Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Sannahan on kertonut yleisesti, ettei ehdi prismassa käydä.
Ei ehdi ei millään, jonkun niistä kymmenistä lehdistä kuvaukseen ja haastattelun käsiksen tekemiseen on kyllä aikaa vaikka kuinka:giggle:
 
Eli Yli-Viikarin vanha virka on lakkautettu, mutta jos hän päättää palata siihen "toki sellainen täytyisi hänelle muodostaa, Sandholm sanoo."
Nämä on näitä hetkiä kun toivoo että toimittaja olisi ymmärtänyt jotain väärin.
Ei, vaan lukija lie ymmärtänyt väärin? Virka on olemassa (täyttämättömänä ehkä, tällaiset järjestelyt ovat mahdollisia), mutta toimenkuva puuttuu, ja se pitäisi muodostaa. Japanilainen malli ehkä sitten: istut pöydän ääressä ja pidät kynän ja lehtiön ojennuksessa. Työaikaleimaukset on hoidettava pilkuntarkasti.
 
En ymmärrä, miksi tuota painotetaan, että ovat ”kylmiä aterioita”. Millä tavalla se on parempi, että pääministeri syö kansalaisten piikkiin ruokansa kylmänä lämpimän sijaan?
"Cold turkey" on kova laji pidempään harrastettuna.
 
Ymmärrän kyllä virkavapaan. Silloin virkaa hoitamaan otetaan yleensä sijainen. Tuosta jutusta vain saa käsityksen että koko virkaa ei enää olisi. Joten mihin tai kenen virkaan Yli-Viikari oikein palaisi?
Oulun yliopistolla oli yli 20 v mittaisia virkavapaita. Asiaan kuuluvasti virkavapaan sijaiseksi ei voinut palkata ketään vakituiseen työsuhteeseen. Tuskin oli ainoa instanssi jossa oli kymmenien vuosien mittaisia virkavapaita. Organisaatio hirtti itsensä virkavapaisiin, eikä ollut ainoa hölmys siinä laitoksessa. Poliitikot touhuavat kaikenlaista joutavaa, mutta näiden järjettömyyksien karsimiseen valtion hallinnosta ei löydy tahtotilaa edes persuista. VTV:lle voidaan nimittää vaikka minkälaista johtajaa tehtävien kanssa ja ilman, mutta armon vuonna 2021 kukaan ei tiedä miten johtajia irtisanotaan.
 
Hyväpalkkaiset lennonjohtajat lakkoilivat sen vuoksi kun istuvat voiman oikealla puolen ja koska heille on suotu mahdollisuus lakkoilla. Terveydenhoitoalalla lakkoilu on joissakin ammateissa kielletty. Ei hyvin haittaisi jos vaikka lennonjohtajilta otettaisiin lakko-oikeus pois, koska muttaman kymmenen ihmisen ahneus voi pysäyttää viennin ja tuonnin. Tätä on joskus virkamiestyönä muka mietittykin, mutta pohdinta ei johtanut mihinkään.
Niin, Suomessa tosin taisivat lennonjohtajat oikeasti lakkoilla viimeksi 2019, ja sitä ennen edellisen kerran niinkin hiljattain kuin 90-luvun puolella. Toki lakoilla on kyllä uhkailtu useamminkin, mutta niissäkin tapauksissa on käsitykseni mukaan ollut taustalla lähinnä työnantajan yksipuolinen yritys heikentää työehtoja. Muualla Euroopassa (erityisesti Ranskassa) lennonjohtajien lakkoilu onkin sitten huomattavasti yleisempää ja siitä ei itsellä ole kyllä mitään havaintoa, onko siellä kyseinen toiminta kuinka ”aiheellista”. Suomessa kyllä uutisoidaan muiden maiden lakoista hyvin herkästi, koska saahan sillä kivasti klikkauksia, kun herättelee perinteistä suomalaista palkkakateutta. :)

Siitä olen toki samaa mieltä, että terveydenhuoltoalalla, erityisesti matalamman palkan tehtävissä voisi joskus pieni näpäytys työnantajan suuntaan olla paikallaan. Käsitykseni mukaan ei niinkään palkan, vaan huonon johtamisen ja työolojen takia.
 
