Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Outo episodi kaikenkaikkiaan.

Oikeuskansleri Pöystiltä pitkä ulostulo.

Ehkä tämä kiteyttää tärkeimmät:
"Oikeuskanslerin ennakkotarkastuksen palautteessani olisin jälkikäteen arvioiden voinut kiinnittää enemmän huomiota rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sekä sääntelyn tarkkarajaisuuteen ja täsmällisyyteen. Esitys joutui perustellustikin jopa humoristisen kritiikin kohteeksi kun sen muotoilun takia esityksen tulkinta ehdotetun lain 1 §:n mukaisten tavoitteiden näkökulmasta käsin ei välittynyt riittävästi poikkeuksia koskevaan luetteloon."

Lakeja ei kyllä säädetä niin, että lähtökohtaisesti kielletään kaikki ja sen jälkeen sallitaan vain poikkeukset.

Kun tuota Pöystin ulostuloa lukee, siitä saa kyllä kuvan, että ministeriöiden virkamiehet eivät tienneet, mitä tehdä ja kukaan ei kyllä auttanutkaan. Ei ministerit, eikä oikeuskansleri.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
"Oikeuskanslerin ennakkotarkastuksen palautteessani olisin jälkikäteen arvioiden voinut kiinnittää enemmän huomiota rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sekä sääntelyn tarkkarajaisuuteen ja täsmällisyyteen. Esitys joutui perustellustikin jopa humoristisen kritiikin kohteeksi kun sen muotoilun takia esityksen tulkinta ehdotetun lain 1 §:n mukaisten tavoitteiden näkökulmasta käsin ei välittynyt riittävästi poikkeuksia koskevaan luetteloon."


Mitä tuossa sanotaan? En oikein pysty jäsentämään useallakaan lukemisella.
 
Kun tuota Pöystin ulostuloa lukee, siitä saa kyllä kuvan, että ministeriöiden virkamiehet eivät tienneet, mitä tehdä ja kukaan ei kyllä auttanutkaan. Ei ministerit, eikä oikeuskansleri.

Simpauttaja
Arvelisin, että virkamiehet kyllä tietävät, miten lakia pitää ja ei pidä tehdä, mutta he eivät voi sitä omin päin tehdä. Ministerien suunnalta toiveita näille välittää suunnaton määrä eri avustajia mikromanageriasenteella ja sitten on vielä Pöystikin siellä seassa. Nykyiset avustajat puolestaan ovat pääosin maallikoita tällaisissa asioissa. Tämän päälle jokainen eri ministesri toivoo omanlaisia rajoituksia ja poikkeuksia, ja koska eletään sosialismia, niin tuleehan kaikkia kuunnella ja saada aikaiseksi nopea kompromissi. Kiirekin vielä olisi. Teesini siis on, että tähän on liittynyt liikaa liikkuvia osia suhteessa tarjolla olevaan johtamistaitoon. Sikäli kuin ylipäänsä on edes selvää, kuka varsinaisesti johtaa touhua, varmaan sekin on ollut sellainen että kaikkia tulee kuunnella jossain määrin ja kiireessä tulkitseminen on jätetty virkamiehen harteille. Virkamiehet ovat siis tehneet työtä käskettynä ja heittäneet aivot narrikkaan, koska niistä ei ole ollut apua.
 
"Oikeuskanslerin ennakkotarkastuksen palautteessani olisin jälkikäteen arvioiden voinut kiinnittää enemmän huomiota rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sekä sääntelyn tarkkarajaisuuteen ja täsmällisyyteen. Esitys joutui perustellustikin jopa humoristisen kritiikin kohteeksi kun sen muotoilun takia esityksen tulkinta ehdotetun lain 1 §:n mukaisten tavoitteiden näkökulmasta käsin ei välittynyt riittävästi poikkeuksia koskevaan luetteloon."


Mitä tuossa sanotaan? En oikein pysty jäsentämään useallakaan lukemisella.

Ehkä tämä lause selkeyttää asiaa.

Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta tavoitteet asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.
 
Ehkä tämä lause selkeyttää asiaa.


Pöysti alkaa päivä päivältä enemmän alisuoritteiselta viranhoidon suhteen. Koulut on käyty ajallaan, mutta suorituskyky virassa ollessaan on ollut yhtä heikkouden jatkumoa. Tohtorismies eikä osaa ilmaista itseään tuon selvemmin. Pitäisköhän ne Pöystin lopputyötkin käydä läpi jollain plagioinnin paljastavalla ohjelmalla? Se taitaa tulla lähtö nyt VTV:n ja kaiken oheisperseilyn tiimoilta.
 
