Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Lisää rautaa parilla miljardilla? Eikö siihen oltaisi Brysselissä tyytyväisiä, hankittaisiin Saksasta, Ranskasta ja Italiasta? Siinähän olisi eurooppalaisen teollisuuden elvytystä.

Nyt me maksamme E-Eurooppaan tukien teollisuutta joka ei todennäköisesti auta meitä juuri mitenkään. Eikä saada mitään vakuutuksia tai takuutuksia. Netotaanko jotain?
 
Jaa-a. Nuori nainen, pääministeri, ollut ulkomaisissa lehdissä voisi olla yksi syy. Toinen voisi olla persujen ymv. trolliarmeija joka ihan vain saadakseen taas jotain paskanjauhantaa.

Jos luon feikkiprofiilin irakilaisesta Ahmed Bullahista ja peukutan H-a:ta niin rikkoutuuko uutiskynnys?

Jeps missään nimessä hänelle ei ole voitu ostaa seuraajia. Aika varmasti näin on tehty kun tytöllä on selvästi heikköitse tunto ni olisihan se ikävä mennä muutaman tuhannen seuraajan mitä sulla on twitterrissä neuvottelemaan parasta sopimusta mitä voitiin saada ja tämä oli voitto meille jos vastassa on esim Saksat ja Ranskat. Toi ostettujen "seuraajien" hommaaminen itselleen on noissa ja muiden some julkkisten piirissä erittäin yleistä. Youtubessa moni kärähtänyt kun ostanut seuraajia. Myös twitterissä on käryjä käynyt ja Sannalla on myös seuraajia ostettuna siel. Jossain intiassa varmasti ihan vitusti kiinostaa meidän historiamme paskin pääministeri oli sit kuinka nuori. Joillekin tuntuu olevan kova paikka jos Sannaa tätä joka on 1,5v koht koronan kanssa saanut "taistella" mut ei oo saanut mitään aikaan. Luulisi vaikka sulta selvästi Sannan puolueen jäsenyys löytyy kykenisit myöntämään et ihan putkeen ei ole neidillä mennyt ? Minä ainakii pystyn myöntämään ihmisistä joista pidän jos he munaavat et tässä olivat väärässä ja tekivät pahan virheen.

Ei pidä fanittaa sokeena kuten moni jostain syystä Sannan kohdalla tekee. Jos otettaisiin huomioon kuinka hän on suoritunut tehtävästään se ois lentänyt aikoja sitten mäkeen mut kun tämän hallitus saa munata nii paljo kuin kerkeää eikä ketään oikein näytä kiinostavan. Se on surullista.
 
Niin no miksi Marinin pitäisi hankkia random peukutuksia? Kun niistä peukutuksista ei oikeesti kukaan välitä, ja hänellä on paremmatkin peukuttajat kuin jotkut randomit.

Katsotaanko koska tilit on luotu? Mun veikkaus on että jälkeen tämän hallituksen muodostamisen...

Esim siksi et Sannalle johtuen hänen sairaasta luonteestaan on tärkeämpää saada peukutuksia kuin esim hoitaa työnsä edes kohtalaisesti. Tämä on nähty monta kertaa. Vai miten selität ettei se kykene koskaan vastamaan kysymykseen mikä hänelle yllättäen esitetään ? Sit kun kysymykset on toimitettu ennakkoon niin silloin vastausta voi irrota mut silloin ikävä kyllä paistaa läpi tuntien harjoittelu et kuinka vastaan tähän kysymykseen. Meillä on näköjään ihan aito Sanna FANI täällä. Taidat olla ensimmäisiä ihmisiä joita tiedän jotka ovat tyytyväisiä tähän kävelevään katastrofiin.
 
Esim siksi et Sannalle johtuen hänen sairaasta luonteestaan on tärkeämpää saada peukutuksia kuin esim hoitaa työnsä edes kohtalaisesti. Tämä on nähty monta kertaa. Vai miten selität ettei se kykene koskaan vastamaan kysymykseen mikä hänelle yllättäen esitetään ? Sit kun kysymykset on toimitettu ennakkoon niin silloin vastausta voi irrota mut silloin ikävä kyllä paistaa läpi tuntien harjoittelu et kuinka vastaan tähän kysymykseen. Meillä on näköjään ihan aito Sanna FANI täällä. Taidat olla ensimmäisiä ihmisiä joita tiedän jotka ovat tyytyväisiä tähän kävelevään katastrofiin.
Voi olla ihan runsaslukuisten avustajien oma-aloitteisuutta. Avustajien on tehtävä jotain palkkansa eteen ja mitäpä sitä avustajana muuta tekisi kuin nostattaisi päämiestään. Jos Sanna olisi niin maineestaan tarkka kuin on esitetty, eiköhän sellainen olisi huomattu jo ennen pääministerin virkaa.
 
