Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Osa pankeista Suomessakin ilmoittanut ettei rahoita sellaisia hankkeita jotka ovat ilmastonmuutoksen kannalta huonoja . Kuten turve tai kivihiili . Markkinatalous toimii näin ilman hallituksen määräyksiä . Sopeudu tai itke ja sopeudu on tosiasia . Ketterimmät vaihtaa toimialaa. Jotkut jää vellomaa katkeruudessa ja etsimään syyllisiä . Tälle ei nyt näytä voivan mitään vaikka mielellään kääntäisi kelloa taaksepäin . Itsekin lämmitin palaturpeella lämpökeskuksessa vuosia . Edullista mutta paskamaista nuohota ja tuhkata jatkuvasti . Pelletti on paljon nykyaikaisempi , palaa putaasti eikä tuhkaa tule paljon .
Pankeissa rahoituspäälliköt ovat tuulellakäypiä ja rahoittavat random-perusteella. Rahoittivat jopa muumikahviloiden maailmanvalloitusta. Sijoittajista bisnekseen ei uskonut kukaan, mikä kävi ihan selväksi rahoituskierroksella. Maailmanvalloitus kolmen euron kahvia myymällä. Kahvilassa ehkä 30 asiakaspaikkaa per pulju. Siinä olisi saanut myydä muutaman miljoona kuppia kahvia ennen kuin miljoonavelka pankille olisi kuitattu. Nordeassa ollaan väkevänä uskossa kun tuollaista "bisnestä" on lähdetty rahoittamaan. Saattaa olla että riskibisneksen rahoittamisessa rahoituspäällikön mahdolliset bonukset olisivat itseisarvoltaan suuremmat kuin luottotappion rahoituspäällikölle aiheuttamat menetykset.
 
Tota just mietinkin, eikös anustajien määrää kasvatettu just siksi että lainvalmisteluun saataisiin rotia l. ryhtiä...
 
Mutta jos ei ole hajuakaan mikä on mahdollista eikä minkäänlaista juridiikan koulutust vaan vedetään kaikki hatusta niin ei siinä auta 1000 avustajaakaan. Tässä se nähdään yksi esimerkki mitä se on kun johdossa ei ole vuosikymmenien kokemus valtionjohdosta. Ei saisi päästää untuvikkoja niin korkeisiin asemiin kuin pääministeri.
 
Jonkinlainen sotilassääntö on että sulla voi olla lapanen luutnantti, mutta hyvät aliupseerit ja joukkue pärjää. Myös ässä luutnantti mutta sit tusinatavara-alpot ja homma toimii. Mut sit kun on kokematon luti ja tunari-aliupseerit niin tulos ei lupaa hyvää.
 
Tämä käy hyvin yhteen sen väitteen kanssa, että avustajista on useimmiten enemmän haittaa kuin hyötyä lainvalmistelussa. Enemmän avustajia ja entistä huonompi lainvalmistelun taso. Avustajat kun eivät pyri vain levittämään ministerin tahtoa, vaan pyrkivät mikromanageroimaan lainsäädäntötyötä. Joku voisi tietysti kysyä, että millä eväillä tämän tekevät, kun useimpien avustajien lakituntemus on maallikon tasoa.
 
Onpa kumm-ma, ettei eduskunnan tarkastusvaliokunta ole konahtanut, kun VTV:stä on ryhdytty tekemään poliittista virastoa, jonka päätehtävä on suunnata julkisen talouden tarkastukselle varatut rahat maailman parantamiseen. Sivutuotteena tietysti vihreil vasemmist demareil yhteiskunnalle tärkeän byrokratian väijyminen vähenee.

Kommentti: Tässä on VTV-kohun ydin – valvonta- ja tarkastustoiminta on surkastunut Yli-Viikarin pääjohtajakaudella​

Hämmästyttävintä on, että tarkastustoiminnan alasajoa kuvaavat luvut ovat olleet kuin tarjottimella, mutta eduskunnan tarkastusvaliokunta ei ole katsonut tarpeelliseksi puuttua asiaan, kirjoittaa Ilta-Sanomien politiikan toimittaja Olli Waris.

Luvut ovat lahjomattomia: kun tilintarkastuksiin käytettiin vuonna 2016 Yli-Viikarin pääjohtajakauden alussa 6135 henkilötyöpäivää, niin viime vuonna tilintarkastuksiin käytettiin enää 4182 henkilötyöpäivää.

Kokonaistilannetta kuvaa, että tarkastus- ja valvontatoimintaan kohdistui viime vuonna VTV:ssä 40,4 henkilötyövuotta. Tukitoimintaan, kuten koulutukseen ja viestintään, kului 42,4 henkilötyövuotta.

Hämmästyttävintä on, että luvut ovat olleet kuin tarjottimella VTV:n tilinpäätöksissä, mutta eduskunnan tarkastusvaliokunta ei ole katsonut tarpeelliseksi puuttua asiaan. – Hurjalta tuntuu, että olemme raportoineet avoimesti lakisääteisen perustehtävän ja siihen käytettyjen päivien alasajosta ja tarkastusvaliokunta ei ole asiasta kysynyt mitään, viraston sisällä ihmetellään.

Yksi viraston tarkastajista sanoo, että VTV on muuttunut ”hallinnon kehittämisen ja kansainvälisten asioiden virastoksi”, ja kertoo olevansa huolissaan tarkastusten määrän lisäksi tarkastusten laadusta.

