Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Oletko huomannut kiinalaisten lopettaneen kaupan Tiibetin tilanteen arvostelijoiden kanssa? Tai kuinka heitä arvostellaan ns. hikipajojen toiminnasta. Juu, en minäkään. Ehkäpä heillä on sen verran paksu nahka etteivät jaksa kiinnostua asukasluvultaan jonkun suurkaupungin lähiön kokoisen valtion pääministerin lausunnosta, joka vaihtuu kuitenkin vaalien jälkeen toiseen. Heillä on vähän pidempi perspektiivi.

Ehkäpä siinä on joku syy että kauppavaltuuston saapuessa asiaa hoitaa ammattilaiset ja poliitikot keskittyvät siihen omaan asiaansa eli poseeraamiseen julkisuudessa...
Kuka siis väitti että kauppa loppuu kiinalaisten kanssa? Nämä asiat kyllä noteerataan siellä, ja ne myös muistetaan.

Ei siitä sen enempää.
 
PS mielestä muut on vasemmiston apupuolueita..Nyt puolue kertoo tietävänsä miten keskusta luopuu hallitusohjelman verokirjauksista ihan vain saadakseen olla vasemmiston kynnysmattona .Seurataan mielenkiinnolla onko PS puoluetoimistolla ennustajan kristallipalloa.
 
Olisiko hassu ajatus progressiivinen autoverotus iän mukaan.. mitä vanhempi auto sitä enemmän veroa.

Sanotaan vaikka 1996 passatin vero olisi 600€, 2006 passatin 400€, 2016 300€ ja 2021 liikkeestä ajettu 40€

Siinähän tulisi ryntäys melkein ostamaan pari vuotta vanhoja sen sijaan että ajellaan mukavasti 2002 vuoden volvoilla. Sitten jokin tukikuvio sähkä/kaasu/hybridiä hankkiville uusille autoille.
 
Olisiko hassu ajatus progressiivinen autoverotus iän mukaan.. mitä vanhempi auto sitä enemmän veroa.

Sanotaan vaikka 1996 passatin vero olisi 600€, 2006 passatin 400€, 2016 300€ ja 2021 liikkeestä ajettu 40€

Siinähän tulisi ryntäys melkein ostamaan pari vuotta vanhoja sen sijaan että ajellaan mukavasti 2002 vuoden volvoilla. Sitten jokin tukikuvio sähkä/kaasu/hybridiä hankkiville uusille autoille.
Niin, että ne (me) joilla ei varaa ajaa kuin vanhoilla autoilla, maksaisimme lisää veroja? Hyvä idea...
 
Nyt puolue kertoo tietävänsä miten keskusta luopuu hallitusohjelman verokirjauksista ihan vain saadakseen olla vasemmiston kynnysmattona
Toivottavasti luopuukin. Hallitusohjelmaan kirjattuihin, Keskustan allekirjoittamiin päästölinjauksiinhan tuo Taloustutkimuksen tekemä arvio perustuu. Nykyiset korotukset polttoaineen hintaan eivät yksinkertaisesti riitä.
 
Olisiko hassu ajatus progressiivinen autoverotus iän mukaan.. mitä vanhempi auto sitä enemmän veroa.

Sanotaan vaikka 1996 passatin vero olisi 600€, 2006 passatin 400€, 2016 300€ ja 2021 liikkeestä ajettu 40€

Siinähän tulisi ryntäys melkein ostamaan pari vuotta vanhoja sen sijaan että ajellaan mukavasti 2002 vuoden volvoilla. Sitten jokin tukikuvio sähkä/kaasu/hybridiä hankkiville uusille autoille.
Polttoaineverotus on sellaisenaan riittävä kannustin. Jos ajat paljon kuluttavalla autolla maksat enemmän kuin pikkukopperolla ajava. Jos ostat hybridin mutta ajat bensalla niin joudut maksumieheksi. Mitään muuta ohjauskeinoa ei tarvita kuin polttoaineen verotus. Verotushan toimii vain äärimmilleen yksinkertaistettuna. Kaikki laillistetut veronkiertokeinot kuten lataushybridit ovat /C:stä.

Se on sitten kokonaan toinen tarina että autoilijoilta pitää kerätä joitamia miljaardeja myös sekalaisiin hankkeisiin.
 
Polttoaineverotus on sellaisenaan riittävä kannustin. Jos ajat paljon kuluttavalla autolla maksat enemmän kuin pikkukopperolla ajava. Jos ostat hybridin mutta ajat bensalla niin joudut maksumieheksi. Mitään muuta ohjauskeinoa ei tarvita kuin polttoaineen verotus. Verotushan toimii vain äärimmilleen yksinkertaistettuna. Kaikki laillistetut veronkiertokeinot kuten lataushybridit ovat /C:stä.

Se on sitten kokonaan toinen tarina että autoilijoilta pitää kerätä joitamia miljaardeja myös sekalaisiin hankkeisiin.
Polttoaineen hinta näkyy suoraan todella monen hyödykkeen, esimerkiksi ruoan hinnoissa. Se on suoraan pois suomalaisen veronmaksajan ostovoimasta, samalla kun hallitus lähettää nekin verorahat muualle Eurooppaan. Suomen kaltaisessa, harvaan asutussa maassa polttoaineen riistoverotus ilmastopsykoosin nimissä on jotain aivan käsittämätöntä. Samalla tietysti Kiina ja Venäjä saavat rauhassa nostaa päästöjään tämän ihanan ilmastosopimuksen nimissä.
 
