Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Eduskunnan työjärjestys ja esitutkintalaki. Ota huomioon, että referoit julkisuuslakia. Tässä tapauksessa tietovuoto on tapahtunut silloin kun valiokunta ei ole vielä saanut työtään loppuun, eikä ole vielä mitään asiakirjaa valmiina.

Simpauttaja

Eduskunnan valiokunta ei ole esitutkintalain mukainen viranomaistaho jolla olisi edes tutkintavaltuuksia (805/2011, 2luku 1§). Työjärjestys puolestaan ei ole laki. Lisäksi julkisuuslaissa on nimenomaan maininta keskeneräisistä asiakirjoista (5§).
 
Päättäjien mielestä kansan on hyvä olla kuin sienet. Istua pimeässä ja syödä paskaa.

En ymmärrä, miksi valiokuntien työ on kategorisesti salaista. Ymmärrän puolustusvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan tiettyyn rajaan asti. Mutta miksi esimerkiksi talousvaliokunnan työ on kokonaan salaista? Tai miksi yleensä perustuslakivaliokunnan työ on salaista? Mitä salaisuuksia sisältyy jonkun lain perustuslaillisuuden pohtimiseen? Aika vaikea nähdä kategorista syytä salaamiselle.

Tuo sähköposti itsessään ei pidä sisällään mitään salaisuutta. Vihreä poliitikko pyrkii valkopesemään oman puolueensa ministerin touhuja. Tuskin on mikään valtiosalaisuus kyseessä. Päinvastoin on hyvä, että kansa on tietoinen miten homma toimii ja millä perusteilla päätöksiä tehdään.

Mikä on tietenkin se syy salaamiseen. Jos kansa tietäisi miksi mikin päätös oikeasti tehdään, se voisi herättää kansassa ikävää keskustelua ja kiinnostusta päätöksentekoa kohtaan.

Vuotaja on kansanvallan ystävä. Vaikka hänen motiivinsa eivät ehkä niin jaloja olleetkaan:).
 
Eduskunnan valiokunta ei ole esitutkintalain mukainen viranomaistaho jolla olisi edes tutkintavaltuuksia (805/2011, 2luku 1§). Työjärjestys puolestaan ei ole laki. Lisäksi julkisuuslaissa on nimenomaan maininta keskeneräisistä asiakirjoista (5§).

Eduskunnan työjärjestys varmistaa miten eduskunta toimii perustuslain mukaisesti ja sitä sovelletaan lakina.

Perustuslakivaliokunnan toimintaan siinä kohtaa, kun tekevät kannanoton ministerivastuuseen liittyvistä asioista liittyen valtakunnanoikeuteen sovelletaan esitutkintalakia ja eduskunnan työjärjestystä. Siitähän tässä Haaviston tapauksessa on kysymys.

Simpauttaja
 
Päättäjien mielestä kansan on hyvä olla kuin sienet. Istua pimeässä ja syödä paskaa.

En ymmärrä, miksi valiokuntien työ on kategorisesti salaista. Ymmärrän puolustusvaliokunnan ja ulkoasiainvaliokunnan tiettyyn rajaan asti. Mutta miksi esimerkiksi talousvaliokunnan työ on kokonaan salaista? Tai miksi yleensä perustuslakivaliokunnan työ on salaista? Mitä salaisuuksia sisältyy jonkun lain perustuslaillisuuden pohtimiseen? Aika vaikea nähdä kategorista syytä salaamiselle.

Tuo sähköposti itsessään ei pidä sisällään mitään salaisuutta. Vihreä poliitikko pyrkii valkopesemään oman puolueensa ministerin touhuja. Tuskin on mikään valtiosalaisuus kyseessä. Päinvastoin on hyvä, että kansa on tietoinen miten homma toimii ja millä perusteilla päätöksiä tehdään.

Mikä on tietenkin se syy salaamiseen. Jos kansa tietäisi miksi mikin päätös oikeasti tehdään, se voisi herättää kansassa ikävää keskustelua ja kiinnostusta päätöksentekoa kohtaan.

Vuotaja on kansanvallan ystävä. Vaikka hänen motiivinsa eivät ehkä niin jaloja olleetkaan:).

