Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Taisi olla etanolimoottoreiden kanssa niin että etanoli liuotti öljykalvoa sylinterin seiniltä, jolloin männänrenkaat kuluivat ennen aikojaan. Ohipuhallus kasvoi ja etanolia joutui öljyn sekaan. Voitelu heikkeni ja moottorit kuluivat ennen aikojaan. Tässä on juurisyy etanolikäyttöisten moottoreiden puolitetulle öljynvaihtovälille.
Minulla on auto joka tarvittaessa kulkee etanolilla.
Etanolin vaikutus öljyyn on omankin käsitykseni mukaan juurikin tuo laimeneminen ja siitä seuraava osien jonkin verran kuluminen. Ainahan ne jotenkin kuluu joka tapauksessa.
Etanolia kuluu määrällisesti 20-30% enemmän kuin bensaa.

Kustannusmielessä nykyhinnoilla matkat menee siis aika samalle hintatasolle, mutta hyvää mieltä voi saada siitä kun etanoli saastuttaa vähän. Lisäasiana on sitten se huomioitava tiheämpi öljyn vaihtoväli.
Tästä huolimatta ei se etanolin lisääminen käyttöön mikään hullumpi ajatus ole, etenkin kun TAVOITE on päästön vähentäminen.
.
 
No ei (poislukien tilanne, jossa hölmöilee jotain esim. laittaa väärää öljyä) Mutta huoltokirjassa pitää olla silti määräaikaishuollot tehtynä ja huoltokirja leimattuna jokatapauksessa, jotta takuu pysyy voimassa. Vaikka vaihtelisi itse öljyä joka viikko. SE, oli vähän niinku pointtina tässä. Kuten aiemmin kirjoitin, ainakin VW konsernin aikana etanoliautoa olisi joutunut käyttämään huollossa alvarsiinsa. (max 15 tkm) versus bensa (30 tkm) Ei tuntunut varsinkaan pre-korona kilometreillä yhtään hyvältä idealta etanoliauto. Ei mennyt jatkoon osin tuon takia.
Meidän kieseissä on riittänyt takuun pelittämisen ehdoksi kun teetättää varsinaiset huollot (30 tkm, 60 tkm) missä tahansa pajalla ja huoltojen välillä (15 tkm, 45 tkm) vaihtaa öljyt ja suodattimet itse. Niin sen pitää ollakin, mutta sillä edellytyksellä, että missätahansapajalla käytetään alkuperäislaatua vastaavia osia ja öljyä ja noudatetaan auton huolto-ohjelmaa. Kerran merkkiliikkeeseen huoltoon viedessä öljynvaihto oli sen verran arvokas, että pyysin tekemään huollon ilman öljynvaihtoa. Leiman sai siitäkin (tuntematta ketään henkilökunnasta).
 
Niin,

Mietin tästä autoilusta ja sen kehittämisestä sen verran, että olikohan samanlainen ä ä ä ä änkyttäminen siitä, että kyllä sitä vuan hevosella pitää kulkea, kun valtio otti vuonna 1921 tieverkon hoitoonsa ja alkoi kehittää autoilua. Ei tuosta ole kuin tasan sata vuotta aikaa. Minkähänlainen parku ja marina silloin oli, kun pollen käyttöä ei enää niin paljon suosittu. Olikohan otsikoissa se, että pitäisi palata takaisin tervanpolttoon ja mikään ei saisi muuttua. Nyt 100 vuotta myöhemmin, tuota tieverkon kehittämisen alkua pidetään yhtenä virstanpylväänä matkalla kohden sivistysvaltiota.

Energiamuodot muuttuu ja autoilu kehittyy. Polttomoottoreilla on oma aikakautensa, tulevaisuus on jotain muuta. Se mikä säilyy on piilokommunistien vaatimukset, että valtion pitää takertua menneeseen ja kaikkea kannattamatonta pitää tukea.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Niin,

Mietin tästä autoilusta ja sen kehittämisestä sen verran, että olikohan samanlainen ä ä ä ä änkyttäminen siitä, että kyllä sitä vuan hevosella pitää kulkea, kun valtio otti vuonna 1921 tieverkon hoitoonsa ja alkoi kehittää autoilua. Ei tuosta ole kuin tasan sata vuotta aikaa. Minkähänlainen parku ja marina silloin oli, kun pollen käyttöä ei enää niin paljon suosittu. Olikohan otsikoissa se, että pitäisi palata takaisin tervanpolttoon ja mikään ei saisi muuttua. Nyt 100 vuotta myöhemmin, tuota tieverkon kehittämisen alkua pidetään yhtenä virstanpylväänä matkalla kohden sivistysvaltiota.

