Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Jos sähkön tuotannossakin päästään vihreisiin tavoitteisiin täysin niin voisi olla nimi vihreä helvetti paikoillaan. Tällöinhän perinteisten polttoaineiden käyttö olisi todennäköisesti vain raskasliikenne ja puolustusvoimat. Ensinnä mainittukkin voi olla jotain vihreitten korvaavaa polttoainetta. Jos jälkimmäinenkin niin sitten vitsit on todellakin vähissä.
En tällä hakenut kylläkään mitään puoluepoliittista linjaa :)
 
Se on pieni haitta verrattuna siihen kun koko yhteiskyunta on sähköstä riippuvainen. Kaikki toimii nykyään tietokoneohjauksella. Sähkönjakelu kun tuhotaan niin ollaan hetkessä takaisin kivikaudessa. Edes ruokaa ei saa kaupasta, nykyäänkin ajetaan asiakkaat kaupasta ulos sähkökatkon sattuessa koska ei voi myydä koska kaikki ohjelmoitu kassakoneeseen eikä paperilla ja kynällä voi toimia.
Suomalaisen yhteiskunnan saa polvilleen helposti. Keskellä talvea pommittaa sähköjakelun ja jatkaa pommittelua sitä mukaa kun yrittävät korjata. Ei tarvitse tulla edes rajan yli.
Se, että aletaan puhumaan sähkönjakelun pommittamisesta, niin epäilen että lännestä niitä pommeja löytyy kymmenkertainen määrä tarvittaessa. Ja Kyberhyökkäyksin satakertainen määrä. Ei näistä paljoa höpötellä, mutta keinot tarvittaessa ovat niin kovat että yksi maa on jääkaudella todella nopeasti, eli ei kannata leikkiä tulella !
 
Kirjoitin huonosti. Olisi hyvä olla muukin kuin pelkkä sähkö. Perinteisiä polttoaineita, vaikkapa biodisel tai jotakin vastaavaa millä tarvittaessa pääsee kulkemaan.
Hienoa että tuodaan niitä vaihtoehtoja rehellisesti ja avoimesti esiin! Ollaan samassa veneessä kuitenkin loppujen lopuksi kaikki sinä ja minä sekä yhteiskuntana. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään että mitä puoluetta ihmiset kannattavat / edustavat. Tulen toimeen erittäin hyvin erilaisten ihmisten kanssa ja hyväksyn erilaiset näkemykset. Tämä on myös demokratian ydintä!
 
Mulla on ikää kohta 56 v. Kerron tämän siksi, että viestini perspektiivi toivottavasti aukeaa helpommin:
Hah! Arvasin sentään yhden asian elämässäni oikein... tosin asettelin numerot eri järjestykseen mutta ei se mitään.

Meikäläiselle olet aina viisaudella, harkitsevaisuudella sekä meidän (1973, Naistenklinikka) nuorukaisten ohjastamiseen ollut se "Amerikan Koskela": toi on meinaan se katse että "pystytte kyllä parempaan"...

Image for post


Mutta Tom Hanks on 64 vuotias nykyään! Ja tarkistin, ja uudelleen, kun en uskonut guugleen
 
Hienoa että tuodaan niitä vaihtoehtoja rehellisesti ja avoimesti esiin! Ollaan samassa veneessä kuitenkin loppujen lopuksi kaikki sinä ja minä sekä yhteiskuntana. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään että mitä puoluetta ihmiset kannattavat / edustavat. Tulen toimeen erittäin hyvin erilaisten ihmisten kanssa ja hyväksyn erilaiset näkemykset. Tämä on myös demokratian ydintä!
Niinpä :)
 
Kirjoitin huonosti. Olisi hyvä olla muukin kuin pelkkä sähkö. Perinteisiä polttoaineita, vaikkapa biodisel tai jotakin vastaavaa millä tarvittaessa pääsee kulkemaan.

Kaikille on myyty sähköautot ja sattumoisin on sähköverkko paskana. Mitä kansa ajattelee? Keitä kiitellään?
Bensakin voi loppua. Järki sanoisi että molempia sopivassa suhteessa. Mutta eihän se noille riitä.

Pelkästään vihreiden opeilla menee kaikki vikaan. Meni ydinvoiman kohdalla mm. Saksassa
ja tulee menemään autoilun sähköistäminenkin. Entä jos 30-luku on täynnä pakkastalvia?
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille on myyty sähköautot ja sattumoisin on sähköverkko paskana. Mitä kansa ajattelee? Keitä kiitellään?
Bensakin voi loppua. Järki sanoisi että molempia sopivassa suhteessa. Mutta eihän se noille riitä.

