Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Katsotaanko koska tilit on luotu? Mun veikkaus on että jälkeen tämän hallituksen muodostamisen...
Juurikin näin. Melko varmasti tilit on luotu sen jälkeen kun on maksu saatu peukutuksista
 
Niin,

Mitä tähän nyt voi sanoa:


Oikeuskansleri ei ole osa tiimiä vaan sen valvoja. Hyvä, että tämä on nyt sisäistetty. Oikeuskansleri itse toteaa, että hänen pitää alentaa puuttumiskynnystä. Sekin on hyvä. Hänen palkkansa maksetaan siitä puuttumisesta ja asioiden korjaamisesta.

No, kantapään kautta opitaan. Seuraavat hallitukset saavat kyseenalaisille lakialoitteille sitä alempaa puuttumiskynnystä.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
No, kantapään kautta opitaan. Seuraavat hallitukset saavat kyseenalaisille lakialoitteille sitä alempaa puuttumiskynnystä.

Simpauttaja
Seuraavat hallitukset ehkä oppivat palkkaamaan avustajia avustamaan lainvalmistelua asiantuntemuksellaan, eikä vain palkkioviroiksi, kuten nykyinen hallitus.
 
Se on kylläkin ministeriöiden virkamiehet, jotka vastaavat lainvalmistelusta lainsäädännöllisellä asiantuntemuksella, eikä ministerit tai heidän avustajansa.

Simpauttaja
Siis virkamiehet pyrkivät laatimaan ministerien halut laiksi. Virkamiehet eivät päätä lain sisällöstä. Puitteiden luomiseen tarvitsee ammattitoisia avustajia, jotta virkamiehillä olisi mitään mahdollisuuksia kursia hyväksyttävää lakia kokoon. Ammattitaitoiset avustajat olisivat voineet muun muassa liikkumisrajoituksiin tähtäävän lain kanssa todeta ministereille, ettei tällainen monitulkintainen ja pikkutarkka tilkkutäkki tule toimimaan. Sen sijaan avustajat ammattitaidottomuuttaan kärjistivät tilannetta ministerien kanssa.

Lausuntosi myötä jäisi entistä suurempi kysymys siitä, että mihin näitä avustajia tarvitaan määrissä. Koska tämän myötä voisi päätellä, että virkamiehet hoitavat suurimman osan työstä kuitenkin.

Ja eikös ennätysmäisen avustaja-armeijan peruste nimenomaan ollut lakivalmistelun parantaminen? Valehtelivatko siis ministerit täysin päivän selvässä asiassa, jossa virkamiehet hoitavat lakivalmistelun, kun he totesivat näin?
 
Siis virkamiehet pyrkivät laatimaan ministerien halut laiksi. Virkamiehet eivät päätä lain sisällöstä. Puitteiden luomiseen tarvitsee ammattitoisia avustajia, jotta virkamiehillä olisi mitään mahdollisuuksia kursia hyväksyttävää lakia kokoon. Ammattitaitoiset avustajat olisivat voineet muun muassa liikkumisrajoituksiin tähtäävän lain kanssa todeta ministereille, ettei tällainen monitulkintainen ja pikkutarkka tilkkutäkki tule toimimaan. Sen sijaan avustajat ammattitaidottomuuttaan kärjistivät tilannetta ministerien kanssa.

Lausuntosi myötä jäisi entistä suurempi kysymys siitä, että mihin näitä avustajia tarvitaan määrissä. Koska tämän myötä voisi päätellä, että virkamiehet hoitavat suurimman osan työstä kuitenkin.

Ja eikös ennätysmäisen avustaja-armeijan peruste nimenomaan ollut lakivalmistelun parantaminen? Valehtelivatko siis ministerit täysin päivän selvässä asiassa, jossa virkamiehet hoitavat lakivalmistelun, kun he totesivat näin?
Palstan demareilla menee selvästi tunteisiin, mutta hallitus itse tosiaan jo linjasi miksi avustajia tarvitaan näin paljon:

Kaiken lisäksi perustelut avustajien tarpeesta vaihtelevat. Vielä kesäkuussa avustajatulvaa perusteltiin Suomen EU-puheenjohtajuudella, joka päättyy helmikuussa. Li Andersson perusteli avustajamäärän paisumista keskiviikkona Ylen haastattelussa puolestaan lainvalmistelun tasolla

Ei toki yllätä, että lainsäädännön taso on tätä kun valtiosihteereiksi valitaan näinkin pätevää väkeä:
– Tarjouduin Pekoselle erityisavustajaksi. Hän soitti ja kertoi, että erityisavustajien paikat on jo täytetty. Ajattelin, että se oli kohteliaisuussoitto, mutta sitten hän kysyikin, että olisitko kiinnostunut tulemaan valtiosihteeriksi, Ruuth kertoo.


