Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Nonni. Ensin oltiin saamassa takaisin 3,2 miljardia annetusta 6,6 miljardista. Sitten se tippui kaikessa hiljaisuudessa 2,7 miljardiin ja nyt sitten 2,1 miljardiin. Tällä tahdilla varmaan loppuviimein maksetaan 6,6 miljardia ja sitten kun pitäisi jotain saada takaisin päin niin maksetaan jokunen miljardi lisää. Jämäkkä-Sanna neuvotteli ihanasti.
Tosin aika huolestuttavaa ettei Vanhas Matti osaa valtionvarainministerinä edes jakaa 100% kolmeen osaan, niin että osista muodostuu yhteensä 100%. Ollaan käsissä. Ei hyvissä, mutta käsissä.

Katso liite: 48181

Ei se Sanna näistä asioista yksin päätä...hänet on valtuutettu neuvottelemaan tietyin ehdoin ja ihan sama ketä siellä nokkamiehenä on !!! (Sipilä / Orpo / Soini / Rehn) lopputulos ihan sama.
 
Henkilökohtaisella tasolla voi yksittäisen hallituksen kohdalla olla tyytyväinen siihen ettei hallinto toimi. Pitkässä juoksussa tämä on merkittävä kansallinen ongelma siitä riippumatta kuka on pääministerinä.

Pääministereillä ei liene ongelmaa, kunhan muistavat sen, ettei poikkeustilan pykäliä voi ottaa käyttöön, eikä ylläpitää, vain varmuuden vuoksi.
 
En ole ikinä ymmärtänyt sitä että lyhytnäköisesti iloitaan järjestelmän toimimattomuudesta koska se tällä kertaa häiritsee Marinin hallitusta.
Voisiko olla niin, että järjestelmä toimisi jos sen annettaisiin toimia.

Marin tekee samaa kuin Sipilä edellisessä hallituksessa, samaa mitä pikkuvirkamies. Kun on vähän valtaa, on se kaikki käytettävä. No, vähän huono vertaus kun piti vitsi murjaista :rolleyes:

Molemmat ovat nähneet ainutlaatuisen tilaisuuden edistää omaa ideologiaa tietoisena siitä, että aikaa on vain neljä vuotta. Lainsäädäntöä tulille ja painostusta sekä poliittista ohjausta perään.

Itse olen huolissani siitä, mitä koronaverhon takana puuhataan. Huolellisempaa valmistelua joka ei kaadu sitten aikanaan perustuslakivaliokuntaan. #Ohisalo #Andersson #Marin. RKP mennyt kovin outoon suuntaan Henrikssonin johdolla. Sitten tietenkin Kepu.

Ei hyvältä näytä.
 
Pääministereillä ei liene ongelmaa, kunhan muistavat sen, ettei poikkeustilan pykäliä voi ottaa käyttöön, eikä ylläpitää, vain varmuuden vuoksi.
Olisipa hienoa jos tämä perustuslakiongelma olisikin tullut vastaan vain valmiuslakien kohdalla. Sipilän hallitus kuitenkin hakkasi päätään perustuslakiin sellaisessa pienessä kokonaisuudessa kuin sote.
 
Suomella on tilanne jossa oikeastaan mistään uudesta laista ei tule yhtään mitään käyttökelpoista. Ikään kuin tarve ja lain tavoite tunnistetaan, mutta sitä ei voida toteuttaa koska vanhat lait tuovat riittäviä esteitä, milloin mistäkin suunnasta, lain hyväksymiselle. Tätä samaa näkyy jatkuvasti eri asioiden parissa: " ei kuulkaas, ei tällainen käy, koska laki kieltää sen...jne..."
Aikanaan pidettiin hyveenä että suomalaiset ovat tarkkoja ja täsmällisiä, enemmän saksalaisia kuin mitään muuta. Nyt sama asia on johtanut meidät mutaan jossa ei enää pysty liikkumaan.

Olemme itse kangistaneet oman lainsäädäntö- sekä käyttöympäristön massiivisella joukolla manageroivaa tekstiä.
Tässä tilanteessa sille pitää tehdä lisää tekstiä, mutta tasoltaan jo mikromanageroivaa, jotta koko himmeli edes pysyy kasassa. Ihan älytöntä omiin jalkoihin kompastelua, mutta itsehän ollaan aiheutettu.

.
 