Pelkästään vihreiden opeilla menee kaikki vikaan. Meni ydinvoiman kohdalla mm. Saksassa
ja tulee menemään autoilun sähköistäminenkin. Entä jos 30-luku on täynnä pakkastalvia?

Ja koska USA:n republikaaneilla on hörhösiipi on Suomen Kokoomuskin täyttä kuraa...

Sähköntuotannon varmuusjärjestelyjä tulee miettiä joka tapauksessa, ei vain liikenteen vuoksi.

Sinänsä ladattava hybridi on monelle passeli peli. Muutaman kymmenen kilometrin rangella arkiajot, pidemmät reissut bensalla tai dieselillä. Ladattava hybridi varmaan tulee aikanaan hankittua, mutta olen itse niin nuuka että ajelen paaljon halvemmalla autolla kun varaa olisi - onnekkaasti työmatka on kävellen kuljettaessa.

Edelleen, kun miettii tuota Mikkosen ajatusta niin ei se ihan hölmöltä kuulosta. Valtiohan saa suoraan 24% ALV-tuoton jokaisesta ostetusta uudesta autosta + autoverot kun kansalainen kantaa riskin. Lisäksi kymmenenkin vuoden maksuajalla velka lyhenee nopeammin kun auton arvo.
 
Meikäläiselle olet aina viisaudella, harkitsevaisuudella sekä meidän (1973, Naistenklinikka) nuorukaisten ohjastamiseen ollut se "Amerikan Koskela": toi on meinaan se katse että "pystytte kyllä parempaan"...

Heitit riman kyllä korkealle suoraan sanoen. Empä ole läheskään niin varma, että olisin nuorna miesnä ollessa selvinnyt siitä elokuvan tehtävästä, enkä varsinkaan nyt, koska minua pitäisi työntää kottikärryillä pitkin sotatoimialuetta nuorten miesten voimin. :)
 
Kirjoitin huonosti. Olisi hyvä olla muukin kuin pelkkä sähkö. Perinteisiä polttoaineita, vaikkapa biodisel tai jotakin vastaavaa millä tarvittaessa pääsee kulkemaan.

Melkoisella varmuudella liikennepolttoaineiden kirjo kasvaa ja matka kohti SähköUnelmaa on pidempi kuin mitä tavoitteet esittävät. Joka tapauksessa riippuvuuden vähentäminen fossiilisista on oikeasti vastuullista politiikkaa.

Vastuulliseen politiikkaan kuuluu myös saada ne atomimiilut puhaltamaan järkevän hintaista sähköä, joka tuotetaan tasaisesti verkkoon. Mikä tuska olisi muka vaikka viedä sähköä niille, jotka sitä ostavat?

Tuulen ja auringon varaan ei Ruijan tähden alla voida tuudittautua. Olkoot siinä mielen hyväksi lisukkeena, kun kerran pitää saada kun muutkin kerran saavat.

Energian saatavuus ei ole mikään leikinasia. Jos mennään riippuvuudesta toiseen, niin se on vain hölmöläisten hommaa. Atomionkapannut punaiselle ja liikenteeseen useampi polttoainevaihtoehto ja siitä eteenpäin.
 
Edelleen, kun miettii tuota Mikkosen ajatusta niin ei se ihan hölmöltä kuulosta. Valtiohan saa suoraan 24% ALV-tuoton jokaisesta ostetusta uudesta autosta + autoverot kun kansalainen kantaa riskin. Lisäksi kymmenenkin vuoden maksuajalla velka lyhenee nopeammin kun auton arvo.

Mielestäni ongelma on kun tuetaan vain sähköautoja eikä anneta markkinoiden toimia vapaasti. Ne toimisivat kun ei oltaisi niin helvetin kunnianhimoisia. Ei niillä pysy järki mukana
 
Mielestäni ongelma on kun tuetaan vain sähköautoja eikä anneta markkinoiden toimia vapaasti. Ne toimisivat kun ei oltaisi niin helvetin kunnianhimoisia. Ei niillä pysy järki mukana

Ja kannattaa huomata, että sähköautotkin ovat TUONTITAVARAA. Ne on maksettava jollain jollekin. Ne eivät tipu satamaan taivaasta ilman etteikö se rasittaisi kauppatasettakin. Kansantalouden kannalta on vain järkevää, että ulkomailta hankittu hyödyke käytetään elinkaarensa visuun loppuun. Olipa kyse sitten polttomoottori- tai sähkökalusta. Joo, lainaa saa. Niin saa, mutta eikö mieleen tule mitään esim. Kreikasta, jossa oli ennen romahdusta pilvin pimein käyttökuntoisia autoja romuttamoilla, alle 10-vuotiaita autoja pinottain ja isoissa lansseissa. Kukaan ei niitä tarvinnut, koska lainalla sai uuden.....