Eihän raportti, taustamateriaali ja lausunnot suuressa osassa ole salaisuus. Kysymys on siitä, että jos yksittäisiä tietoja reportellaan siellä täällä kesken valmistelun, asiasta ei tule muutakuin sotkua.

Tässä Haaviston tapauksessa jonkun aikaa kauhistellaan sitä, kuka on painostanut ja ketä. Se pidempiaikainen asia, josta vielä keskustellaan on, miten on mahdollista että tämän tason käsittelyssä olevia asioita levitellään sinne tänne. Eduskunnan sisällä ja sieltä ulos. Siitä tulee vielä tutkimus. Asia on merkittävä siitäkin syystä, että nämä samat puolueet ja naamat käsittelevät jossain kohtaa materiaalia, jota ulkovallat uskovat Suomeen eduskunnalle ja luottaen siihen, että se pysyy pois lehdistöstä. Joku NATO maa saattaa ajatella, että jos muutama pakolainen saa tunteet näin kuumaksi, niin voiko tälle jengille luovuttaa mitään tietoa.

Simpauttaja
 
Se mitä eduskunta ja hallitus puuhailevat ei pitäisi olla salaista kenellekään. Poikkeuksena puolustukseen liittyvät asiat. Ja varmaan vielä joku poikkeus mitä ei tule mieleen. Mutta lähtökohta pitäisi olla että kaikki avonaista tietoa.
 
Onhan tämä omalta osaltaan hauskaa katsottavaa kun koitetaan autokauppiaan tyyliin myydä vanhaa volvoa uutena tehopelinä. Kovasti selitetään että suhmurointi on normaalia ja että tulenaran aiheen ympärillä olevan vaarallisen vaikutusyrityksen vuotaminen julkisuuteen on vaarallisempaa kuin se yrittäminen.

Ryssän meininkiä. Viestintuoja ammutaan.
 
Jännempi kysymys on että onko vihreillä pokkaa pitää pekkaa pestissä vielä tämän jälkeen
Ihan varmasti on.

Pekka on puhdas pulmunen ja PeV on ihan perseestä :ROFLMAO:

– Mietintötekstiä sisältävä viestini on vuodettu. Vakava kolhu PeV:n luottamuksellisuudelle. Ehdotetuilla muutoksilla keskeneräiseen pohjaan on juridinen perustelu. Oma näkökulmani PeV-käsittelyihin on, että käsittelyn tulee aina nojata asiantuntijoihin, Alanko-Kahiluoto kirjoittaa.


– Ongelma on tuossa se, että sähköpostisi politisoi valiokunnan työn, kun se lähetettiin uutisten mukaan vain hallituspuolueen jäsenille. Tuo vie pohjaa perustuksen roolilta laajemminkin, Jungner kirjoittaa vastauksessaan Alanko-Kahiluodon tviittiin.
 
Asia on merkittävä siitäkin syystä, että nämä samat puolueet ja naamat käsittelevät jossain kohtaa materiaalia, jota ulkovallat uskovat Suomeen eduskunnalle ja luottaen siihen, että se pysyy pois lehdistöstä. Joku NATO maa saattaa ajatella, että jos muutama pakolainen saa tunteet näin kuumaksi, niin voiko tälle jengille luovuttaa mitään tietoa.
Ei muuten liity tähän käsiteltävään Haavisto-asiaan millään tavalla. On ihan eri asia.
Ulkovallat voivat ihan rauhassa katsella tätä Haavisto-gatea ja ajatella, että hyvä että selvittävät sisäisiä kähmintöjään.
.
 
Eihän raportti, taustamateriaali ja lausunnot suuressa osassa ole salaisuus. Kysymys on siitä, että jos yksittäisiä tietoja reportellaan siellä täällä kesken valmistelun, asiasta ei tule muutakuin sotkua.

