseen. Sama koskee sähkön jakeluinfraa, myös sähköautojen latauksen infraa voidaan verottaa eri tavalla, mitä huoltoasemia. Tuon pitäisi olla kuluttajan etu, jos kokonaisstrategia on selvänä ja kantaa useiden hallituskausien ylitse, koska infran kehittäminen on vuosikymmenien juttu, eikä neljän vuoden rykäisy.

Olisi suotavaa lehdistössä pohtia bensa-autojen ja sähköautojen business mallien eroja ja mahdollisuuksia ja haastaa valtiovaltaa tekemään pidemmän ajan strategia, eikä huohottaa siitä, mitä prosentteja nykyinen hallitus, tuleva tai edellinen tekee.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Verotus kokonaisuutena ei katoa yhtään mihinkään, mutta se muuttaa muotoaan.

Bensa tuodaan Suomeen ja Suomi vuotaa sitä rahaa sekä länteen että itään. Sähkö tuotetaan Suomessa, niin verotusmalli voi olla erilainen, jossa sähköntuottaja maksaa enemmän veroa siitä kokonaismäärästä, mitä sähköä käytetään autojen lataamiseen. Sama koskee sähkön jakeluinfraa, myös sähköautojen latauksen infraa voidaan verottaa eri tavalla, mitä huoltoasemia. Tuon pitäisi olla kuluttajan etu ja olisi suotavaa lehdistössä pohtia bensa-autojen ja sähköautojen business mallien eroja, eikä huohottaa siitä, mitä prosentteja nykyinen hallitus, tuleva tai edellinen tekee.

Simpauttaja
Jos ja kun autokanta korvautuu sähköisillä autoilla niin sähköä joudutaan todennäköisesti tuomaan tai ostamaan suuressa määrin enemmän ulkomailta. Kuinka he lähtevät sähköauto villitykseen mukaan on sitten eri asia. Mutta varmaa on etteivät he halvemmalla tule myymään kuin ennenkään. Suomi ei saa nytkään tuotettua tarvitsemaansa määrää sähköä vaan on ostettava muualta. Vaikka sähköntuotantoa lisättäisiin parilla ydinvoimalalla ja vihreän energian tuotantoa lisättäisiin niin ei taida tulla riittämään. Siirtymä onneksi todennäköisesti kestää melko pitkään.
 
Jos ja kun autokanta korvautuu sähköisillä autoilla niin sähköä joudutaan todennäköisesti tuomaan tai ostamaan suuressa määrin enemmän ulkomailta. Kuinka he lähtevät sähköauto villitykseen mukaan on sitten eri asia. Mutta varmaa on etteivät he halvemmalla tule myymään kuin ennenkään. Suomi ei saa nytkään tuotettua tarvitsemaansa määrää sähköä vaan on ostettava muualta. Vaikka sähköntuotantoa lisättäisiin parilla ydinvoimalalla ja vihreän energian tuotantoa lisättäisiin niin ei taida tulla riittämään. Siirtymä onneksi todennäköisesti kestää melko pitkään.

Niin no tämä on nimenomaa sitä valtion strategiaa, miten temppu aioitaan tehdä. Voi olla, että sähköä pitää tuottaa lisää. Voi olla, että sitä on tarpeeksi, kun sellunkeitto vähenee. Voi olla, että tarvitaan vielä yksi ydinvoimala. En osaa sanoa. Tuo on sitä strategista keskustelua, jota pitäisi käydä ja siitä pitäisi olla suunnitelma, missä peräkkäiset hallitukset pysyvät, eikä asialla tehdä puoluepoliittista vaalikiimaa. Se keino olisi tehdä asiaa koskeva laki.

Simpauttaja
 
Jos todella halutaan, että Suomessa on satojatuhansia täyssähköautoja käytössä n. 10 vuoden kuluttua, niin nyt pitäisi jo kovaa vauhtia olla rakentamassa maanlaajuista latausinfraa ja siihen tarvittavaa siirto- ja tuotantokapasiteetin lisäystä. Tämä ei tapahdu parissa-kolmessa vuodessa, aivan riippumatta verotusmalleista tms.
 