No seurataan rahaa, kuten hyviin tapoihin kuuluu. :) Minkä verran kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin Euroopassa on vaikuttanut mm. Saksan mahtava autoteollisuus? Halu varmistaa uuden teollisuustuotteen menekki Euroopassa? Käsittääkseni Saksan autoteollisuuden lobbareita suorastaan asuu Brysselissä, päivystysvuorot kattavat kellot ympäri ja varsin anteliaita kestittäjiäkin ovat. Eihän vaan häntä heiluta koiraa? Turhaan eivät autotehtaat lobbareita ylläpidä pataljoonan määrää.
 
Mielestäni ongelma on kun tuetaan vain sähköautoja eikä anneta markkinoiden toimia vapaasti. Ne toimisivat kun ei oltaisi niin helvetin kunnianhimoisia. Ei niillä pysy järki mukana

Vapaa markkinatalous on vähän kuin kommunismi - kaunis ajatus joka ei toimi käytännössä. Jokainen valtio ohjaa autokantansa kehitystä. Valtio antaa automarkkinoilla maassa kuin maassa raamit, tuet ja piiskat joiden kehikossa markkinat toimivat. Valtiontakaus voisi olla porkkana jolla valtio saisi lisää ALV-tuloja.
 
Ja kannattaa huomata, että sähköautotkin ovat TUONTITAVARAA. Ne on maksettava jollain jollekin. Ne eivät tipu satamaan taivaasta ilman etteikö se rasittaisi kauppatasettakin. Kansantalouden kannalta on vain järkevää, että ulkomailta hankittu hyödyke käytetään elinkaarensa visuun loppuun. Olipa kyse sitten polttomoottori- tai sähkökalusta. Joo, lainaa saa. Niin saa, mutta eikö mieleen tule mitään esim. Kreikasta, jossa oli ennen romahdusta pilvin pimein käyttökuntoisia autoja romuttamoilla, alle 10-vuotiaita autoja pinottain ja isoissa lansseissa. Kukaan ei niitä tarvinnut, koska lainalla sai uuden.....

No seurataan rahaa, kuten hyviin tapoihin kuuluu. :) Minkä verran kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin Euroopassa on vaikuttanut mm. Saksan mahtava autoteollisuus? Halu varmistaa uuden teollisuustuotteen menekki Euroopassa? Käsittääkseni Saksan autoteollisuuden lobbareita suorastaan asuu Brysselissä, päivystysvuorot kattavat kellot ympäri ja varsin anteliaita kestittäjiäkin ovat. Eihän vaan häntä heiluta koiraa? Turhaan eivät autotehtaat lobbareita ylläpidä pataljoonan määrää.

Toisaalta nyt lahjoitamme rahaa Putlerille ja Mohammed bin Salmanille öljykaupalla - kumpi on sitten parempi vaihtoehto? Autoteollisuus on voimatekijä myös Ranskassa, Italiassa, Espanjassa, Tsekissä, Slovakiassa ja Ruotsissa ym. Suomessakin autoteollisuus on merkittävä suora työnantaja (10100 työpaikkaa), lisäksi Suomessa tehdään paljon autoteollisuuden T&K työtä, etenkin Oulun seudulla (Continental isona firmana, Tactotek pienenä, näin esimerkiksi...) sekä toki komponenttivalmistustkin (vaikkapa Nokian Renkaat alkajaisiksi).

Top five EU countries with most auto manufacturing jobs​

  1. Germany (882,046 jobs)
  2. France (229,422)
  3. Poland (213,708)
  4. Romania (190,848)
  5. Czech Republic (181,415)
Ruotsissakin 90 000 työpaikkaa...

 
Toisaalta nyt lahjoitamme rahaa Putlerille ja Mohammed bin Salmanille öljykaupalla

Olen ihmetellyt miksi vihreät eivät tuo tuota faktaa esille. Noinhan se on. Toisaalta kun ostamme sähköautoja niin yhä useampi tulee olemaan kiinalainen tai kiinalaisista osista koottu ja ei siinäkään maassa mikään kiva hallintokoneisto ole.

Ydinvoimalakin, miksi piti valita venäläinen?
 
Olen ihmetellyt miksi vihreät eivät tuo tuota faktaa esille. Noinhan se on. Toisaalta kun ostamme sähköautoja niin yhä useampi tulee olemaan kiinalainen tai kiinalaisista osista koottu ja ei siinäkään maassa mikään kiva hallintokoneisto ole.