Eli Yli-Viikarin vanha virka on lakkautettu, mutta jos hän päättää palata siihen "toki sellainen täytyisi hänelle muodostaa, Sandholm sanoo."
Nämä on näitä hetkiä kun toivoo että toimittaja olisi ymmärtänyt jotain väärin.
Normaalisti kun organisaatiouudistuksessa joku virka/toimi lakkaa olemasta, se lakkaa olemasta. Vain isoilla virkamiehillä se ei lakkaan, vaan virka jää jemmaan. Yli-Viikari pitäisi siis saada käräjille josta pitäisi tulla tuomio joka olisi tarpeeksi iso ja viranhoitoon jotenkin liittyvä, jotta hänet voitaisiin potkia pois ylijohtajan virasta koska ei nauti luottamusta. Silti hän tod.näk veisi irtisanomisen/purun oikeuteen ja saisi siellä mojovan summan (vuoden palkka) korvaukseksi.

Miettikää niitä ihmisiä VTV:ssä, kukaanhan ei pelkää Yli-Viikarin kostoa kun hän palaa ylijohtajaksi.
Siinä työilmapiiri sen kun jatkaa kehittymistään.

Tyypilistä virkavastuuta.
 
Ei, vaan lukija lie ymmärtänyt väärin? Virka on olemassa (täyttämättömänä ehkä, tällaiset järjestelyt ovat mahdollisia), mutta toimenkuva puuttuu, ja se pitäisi muodostaa. Japanilainen malli ehkä sitten: istut pöydän ääressä ja pidät kynän ja lehtiön ojennuksessa. Työaikaleimaukset on hoidettava pilkuntarkasti.
Tehtävättömyys täyttää kiusaamisen tunnusmerkit ja on siis laitonta.
Ihmiselle on annettava työtehtäviä jotka ovat suhteessa hänen työsopimukseensa. Ylijohtajaa ei voida laittaa siis vähäpätöisiin tehtäviin ja tod.näk hänelle täytyy antaa johdettavaa, siis alaisia ja päätösvaltaa. Paha työnantaja ei siis voi toimia japanilaisen mallin mukaisesti.
 
Minun mielestä valtiolla on tässä hyvä mahdollisuus näpäyttää ja opettaa myös tulevia virkakyöstipomoja. Tietenkin annetaan Tytin palata aiempaan tehtävään kuten sovittu oli, mutta vasta ensi vuonna ja sitten kun hänelle pitää keksiä työ, niin joku Afganistanin tai vastaavassa paskaläävässä olevan Suomen suurlähetystön tilien tarkastaja. Kyllä niinkin arvokas paikka kuin suurlähetystö tarvitsee ainakin ylitarkastajan penkomaan tilejään. Ja paikanpäällä tietenkin!

No miksi puolen vuoden päästä, kysytte. No siksi että jos Tytti nyt potkaistaan ulos hommastaan niin sitten siihen pitää palkata joku ja se maksaa sen ainakin puolet enemmän kuin mitä hyllytetty Tytti nyt saa (6000 vs. 12000)... pidetään nyt hyllytettynä vuoden loppuun mihin sopimus olisi muutenkin kestänyt. Tietenkin Tytti saa sinä aikana itse erota, mutta itse eroamalla harvemmin johtajasopparin irtisanomiskorvaukset tulevat maksuun...
 
Takaan, että minua et pysty yllättämään. :) Jos katteet ovat suunnilleenkaan samoilla hoodeilla kuin 15 v sitten, niin oohan ne kohillaan. Ei tod. ole mikään satumainen ihme, miksi kiinalainen kama on vallannut maailman. Kiinalaistavaran jobbaamisella on jotkut rikastuneet satumaisesti, jotkut vähemmän, mutta kunnolla. Osa on polkenut p--aan ja on saanut terveellisen oppitunnin aasialaisesta rehdistä kädenpuristuksesta.