Energiamuodot muuttuu ja autoilu kehittyy. Polttomoottoreilla on oma aikakautensa, tulevaisuus on jotain muuta. Se mikä säilyy on piilokommunistien vaatimukset, että valtion pitää takertua menneeseen ja kaikkea kannattamatonta pitää tukea.

Simpauttaja
Mikä olisi ollut Suomen kohtalo jos hallitus olisi v. 1921 päättänyt, että Suomi on hevoseton vuoteen 1941 mennessä?
 
Mikä olisi ollut Suomen kohtalo jos hallitus olisi v. 1921 päättänyt, että Suomi on hevoseton vuoteen 1941 mennessä?
Yhtä huono kuin se, jos valtio ei olisi pystynyt pakko-ottaa siviileiltä 6500 kuorma-autoa 1939 vuonna. Kuormureita, joita oli pystytty hankkimaan, koska tieverkkoa oli kehitetty 1921 vuodesta alkaen.

Simpauttaja
 
Niin,

Mietin tästä autoilusta ja sen kehittämisestä sen verran, että olikohan samanlainen ä ä ä ä änkyttäminen siitä, että kyllä sitä vuan hevosella pitää kulkea, kun valtio otti vuonna 1921 tieverkon hoitoonsa ja alkoi kehittää autoilua. Ei tuosta ole kuin tasan sata vuotta aikaa. Minkähänlainen parku ja marina silloin oli, kun pollen käyttöä ei enää niin paljon suosittu. Olikohan otsikoissa se, että pitäisi palata takaisin tervanpolttoon ja mikään ei saisi muuttua. Nyt 100 vuotta myöhemmin, tuota tieverkon kehittämisen alkua pidetään yhtenä virstanpylväänä matkalla kohden sivistysvaltiota.

Energiamuodot muuttuu ja autoilu kehittyy. Polttomoottoreilla on oma aikakautensa, tulevaisuus on jotain muuta. Se mikä säilyy on piilokommunistien vaatimukset, että valtion pitää takertua menneeseen ja kaikkea kannattamatonta pitää tukea.

Simpauttaja
Sulla on melko lapsellinen vertaus tuosta hevostelusta. Mieti nyt ihan oikeasti ittekkin. Kuinka voit pistää samalle viivalle asian kun hevosesta siirryttiin polttomoottorin, kuitenkin kyseessä oli kehitys johon ei tarvinnut pakottaa vs nykytilanteen jossa verotuksella pakotetaan ihminen siirtymään johonkin joka ei vielä ole valmis.
 
Tämä viikko on ollut mielenkiintoinen yritysten tulosjulkistusten takia. Nordea julkisti tuloksensa eilen ja samalla linjasi tulevaisuuden strategiansa.


- "Nordea on lisäksi asettanut keskipitkän aikavälin tavoitteekseen vähentää luotto- ja sijoitussalkkujensa hiilidioksidipäästöjä 40–50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä"
- "Nordea aikoo vähentää myös konsernin sisäisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään 50 prosenttia, jolloin nettopäästöt olisivat positiiviset vuoteen 2030 mennessä"


Jos tuo strategia nyt sitten on hakoteillä, niin sijoittajat todennäköisesti reagoivat nopeasti. Ei nämä ilmastoasiat ole täysin sieltä vihreästä hallituksesta lähtöisin, jos Nordea valitsee ylläolevan strategiakseen. Ehkäpä kannattaisi keskittyä siihen, miten Suomi voi tästä kehityksestä hyötyä. Teknologian murroskohdat ovat niitä ajanhetkiä, jolloin pelimerkkejä jaetaan uudestaan. Siihen Nokian nousukin aikoinaan perustui.