– Vastasin, että voinhan mä ja aloin googlettaa, että mikä on valtiosihteeri.

Mitäpä tuohon voi enää lisätä. Ehkä faktoja siitä miten vaalien siirto on salaliittoteoria joka vaatii perustuslakimuutoksen ja 5/6 enemmistön eduskunnassa? Kiire alkaa tulla, 25 minuuttia enää vaalipäivään ja perustuslaki on ennallaan. :rolleyes:
 
Siis virkamiehet pyrkivät laatimaan ministerien halut laiksi. Virkamiehet eivät päätä lain sisällöstä. Puitteiden luomiseen tarvitsee ammattitoisia avustajia, jotta virkamiehillä olisi mitään mahdollisuuksia kursia hyväksyttävää lakia kokoon. Ammattitaitoiset avustajat olisivat voineet muun muassa liikkumisrajoituksiin tähtäävän lain kanssa todeta ministereille, ettei tällainen monitulkintainen ja pikkutarkka tilkkutäkki tule toimimaan. Sen sijaan avustajat ammattitaidottomuuttaan kärjistivät tilannetta ministerien kanssa.

Lausuntosi myötä jäisi entistä suurempi kysymys siitä, että mihin näitä avustajia tarvitaan määrissä. Koska tämän myötä voisi päätellä, että virkamiehet hoitavat suurimman osan työstä kuitenkin.

Ja eikös ennätysmäisen avustaja-armeijan peruste nimenomaan ollut lakivalmistelun parantaminen? Valehtelivatko siis ministerit täysin päivän selvässä asiassa, jossa virkamiehet hoitavat lakivalmistelun, kun he totesivat näin?

Mene eduskunnan sivuille ja katso kirjalliset kysymykset ja niiden vastaukset.

Simpauttaja
 
Tälle toimittajalle pitäisi myöntää Mannerheim-risti, kun laittaa juuri oikealla hetkellä valtavaa painetta kahdelle PEV:n keskustajäsenelle.

Jos menevät liputtamaan Suomen itsenäisyyden lopettamisen puolesta tällä kriittisellä hetkellä, niin varmasti maaseudun äänestäjät kiittävät ja kumartavat.

Vaikka eipä silti, joka suuntaan täysillä huoraava kokoomus myy Suomen isoille pankeille heti kun tiukka paikka tulee, ja sehän tulee viimeistään siinä jos päästään 2/3-määräenemmistöäänestykseen elpymispaketista.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/46b3fc2e-423a-4ecd-ae93-2643c9f8ebcc

IL:n tiedot: Keskustan jäsenten kannat ratkaisevat perustuslakivaliokunnassa EU:n elpymispaketin kohtalon​

perjantai 16.04.2021 klo 9:49
Perustuslakivaliokunta on jakautunut asiassa poliittisesti. Enemmistö asiantuntijoista on arvioinut, että EU:n elpymispaketin voi hyväksyä eduskunnassa yksinkertaisella enemmistöllä.
 
Tälle toimittajalle pitäisi myöntää Mannerheim-risti, kun laittaa juuri oikealla hetkellä valtavaa painetta kahdelle PEV:n keskustajäsenelle.

Jos menevät liputtamaan Suomen itsenäisyyden lopettamisen puolesta tällä kriittisellä hetkellä, niin varmasti maaseudun äänestäjät kiittävät ja kumartavat.

Vaikka eipä silti, joka suuntaan täysillä huoraava kokoomus myy Suomen isoille pankeille heti kun tiukka paikka tulee, ja sehän tulee viimeistään siinä jos päästään 2/3-määräenemmistöäänestykseen elpymispaketista.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/46b3fc2e-423a-4ecd-ae93-2643c9f8ebcc

IL:n tiedot: Keskustan jäsenten kannat ratkaisevat perustuslakivaliokunnassa EU:n elpymispaketin kohtalon​

perjantai 16.04.2021 klo 9:49
Perustuslakivaliokunta on jakautunut asiassa poliittisesti. Enemmistö asiantuntijoista on arvioinut, että EU:n elpymispaketin voi hyväksyä eduskunnassa yksinkertaisella enemmistöllä.
Voisi alkaa PeV vetämään käteen. Aikaisempi isompi EVM muutos 2012 meni läpi ihan perus enemmistöllä. Ja se sitoo Suomea enemmän kuin tämä päätös.
 