Sähköllä tai kaasuilla ajeleville pitää keksiä vero jolla heidät saadaan osallistumaan tieverkoston ylläpitämisen kustannuksiin. Siipeily täytyy saada loppumaan. Samoin pyöräteiden käyttäjät nauttivat ilmaisista kilometreistä, jotka kustannetaan autoa tarvitsevien kukkarosta.
 
Polttoaineverotus on sellaisenaan riittävä kannustin. Jos ajat paljon kuluttavalla autolla maksat enemmän kuin pikkukopperolla ajava. Jos ostat hybridin mutta ajat bensalla niin joudut maksumieheksi. Mitään muuta ohjauskeinoa ei tarvita kuin polttoaineen verotus.
Tarkoitat siis dieselin ja bensan verottamista? Etanoli pitäisi tosin vapauttaa verosta ja vaihtaa autot kulkemaan etanolilla.
Henkilöautojen päästöt putoaa - 80 % aika vauhdilla. Kustannus autoilijalle on minimaalinen hyötyyn verrattuna.
Miksi tästä vaihtoehdosta puhutaan niin vähän ?
.
 
Tarkoitat siis dieselin ja bensan verottamista? Etanoli pitäisi tosin vapauttaa verosta ja vaihtaa autot kulkemaan etanolilla.
Henkilöautojen päästöt putoaa - 80 % aika vauhdilla. Kustannus autoilijalle on minimaalinen hyötyyn verrattuna.
Miksi tästä vaihtoehdosta puhutaan niin vähän ?
.
Olen sitä itsekkin miettinyt etanolia tankatessani että miksi menoviinaa verotetaan niin rankasti vaikka päästöt -80% bensaan verrattuna..
 
Olen sitä itsekkin miettinyt etanolia tankatessani että miksi menoviinaa verotetaan niin rankasti vaikka päästöt -80% bensaan verrattuna..
Eikös se etanoliauto kuluta vähän enemmän kuin bensavastaava? Tehoa saa vissiin vähän enemmän... parin "viinasaabin" kyydissä ja joskus ratin takana olleena.. tietty on hyvä jos lähialueelta löytyy E85 piste, ettei käy kuin yhdelle joka joutuu tankkaamaan autonsa 25km:n päässä...
 
Eikös se etanoliauto kuluta vähän enemmän kuin bensavastaava? Tehoa saa vissiin vähän enemmän... parin "viinasaabin" kyydissä ja joskus ratin takana olleena.. tietty on hyvä jos lähialueelta löytyy E85 piste, ettei käy kuin yhdelle joka joutuu tankkaamaan autonsa 25km:n päässä...
Heh lähimmälle viinapumpulle 120km ja lähin nopea teslan laturi taitaa olla noin 350km päässä joten nostetaan vaan verot tappii niin porukat kyllä vaihtaa johonkin muuhun....
 
Tarkoitat siis dieselin ja bensan verottamista? Etanoli pitäisi tosin vapauttaa verosta ja vaihtaa autot kulkemaan etanolilla.
Henkilöautojen päästöt putoaa - 80 % aika vauhdilla. Kustannus autoilijalle on minimaalinen hyötyyn verrattuna.
Miksi tästä vaihtoehdosta puhutaan niin vähän ?
.

Suomessa juna meni jo vaihtoehtopolttoaineiden kohdalla. Mahdollisuudet olisivat olleet 20 vuoden ajan vaikka mihin esim. mittavilla lainsäädännön ja verotuksen helpotuksilla erilaisille konversiokiteille (etanoli, kaasu). Näin ei tehty eikä mitään kunnon infraa koskaan syntynyt. Nyt kuilu 4000 euron keskihintaluokan ajoneuvojen ja uusien välillä kasvaa hinta-päästösuhteessa ihan uusiin sfääreihin.

Ts. suhteessa vähävaraisten ajoneuvot päästävät entistä enemmän, kun käytännössä mitään vaihtoehtoja ei ole Suomessa huomioitu sähkölle/hybrideille. Kaikki veronkorotukset, jotka koskevat polttoaineita ja ajoneuvojen päästöjä, näkyvät ensisijaisesti vähävaraisten kukkaroissa. Kunnianhimoiset tavoitteet päästöjen vähentämiseksi valuvat käytännössä täysin tuonne 4000 euron keskihintaluokan hartioille, koska raskas liikenne ei tule sähköistymään tarpeeksi nopeasti ja sitä ei voida alasajaa, joten jostain on otettava kaikki mitä irti saa.

Puheet verohelpotuksista vähävaraisille tai mahdollisesti haja-asutusalueille ovat täysin ristiriidassa päästötavoitteiden kanssa - ainakin matemaattisesti. Tämä kannattaa äänestäjien, joille auto on pakollinen, huomioida.
 
Puheet verohelpotuksista vähävaraisille tai mahdollisesti haja-asutusalueille ovat täysin ristiriidassa päästötavoitteiden kanssa - ainakin matemaattisesti.
Tarkoittaa siis, että jos Suomessa olisi sellainen hallitus, jolla ei ole nykyisen kaltainen päästövähennystavoite, meillä ei kansana olisi tätä itse tehtyä ongelmaakaan.
Sehän on täysin poliittinen päätös, millainen tavoite asetetaan. Toinen hallitus tekisi ilmeisesti lievemmän tavoitteen vaikka totta kai huomioi ympäristön tilan parantamisen - kohtuullisesti.
.
 
Hyvätuloiset hyötyy eniten sähköautojen veroeduista.Vanhojen autojen käyttäjät maksaa veroissaan näittenkin puolesta.Elämä ei ole reilua.Ilo on kuitenkin sähköautoilijoillakin väliaikaista.Valtion on pakko muuttaa verotusta koskemaan vapaamatkustajiakin.Miljardien aukkoa valtion kassa ei kestä.
 
Back
Top