Simpauttaja
 
Niin,

Mietin tästä autoilusta ja sen kehittämisestä sen verran, että olikohan samanlainen ä ä ä ä änkyttäminen siitä, että kyllä sitä vuan hevosella pitää kulkea, kun valtio otti vuonna 1921 tieverkon hoitoonsa ja alkoi kehittää autoilua. Ei tuosta ole kuin tasan sata vuotta aikaa. Minkähänlainen parku ja marina silloin oli, kun pollen käyttöä ei enää niin paljon suosittu. Olikohan otsikoissa se, että pitäisi palata takaisin tervanpolttoon ja mikään ei saisi muuttua. Nyt 100 vuotta myöhemmin, tuota tieverkon kehittämisen alkua pidetään yhtenä virstanpylväänä matkalla kohden sivistysvaltiota.

Energiamuodot muuttuu ja autoilu kehittyy. Polttomoottoreilla on oma aikakautensa, tulevaisuus on jotain muuta. Se mikä säilyy on piilokommunistien vaatimukset, että valtion pitää takertua menneeseen ja kaikkea kannattamatonta pitää tukea.

Simpauttaja
Heinien ja kaurojen verotuksen muutoksista jotain tietoja, myös hevosten teurastuspalkkiot on varmaan kirjattu johonkin. Varmaan väitöskirjoja tehdään turhemmistakin aiheista :rolleyes:
 
Tämä viikko on ollut mielenkiintoinen yritysten tulosjulkistusten takia. Nordea julkisti tuloksensa eilen ja samalla linjasi tulevaisuuden strategiansa.


- "Nordea on lisäksi asettanut keskipitkän aikavälin tavoitteekseen vähentää luotto- ja sijoitussalkkujensa hiilidioksidipäästöjä 40–50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä"
- "Nordea aikoo vähentää myös konsernin sisäisiä hiilidioksidipäästöjä vähintään 50 prosenttia, jolloin nettopäästöt olisivat positiiviset vuoteen 2030 mennessä"


Jos tuo strategia nyt sitten on hakoteillä, niin sijoittajat todennäköisesti reagoivat nopeasti. Ei nämä ilmastoasiat ole täysin sieltä vihreästä hallituksesta lähtöisin, jos Nordea valitsee ylläolevan strategiakseen. Ehkäpä kannattaisi keskittyä siihen, miten Suomi voi tästä kehityksestä hyötyä. Teknologian murroskohdat ovat niitä ajanhetkiä, jolloin pelimerkkejä jaetaan uudestaan. Siihen Nokian nousukin aikoinaan perustui.

Simpauttaja
Tämä nollapäästö-himmeli on sellaista populistista kauneuskilpailua ja enemmän markkinointiosaston mieleen kuin mitään muuta. Lopulta ollaan positiivissa päästöissä kun ostetaan miljoona hehtaaria metsää ja sanotaan, että päästömme on nolla kun tuo plantaasi nielee päästömme ja aurinkopaneeli pääkonttorin katolla syöttää 100 wattia kantaverkkoon.

2030 ollaan tilanteessa, jossa varmaan jokainen isompi yritys on vähintään "nollapäästöinen", "hiilineutraali" ja mitä uusia nimikkeitä vielä keksitäänkään, mutta silti savu kohoaa piipuista lähes vanhaan malliin. Jopa kaikkien ympäristön suojelijoiden isä ja äiti Royal Dutch Shell on ilmoittanut tavoitteekseen olla co2 positiviinen 2050 mennessä.

Luotto- ja sijoitussalkkujen hiilipäästöt menee alalla vallalla olevaan ESG-humppaan, jossa on kriteerit kestävästä kehityksestä/yhteiskuntavastuusta jne. sijoituskohteille.
 
Olen siitä samaa mieltä, että autoilun on lopulta seurattava sitä kehittämisen polkua, mikä edessä on ympäristövaikutteisena.
Siitäkin olen monen kanssa samaa mieltä, että ympäristöasiat eivät ole yhden tai kahden puolueen asia, vaan meidän kaikkien asia ja jokaisen puolueen asia.
Siitä asiasta olen hallituksen kanssa eri mieltä että pakolla ja kiireellä suomalaiset "ajetaan karsinaan", vaikka tälle kärjessä olemiselle ei ole todellista tarvetta.
Tuo seikka se on mikä aiheuttaa parkua ja marinaa.
.
 
Näkökulma "Apupuolueesta""

Keskustaa haukutaan hallituksen apupuolueeksi, mutta väite ei pidä paikkaansa​

Yllättävää on, että myös kokoomus viljelee mielikuvaa keskustasta hallituksen apupuolueena, jotta perussuomalaiset nousisivat pääministeripuolueeksi.