Tytti on ajanut VTV:n toimintaa siihen suuntaan, että virastot valvoisivat itse itsejään. Puhutaan omavalvonnasta, joka perustuu luottamukseen - tai välinpitämättömyyteen. Viikari on hyvänä esimerkkinä omavalvonnasta ja luottamuksesta, tuli petettyä kumpaakin ja oikein Karjalan mitalla. Mitenkäköhän omavalvonta voisi toimia 730 kilovirkamiehen osalta, kun VTV:n pääjohtajakaan ei malttanut olla maksattamatta veronmaksajilla matkailuharrastustaan, kauneudenhoitoaan, ylensyömisiä ja ryyppäämisiään?

Suomalainen hyvä hallintotapa on ehkä 2000-luvun syvimmässä kriisissä kaikilla julkisilla sektoreilla.
 
Ja sitten käsi ylös kaikki ne, jotka uskovat pääministeri Sanna Marinin (sd) vakuutteluja, että hallituksen koronapäätökset eivät ole politisoituneita.

Jopa keskenään eripuraiset EU-maat pystyivät sopimaan keskenään kirjaimellisesti elämän ja kuoleman kysymyksestä, johon Suomen viiden puolueen hallitus ei ole kyennyt.

 
Valta korruptoi? Upseerit kestitsee lapissa mökillä sidosryhmiä ja ties mitä muuta on verhojen takana, VTV pomo tekee mitä tekee. Huumepoliisin pomo on kingpin jne.

Mulla on aina kun näitä uutisia lukee parempi omatunto että tilaan vähän extraa AA ja AAA paristoja varastolta ja vaihdan kotona kaukosäätimen ja otsalampun patterit.
 
Ei tämä ole pelkkä nykyhallituksen ongelma. Jos seuraat uutisia niin samaa paskaa lapioitiin edelliset neljä vuotta Sipilän hallituksen aikana. Ja tulee jatkumaan myös seuraavan hallituksen aikana.

On ilmeistä että koko valmisteluprosessissa on nykyisellään jotain pielessä eikä se ongelma poistu ilman että jo valmisteluvaiheessa viilataan yksimielisyys siitä miten perustuslakia kussakin nimenomaisessa tapauksessa tulee tulkita. Vähimmäisvaateena voisivat olla yhteiset asiantuntijakuulemiset tms. jotta molemmilla olisi samat askelmerkit. Saataisiin tekstit kerralla kohdalleen ja edes kriisiajan lait ajallaan voimaan.

Perustuslakivaliokunta on tietysti korostetun itsenäinen toimija joten vastuu valmistelusta olisi aina ja kaikissa tilanteissa ministeriöissä.

Ei ole pelkästään nykyisen ongela mut se on et jokainen hallitus palkkaa kavereitaan kova palkkaisiin virkoihin joilla ei ole pätevyyttä. Ohan se selvää et sillo kaikki hallitukset pääasissa on lain vastaisia kun avustajat jotka palkattiin auttamaan siinä et lait menee läpi ovat ihmisiä jotka eivät ymmärrä asiasta mitään ni eipä toi ihme ole ettei Sannan ehdotukset harvemmin pääsee niin pitkälle et niistä eduskuntaäänestäisi. Kaverit vittuun avustajien joukosta ellei todella ole osaamista. Toihan on korpputiota suorastaan vaikka väitetään ettei meillä Suomessa ole moista. Mitä toi on sit jos ei tota kun palkataan osaamaton kaveri avustajaksi ja hän ei tiedä hommasta mitään. On vaa tukenut jotenkii Sannaa kenties josksus tai sit vaan hyvä ystävä jolle se on luvannu hommia jos pääsee itse sellaiseen asemaan et voi lunastaa lupauksensa.
 
Valta korruptoi? Upseerit kestitsee lapissa mökillä sidosryhmiä ja ties mitä muuta on verhojen takana, VTV pomo tekee mitä tekee. Huumepoliisin pomo on kingpin jne.

Mulla on aina kun näitä uutisia lukee parempi omatunto että tilaan vähän extraa AA ja AAA paristoja varastolta ja vaihdan kotona kaukosäätimen ja otsalampun patterit.