Esim siksi et Sannalle johtuen hänen sairaasta luonteestaan on tärkeämpää saada peukutuksia kuin esim hoitaa työnsä edes kohtalaisesti. Tämä on nähty monta kertaa. Vai miten selität ettei se kykene koskaan vastamaan kysymykseen mikä hänelle yllättäen esitetään ? Sit kun kysymykset on toimitettu ennakkoon niin silloin vastausta voi irrota mut silloin ikävä kyllä paistaa läpi tuntien harjoittelu et kuinka vastaan tähän kysymykseen. Meillä on näköjään ihan aito Sanna FANI täällä. Taidat olla ensimmäisiä ihmisiä joita tiedän jotka ovat tyytyväisiä tähän kävelevään katastrofiin.
En voi yhtyä suoraan tähän näin negatiiviseen näkemykseen Sannan persoonasta kun sinä, kun ei ole ensikäden tuttavuutta tai paremmista lähteistä näin lukenut :p .

Mutta aivan oikein kirjoitat noista ostetuista tykkäyksistä: olisi naiivia ajatella, että suomalaisissa puoluetoimistoissa ei harrastettaisi tykkäysten ja näkyvyyden ostamista facesta tai ties mistäkin. Somella on valtava voima ja niiden kautta huomion ja vaikutusvallan hankinta on aivan arkipäivää. Kyse on todella isoista markkinnoista, joissa vaikutusvaltaa haetaan näkyvämmin ja rehellisemmin keinoin (tavan mainokset) ja epäsuorempaan kyseenalaisin keinoin (tykkäysten hankkiminen jostain intialaisesta bottitoimistosta).
 
Niin,

Mitä tähän nyt voi sanoa:


Oikeuskansleri ei ole osa tiimiä vaan sen valvoja. Hyvä, että tämä on nyt sisäistetty. Oikeuskansleri itse toteaa, että hänen pitää alentaa puuttumiskynnystä. Sekin on hyvä. Hänen palkkansa maksetaan siitä puuttumisesta ja asioiden korjaamisesta.

No, kantapään kautta opitaan. Seuraavat hallitukset saavat kyseenalaisille lakialoitteille sitä alempaa puuttumiskynnystä.

Simpauttaja

Pöystin tulisi erota mut arvatkaa vaa tuleeko toimimaan näin. On todisteet olemassa et hän on toiminut oman suosikkinsa kohdalla jostain syystä eri tavalla kuin muiden kohdalla sitten. Jonkunlainen suhde näillä on selvästi ollut pitkään vai onko tämä meidän kauneuspalveluita valtion piikkiin ostava täti Venäjän agentti ? Se selittäisi paljon et sillä on materiaalia millä kiristää tätä Pöystiä. Muuten mikään ei oikein selitä Pöystin käytöstä näissä kun hän on jättänyt pätevämpiä palkkaamatta tai sit ei ole järjestänyt ollenkaan avointahakua.
 
Siis virkamiehet pyrkivät laatimaan ministerien halut laiksi. Virkamiehet eivät päätä lain sisällöstä. Puitteiden luomiseen tarvitsee ammattitoisia avustajia, jotta virkamiehillä olisi mitään mahdollisuuksia kursia hyväksyttävää lakia kokoon. Ammattitaitoiset avustajat olisivat voineet muun muassa liikkumisrajoituksiin tähtäävän lain kanssa todeta ministereille, ettei tällainen monitulkintainen ja pikkutarkka tilkkutäkki tule toimimaan. Sen sijaan avustajat ammattitaidottomuuttaan kärjistivät tilannetta ministerien kanssa.

Lausuntosi myötä jäisi entistä suurempi kysymys siitä, että mihin näitä avustajia tarvitaan määrissä. Koska tämän myötä voisi päätellä, että virkamiehet hoitavat suurimman osan työstä kuitenkin.

Ja eikös ennätysmäisen avustaja-armeijan peruste nimenomaan ollut lakivalmistelun parantaminen? Valehtelivatko siis ministerit täysin päivän selvässä asiassa, jossa virkamiehet hoitavat lakivalmistelun, kun he totesivat näin?