Keskustan puoluekokous valitsi Annika Saarikon puolueen puheenjohtajaksi viime syyskuussa.

Keskustan puoluekokous valitsi Annika Saarikon puolueen puheenjohtajaksi viime syyskuussa.KUVA: RIO GANDARA / HS
Teemu Luukka HS

13:44
YLEISRADION torstaina julkaisema kuntavaalien kannatusmittaus antoi karun kuvan keskustan tilasta. Sen mukaan vain 12,9 prosenttia kansalaisista äänestäisi keskustaa kuntavaaleissa, jos vaalit järjestettäisiin nyt.

Se on karmea luku puolueelta, jolla on ollut 2000-luvulla enemmän valtaa kuin yhdelläkään muulla puolueella. Kahdenkymmenen viime vuoden aikana keskusta on ollut 12 vuotta suurin puolue ja samalla pääministeripuolue.


Keskusta sai 17,5 prosenttia äänistä vielä kuntavaaleissa 2017. Puolueella on edelleen erittäin vankka asema lukuisissa kunnissa. Suomen kuntakartta on varsin vihreä, eikä tuo väri ole peräisin vihreistä.


Puolue on menettänyt jo valtakunnan, mutta nyt se käy puolustustaistelua kunta kunnalta. Päävastustaja on perussuomalaiset.

Lue lisää: Keskustan vallan linnake on nyt ”suurhyökkäyksen” kohteena: Kevään kuntavaalit voivat tuoda ison mullistuksen

KESKUSTAN yksi keskeinen ongelma on se, että se mielletään osin jopa omien joukossa hallituksen apupuolueeksi.

Tätä mielikuvaa perussuomalaiset pitää yllä erittäin taidokkaasti. Myös kokoomus hokee samaa viestiä.


Keskustan entisiä kannattajia on jo siirtynyt perussuomalaisiin. Puolue tekee kaikkensa luodakseen mielikuvan, että kuntavaalit ovatkin hallitusvaalit, jossa keskustan on pakko jättää hallitus vaalitappion jälkeen.


Taustalla lienee haave uusista vaaleista, jotta perussuomalaiset voisivat yrittää nousta suurimmaksi puolueeksi ja mahdollisesti pääministeripuolueeksi.


APUPUOLUE-TERMIÄ käytetään yleisesti keskustan yhteydessä halventavassa ja vähättelevässä mielessä. Sanan käyttäjä haluaa antaa kuvan, ettei keskustalla ole valtaa, vaan se on olemassa vain, jotta muut voivat käyttää valtaa. Maalatussa kauhukuvassa valtaa käyttävät vasemmistolaiset, ympäristönsuojelijat ja henkilöautolla ajajien vastustajat.

Apupuolue on tehokas mielikuvasana, jollaisia mediakin tykkää viljellä. Sitä on myös vaikea yhdellä lauseella todentaa vääräksi. Tässä tapauksessa politiikassa mielikuvan voima on jälleen voimakkaampi kuin totuus.


Oli keskustasta tai sen ajamista asioista mitä mieltä tahansa, ei voi sanoa, etteikö keskustalla olisi hallituksessa valtaa.

Kun kysyin hallituspuolueiden sisäpiiriläisiltä, onko keskusta apupuolue, kaikki pitivät väitettä lähinnä absurdina. Yksi vihreiden edustajista räjähti nauramaan.

”Tämä hallitus toteuttaa monessa asiassa ja aika lailla keskustalaista politiikkaa”, sanoo eräs vihreä vaikuttaja.
KESKUSTELUJEN perusteella oikeampi luonnehdinta olisi ikävä puolue. Keskustaa kuvaillaan lähes asiassa kuin asiassa hallituksen vaikeimmaksi puolueeksi. Ainoastaan ympäristöasioissa vihreitä pidetään keskustan kanssa tasavahvan vaikeana.

Hallituksen keskeisin ohjenuora eli hallitusohjelma on rakennettu varsin paljon pääministeripuolue Sdp:n hahmotteleman rungon päälle. Ohjelmaa tehtiin kuitenkin keväällä 2019 tavalla, jossa poikkeuksellisen suuri määrä kansanedustajia sai kertoa näkemyksensä ohjelmaan.