Jos todella halutaan, että Suomessa on satojatuhansia täyssähköautoja käytössä n. 10 vuoden kuluttua, niin nyt pitäisi jo kovaa vauhtia olla rakentamassa maanlaajuista latausinfraa ja siihen tarvittavaa siirto- ja tuotantokapasiteetin lisäystä. Tämä ei tapahdu parissa-kolmessa vuodessa, aivan riippumatta verotusmalleista tms.
Jep, meillä kun sattuu olemaan kokemusta mm. nopeista ydinvoimaloiden rakennusprojekteista... :D
 
Niin no tämä on nimenomaa sitä valtion strategiaa, miten temppu aioitaan tehdä. Voi olla, että sähköä pitää tuottaa lisää. Voi olla, että sitä on tarpeeksi, kun sellunkeitto vähenee. Voi olla, että tarvitaan vielä yksi ydinvoimala. En osaa sanoa. Tuo on sitä strategista keskustelua, jota pitäisi käydä ja siitä pitäisi olla suunnitelma, missä peräkkäiset hallitukset pysyvät, eikä asialla tehdä puoluepoliittista vaalikiimaa. Se keino olisi tehdä asiaa koskeva laki.

Simpauttaja
Tällä hallituksella kiimaa ainakin on edistää asiaa. Mistä syistä ja mihin ne perustavat voi olla montaa mieltä.
 
Jos todella halutaan, että Suomessa on satojatuhansia täyssähköautoja käytössä n. 10 vuoden kuluttua, niin nyt pitäisi jo kovaa vauhtia olla rakentamassa maanlaajuista latausinfraa ja siihen tarvittavaa siirto- ja tuotantokapasiteetin lisäystä. Tämä ei tapahdu parissa-kolmessa vuodessa, aivan riippumatta verotusmalleista tms.

Juu, ei tule tapahtumaan 10 vuodessa.

Valtion investointeja ei tapahdu, jos verotusmalli ja yksityisten firmojen ansaintalogiikka ei ole selvillä. Yksityiset eivät lähde sijoittamaan, jos eivät tiedä, miten investointia verotetaan.

Kaikki lähtee siitä, että sähköautojen ansaintalogiikka valtiolle ja yksityisille yrityksille on selvillä, ennenkuin mitään suurempaa tapahtuu. Joku ABC tai kauppakeskukset voivat asennella latauspistokkeita, mutta ainoa syy siihen on se, että auton lataaja viettää aikaa ja kuluttaa rahaa siellä ABC:llä. Tämä on puuhastelua, se ei ole valtion strategia.

Simpauttaja
 
Juu, ei tule tapahtumaan 10 vuodessa.

Valtion investointeja ei tapahdu, jos verotusmalli ja yksityisten firmojen ansaintalogiikka ei ole selvillä. Yksityiset eivät lähde sijoittamaan, jos eivät tiedä, miten investointia verotetaan.

Kaikki lähtee siitä, että sähköautojen ansaintalogiikka valtiolle ja yksityisille yrityksille on selvillä, ennenkuin mitään suurempaa tapahtuu. Joku ABC tai kauppakeskukset voivat asennella latauspistokkeita, mutta ainoa syy siihen on se, että auton lataaja viettää aikaa ja kuluttaa rahaa siellä ABC:llä. Tämä on puuhastelua, se ei ole valtion strategia.

Simpauttaja

Väliajalla valtio voisi antaa veroetua yksityisten tolppien kehittämiselle isoille parkkipaikoille, levähdysalueille, satamiin jne. Lait kuntien ja as oy:den parkkipaikkojen tolpista tullee sitten omalla ajalla. Ennen sitä olisi hyvä saada kotimaisia valmistajia mukaan infratalkoisiin, koska niistä tulee vielä isoja kilpailutuksia.

Pitäisi myös miettiä raskaan liikenteen sähköistymistä, jos päästöjä halutaan toden teolla vähentää. Helsinki on jo puuhastellutkin sähköbussien kanssa, mutta vähemmällä on ollut huomio alkuinnostuksen jälkeen.
 
Samaa mieltä. Tosin sitä mietin että kun elettiin hevosaikautta, niin visioiko kulkukumiesten ja yleisten naisten ministeriö siis tarkoitan Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö että kaikki hevoset korvataan autoilla 10 -20 vuoden aikana vai tapahtuiko tämä siirtymä ns itsestään ja omaehtoisesti?

