Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pöystin on nyt aika lähteä kilometritehtaalle. Liikaa palavia raunioita yhden miehen jäljiltä.
Arvelisin, että virkamiehet kyllä tietävät, miten lakia pitää ja ei pidä tehdä, mutta he eivät voi sitä omin päin tehdä. Ministerien suunnalta toiveita näille välittää suunnaton määrä eri avustajia mikromanageriasenteella ja sitten on vielä Pöystikin siellä seassa. Nykyiset avustajat puolestaan ovat pääosin maallikoita tällaisissa asioissa. Tämän päälle jokainen eri ministesri toivoo omanlaisia rajoituksia ja poikkeuksia, ja koska eletään sosialismia, niin tuleehan kaikkia kuunnella ja saada aikaiseksi nopea kompromissi. Kiirekin vielä olisi. Teesini siis on, että tähän on liittynyt liikaa liikkuvia osia suhteessa tarjolla olevaan johtamistaitoon. Sikäli kuin ylipäänsä on edes selvää, kuka varsinaisesti johtaa touhua, varmaan sekin on ollut sellainen että kaikkia tulee kuunnella jossain määrin ja kiireessä tulkitseminen on jätetty virkamiehen harteille. Virkamiehet ovat siis tehneet työtä käskettynä ja heittäneet aivot narrikkaan, koska niistä ei ole ollut apua.Kun tuota Pöystin ulostuloa lukee, siitä saa kyllä kuvan, että ministeriöiden virkamiehet eivät tienneet, mitä tehdä ja kukaan ei kyllä auttanutkaan. Ei ministerit, eikä oikeuskansleri.
Simpauttaja
"Oikeuskanslerin ennakkotarkastuksen palautteessani olisin jälkikäteen arvioiden voinut kiinnittää enemmän huomiota rikosoikeudelliseen laillisuusperiaatteeseen sekä sääntelyn tarkkarajaisuuteen ja täsmällisyyteen. Esitys joutui perustellustikin jopa humoristisen kritiikin kohteeksi kun sen muotoilun takia esityksen tulkinta ehdotetun lain 1 §:n mukaisten tavoitteiden näkökulmasta käsin ei välittynyt riittävästi poikkeuksia koskevaan luetteloon."
Mitä tuossa sanotaan? En oikein pysty jäsentämään useallakaan lukemisella.
Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta tavoitteet asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.
Pöysti alkaa päivä päivältä enemmän alisuoritteiselta viranhoidon suhteen. Koulut on käyty ajallaan, mutta suorituskyky virassa ollessaan on ollut yhtä heikkouden jatkumoa. Tohtorismies eikä osaa ilmaista itseään tuon selvemmin. Pitäisköhän ne Pöystin lopputyötkin käydä läpi jollain plagioinnin paljastavalla ohjelmalla? Se taitaa tulla lähtö nyt VTV:n ja kaiken oheisperseilyn tiimoilta.Ehkä tämä lause selkeyttää asiaa.
Avainsanana tavoitteet - Puppulausegeneraattori.fi
Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta tavoitteet asettaa tahomme tukalaan tilanteeseen ajateltaessa huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja.puppulausegeneraattori.fi
Tytti on ajanut VTV:n toimintaa siihen suuntaan, että virastot valvoisivat itse itsejään. Puhutaan omavalvonnasta, joka perustuu luottamukseen - tai välinpitämättömyyteen. Viikari on hyvänä esimerkkinä omavalvonnasta ja luottamuksesta, tuli petettyä kumpaakin ja oikein Karjalan mitalla. Mitenkäköhän omavalvonta voisi toimia 730 kilovirkamiehen osalta, kun VTV:n pääjohtajakaan ei malttanut olla maksattamatta veronmaksajilla matkailuharrastustaan, kauneudenhoitoaan, ylensyömisiä ja ryyppäämisiään?
Ei tämä ole pelkkä nykyhallituksen ongelma. Jos seuraat uutisia niin samaa paskaa lapioitiin edelliset neljä vuotta Sipilän hallituksen aikana. Ja tulee jatkumaan myös seuraavan hallituksen aikana.
On ilmeistä että koko valmisteluprosessissa on nykyisellään jotain pielessä eikä se ongelma poistu ilman että jo valmisteluvaiheessa viilataan yksimielisyys siitä miten perustuslakia kussakin nimenomaisessa tapauksessa tulee tulkita. Vähimmäisvaateena voisivat olla yhteiset asiantuntijakuulemiset tms. jotta molemmilla olisi samat askelmerkit. Saataisiin tekstit kerralla kohdalleen ja edes kriisiajan lait ajallaan voimaan.
Perustuslakivaliokunta on tietysti korostetun itsenäinen toimija joten vastuu valmistelusta olisi aina ja kaikissa tilanteissa ministeriöissä.
Valta korruptoi? Upseerit kestitsee lapissa mökillä sidosryhmiä ja ties mitä muuta on verhojen takana, VTV pomo tekee mitä tekee. Huumepoliisin pomo on kingpin jne.
Mulla on aina kun näitä uutisia lukee parempi omatunto että tilaan vähän extraa AA ja AAA paristoja varastolta ja vaihdan kotona kaukosäätimen ja otsalampun patterit.
Suomessa ei taida olla enää hallinnon alaa tai virastotoimea, jossa ei olisi *isoja* ongelmia ja väärinkäytöksiä. Enkä puhu nyt satasen suuruusluokkaa olevista matkalaskuista, joita jokainen työntekijä on tehnyt. Hiljattain paljastuneita tapauksia ovat Ke-La, THL, VTV, HVK, oikeuskanslerin virasto, torni-toimi, sosiaalivirasto, vankeinhoito, miliisi, opetussektori (amiskat), maahanmuuttovirasto.
Arvasin että joku tätä tulee kysymään. Erittelen myöhemmin tänään paremmalla ajalla.Mitä isoja väärinkäytöksiä näissä on ollut?
HS: Suomi aikoo siirtyä varsin normaaliin aikaan viimeistään heinäkuussa
Matkustuksessa rajoitukset jatkunevat loppuvuoteen saakka
![]()
HS: Suomi aikoo siirtyä varsin normaaliin aikaan viimeistään heinäkuussa – näitä rajoituksia puretaan ensin
Matkustuksessa rajoitukset jatkunevat loppuvuoteen saakka, kertoo Helsingin Sanomat.www.is.fi
Lintilä toivoi tilanteen muuttuvan, sillä hänen vastuullaan oleville sektoreille exit-strategialla on suuri merkitys.
”Esimerkiksi matkailun kannalta sillä on aivan valtavan iso merkitys, kuinka päästään myymään matkoja. Nämä ovat äärettömän tärkeitä asioita, jotka pitää nyt saada aikataulutettua selkeästi.”
Koronapandemia ja rajoitukset ovat ajaneet yrittäjät vaikeaan ahdinkoon. Tuoreen gallupin mukaan maaliskuu toi jälleen vaikean käänteen: yrityksensä alasajoa suunnittelee jo 12 prosenttia pk-yrityksistä. Se tarkoittaa noin 35 000 yritystä.
”Ei ole mistään kotoisin, että strategiaa valmistellaan ilman elinkeinoministeriötä, koska elinkeinojen avaaminen on aivan keskeinen osa ulospääsyä tilanteesta.”