Tämä on kieltämättä ihmeellistä, Vihreille tämä olisi ihan asiallinen muistutus käytettäväksi.

Autojen komponenttejahan toki valmistetaan myös Kiinassa, mutta on myös meistä kiinn mitä tehdään Euroopassa - akkukemikaaleja myöten. Terrafamen projekti vaikuttaa hyvältä.
 
Heitit riman kyllä korkealle suoraan sanoen. Empä ole läheskään niin varma, että olisin nuorna miesnä ollessa selvinnyt siitä elokuvan tehtävästä, enkä varsinkaan nyt, koska minua pitäisi työntää kottikärryillä pitkin sotatoimialuetta nuorten miesten voimin. :)
Noh, teikäläisen koira, Veikko Balthazar vai Göring vai mikä hienon hurtan nimi nyt onkaan, näyttänee kuonollaan tietä! En olisi itsekään uskonut että olen 47-vuotiaana muuttomiehenä Oslossa, jossa puolet taloista eivät ole hissiä nähneetkään. Elämä heittelee...

Tulipa tosta mieleen Viheristä Espoosta asunto-osuuskunta Säästökehän (en keksinyt tuota itse) hissit, joissa luki jotakuinkin :
- alle 12-vuotiaat eivät yksin saa käyttää hissiä

Noh, paras ystäväni asui siellä kutosessa, joten kotiavaimella ja pienellä vaivalla tuo skräcthättiin kasarilla muotoon:

- alle 120-vuotiaat eivät yksin osaa rytkäyttää tissiä

Olen ollut 5 tuntia jäätävässä vesisateessa tänään, joten parempaan en pysty, sorry :)

Talvi on loppunut Oslossa, kahden viikon jälkeen, ainakin tilapäisesti ja virallisesti.
Lisäksi tuolla rinteessä on perkeleellisen liukasta, eikä ole nastoja kengissä.

Ai nii, aiheellisesti, Marinin hallitus on väärässä. Lähinnä kaikessa. Kiitos.
 
Melkoisella varmuudella liikennepolttoaineiden kirjo kasvaa ja matka kohti SähköUnelmaa on pidempi kuin mitä tavoitteet esittävät. Joka tapauksessa riippuvuuden vähentäminen fossiilisista on oikeasti vastuullista politiikkaa.

Vastuulliseen politiikkaan kuuluu myös saada ne atomimiilut puhaltamaan järkevän hintaista sähköä, joka tuotetaan tasaisesti verkkoon. Mikä tuska olisi muka vaikka viedä sähköä niille, jotka sitä ostavat?

Tuulen ja auringon varaan ei Ruijan tähden alla voida tuudittautua. Olkoot siinä mielen hyväksi lisukkeena, kun kerran pitää saada kun muutkin kerran saavat.

Energian saatavuus ei ole mikään leikinasia. Jos mennään riippuvuudesta toiseen, niin se on vain hölmöläisten hommaa. Atomionkapannut punaiselle ja liikenteeseen useampi polttoainevaihtoehto ja siitä eteenpäin.
Siinä sähkön myymisessä muualle minusta olisi ideaa. Jos siis joskus sellaiseen tilanteeseen päästään, että sitä on enemmän kuin omiin tarpeisiin. Voidaan myydä vaikka sitä tuulisähköä tai atomikirnusta peräisin olevaa jos ostaja siitä välittää.
 
Mikkosen ajatus ei ihan hölmöltä kuulosta. Valtiohan saa suoraan 24% ALV-tuoton jokaisesta ostetusta uudesta autosta + autoverot kun kansalainen kantaa riskin.
Tosiaan hirmu ovelaa kasata polttoaineella kulkevaan välineeseen niin paljon kustannusta että kansalaisen on liikkuakseen pakko ohjautua vihervaltion määräämään vain sähköautoon ja sen laina-hankkeeseen. Kovasti on kansalaisen mieleen ja suosittua tämä yksi mahdollinen malli. Eikö ole kuin yksi ratkaisu?

Noh, koska ympäristön huomioiminen toki on kannatettavaa, niin eiköhän tässä vois valtio olla sen verran yhteisellä asialla, että laittaa vaikka rajan että yhtään uutta bensalla ja dieselillä kulkevaa henkilöautoa ei rekisteröidä enää vuonna 2025. Sähköt ja kaasut OK. Polttoaineromut mitä sillloin on jäljellä, on tuella muutettava etanolilla kulkeviksi ... jne...jne....
Näin tulee uusia sähkö-, etanoli- ja kaasuautoja. Vanhojakin autoja voi edelleen käyttää, mutta ne kulkee muulla aineella koska bensaa ja dieseliä ei enää saa.

.
 
Back
Top