Ei silloin ollut niin hullua ja kunnianhimoista sisäministeriä joka vaati että hevoset on pakko korvata autoilla 10 vuodessa.
 
Jos todella halutaan, että Suomessa on satojatuhansia täyssähköautoja käytössä n. 10 vuoden kuluttua, niin nyt pitäisi jo kovaa vauhtia olla rakentamassa maanlaajuista latausinfraa ja siihen tarvittavaa siirto- ja tuotantokapasiteetin lisäystä. Tämä ei tapahdu parissa-kolmessa vuodessa, aivan riippumatta verotusmalleista tms.
Sähköautojen latausinfra on suurelta osin jo olemassa, koska koko sähköautoilun idea on kotilatauksessa. Jokainen koti on sähköverkon piirissä ja omakotiasukkaille kattavuus on jo nyt 100 % ja rivitaloissakin varmasti aika hyvä. Kerrostaloissa paljon enemmän haasteita.

Tavallisella 8 A -schuko-töpselillä lataa sähköautoon 100-150 rangea yhdessä yössä. Täysin riittävä määrä valtaosalle arkiajoon.

Ei sähköautoa arkiajoissa lähdetä vartavasten jonnekin erityiseen latauspaikkaan latailemaan, kuten polttomoottoreilla mennään essolle tankkaamaan. Pitkät reissut asia erikseen ja ne saadaan vietyä läpi pikalaturiverkoston turvin.

Ihan omakohtaisia kokemuksia tästä aihepiiristä, kun juuri pyörähtää 70 tkm sähköautoilua täyteen.
 
Sähköautojen latausinfra on suurelta osin jo olemassa, koska koko sähköautoilun idea on kotilatauksessa. Jokainen koti on sähköverkon piirissä ja omakotiasukkaille kattavuus on jo nyt 100 % ja rivitaloissakin varmasti aika hyvä. Kerrostaloissa paljon enemmän haasteita.

Tavallisella 8 A -schuko-töpselillä lataa sähköautoon 100-150 rangea yhdessä yössä. Täysin riittävä määrä valtaosalle arkiajoon.

Ei sähköautoa arkiajoissa lähdetä vartavasten jonnekin erityiseen latauspaikkaan latailemaan, kuten polttomoottoreilla mennään essolle tankkaamaan. Pitkät reissut asia erikseen ja ne saadaan vietyä läpi pikalaturiverkoston turvin.

Ihan omakohtaisia kokemuksia tästä aihepiiristä, kun juuri pyörähtää 70 tkm sähköautoilua täyteen.
Kyllä se pienissä määrin varmasti onnistuu. Mutta sähkön tarve on "hieman" isompi silloin kuin autoja onkin vaikka 300000 laturien päässä samaan aikaan. Epäilen verkon kestävyyttä ja sähkön riittävyyttä. Sähköä sentään voi ostaa erikseen mutta sähköverkko lienee pullonkaula.
 
Väliajalla valtio voisi antaa veroetua yksityisten tolppien kehittämiselle isoille parkkipaikoille, levähdysalueille, satamiin jne. Lait kuntien ja as oy:den parkkipaikkojen tolpista tullee sitten omalla ajalla. Ennen sitä olisi hyvä saada kotimaisia valmistajia mukaan infratalkoisiin, koska niistä tulee vielä isoja kilpailutuksia.

Pitäisi myös miettiä raskaan liikenteen sähköistymistä, jos päästöjä halutaan toden teolla vähentää. Helsinki on jo puuhastellutkin sähköbussien kanssa, mutta vähemmällä on ollut huomio alkuinnostuksen jälkeen.

Tuo boldattu on se pointti!

Olen jo todennut muissa ketjuissa, että suomalainen politiikka on liian sinisilmäistä. Ei suuret EU- valtiot tee pyyteettömästi kehitysapua, ilman että sillä ei haettaisi omalle teollisuudelle hyvää. Suomessa sitä tehdään kirkasotsaisesti puolueesta riippumatta. Sama koskee valtiollisia hankintoja. Hankinnat menevät hankintaprosessin ja Suomen/EU:n lain mukaan, mutta mikään ei estä valmistelemasta ja tukemasta omaa teollisuutta ennen kuin hankintaprosessi alkaa. Näin tekee jokainen valtio. Suomessa tätä ei tehdä. Ja surkutellaan.... sitä vitun sellunkeittoa.