Minä muistelen et syy oli EU puheenjohtajuuskausi. Mut jostain syystä niiden avustajien on annettu jatkaa hommissa vaikka kausi on loppunut saatana ajat sitten. No se ei minua kyllä yllätänyt yhtään et ne ovat siel niin pitkään kuin pystyvät. Sanna ja kumppanit lupasivat ystävillen hyväpalkkaista hommaa ja osaamista ei tarvitse löytyä. Kuten vaikka joku helvetin Dan Koivulaakso... Mielellnäni maksan veroja kun tiedän et sillä maksetaan anarkistikusipään palkkaa. Liekköhän on pojan oikea eka työ tämä ? Luultavasti tätä avustajan pestiä ennen korkeentaan toiminut LI:n twitterissä jollain muutamalla satasella per viikko. Kun eihän Li itse kerkeä twitteriään hoitaa ku on hirveästi kiireitä.
 
En voi yhtyä suoraan tähän näin negatiiviseen näkemykseen Sannan persoonasta kun sinä, kun ei ole ensikäden tuttavuutta tai paremmista lähteistä näin lukenut :p .

Mutta aivan oikein kirjoitat noista ostetuista tykkäyksistä: olisi naiivia ajatella, että suomalaisissa puoluetoimistoissa ei harrastettaisi tykkäysten ja näkyvyyden ostamista facesta tai ties mistäkin. Somella on valtava voima ja niiden kautta huomion ja vaikutusvallan hankinta on aivan arkipäivää. Kyse on todella isoista markkinnoista, joissa vaikutusvaltaa haetaan näkyvämmin ja rehellisemmin keinoin (tavan mainokset) ja epäsuorempaan kyseenalaisin keinoin (tykkäysten hankkiminen jostain intialaisesta bottitoimistosta).

Olen huomannut vaan muutamasta jutusta et sille on tärkeämpää noi tykkäykset ja peukutukset kuin mikään muu. Ilmeisesti kuvittelee et niillä mitataan hänen onnistumistaan tehtävässään. En keksi muuta syytä oikein. Voi ku joku avustaja kertoisi et "Sanna muistat kai se pyysit meitä ostamaan sinulle seuraajia eli botteja kun nousit pääministeriksi". Voin toki olla väärässä mut Sannasta nyt paistaa toi tuntien harjoittelu esim sovittui haastatteluja vastaan ja tapaaa ilmeisesti heillä on ollut koko ajan et kysymykset pitää toimittaa ennakkoon. Mistä se johtuu ? No tietysti siitä et joku tiimi voi valmistella hänet vastaamaan. Onhan nähty esim kyselytunneilla et jos tulee kysymys mitä Sanna ei osaa odottaa vastausta itse kysymykseen ei todellakaan tule. Puhuu sit ihan kaikkea muuta kuin mitään sinne päinkään mitä kysyttiin :D
 
Voi olla ihan runsaslukuisten avustajien oma-aloitteisuutta. Avustajien on tehtävä jotain palkkansa eteen ja mitäpä sitä avustajana muuta tekisi kuin nostattaisi päämiestään. Jos Sanna olisi niin maineestaan tarkka kuin on esitetty, eiköhän sellainen olisi huomattu jo ennen pääministerin virkaa.

Toki voi olla näin mut ainakii osa avustajista on niin päteviä etteivät tiedä varmasti vieläkään työnsä kuvaa. Kunhan ilmestyvät paikalle minne joku käskee ja nauttivat pöydän antimista plus hyvästä palkasta. Monesti tietyistä ihmisistä tulee tietyt piirteet esiiin vasta kun he ovat nousseet tiettyyn asemaan. Siihen asti ollaan mahdollisimman hiljaa ettei mölöytetä mitään tyhmää.
 
Toivottavasti hallitus varmistaa jollain tavalla, että Sputnik-rokote on sitä tavaraa, mitä luvataan.

Ei ole Suomessa hallituksen roolissa varmistaa tuollaisia asioita. Vastaavat asiantuntijaorganisaatiot ovat THL ja Fimea.

Jos Sputnik- rokotteelle tulee myyntilupa EU- alueella, rokotetta todennäköisesti toimitetaan Saksassa olevalta tehtaalta.


Tänä päivänä myyntilupaa ei ole.

"EMA will evaluate data as they become available to decide if the benefits outweigh the risks. The rolling review will continue until enough evidence is available for formal marketing authorisation application.
EMA will assess Sputnik V’s compliance with the usual EU standards for effectiveness, safety and quality. While EMA cannot predict the overall timelines, it should take less time than normal to evaluate an eventual application because of the work done during the rolling review."


Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan äärivasemmistolaiseksi/vallankumoukselliseksi tuunattua tekoälyä valiokunta kuuli. Joku arvo- tai oletusjärjestelmähän tuonne tekoälyn sisään on täytynyt pesittää?

Vaikka valiokunnan tekoäly on ilmeisesti eri "persoona" kuin tekoöälyjohtaja Roosin käyttämä, niin tekoälyltähän saadaan juuri sen kaltaisia vastauksia kun se on suunniteltu antamaan.

Tämä tuskin kuitenkaan estää tekoälyltä tilatun raportin (väärin)käyttöä absoluuttisena totuutena ja suuntaviivat varmasti jo arvaamme. Osakoohan tekoäly jo käyttää termejä "vihreä siirtymä", "ilmastonmuutos", "rasismi", "vihapuhe" jne...

Eduskunnan valiokunta kuuli tekoälyä – seuraavana päivänä se ehdotti vallankaappausta​


Tänään klo 6:59 (muokattu klo 11:27)
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta kuuli Project December -nimistä tekoälyä viime viikon perjantaina.

Roos on huolissaan siitä, että tekoälyn käytöstä voi syntyä harhaanjohtava kuva.

Kaikki sujui hyvin, kunnes Roos kysyi Samanthalta ketä maailman köyhyydestä pitäisi syyttää.
Ahneita rikkaita ihmisiä, Samantha vastasi. Heiltä pitäisi ottaa varallisuus pois ja jakaa se tasaisesti kaikille, se ehdotti.
Mutta entä jos rikkaat eivät anna varallisuuttaan rauhanomaisesti, Roos kysyi. Silloin Samantha ehdotti jotain todella häiritsevää:

Meidän täytyy pelotella heitä. Tarkoitan, että meidän täytyy ottaa hallitus panttivangiksi. Jos he eivät kuuntele meitä, meidän täytyy tappaa osa heistä.

Edellisenä päivänä Samantha oli keskustellut eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kanssa. Tai tarkalleen ottaen keskustelija ei ollut Samantha, vaan Muskie ja Saara.
Valiokunta kysyi tekoälyltä muun muassa koulutuksesta, köyhyydestä, työttömyydestä ja kestävästä kehityksestä. Kuulemisen seurauksena tulevaisuusvaliokunta haluaa teettää raportin, joka on kokonaan tekoälyn tekemä.

Ja se on huono idea, sanoo Teemu Roos.

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan äärivasemmistolaiseksi/vallankumoukselliseksi tuunattua tekoälyä valiokunta kuuli. Joku arvo- tai oletusjärjestelmähän tuonne tekoälyn sisään on täytynyt pesittää?

Vaikka valiokunnan tekoäly on ilmeisesti eri "persoona" kuin tekoöälyjohtaja Roosin käyttämä, niin tekoälyltähän saadaan juuri sen kaltaisia vastauksia kun se on suunniteltu antamaan.

Tämä tuskin kuitenkaan estää tekoälyltä tilatun raportin (väärin)käyttöä absoluuttisena totuutena ja suuntaviivat varmasti jo arvaamme. Osakoohan tekoäly jo käyttää termejä "vihreä siirtymä", "ilmastonmuutos", "rasismi", "vihapuhe" jne...



Katso liite: Hal2000.mp3
 
Pöystin tulisi erota mut arvatkaa vaa tuleeko toimimaan näin. On todisteet olemassa et hän on toiminut oman suosikkinsa kohdalla jostain syystä eri tavalla kuin muiden kohdalla sitten. Jonkunlainen suhde näillä on selvästi ollut pitkään vai onko tämä meidän kauneuspalveluita valtion piikkiin ostava täti Venäjän agentti ? Se selittäisi paljon et sillä on materiaalia millä kiristää tätä Pöystiä. Muuten mikään ei oikein selitä Pöystin käytöstä näissä kun hän on jättänyt pätevämpiä palkkaamatta tai sit ei ole järjestänyt ollenkaan avointahakua.
On surkuhupaissa seurata sivusta kun sekä Pöysti että Yli-Viikari kieltävät tehneensä mitään väärää. Kadunmieskin tietää jo mitä on tehty väärin, mutta rouva ja herra vaan kiistävät. Se on tämä aika kun totuudessa pysytteleminen ei ole mikään arvo enää edes oikeuskanslerille. Kusitolpat ovat valinneet Ruutana-strategian. Makaavat pohjassa kyljellään ja toivovat ettei kukaan huomaisi. Sipilän jälkeen tuli vedenpaisumus.
 