Tälle toimittajalle pitäisi myöntää Mannerheim-risti, kun laittaa juuri oikealla hetkellä valtavaa painetta kahdelle PEV:n keskustajäsenelle.

Jos menevät liputtamaan Suomen itsenäisyyden lopettamisen puolesta tällä kriittisellä hetkellä, niin varmasti maaseudun äänestäjät kiittävät ja kumartavat.

Vaikka eipä silti, joka suuntaan täysillä huoraava kokoomus myy Suomen isoille pankeille heti kun tiukka paikka tulee, ja sehän tulee viimeistään siinä jos päästään 2/3-määräenemmistöäänestykseen elpymispaketista.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/46b3fc2e-423a-4ecd-ae93-2643c9f8ebcc

IL:n tiedot: Keskustan jäsenten kannat ratkaisevat perustuslakivaliokunnassa EU:n elpymispaketin kohtalon​

perjantai 16.04.2021 klo 9:49
Perustuslakivaliokunta on jakautunut asiassa poliittisesti. Enemmistö asiantuntijoista on arvioinut, että EU:n elpymispaketin voi hyväksyä eduskunnassa yksinkertaisella enemmistöllä.
Onneksi oikeusvaltioperiaatteella voi pyyhkiä pyllyä, kun se on EU:n ja oman uran etu. Unkari oli oikeassa. Voi kun Unkari muistuttaisi Suomen perustuslakivaliokuntaa, ettei perustuslailla tehdä politiikkaa.

"Perustuslain valvonnan painopiste on ennakkovalvonnassa. Tämä on eduskunnan perustuslakivaliokunnan tehtävä. Valiokunnassa on 17 jäsentä kaikista eduskuntapuolueista. Valiokunta antaa lausuntonsa sen käsittelyyn tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta ja suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin. Lausunto on nimenomaan oikeudellinen, ei poliittinen, analyysi."

Suomi on taantunut perustuslain kunnioittamisessa lähes sortovuosien tasolle, arvostelee oikeushistorian professori
"Sortovuosina perustuslaista pidettiin kiinni lähinnä vain silloin, kun se tuki jotakin poliittista tarkoitusta. Valitettavasti nykyisin on palattu samaan ajattelutapaan: perustuslaki on vain väline johonkin poliittisen päämäärään ja tarvittaessa se voidaan sivuuttaa”, Kekkonen sanoo."
 
Virkamiehet avautuvat Tarja Halosen johtamisesta: ”Huusi, haukkui, nöyryytti, aliarvioi ja pilkkasi”


Markku Salomaa: ”Halosen jokseenkin täydellinen johtamistaidottomuus tuli esiin jo ulkoministeriaikana ja paheni presidenttikauden aikana.”

  • Tutkija Markku Salomaan Tarja Halosta käsittelevässä uutuuskirjassa arvostellaan Halosen johtamistaitoja.
  • ”Mikään luonnehdinta ei voi olla kauempana Halosesta kuin Muumimamma,” Salomaan teoksessa kirjoitetaan.
  • Salomaan kirjan tiedot perustuvat virkamiesten ja poliitikkojen kertomaan.
Tarja Halonen oli Suomen ulkoministeri 1995-2000 ja presidentti 2000-2012. Arkistokuva vuodelta 2019.
Tarja Halonen oli Suomen ulkoministeri 1995-2000 ja presidentti 2000-2012. Arkistokuva vuodelta 2019.

Tarja Halonen oli Suomen ulkoministeri 1995-2000 ja presidentti 2000-2012. Arkistokuva vuodelta 2019. Anna Jousilahti
Tutkija, valtiotieteen tohtori Markku Salomaa arvostelee ankarasti presidentti Tarja Halosen johtamistaitoja ja luonteenpiirteitä Halosta käsittelevässä uutuuskirjassaan (Tarza – Pasifistin odysseia voimapolitiikan maailmassa).
– Halosen jokseenkin täydellinen johtamistaidottomuus tuli esiin jo ulkoministeriaikana ja paheni presidenttikauden aikana. Hän loi äkkipikaisella reagointitavallaan ja omavaltaisella käytöksellään ympärilleen ja koko ulkoministeriöön pelon ilmapiirin, Salomaa kirjoittaa.
Julkisuudessa Halosta kuvattiin usein Muumimammana.
– Mikään luonnehdinta ei voi olla kauempana Halosesta kuin Muumimamma, totesi eräs ulkoministeriön virkamies, Salomaa siteeraa Ylen A-pisteen henkilökuvaa Halosesta vuodelta 2005.
Ohjelma muodostaa osan Salomaan käyttämästä lähdemateriaalista.

