Lainsäädännön ongelma on, kuten Unkarikin on asian todennut, poliittinen. Perustuslakivaliokunta koostuu pääosin maallikoista, joilla ei ole edes perustason tuntemusta lainsäädännöstä. Näin heillä on käytössään ainoastaan elämäm kokemus, poliittinen kanta, asiantuntijat ja ne pari tyyppiä valiokunnassa, jotka tuntee lakia. Kun kyseessä on maallikot, niin näiden on tietysti helpointa ottaa kielteinen kanta kaikkiin vaikeimpiin kysymyksiin. Sitten kannattaa myös katsoa, minkälaisia asiantuntijoita siellä kuullaan ja minkälaisia ei kuulla. Mutta toisaalta kun sattuu sopivasti asiat kohdalleen, niin yhtäkkiä löytyy perustuslain mentävä aukko ja voidaan hyvillä mielin hyväksyä perustuslain vastaisiakin esityksiä.
Sillä kuuluisalla Hyvällä Asialla on enemmän roolia valiokunnan päätöksiin kuin itse perustuslailla. Tämä on sikäli huono, että se seuraa yhteiskunnan poliittismoraalista kehitystä, eikä niinkään ennakoitavaa perustuslain mukaisuutta. Vai keksiikö joku, miten on hyväksyttävää syrjiä sukupuolen, etnisyyden tai uskonnon varjolla? Minä en, mutta perustuslakivaliokunta kyllä. Sitä kutsutaan positiiviseksi syrjinnäksi, se on Hyvä Asia. Perustuslain tarkoittaman syrjintäkiellon hengen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, koska syrjintää kokee aina yksilö ja tälle se on aina negatiivista.
Vaan eipä tämä soppa ole ainoastaa perustuslakivaliokunnasta johtuvaa. Lainvalmistelun todella heikon tason perusteella Suomessa ei myöskään voida siirtyä perustuslakituomioistuimeen, koska sitten mietitään seuraavat 20 vuotta jokaisen lain heikkoa toteutumista jälkikäteen ja maa on kriisissä, koska lakiin ei voi luottaa. Sen sijaan korkeimmalle oikeudelle tulisi antaa aktiivisempi rooli perustuslainmukaisuuden toteamiseksi hyväksyttyjen lakien osalta ja perustuslakivaliokunta tulisi korvata ammattilaisilla, jotka ovat heti alusta pitäen lainvalmistelun apuna ja käytettävissä. Näin ei tarvitse pompotella esityksiä ja lausuntoja edes takaisin ja perustuslain toteutuminen on enemmän kiinni itse perustuslaista kuin poliittisista aatteista, hyveistä tai maallikkojen johdateltavuudesta.