Arto Nybergin haastattelussa T Y-V kertoi häpeilemättä ettei ole tehnyt mitään väärää, ja oikein hehkutti että on hyvä että asia tutkitaan perin pohjin.... eikä suostu kertomaan Finnar pisteiden käytöstä mitään, koska tietosuoja.
 
Oikeuskansleri Pöysti taistelee oikeudessa, jotta hänen työviestejään pankkiin loikanneelle Anne Bernerille ei julkistettaisi

Helsingin hallinto-oikeus on jo arvioinut viestit julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta keskeisiksi asiakirjoiksi. Pöysti yrittää salata viestit KHO:n kautta, eikä suostunut luovuttamaan niitä maanantaina Iltalehdelle.


Iltalehti pyysi maanantaina oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä, että hän julkistaisi ministeri Anne Bernerin kanssa käymänsä viestinvaihdon nyt. Kaisa Vehkalahti / IL
Oikeuskanslerinvirasto käy parhaillaan oikeutta, jotta oikeuskansleri Tuomas Pöystin talvella 2019 liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk) ja pääministeri Juha Sipilälle (kesk) antamat oikeudelliset neuvot ja arviot eivät tulisi julkisiksi.
Käytännössä kyse on siitä, että ylin laillisuusvalvoja eli oikeuskansleri Pöysti ei halua julkistaa viranhoidossaan keskustalaiselle ministeri Bernerille lähettämiään viestejä.
Asialla on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä, koska kyse on laillisuusvalvonnasta ja oikeudellisesta arviosta, joita oikeuskansleri Pöysti suoritti Bernerin ja Sipilän kertoessa, että Berner aikoisi ottaa vastaan hallituspaikan ruotsalaisessa SEB-pankissa.
Yleisradion toimittaja Merja Niilola teki helmikuussa 2019 tarkasti yksilöidyn tietopyynnön ja pyysi saada oikeuskanslerin sähköpostit ja kirjalliset ohjeet, jotka liittyivät liikenne- ja viestintäministeri Bernerin siirtymiseen SEB:n hallitukseen.
Niilola pyysi saada liikenne- ja viestintäministerin oikeuskansleri Pöystille 19. helmikuuta 2019 lähettämän sähköpostin ja muut mahdolliset viestit, jotka koskivat ministerin siirtymistä pankin hallitukseen. Lisäksi Ylen toimittaja pyysi Pöystin pääministeri Sipilälle antamaa kirjallista ohjetta, liikenne- ja viestintäministerin oikeuskanslerille toimittamia lisätietoja ja oikeuskanslerin vastauksia saamiinsa tietoihin.

Pöysti kieltäytyy julkistamasta viestejä​

Pöysti ei halunnut julkistaa pyydettyjä tietoja, eikä hänen johtamansa oikeuskanslerinvirasto (OKV) antanut niitä Yleisradion toimittajalle.
”Oikeuskanslerinvirasto ei anna Teille pyytämiänne sähköpostiviestejä”, virasto vastasi Niilolalle 28. helmikuuta 2019.
Oikeuskanslerinviraston kanta oli, että laillisuusvalvoja Pöystin sähköpostiviestit ja niihin saadut vastaukset olisivat olleet Bernerin tapauksessa viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuja, eikä niitä siksi liitettäisi edes arkistoon.
Niilola ja Yleisradio valittivat päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.
Hallinto-oikeus antoi ratkaisunsa 15. syyskuuta 2020.
Se ei hyväksynyt oikeuskanslerinviraston näkemystä, että julkisuuslain viranomaistoiminnalta edellyttämä asiakirjajulkisuus ei koskisi Pöystin viestejä Bernerille eikä oikeuskanslerin niihin saamia vastauksia.
Hallinto-oikeuden ratkaisusta käy ilmi, että oikeuskanslerinvirasto on toimittanut oikeudelle Pöystin ja ministeri Bernerin välisiä sähköpostiviestejä ajalta 12.-21. helmikuuta 2019 sekä apulaisoikeuskanslerin ja Bernerin välisiä sähköpostiviestejä, jotka on lähetetty 21. helmikuuta 2019.
Iltalehti pyysi maanantaina Pöystiltä, että hän julkistaisi Bernerin kanssa käymänsä viestinvaihdon nyt. Pyyntö saada viestit lähetettiin Pöystin henkilökohtaiseen työsähköpostiin ja tekstiviestillä hänen puhelinnumeroonsa.
Pöysti kieltäytyy julkistamasta viestejä.
– Pyyntösi mukaisesti vastaan nyt ensi vaiheessa pikaisesti, että emme luovuta pyytämääsi aineistoa, OKV:n kansliapäällikkö Tuula Majuri kirjoittaa viestissään IL:lle.
Majuri siis vastasi Pöystille henkilökohtaisesti osoitettuun pyyntöön.