Yksittäisen henkilön korruptiota vai tietoista maan tapaa? Vaikea uskoa, että VTV:n alasajotoimet on tehty vahingossa. Tätä vyyhtiä tuskin puretaan koskaan avoimien ovien takana, mutta ehkä laadukas tutkiva journalismi (vaikkapa MOT) saisi kaivettua loputkin kuviot esiin, vaikka mitään tuomioita ei koskaan jaettaisikaan.

Uskon, että VTV:ssä on paljon ison kaliiberin porukkaa alemmissa kerroksissa, mutta tässä(kin) kuviossa esiintyy julkisen sektorin perusongelma: ylimmässä johdossa on edunvalvojien asettamia puhuvia päitä ilman kompetenssia tai moraalia.

Todelliset tekijät pääsevät nyt (hetkeksi) ääneen, kunnes valitaan uusi merkattu henkilö johtoon:
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa ei taida olla enää hallinnon alaa tai virastotoimea, jossa ei olisi *isoja* ongelmia ja väärinkäytöksiä. Enkä puhu nyt satasen suuruusluokkaa olevista matkalaskuista, joita jokainen työntekijä on tehnyt. Hiljattain paljastuneita tapauksia ovat Ke-La, THL, VTV, HVK, oikeuskanslerin virasto, torni-toimi, sosiaalivirasto, vankeinhoito, miliisi, opetussektori (amiskat), maahanmuuttovirasto.

Kela; TT-hakemusten siirto kunnilta kelalle piti tuoda tasapuolisuutta, asiantuntemusta hakemusten käsittelyyn. Kävi juuri toisinpäin. Käsittelijät palkattiin pystymetsästä, käsittely ruuhkautui vuoden ajaksi ja kulut kasvoivat. VTV moittinut Kelaa koska 25 % toimeentulo-päätöksistä on väärin tehtyjä VTV:n selvityksen mukaan. Työntekijöitä painostetaan tekemään päätöksiä nopeasti, mikä johtanut kunnolla työtään tekevien irtisanomiseen liian hitaina työntekijöinä (MOT).

THL on sekoillut Koronan kanssa oikein huolella. Iltapäivälehtiä lukemalla on saanut nopeammin oikeampaa tietoa Koronasta kuin THL:stä. THL on varsinainen tuuliviiri. Eipä uskoisi että puljussa lähes kaikki ovat akateemisia.

VTV. Viraston tehtävä on tehdä tilintarkistuksia. Pääjohtajan omalla päätöksellä tarkastuksista ollaan vähitellen luovuttu. Tilalle ei tullut mitään korvaavaa toimintaa, jonka avulla virastojen kustannuksia seurattaisiin. Virastion ja sen pääjohtajan toimilla ei mitään todellista valvontaa.

HVK:n ainoa tehtävä on pitää varastoissaan tarpeelliseksi määriteltyjä varusteita. HVK antoi ymmärtää että maskeja on riittävästi, kunnes selvisi ettei ollut kuin yhden päivän tarpeiksi ja niistäkin osa pilalle menneitä. HVK:n ostajat tilasivat suojia Tiinä Jylhältä ja Onni Sarmasteelta, vaikka maineikkaat suomalaiskonsernit tarjosivat Kiinan hankintakanavansa HVK:n käyttöön. HVK ei ole kyennyt hoitamaan tehtäväänsä.

Oikeuskänsleri ajoi Yli-Viikaria pääjohtajaksi kuin kärmettä pyssyyn, vaikka oli tiedosa että Viikari on epäpätevä. Ensimmäiset palkankorotukset jo äitiysloman aikana ja muuta käsittämätöntä. Pöystin tuottamuksellisen typeryden hintaa tuskin koskaan saadaan selville. Virastoissa lienee juhlittu kun tilintarkastuksista on luovuttu. Onneksi virkamiehiä on vain 730.000 kpl 2018 tilanteen mukaan. Todennäköisesti kuluvan hetken tilanteessa 5000 enemmän.

Tornin harjoituksissa ja juopotteluleireillä tulee säännöllisin väliajoin esiin ohjeiden vastaista käyttäytymistä ja känniörvellystä. Kenraalikunnan väärinkäytösten peittelyyn on luotu oikein oma kummisetä-järjestelmä Kommodori Varjosen mukaan. Kommodorin näkemystä tukee lennoston korkean paikan leirin känniörveltämisen salailu. Lapin lennostossa on nautittu valtion kerosiinistä (ja polttopuista) ainakin 30 vuoden ajan. Varastettua kerosiiniä on myytykin 100.000 litraa. Aika kauan kesti ennen kuin varastaminen huomattiin.