LUE MYÖS​

Kirjapaljastus: Angela Merkel karsasti Tarja Halosta – ”Ei olisi halunnut edes kätellä”

Management by perkele​

Salomaan mukaan ”ulkopolitiikkaa tuntemattoman ja hallitsemattoman” Halosen tulo Paavo Lipposen (sd) ensimmäisen hallituksen (1995-1999) ulkoministeriksi 1995 oli ulkoministeriön virkamiehille suuri yllätys.
– Uusi ulkoministeri otti käyttöön poikkeuksellisen henkilöstöjohtamisen menetelmän, management by perkele. Useiden virkamiesten kuvausten mukaan Halonen huusi, haukkui, nöyryytti, aliarvioi ja pilkkasi ammattilaisia, jotka eivät ennen tai jälkeen Halosen kauden olleet sellaista nähneet, Salomaa kirjoittaa.
Halosen toimintaa läheltä seurannut korkea ulkoministeriön virkamies kuvaa Salomaan kirjassa kovia kokemuksiaan seuraavasti:
– Halonen aiheutti jatkuvaa hankausta ulkoministeriön kanssa sivuuttaessaan lähettiläsnimityksissä pätevämpiä (omien) suosikkiensa uran edistämiseksi. Ulkoministeriössä ministerit saivat kerta toisensa jälkeen näpeilleen yrittäessään kunnioittaa hyvää hallintoa.
– Halonen myös huuti virkamiehille ja nimitteli lahtarin äpäräksi muiden muassa Antti Satulia.
Salomaan mukaan pieni hemmoteltu sisäpiiri oli asia erikseen.

Pinnan palaminen ei katsonut aikaa eikä paikkaa​

Kun Haloselta paloi pinna, se ei Salomaan mukaan katsonut aikaa tai paikkaa.
– Siitä saivat osansa ulkoministereiden pitkäaikainen luottosihteeri, kansliahenkilökunta, puhelinvaihteen hoitaja ja muiden puutteessa vaikkapa autonkuljettaja. Halonen katsoi vain, että toimittajia ei ole kuulolla. Kun kamerat eivät olleet paikalla, hän ei kätellyt, hän nousi ja poistui mitään sanomatta kesken virkamiehen selonteon, haukkui syyttömän ja unohti aktiivisesti anteeksipyynnön.

– Entinen diplomaatti muistelee, kuinka Halonen uhosi pienen kirjoitusvirheen puhetekstiinsä kirjoittaneelle virkamiehelle, että tämän ura on ohi, Salomaa kirjoittaa.
Eräs Halosen välittömässä piirissään ollut ulkoministeriön virkailija kuvaa Halosta Salomaan kirjassa seuraavasti:
– Ympärillä olevat pelkäsivät ja olivat varpaillaan. Jos on huono päivä – kaikki pidäkkeittä tulee ulos. Hyviä päiviä taas ei ole. Kun päällikkö harrastaa työpaikkakiusaamista, se säteilee koko organisaatioon.
Eräs toinen ulkoministeriön virkamies kuvaa Halosta seuraavasti:
– Kyse ei ole temperamentista. Hän on kärsimätön ihminen, jonka käytös työelämässä on poikkeuksellinen. Itsehillintä on luvattoman kehno, raivostuu pikkuasioista.

”Hänen kanssaan tulee loistavasti toimeen, jos on samaa mieltä”​

Poliitikot kuvaavat Halosta sovinnollisemmin.
– Hän on aika voimakastahtoinen. Hänen kanssaan tulee loistavasti toimeen, jos on samaa mieltä, eräskin sanoo.
Puoluetoveri muistelee Halosta näin:
– Hän on hyvin tiukka, määrätietoinen ja joskus ehkä vähän kärsimätön.
Toinen puoluetoveri puolestaan muistelee:
– Halonen pelkää, että hänen selkänsä takana häntä vastaan juonitaan koko ajan. Eräiden eduskuntavaalien alla hän raivosi vaalitoimistolaisille, että he ovat tahallaan hävittäneet hänen vaaliesitteensä. Ei rauhoittunut, vaikka hänelle kerrottiin, että esitteet oli jaettu äänestäjille. Toi pari päivää myöhemmin täytekakkua anteeksipyyntönä.
Saman muistelijan mukaan:
– Halonen on perso kiitokselle ja huomionosoituksille. Haluaa olla seurueen keskipiste. Nicaraguassa kansanedustajavierailulla poltti päreensä, kun (toinen) sai isomman ja näyttävämmän lahjan isänniltä. Vaati sitä itselleen, koska oli vanhempi ja pitempiaikainen parlamentaarikko. Luuli isäntien erehtyneen lahjusjaossa.