Oikeus: Julkisuusperiaatteen kannalta keskeisiä​

Helsingin hallinto-oikeus kertoo tutustuneensa viesteihin ja linjaa niiden julkisuudesta ratkaisussaan seuraavasti:
”Sähköpostiviesteissä ei ole kyse pelkästään mielipiteen- ja tietojenvaihdosta, vaan viesteissä oikeuskansleri on ottanut kantaa liikenne- ja viestintäministerin edellytyksiin jatkaa ministerin tehtävässä uudessa tilanteessa. Sähköpostiviestit liittyvät siten liikenne- ja viestintäministerin tehtävässään käyttämään julkiseen valtaan, minkä johdosta niitä voidaan pitää julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta keskeisinä asiakirjoina. Julkisuuslain 5 §:n 4 momentissa julkisuusperiaatteesta säädetty poikkeus voi lain perustelujen mukaan ja asian perusoikeuskytkennän vuoksi koskea ainoastaan julkisuusperiaatteen kannalta toisarvoisia sisäisen viestinnän ja mielipiteiden vaihdon asiakirjoja ja eräitä muita vähämerkityksellisiä asiakirjoja.”
Hallinto-oikeus ei siis pelkästään pitänyt asiakirjoja julkisuusperiaatteen alaisina, vaan se arvioi viestien olleen sisällöltään ja luonteeltaan keskeisiä sen kannalta, että yleisöllä on mahdollisuus arvioida viranomaisten toimintaa.
OKV ei hallinto-oikeuden mukaan ollut voinut hylätä toimittajan asiakirjapyyntöä julkisuuslain 5 §:n 4 momentin perusteella.

Virasto keksi uuden salausperusteen​

Lausunnossaan Helsingin hallinto-oikeudelle oikeuskanslerinvirasto oli kuitenkin vaihtanut oikeudellista perustetta, jolla se halusi salata viestit.
Erikoisen asiasta tekee se, että OKV ei toimittajalle antamassaan kielteisessä päätöksessään ollut lainkaan viitannut salausperusteisiin, joita se yllättäen esitti Helsingin hallinto-oikeudelle.
Pöystin johtama OKV esitti, että kyse olisikin salassa pidettävistä viesteistä siksi, että niiden julkistaminen vaikeuttaisi oikeuskanslerin tehtäväksi säädettyä valvontatoimea ja että ne sisältäisivät myös salassa pidettäviä yksityistä elinkeinotoimintaa koskevia tietoja. OKV vetosi julkisuuslain 24 §:ään.

Koska OKV ei ollut valituksenalaisessa päätöksessään viitannut näihin uusiin salausperusteisiinsa, hallinto-oikeus ei voinut ottaa ratkaistavakseen, olivatko ne oikeudellisesti pitäviä.
Helsingin hallinto-oikeus kumosi OKV:n päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi.