Poliisi valitsee tehtävänsä ja kieltäytyy tutkimasta. Poliisihallitus johtaa ja "selvittää" poliisin suoriutumisen tehtävissään. Valvontakamerat ovat turhia, koska poliisi on ainoa joka saa nähdä tallenteet, mutta poliisi kieltäytyy tutkimasta, ellei kyseessä ole Juha Sipilän taputtelu selkään tai henkirikos.

Opetusektorilla ammattikoulut on ajettu luokattoman tasoisiksi etäopiskeluapaikoiksi.

Maahanmuuttovirastolla asema on lähinnä sama kuin ahvenanmaalla. On sisäinen itsehallinto ja maahanmuuttajia haalimalla haalitaan ilman minkäänlaista laskelmien muodossa olevaa näyttöä siitä että tohu kannattaa. Ählämeiden valeluksen aikana maahanmuuttoviraston kulut kasvoivat nopeasti eksponentiaalisesti. Karjasuojiksi haalittiin jopa kokonaisia hotelleja. Touhu ei ollut ihan halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Päivi Nerg lienee varteenotettava uudeksi VTV johtajaksi... ”meillä on sellainen niinku tarkastusjärjestelmä, josta näemme ihan reaaliajassa miten jokainen euro on käytetty”
 
Suomessa ei taida olla enää hallinnon alaa tai virastotoimea, jossa ei olisi *isoja* ongelmia ja väärinkäytöksiä. Enkä puhu nyt satasen suuruusluokkaa olevista matkalaskuista, joita jokainen työntekijä on tehnyt. Hiljattain paljastuneita tapauksia ovat Ke-La, THL, VTV, HVK, oikeuskanslerin virasto, torni-toimi, sosiaalivirasto, vankeinhoito, miliisi, opetussektori (amiskat), maahanmuuttovirasto.

Mitä isoja väärinkäytöksiä näissä on ollut?
 
  • Tykkää
Reactions: VLF

Ja samaan aikaan rajoituksia ei selkeästi ole tarkoitus purkaa kokonaan koskaan, ikinä. Erikoista, että matkustusrajoitukset pysyvät, mutta maahantulolle ei edelleenkään ole tarvetta asettaa toimivia rajoitteita.

Onko näille rajoituksien jatkamiselle kesänkin yli enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin että hallituksemme on joko psykoosissa/seonnut, heidän tavoitteena maksimoida tuho taloudelle, yhteiskunnalle tai joku ikävä salajuoni kansan alistamiseksi hyväksymään kaikki mahdollinen kuritus.

HS: Suomi aikoo siirtyä varsin normaaliin aikaan viimeistään heinäkuussa​

Matkustuksessa rajoitukset jatkunevat loppuvuoteen saakka

 
Niinkuin parempaa tekemistä ei olisi... jumankauta lopettakaa niiden rokotteiden jakaminen pitkin maailmaa, rokotetaan suomalaiset ensin (ml. Norjassa asuvat suomalaiset :solthum: ).

Eli eduskuntaryhmien puheenjohtajat koolle, johtuen yhdestä twiitistä, jonka joku eduskuntaryhmätön idiootti laittoi perjantaina kännissä?!?.

Voi vittu tätä priorisointia! Jotenkin en haluaisi uskoa että koko kansanedustuslaitos, hallitus ja julkishallinto trollaavat meitä Isänmaallisia miehiä, mutta kyllä se alkaa aika vahvasti silti tuntua... Jee-sukset tätä touhua!

 
Oikeuskansleri Pöystin eilinen A- haastattelu on katsomisen arvoinen.

Haastattelun alussa hän toteaa, että oli osittain yllättynyt siitä, että liikkumista rajoittava lakialoite tyrmättiin perustuslakivaliokunnassa. Hän oli siinä käsityksessä, että aloite oli puutteellinen, mutta se olisi voitu eduskunnan korjauksin viedä eteenpäin. Lisäksi hän alussa toteaa, että hänen pitää alentaa omaa puuttumiskynnystään. Hän myös haastattelun aikana toisti näkemyksensä siitä, että ministeriöissä käytettävät resurssit ovat tällä hetkellä äärirajoillaan. (Osittain myös sen takia, että lait Suomessa ovat monimutkaisia ja yrittävät ennakolta kattaa kaikki mahdolliset tapaukset.)