Simpauttaja
 
Miten ladataan autot jotka pysäköivat katujen varsille?
Niin,

Nyt puhutaan siitä, että valtiovallalla pitäisi olla näkemystä siitä, mitä tapahtuu seuraavan 20 vuoden aikana eikä referenssi ole tämä päivä. Peruskysymyksiä, kuten 20v päästä, ladataanko autoja vai vaihdetaanko niihin ladattuja akkuja vai tuoko siihen kadun varressa olevaan autoon yön aikana joku firma ladatun akun?

Ei ole helppoja kysymyksiä.

Simpauttaja
 
Kyllä se pienissä määrin varmasti onnistuu. Mutta sähkön tarve on "hieman" isompi silloin kuin autoja onkin vaikka 300000 laturien päässä samaan aikaan. Epäilen verkon kestävyyttä ja sähkön riittävyyttä. Sähköä sentään voi ostaa erikseen mutta sähköverkko lienee pullonkaula.
Pelko sähkön loppumisesta on essobaarien vakio puheenaihe, mutta mistään ei löydy asiantuntijatason kirjoituksia samasta pelosta. Päinvastoin, kaikki asiantuntijat sanovat pelon oleva turha.

Maaseudun tulevaisuus 18.2.2019

750 000 täyssähköautoa nostaisi Suomen sähkönkulutusta vain kolme prosenttia, voimaloiden ja sähköverkon pitäisi selvitä haasteesta varsin helposti​

"Sähköautojen määrä moninkertaistuu lähivuosina, vaikka aikatauluista on esitetty hyvin erilaisia arvioita. Liikenneministeriön kaavailuissa Suomen teillä ajelisi vuoteen 2030 mennessä jopa 670 000 sähköautoa.

Sähköautojen tarvitsema energia pitää tuottaa voimaloissa. Energiateollisuuden asiantuntijan mukaan Suomen nykyiset ja suunnitteilla olevat voimalat suoriutuvat haasteesta varsin helposti, vaikka sähköinen liikenne kasvaisi jopa ministeriön toiveita nopeammin. Laskelmien mukaan 750 000 täyssähköautoa nostaisi sähkönkulutusta vain kolme prosenttia.

"Pelkästään Olkiluoto 3:n odotettu tuotantokapasiteetti riittäisi kaikkien Suomen henkilöautojen sähköistämiseen", kertoo Tuukka Heikkilä Energiateollisuudesta.

Autojen lataus tapahtuu pääasiassa yöaikaan. Heikkilän mukaan latausten aiheuttamista kulutuspiikeistä selvitään muun muassa älykkäiden latausjärjestelmien avulla. "Kyseessä on hieman sama asia kuin nykyään lämminvesivaraajien kanssa. Mitä tapahtuu, jos ne kaikki menevät päälle tasan kello 22? Niidenkin kanssa on pärjätty ohjausten jaksotusten ansiosta, joten en näe syytä, miksi sähköautot muuttaisivat tilannetta huonommaksi.
"


Ilta-Sanomat: https://www.is.fi/autot/art-2000006664325.html

Kantaverkko Fingrid: https://www.fingridlehti.fi/sahkoautot-uhka-vai-mahdollisuus/

En ala näitä muita lainaamaan, kun viesti on täysin sama. Ei kaadu verkot, eikä lopu teho sähköverkosta.
 
Miten ladataan autot jotka pysäköivat katujen varsille?
Ne ovat pieni osa autokannastamme, mutta toki niille pitää järjestää latauspaikkoja sitten muuten. Kaupungissa se on helppoa, kun kaapelit kulkee jo valmiina.

Itsekin menen tänään Turkuun pariksi päiväksi ja pitää jättää auto kadunvarteen lataukseen. Ihan riittävästi on lataustolppia Turussakin ainakin nykyiselle sähköautokannalle.
 
Back
Top