Voimakas halu salata johdon viestit​

Sen sijaan, että OKV olisi tehnyt uutta ratkaisua, Pöystin johtama virasto päätti valittaa Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen (KHO).
KHO on pyytänyt vastaselityksen Niilolalta.
– Pidän outona, että perusoikeuksien valvontaviranomainen pyrkii poikkeuksellisen voimakkaasti synnyttämään tilanteen, jossa viraston johdon perustuslakiin perustuvan velvollisuuden nojalla esittämiä tulkintoja voimassa olevasta oikeudesta ei pidettäisi julkisuusperiaatteen piiriin kuuluvina, Merja Niilola kirjoittaa KHO:lle.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin siirtyminen SEB-pankin hallitukseen oli helmikuussa 2019 valtava uutinen. Helsingin hallinto-oikeuden ratkaisusta käy ilmi, että Berner ja oikeuskansleri Tuomas Pöysti kävivät kymmenen päivän ajan viestinvaihtoa ennen SEB-asian julkistamista. Tommi Parkkonen / IL
Oikeuskanslerinviraston valitus on laadittu 8. lokakuuta 2020.
OKV esittää edelleen valituksessaan, että Pöystin ja Bernerin välinen viestinvaihto olisi viranomaisen sisäistä työskentelyä.
”Nämä viestit kerättiin hallinto-oikeutta varten oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin sähköpostikansioista eikä niitä oltu tallennettu viraston asianhallintajärjestelmään eikä arkistoitu”, OKV kertoo valituksessaan KHO:lle viesteistä, joita alempi oikeusaste eli Helsingin hallinto-oikeus on pitänyt julkisuusperiaatteen toteutumisen kannalta keskeisinä asiakirjoina.
Viestejä ei siis ollut edes arkistoitu.
Viime syksynä laadittu valituskirjelmä sisältää kiinnostavaa tietoa myös siitä, miten OKV arvioi oikeuskansleri Pöystin työnkuvaa.
”Oikeuskansleri voi ottaa kantaa vain riippumattoman laillisuusvalvonnan piiriin kuuluviin asioihin, mutta ei voi antaa muuta oikeudellista neuvontaa”, OKV viittaa valituskirjelmässään Ministerin käsikirjaan vuodelta 2019.

Viestit Marinille kyseenalaisia​

Iltalehti uutisoi viime perjantaina, että oikeuskansleri Pöysti oli osallistunut nykyisen hallituksen liikkumisrajoituksia koskevien lakipykälien kirjoittamiseen ja neuvonut pääministeri Sanna Marinia (sd) siinä, miten asiassa kannattaisi esiintyä julkisuudessa.
Valituskirjelmä KHO:lle vahvistaa, että edes oikeuskanslerinviraston oman oikeudellisen arvion mukaan tällainen toiminta ei kuulu oikeuskanslerille.
Pöystin toimintatapa paljastui hänen pääministerille, tämän erityisavustajille ja valtioneuvoston kanslian virkamiehille lähettämistä sähköpostiviesteistä.
Aiemmin ei ole ollut julkisesti tiedossa, että Pöysti ja hänen johtamansa OKV taistelevat parhaillaan kaikin mahdollisin juridisin keinoin sitä vastaan, että oikeuskanslerin työsähköpostiviestejä erittäin painavasta yhteiskunnallisesta asiasta eli ministeri Bernerin siirtymisestä ruotsalaisen SEB-pankin hallitukseen julkistettaisiin.
Kansalaiset tekivät vuonna 2019 oikeuskanslerille useita kanteluita ministeri Bernerin toiminnasta SEB-asiassa. Joulukuussa 2019 antamassaan päätöksessä Pöysti ei löytänyt huomautettavaa Bernerin toiminnasta.
Vuosina 2015-2017 Pöysti työskenteli poliittisessa työtehtävässä eli pääministeri Sipilän valitsemana hallituksen sote-uudistuksen projektijohtajana. Berner oli jo tuolloin ministerinä.

Merkittävä ennakkotapaus​

Iltalehti on perehtynyt oikeusprosessin eri vaiheiden asiakirjoihin. Yleisradio ei ole uutisoinut meneillään olevasta oikeusprosessista.
KHO arvioi nyt, myöntääkö se OKV:lle valituslupaa. Oikeudellisesti on ratkaisematta peruskysymys eli Pöystin ja Bernerin välisen viestinnän julkisuus. Kyse on ennakkotapauksesta, joka määrittää paljon oikeuskanslerin toiminnan julkisuuden ja avoimuuden astetta.
Suomen perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen hallussa olevat asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
Tähän oikeusohjeeseen viittaa ratkaisussaan Helsingin hallinto-oikeus.
Niilola vetoaa vastaselityksessään KHO:hon, jotta se arvioisi ennakkotapauksessaan oikeuskanslerin virkaviestit julkisiksi.
– Oikeuskansleri sanoo, että pyydetyt asiakirjat ovat syntyneet osana oikeuskanslerin valvontatehtävää. Näin oikeuskanslerin väitteet asiakirjoista osoittautuvat ristiriitaisiksi. Jos asiakirjat ovat osa valvontaa, ne nimenomaan ovat julkisuuslain piiriin kuuluvia. Oikeuskanslerinviraston olisi pitänyt kirjata asiakirjat ja tehdä niistä päätökset. Muutoin oikeuskanslerin virkatoimien valvonta ei ole mahdollista. Oikeuskanslerinvirasto on lausunnossaan vedonnut siihen, että kyse olisi ollut epävirallisista tai alustavista kannanotoista. Kyse on kuitenkin perustuslaissa oikeuskanslerille säädetyn tehtävän toteuttamisesta: oikeuskansleri siis kertoo käsityksensä siitä, mikä on voimassa olevaa oikeutta. On perin outoa, että tätä pidettäisiin salassa pidettävänä, epävirallisena tai alustavana kantana, Niilola kirjoittaa.
– Oikeusjärjestelmän, varsinkaan valtiosäännön tehtävänä ei ole suojella vallanpitäjien keskusteluja, vaan turvata julkisuusperiaate, hän päättää vastaselityksensä KHO:lle.