Tässä Haaviston tapauksessa jonkun aikaa kauhistellaan sitä, kuka on painostanut ja ketä. Se pidempiaikainen asia, josta vielä keskustellaan on, miten on mahdollista että tämän tason käsittelyssä olevia asioita levitellään sinne tänne. Eduskunnan sisällä ja sieltä ulos. Siitä tulee vielä tutkimus. Asia on merkittävä siitäkin syystä, että nämä samat puolueet ja naamat käsittelevät jossain kohtaa materiaalia, jota ulkovallat uskovat Suomeen eduskunnalle ja luottaen siihen, että se pysyy pois lehdistöstä. Joku NATO maa saattaa ajatella, että jos muutama pakolainen saa tunteet näin kuumaksi, niin voiko tälle jengille luovuttaa mitään tietoa.

Simpauttaja

Mikä ihmeen vihreiden pr-toimisto täällä tykittelee näillä "mitä ne meistä nato-italiassakin ajattelee jos räikeää politikointia ja virkakoneiston painostamista mahdollisesti laittomiin toimiin ruoditaan julkisuudessa" ja muilla laatuargumenteilla?

Jos asia on kuten sanoit, eli laissa salaiseksi määriteltyä tavaraa (mitä se ei ole), niin odotetaan sitä tietovuototutkintaa (mitä ei tule, kuten ei tullut lentojen aikataulujen vuotamisestakaan) ja katsotaan mitä sen kanssa käy. En pidättelisi henkeä kovin pitkään koska odotusaika voi olla pitkä.

Nyt kannattaisi oikeasti miettiä että onko tämä se taistelu jossa haluat donaldin tapaan vetää viimeiseen tappiin asti epämääräisillä argumenteilla kyseenalaista asiaa puolustaen.
 

Taisi Pekan presidenttihaaveet kaatua siihen, kun todettiin ihan avoimesti että lakia on rikottu, muttei niin räikeästi että ministerisyytettä voisi ajaa.
Lukemani mukaan tahallisuus on kyllä ilmeinen, kaikkine painostus- ja peittely-yrityksineen. Pitäisi riittää syytekynnyksen ylittämiseen vaikka hyvävelikerho koettaa muuta mantraa hymistellä.
 
Tästähän se vasta riemu repeää. Eikös hän juuri luottaspulan vuoksi joutunut edellisenkin pestin lopettamaan?

Antti Rinne nousemassa perustuslakivaliokunnan johtoon - puoluetoveri Johanna Ojala-Niemelällä aivokasvain​


Ja tämä kaikki vielä kansainvälisenä korruption vastaisena päivänä. Ei tämmöistä olisi keksinyt edes pahkasika parhaimpina aikoinaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tästähän se vasta riemu repeää. Eikös hän juuri luottaspulan vuoksi joutunut edellisenkin pestin lopettamaan?

Antti Rinne nousemassa perustuslakivaliokunnan johtoon - puoluetoveri Johanna Ojala-Niemelällä aivokasvain​

Kokemusasiantuntija.
 

Vihreät yrittivät poikkeuksellisilla keinoilla juntata hallituskumppaneita puolustamaan Pekka Haavistoa​

HS:n tietojen mukaan vihreiden ryhmänjohtaja Jenni Pitko lähetti viestin, jossa hän haki hallituspuolueiden ryhmänjohtajilta tukea Haaviston puolustamiseen ja kritisoi perustuslakivaliokunnan virkamiestä. Pitko kiistää asian.
 
Taisi Pekan presidenttihaaveet kaatua siihen, kun todettiin ihan avoimesti että lakia on rikottu, muttei niin räikeästi että ministerisyytettä voisi ajaa.
Tässä saadaan punnittua se, miten pitkälle vihreät ovat valmiita menemään laittomuuksissa hyvän asian vuoksi. Mikään totalitaarinen valtio ei ole ryhtynyt totalitaariseksi pahuuden nimissä, vaan kaikki siihen johtanut on ollut hyvää, myös ne epämoraaliset teot ovat suvaittavia, kunhan on oltu oikealla ja hyvällä asialla. Näin kannattaisi vihreidenkin muistaa, ettei se oma asia ehkä olekaan niin tärkeä, että sen eteen pitäisi rikkoa yhteisiä normeja. Jos eivät tällaista tiedosta, niin silloin vihreät ovat konkreettisempi ja suurempi uhka demokratialle kuin äärioikeistoksi mainostetut persut.
 