– Ollaan ehkä yritetty luoda parempaa maailmaa, ja Valtiontalouden tarkastusviraston varsinainen tehtävä on vähän unohtunut, Tervasmäki katsoo. Vuoden 2019 vuosikertomuksessa Yli-Viikari painotti YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman merkitystä ja katsoi, että ”Suomessa on tarve vahvistaa poliittista yhteisymmärrystä siitä, että kestävän kehityksen politiikkaa tulee tehdä yli hallituskausien”.

VTV on tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Bhutanin kanssa. Vuosina 2018 ja 2019 virastosta matkustettiin Himalajalle kolmen henkilön voimin. Toissa vuonna matkaan kuului kaksi koulutuspäivää, pääjohtajatapaaminen sekä vierailu Punakha-laaksossa.

Huomionarvoista on, että kehitysyhteistyön kaltaiseen toimintaan on käytetty VTV:n toimintamäärärahoja eikä esimerkiksi ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroja.

Mikään ei toistaiseksi viittaa siihen, että Yli-Viikari aikoisi vetäytyä suosiolla sivuun.
1617345277894.png
1617345351911.png

 
Jotenkin vaikuttaa että nää vihreän puolueen edustajat on ku paskatahroja jotka sotkee ja haisee mutta ei lähde millään pois. Kaikki poliitikot jotka "ei ymmärrä erota" on viimeaikoina olleet vihreitä. Haavistoa myöten.
 
– Uutena kansanedustajana on todettava, että olen järkyttynyt siitä, kuinka heikosti valmisteltuja esityksiä eduskunnan käsittelyyn on tuotu. Olen myös pahoillani siitä, ettei valiokuntatyöskentelyssä asiantuntijalausunnoille ja -arvioille ole aina annettu sitä painoarvoa, joka lausunnoilla tulisi olla.

 

No hupsista keikkaa. Ja näyttää siltä, että Marinin kuherruskausi (tai noh vuosi) median kanssa alkaa kääntyä laskuun, kun nyt alkaa jo mediakin ottamaan entisen nuoren kaikkitietävän naismessiansuperpääministerin hampaisiinsa. Eikä vaan fanita häntä 110-prosenttisesti kuin jossakin Pohjois-Koreassa ylistetään suurtaa Kim Jong-unia.
 

No hupsista keikkaa. Ja näyttää siltä, että Marinin kuherruskausi (tai noh vuosi) median kanssa alkaa kääntyä laskuun, kun nyt alkaa jo mediakin ottamaan entisen nuoren kaikkitietävän naismessiansuperpääministerin hampaisiinsa. Eikä vaan fanita häntä 110-prosenttisesti kuin jossakin Pohjois-Koreassa ylistetään suurtaa Kim Jong-unia.
Oikeassahan sanna tuolloin oli. Se ettei hän ole pääministerinäkään saanut homma raiteilleen näyttää tietysti pahalta. Joko kyseessä on tunarointi tai sitten asia ei ole ministerien käsissäensinkään? Todistettavasti murhe ei ratkea ainakaan avustajakuntaa vahvistamalla.

Noin yleisen elämänkokemuksen pohjalta voisi ehdottaa vaikka valmisteluvaiheen yhteistyötä perustuslakivaliokunnan kanssa. Sitä en tiedä olisiko tuo taas jonkun ohjesäännön vastaista?
 
Noin yleisen elämänkokemuksen pohjalta voisi ehdottaa vaikka valmisteluvaiheen yhteistyötä perustuslakivaliokunnan kanssa.
Perustuslakivaliokunta käsittelee lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuutta, se ei ole mikään Sannan apulaisvaliokunta tilanteessa, jossa ne lukuisat, kovalla rahalla lakeja säätämään palkatut toverit eivät sitten lopulta osanneetkaan mitään.
 
Perustuslakivaliokunta käsittelee lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuutta, se ei ole mikään Sannan apulaisvaliokunta tilanteessa, jossa ne lukuisat, kovalla rahalla lakeja säätämään palkatut toverit eivät sitten lopulta osanneetkaan mitään.
Ei tämä ole pelkkä nykyhallituksen ongelma. Jos seuraat uutisia niin samaa paskaa lapioitiin edelliset neljä vuotta Sipilän hallituksen aikana. Ja tulee jatkumaan myös seuraavan hallituksen aikana.

On ilmeistä että koko valmisteluprosessissa on nykyisellään jotain pielessä eikä se ongelma poistu ilman että jo valmisteluvaiheessa viilataan yksimielisyys siitä miten perustuslakia kussakin nimenomaisessa tapauksessa tulee tulkita. Vähimmäisvaateena voisivat olla yhteiset asiantuntijakuulemiset tms. jotta molemmilla olisi samat askelmerkit. Saataisiin tekstit kerralla kohdalleen ja edes kriisiajan lait ajallaan voimaan.

Perustuslakivaliokunta on tietysti korostetun itsenäinen toimija joten vastuu valmistelusta olisi aina ja kaikissa tilanteissa ministeriöissä.
 
Perustuslakivaliokunta on tietysti korostetun itsenäinen toimija joten vastuu valmistelusta olisi aina ja kaikissa tilanteissa ministeriöissä.
Paljon demarihömppää, mutta tulihan sieltä se olennainen myös.

Eli ei muuta kun parempia lakiesityksiä Sannan hallitukselta, kuherruskuukausivuosi on ohi. Uho on ollut kovaa, katsotaan mihin pystyvät. Toistaiseksi hallitus on ollut täysi vitsi ja lopputuloksesta kärsimme vuosikaudet.
 
Back
Top