Hyvin monessa kysymyksessä hallituksen muodostaja Antti Rinne (sd) antoi periksi keskustan vaatimuksille, jotta sopu syntyisi kohtuullisessa ajassa. Keskustan keskeisiä vaatimuksia löytyy liuta muun muassa työllisyystoimissa. ”Tämä hallitus toteuttaa monessa asiassa ja aika lailla keskustalaista politiikkaa”, sanoo eräs vihreä vaikuttaja.


HELSINGIN SANOMIEN perjantaina julkaiseman kirjoituksen mukaan pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on tehnyt jo yhtä järeitä toimia työttömien patistelemiseksi kuin Juha Sipilän (kesk) oikeistohallitus.

Marinin hallituksen työllisyystoimista laskennallisesti merkittävin on ollut niin sanotun eläkeputken lopettaminen, jota keskusta ajoi ja vasemmistopuolueet vikisivät, mutta hyväksyivät lopulta.


Hallituksen ympäristötoimet olisivat olleet todennäköisesti nopeampia ja vahvempia jo nyt, jos keskusta ei olisi harannut vihreiden ja vasemmistopuolueiden toiveita vastaan.


Hallitus olisi myös tehnyt varsin erilaisen perhevapaauudistuksen ilman keskustaa. Koronatoimissa keskusta on pitänyt kovaa meteliä yrittäjien puolesta. Näin ei toimi apupuolue.


Pikemminkin voisi sanoa, että Suomessa tuskin koskaan on ollut näin paljon valtaa puolueella, jonka kannatus matelee mielipidemittauksissa lähellä kymmentä prosenttia.

Apupuolue-sana on perussuomalaisten keino päästä valtaan. Yllättävää on, että myös kokoomus peesaa tätä pyrkimystä viljelemällä termiä, sillä myös kokoomuksen päävastustaja on perussuomalaiset.
.
 
Mä vaan tossa katselen noita kannatuspalkkeja ja ihmettelen sitä vimmaa jolla PS käy Keskustan kimppuun. Minkäs kanssa ajattelivat hallituksen kasata kun eivät sitä 51%:a saa yksin tai edes yhdessä Kokoomuksen kanssa. Vihreiden kanssa? Vai pitääko ottaa ne sosialistiset kommarit eli Demarit... vai halutaanko sittenkin se sopivan pieni Keskusta apupuolueeksi. Juuri se sama puolue jota juuri ollaan haukuttu apupuolueeksi... vai eikö se sitten olekaan enää apupuolue kun ei ole sen kuuluisan vihervasemmiston kanssa kimpassa...
 
Mä vaan tossa katselen noita kannatuspalkkeja ja ihmettelen sitä vimmaa jolla PS käy Keskustan kimppuun. Minkäs kanssa ajattelivat hallituksen kasata kun eivät sitä 51%:a saa yksin tai edes yhdessä Kokoomuksen kanssa. Vihreiden kanssa? Vai pitääko ottaa ne sosialistiset kommarit eli Demarit... vai halutaanko sittenkin se sopivan pieni Keskusta apupuolueeksi. Juuri se sama puolue jota juuri ollaan haukuttu apupuolueeksi... vai eikö se sitten olekaan enää apupuolue kun ei ole sen kuuluisan vihervasemmiston kanssa kimpassa...
Juu,u keskusta toki kelvannee apupuolueeksi myös persuille, on meinaan niin mehevät näytöt nyt annettu tuosta hommasta, että hullujahan olisvat josseivat heitä ottais, johan se on nähty että mikään perseraiskaus ei ole keskustalle liian raaka, kunhan vaan muistaa toinen osapuoli pitää jotain maakuntahimmeliä täkynä puheissa :ROFLMAO:
 
Juu,u keskusta toki kelvannee apupuolueeksi myös persuille, on meinaan niin mehevät näytöt nyt annettu tuosta hommasta, että hullujahan olisvat josseivat heitä ottais, johan se on nähty että mikään perseraiskaus ei ole keskustalle liian raaka, kunhan vaan muistaa toinen osapuoli pitää jotain maakuntahimmeliä täkynä puheissa :ROFLMAO:
Poliittista ihmiskauppaa, keskustalaiset haavoittuvassa asemassa
 
Back
Top