”Presidentti huusi kimeällä falsetilla”​

Salomaan mukaan piittaamattomuus diplomaattisesta etiketistä leimasi etenkin Halosen ulkoministerikauden alkua.
– Hän saattoi suorasukaisesti sättiä vieressään istuvia suurvaltojen ministerikollegoita suomeksi ottamatta huomioon, että jo hänen äänensävynsä perusteella saattoi arvata, mistä oli kyse, puhumattakaan siitä, että monien maiden valtuuskunnissa istui Suomessa palvelleita diplomaatteja, jotka osasivat ainakin peruskoulusuomea – myös karkeuksien osalta.
Salomaan mukaan tilanne paineisissa EU-kokouksissa meni toisinaan Halosen paineensietokyvyn yli.
– Lähipiirin kertomuksen mukaan, kun Halosella ei ollut heti kynää kätensä ulottuvilla, presidentti huusi kimeällä falsetilla niin, että koko sali kuuli: ”Kynä, kynä, kynäää”!


Mitenkä minua ei yhtään yllätä tämä ? Heillä on paljon yhteistä Sannan kanssa selvästi
 
Katso liite: 49164



Sanna on ostanut seuraajia, eikös tästä ole juttua ollut ennenkii. Joku oli tutkinut sitä. Eikä ne maksa edes mitään. Mut ei varmasti ole maksanut itse niitä. Twitterissä on ainakii ostettuja mut niin varmasti myös facessa.
 
Niin,

Mitä tähän nyt voi sanoa:


Oikeuskansleri ei ole osa tiimiä vaan sen valvoja. Hyvä, että tämä on nyt sisäistetty. Oikeuskansleri itse toteaa, että hänen pitää alentaa puuttumiskynnystä. Sekin on hyvä. Hänen palkkansa maksetaan siitä puuttumisesta ja asioiden korjaamisesta.

No, kantapään kautta opitaan. Seuraavat hallitukset saavat kyseenalaisille lakialoitteille sitä alempaa puuttumiskynnystä.

Simpauttaja
Kansleri Pöysti on esiintynyt Viikarin jupakan tiimoilta lievän ylimielisesti, mutta nyt on jo valmis antamaan periksi ja muuttamaan ainakin omaa toimintaansa. Kertonee siitä että persien alle on muodostunut kylmä rinki työsuhteen jatkuvuudesta. Uusin tieto kertoo, että Yli-Viikarin kolme maisterintutkintoa ovat muuttuneet yhdeksi ja ne kaksi muuta on jotain kurssitodistuksia. Muodostunut tilanne on nyt yhtäkkiä se, että Yli-Viikari on saanut virkansa taiteen pelkällä maisterin tutkinnolla ja humppakurssi-todistuksilla. Juristit ja taloustieteilijät jäivät lehdelle soittelemaan, kun selvästi epäpätevä hakija valittiin pääjohtajaksi. Oikeuskansleri Pöysti on puolustellut ja Yli-Viikaria pidettiin pätevimpänä virkaan hakijoista. Valinta on siis perustunut valehtelemiseen ja oikeuskansleri on siinä hässäkässä häärinyt primus motorina. Ei ole selvitetty, tai on annettu väärää tietoa Yli-Viikarin koulunkäymisistä. Yli-Viikarilla kun ei ollut johtajakokemusta, valinnan on täytynyt perustua pelkästään koulutuksiin ja nepotismiin. Se on nyt niin että lähtö tulee sekä Pöystille, että Yli-Viikarille. Pöysti rämpii ja pullikoi sen minkä vielä ehtii, mutta nyt on hyvä aika alkaa pakata henkilökohtaisia tavaroitansa. Hoituu lähtö sitten nopeammin.

Kusitolppien itsensä arvokkaaksi luonnehtima parlamentaarinen työskentely on taas kerran paljastunut pelkäksi napin painamiseksi vailla mielenkiintoa, paneutumista ja ymmärtämystä mistä on pääjohtajan valinnassa on päätetty ja millä perusteilla. Eikä varmuudella ole ainoa tapaus lajissansa kun on päätetty jotain, josta kukaan ei ole viitsinyt ottaa selvää, eikä ole ymmärtänyt. Julkiset moitteet kusitolppakunnalle olisivat paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top