Vihreät yrittivät poikkeuksellisilla keinoilla juntata hallituskumppaneita puolustamaan Pekka Haavistoa​

HS:n tietojen mukaan vihreiden ryhmänjohtaja Jenni Pitko lähetti viestin, jossa hän haki hallituspuolueiden ryhmänjohtajilta tukea Haaviston puolustamiseen ja kritisoi perustuslakivaliokunnan virkamiestä. Pitko kiistää asian.

Arvopohja hiukan falskaa...

1607517425757.png
 
Mikä ihmeen vihreiden pr-toimisto täällä tykittelee näillä "mitä ne meistä nato-italiassakin ajattelee jos räikeää politikointia ja virkakoneiston painostamista mahdollisesti laittomiin toimiin ruoditaan julkisuudessa" ja muilla laatuargumenteilla?

Jos asia on kuten sanoit, eli laissa salaiseksi määriteltyä tavaraa (mitä se ei ole), niin odotetaan sitä tietovuototutkintaa (mitä ei tule, kuten ei tullut lentojen aikataulujen vuotamisestakaan) ja katsotaan mitä sen kanssa käy. En pidättelisi henkeä kovin pitkään koska odotusaika voi olla pitkä.

Nyt kannattaisi oikeasti miettiä että onko tämä se taistelu jossa haluat donaldin tapaan vetää viimeiseen tappiin asti epämääräisillä argumenteilla kyseenalaista asiaa puolustaen.


”Nämä vuodot ovat vakavia. Ulkoparlamentaarisin keinoin, lehdistön kautta yritetään vaikuttaa valiokunnan kannanmuodostukseen. Mikä tästä tekee erityisen vakavan – nämä ovat olleet leimalla varustettuja, eli salassa pidettäviä. Jos näitä on vuodettu, sillä on yleensä seurauksensa, Ojala-Niemelä jatkoi.”

Tämä on se pointti. Ei minulla muuta tähän asiaan enää.

Simpauttaja
 
Eihän raportti, taustamateriaali ja lausunnot suuressa osassa ole salaisuus. Kysymys on siitä, että jos yksittäisiä tietoja reportellaan siellä täällä kesken valmistelun, asiasta ei tule muutakuin sotkua.

Tässä Haaviston tapauksessa jonkun aikaa kauhistellaan sitä, kuka on painostanut ja ketä. Se pidempiaikainen asia, josta vielä keskustellaan on, miten on mahdollista että tämän tason käsittelyssä olevia asioita levitellään sinne tänne. Eduskunnan sisällä ja sieltä ulos. Siitä tulee vielä tutkimus. Asia on merkittävä siitäkin syystä, että nämä samat puolueet ja naamat käsittelevät jossain kohtaa materiaalia, jota ulkovallat uskovat Suomeen eduskunnalle ja luottaen siihen, että se pysyy pois lehdistöstä. Joku NATO maa saattaa ajatella, että jos muutama pakolainen saa tunteet näin kuumaksi, niin voiko tälle jengille luovuttaa mitään tietoa.

Simpauttaja

Olkoot NATO:ssa antamatta jos pelottaa. Eikös sen rähmälläänolon ajan pitänyt loppua kun NL kaatui?

Juuri valmistelun aikana sitä keskustelua pitää käydä. Tuo on vanha juttu. Ensin sanotaan että asioista ei voi puhua kun ovat kesken ja kun ovat valmiit sanotaan ettei niitä nyt enää voi muuttaa kun on tehty niin paljon työtä ja kaikki sovittu.
 
Hyvä veli järjestelmän merkkejä lienee tämä, että "töppäsipä" ministeri, kansanedustaja, korkeassa tai muussa luottamuksellisessa asemassa oleva miten vain niin erota ei tarvi. Ja jos käy niin, että joku on pakko erottaa edes jotenkuten kasvojen säilyttämiseksi niin vihreä oksa yleensä järjestyy. Monesta luottamuksen murenemisesta päästäisiin, jos henkilö tai henkilöt ymmärtäisivät erota. Tai vielä parempi oikeasti erotettaisiin. Mutta piirit lienevät liian pienet.
 
Back
Top