Haastattelun aikana oli myös keskustelua lainvalmistelun etukäteis- ja jälkivalvonnan suhteesta. Pöysti toisti omaa kantaansa, että perustuslakia pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että tuomioistuimilla olisi päätäntävalta tehdä tulkintaa perustuslaista, eikä pelkästään perustuslakivaliokunnalla. Omasta mielestäni, jos tuosta hänen lausumastaan ottaa heijastusta koronakriisin hoitoon ja mitä se voisi mahdollisesti tarkoittaa, niin ehkäpä jotain tällaista: Jos eduskunta päättää valmiuslain soveltuvien pykälien käyttöönotosta, sen jälkeen aluehallintovirasto voisi päättää liikkumisrajoituksista alueellaan ja paikallinen hovioikeus tekisi tulkinnan siinä ajanhetkessä, alueen tautitilanteen ja sairaalakapasiteetin perusteella, onko päätös perustuslain mukaan oikeasuhtainen vaiko eikö. Hallituksella ja perustuslakivaliokunnalla ei tuossa alueellisessa skenaariossa olisi enää roolia. Mene ja tiedä, ainakin tuo olisi uusi pelinavaus. On totta, että jatkuva julkisuudessa käytävä ulina ja puoluepoliittinen runkkaaminen siitä, mitä hallituksen pitäisi tehdä kaikkien Suomen kylien, kuntien ja alueiden suhteen ja mitä ei, on kyllä kaikuja Neuvostoliiton ajalta. Koronakriisissä ei yhdellä lailla ja sen tulkinnalla tehdä jokaista suomalaista kylää tyytyväiseksi.

Tuo edelläoleva on tulevaisuuden visiointia. Faktaa on kuitenkin se, että oikeuskansleri ei omassa toimivallassaan liittänyt omia huomautuksiaan lakiehdotuksen mukaan, ennenkuin se lähti eduskuntaan.

"Jos oikeuskansleri valtioneuvoston tai tasavallan presidentin virkatointen lainmukaisuutta valvoessaan havaitsee, että valtioneuvoston, valtioneuvoston jäsenen tai tasavallan presidentin päätös tai toimenpide antaa aihetta huomautukseen, hänen tulee esittää huomautuksensa perusteluineen. Jos se jätetään ottamatta huomioon, oikeuskanslerin tulee merkityttää kannanottonsa valtioneuvoston pöytäkirjaan ja tarvittaessa ryhtyä muihin toimenpiteisiin."
Jos oikeuskansleri katsoo valtioneuvostossa käsiteltävässä asiassa jonkin oikeudellisen seikan antavan siihen aihetta, hän voi merkityttää kantansa valtioneuvoston pöytäkirjaan."


Se on etukäteisvalvontaa, johon hänellä on oikeus ja myös velvollisuus. Oikeuskansleri Pöysti olisi tuossa kontekstissa voinut ajatella edustamansa instituution mainetta, niin spekulointi hänen omasta asemastaan olisi lehdistössä ollut vaimeampaa.

Simpauttaja
 
  • Tykkää
Reactions: zlm
Mit vit? Marin jättänyt elinkeinoministerin ulos korona-exit strategian suunnittelusta. Valtioneuvosto pähkii asiaa stm:n kanssa. Lisää säätöä, keksittyjä perusteita ja talouden sabotaasia tiedossa?

Lintilä toivoi tilanteen muuttuvan, sillä hänen vastuullaan oleville sektoreille exit-strategialla on suuri merkitys.

”Esimerkiksi matkailun kannalta sillä on aivan valtavan iso merkitys, kuinka päästään myymään matkoja. Nämä ovat äärettömän tärkeitä asioita, jotka pitää nyt saada aikataulutettua selkeästi.”

Koronapandemia ja rajoitukset ovat ajaneet yrittäjät vaikeaan ahdinkoon. Tuoreen gallupin mukaan maaliskuu toi jälleen vaikean käänteen: yrityksensä alasajoa suunnittelee jo 12 prosenttia pk-yrityksistä. Se tarkoittaa noin 35 000 yritystä.


”Ei ole mistään kotoisin, että strategiaa valmistellaan ilman elinkeinoministeriötä, koska elinkeinojen avaaminen on aivan keskeinen osa ulospääsyä tilanteesta.”

 
Back
Top