Lakien säätämiseen pitää riittää se, minkä pohjan perustuslaki antaa sekä se, minkä pohjan Raamatun kymmenestä käskystä tappamisen ja varastamisen rankaisuun on tarpeellista.
Noilla saadaan aikaiseksi hyvä ja riittävän oikeudenmukainen elämä kaikille meidän kansalaisille.
Minkäänlaisten "arvolatausten" sotkeminen suomalaiseen lakijärjestelmään enemmän vain haittaa toteutusta kuin edesauttaa lain kehittämistä. Ihmiset voisivat itse omissa oloissaan toteuttaa niitä arvojaan ja tyytyä siihen että kaikki muut kansalaiset eivät samoja arvoja välttämättä kannata.
.
 
Kyllä. Ainakin osittain. Kun toisaalta Jonkka edellisen hallituksen aikana epäonnistui samalla tavalla niin kyse ei välttämättä ole henkilöstä. Eri hallitus ja oikeuskansleri ja tietysti myös eri perustuslakivaliokunnan kokoonpano mutta silti aina vain samat ongelmat. Virkamiehet ja perustuslakiasiantuntijat ovat tietysti samoja.
Vai onko tämä ongelma kuitenkin viime hallituskausina kärjistynyt? En ainakaan muista, että asia olisi ollut juurikaan esillä vaikkapa parikymmentä vuotta sitten.
 
Vai onko tämä ongelma kuitenkin viime hallituskausina kärjistynyt? En ainakaan muista, että asia olisi ollut juurikaan esillä vaikkapa parikymmentä vuotta sitten.
Totta varmasti tuokin. Ongelma on joka tapauksessa olemassa tässä ja nyt. Siihen pitäisi ehdottomasti saada ratkaisu.
 
Malawissa aikanaan ministeri -ja muutenkin voimanaisella Patricia Kaliatilla oli valtion palkkaama käsilaukun kantaja. Kid you not. Että sekaan vaan.
Toimivaa työllisyyspolitiikkaa. Ehkä Suomeenkin?
 
Vai onko tämä ongelma kuitenkin viime hallituskausina kärjistynyt? En ainakaan muista, että asia olisi ollut juurikaan esillä vaikkapa parikymmentä vuotta sitten.
Kataisen hallituksella oli muistaakseni vähän samoja ongelmia. Tosin vielä suurempi ongelma oli, että hallituksessa oli niin monta puoluetta ja Katainen oli hölmösti luvannut kaikille puolueille hallitusneuvotteluissa toteuttaa suunnilleen kaikki tavoitteet. Toimivampi tapa oli Lipposella (jota en kyllä muuten arvosta hirveästi), eli jokainen hallitukseen haluava puolue sai kertoa kaksi tavoitettaan, jotka sitten luvattiin toteuttaa. Tosin Kataisen hallitusneuvottelut olivat oma luku sinänsä, joten voi olla, että Jyrki joutui sitten lopulta pakon edessä tuohon tilanteeseen.
 
Marin tekee samaa kuin Sipilä edellisessä hallituksessa, samaa mitä pikkuvirkamies. Kun on vähän valtaa, on se kaikki käytettävä. No, vähän huono vertaus kun piti vitsi murjaista

Minusta sinun vertauksesi ei ole huono. On nimittäin täysin mahdollista, että Marin tietoisesti kopaisi valtansa rajoja. Pidän sitä aivan mahdollisena skenaariona.

Pitkään politiikassa kunta-maakuntatasolla mukana ollut sos.demi sanoi minulle ihan vasta, että tässä haluttiin selvittää myös raja sille, mikä on hallituksen tosioleva mahdollisuus tulkita valtaoikeuksiaan. Syynä oli kuulemma se, että jos Persut voittavat seuraavat edarivaalit, niin tämä -valtaoikeus- olisi tunnettu ja tiedossa ja niin edelleen.....näin hän selitti minulle, paitsi että selitti kyllä lähinnä itselleen. Minulle tuli lähinnä ajatus, että MHV? Mikä ihmeen logiikka tässä nyt olisi ollut? Jostain näkökulmasta ehkä, mutta mutta.

Pidän täysin mahdollisena sitä, että suht nuori ihminen sai valtaa, glooriaa satoi ympäri planeettaa ja mainemannaa ylle kuin Mooseksen kansalle silloin muinoin....ja inhimillinen ihminen eritoten nuorena voi siitä hieman yltyä potkimaan aisaa. Olipa hän mies tai nainen, tämä ei ole sukupuolikysymys ollenkaan.

Anna-Maja on tämän hallituksen piilokortti, sanokaa minun sanoneen. Hän on kokenut ja osaa temppuilla kysta kyllin. Kahtokkeehan hänen kehonkieltään, kun hän esiintyy -viisikon- ohessa.
 
Back
Top