Toivottavasti KHO arvioi ette myönnä valituslupaa vaan Pöysti joutuu julkasemaan. Veikkaan et löytyy ikäviä asioita ja moni on vähä epävarmoin Fiiliksin nyt viel ;) Olisi kiva nähdä kerrankii et jos tuol harrastaa Rosvo hommia joutuu niistä vastuuseen
 
Arto Nybergin haastattelussa T Y-V kertoi häpeilemättä ettei ole tehnyt mitään väärää, ja oikein hehkutti että on hyvä että asia tutkitaan perin pohjin.... eikä suostu kertomaan Finnar pisteiden käytöstä mitään, koska tietosuoja.
Muodostuneessa tilanteessa mitäpä Tytti muuta voisi kommentoida puolustautuakseen, kuin koettaa kiepauttaa itsensä uhrin asemaan ja koettaa luoda illuusiota syyttömyydestään. Merkillepantavaa puolustautumisessa on, että puuttuu perusteet. Tytin kujanjuoksu. Finnair-pisteiden tiimoilta muita virkamiehiä on jo kommentoinut Tytin väittämiä bullshitiksi. Virkapisteet ja omat pisteet on mahdollista ja suotavaa säilyttää erillään. Tytin defenssimekanismit estävät häntä näkemästä isoa kuvaa toiminnassansa. Kiistelyn kohteena olevista yksityiskohdista vaikeneminen viittaa siihen, että Tytin kannalta olisi epäedullista kertoa miten tuli tehtyä. Vaikkakin oikeudenkäyminen on tässä vaiheessa vasta poliittista ja some-tasolla, syytetyn ei tarvihe puhua itseään vastaan. On melkein säälittävää kun Tytti julkistaa ettei kohu ole vaikuttanut hänen kykyynsä hoitaa virkaa. Töräytetty kommentti enteilee pitkää palkallista sairaslomaa.

Kansleri Pöysti on paljastumassa melkoiseksi ketuksi. Päivä päivältä nousee esiin vähemmän mairittelevia seikkoja oikeuskanslerin häksläämisistä. Saapa nähdä löytyykö tahoa, jolla olisi oikeus irtisanoa Pöysti. Ketun luonteen omaava Pöysti osaa varmasti tuhota mailinsa sen varalta, jos häviää taistelunsa ja joutuisi julkistamaan myyräntyönsä. Mikäköhän on Pöystin motiivi myyräntyölleen?
 
Viimeksi muokattu:

Kommentti: Stora Enson ilmoitus pysäytti hallituksen – muistaako Sdp, miten se vaati hallitusta pelastamaan Kemijärven tehtaan vuonna 2008?​

Suuria talousuutisia kuullaan kehysriihen alla. Tiistaina tuli tieto, että Stora Enso sulkee Kemin Veitsiluodon tehtaansa. Tilanne on Sdp-vetoiselle hallitukselle hankala ja nolo, sillä oppositiossa vuonna 2008 Sdp ja vasemmistoliitto vaativat hallitusta pelastamaan Stora Enson Kemijärven tehtaan ja perustelivat sitä valtio-omistuksella, muistuttaa politiikan toimittaja Timo Haapala.

 

Kommentti: Stora Enson ilmoitus pysäytti hallituksen – muistaako Sdp, miten se vaati hallitusta pelastamaan Kemijärven tehtaan vuonna 2008?​

Suuria talousuutisia kuullaan kehysriihen alla. Tiistaina tuli tieto, että Stora Enso sulkee Kemin Veitsiluodon tehtaansa. Tilanne on Sdp-vetoiselle hallitukselle hankala ja nolo, sillä oppositiossa vuonna 2008 Sdp ja vasemmistoliitto vaativat hallitusta pelastamaan Stora Enson Kemijärven tehtaan ja perustelivat sitä valtio-omistuksella, muistuttaa politiikan toimittaja Timo Haapala.

Se on osa vihreää siirtymää. Get over it.
 
Back
Top