Tuossa naapurikorttelissa asuu eläköitynyt liikemies, joka oli Kiinassa melkein 20 vuotta. Hän on taivastellut monta kertaa millaisia raaka-ainevarastoja Kiinassa on. On sitä mieltä, että siellä ei ole ihan sattuman varaan jätetty raaka-ainehankintoja. Yksistään lännestä holvattuja romuvarastoja on pilvin pimein, puuvillavarastot ovat kuulemma mielikuvituksen rajat ylittäviä jumalattomia aumoja katetuissa halleissa. Keinokuitua tehdä ravistellaan meikäläisen pikkukaupungin kokoisissa tehtaissa. Teknologiatehtaissa prolet asuvat työpaikoillaan, sinne vaan sija työpöydän alle yöksi ja taas mentiin....yleistyksiä, mutta jotain kai tuokin kertoo.

Kyllä niin.

Ja tuohon liittyy se Iso Kysymys, jota oikeasti pelätään ja jota kukaan ei uskalla tehdä, saati vastata.

Kysymys kuuluu: "Miksi me kilpailemme Kiinan kanssa Kiinan säännöillä?"

Ei ole olemassa mitään talouden lainalaisuutta joka pakottaa meidät kilpailemaan orjien kanssa. Kyseessä on poliittinen/ideologinen valinta.

Toisinkin voisi valita, mutta sitä ei voi tehdä, koska se sattuisi isoihin lompakoihin jotka päättävät täällä asioista.

Siksi täytyy tehdä "joustoja" ja kilpailla muiden kanssa siitä, kuka suostuu kurjistumaan eniten. Kilpailu pohjalle on armoton ja päättäjät kannustavat siinä raivokkaasti koska heidän määrääjänsä niin haluavat.
 
Yli-Viikarin tapauksessa ehkä kaikkein pahinta on valvonnan täydellinen epäonnistuminen kaikissa portaissa. Jos ja kun viikarointi onnistuu VTV:ssä, eiköhän sama viikarointi onnistu muissa laitoksissa ja virastoissa vielä helpommin. Viikarointi paljastui kuukausia takaperin, ja poliitikoilta ei olla kuultu mitään aikeita pyrkiä estämään vastaavan toistuminen VTV:ssä ja muissa instasseissa.

Eduskunnan tarkastusvaliokunta oli kyvytön ja haluton valvomaan VTV:n toimintaa. Valvonta perustui Yli-Viikarin omaehtoisiin raportteihin. Yli-Viikarin omavalvonta ja harkinta petti niin kuin vain pettää voi. VTV:n sisällä Yli-Viikarin menot ja matkailun perusteett on hyväksytty kritiikittä, vaikka ei olisi pitänyt. Virastossa ei löytynyt yhden yhtä whistlebloweria, tuhlaamisesta tietoiset (varmaan kaikki työntekijät) joko olivat itse edunsaajia, tai eivät välittäneet, tai eivät uskaltaneet ottaa yhteyttä esim tarkastusvaliokuntaan/jäseniin.
 
Tuosta haluttomuudesta nyt vähän väkisin tulee mieleen, että minkähänlaisia visakuitteja siellä on VTV:llä hallussa eduskunnalta...
Varmaan mitä mielikuvituksellisimpia.

Eduskunnan rahanjakotoimisto ei ole tunnettu siitä että siellä oltaisi eväämässä korvauksia joita on haettu millä tahansa syyllä, tai ilman syytä. Kansanedustaja voi voi autoilla Kuopiosta päivittäin eduskuntaan korvausten kera, vaikka käytännössä sellainen on mahdottomuus. Voi myös kulkea junalla ja nyhtää km-korvaukset, kuten Erlund-vainaa eläessään. Olivat aikoinaan iltapäivälehdessä. Saunassa asuminen on kansanedustajan korvausten kannalta ihan ok, ellei asiasta nouse kohua. Vaikka useampi ukko samassa saunassa.

Ei ole ihme että veroja täytyy kiristää vuosi vuodelta ja yhä enempi verokertymä riittää yhä vähempään. Valtion virastoissa ja laitoksissa eletään kuin pellossa. Pahin sanktio on lievät ehdolliset moitteet. Viikarin itse hyväksymiä matkulaskuja ei varsinaisesti moitita. Todetaan vaan että pitäisi välttää. Ei pidä, vaan pitäisi. Olisi hyvä jos tjsp. Mitenkäköhän nyt pärjätään EUROSAI:n hallintokomiteassa, kun Suomen ykkösnyrkki on poissa veronmaksajien pikkumaisuuteen liittyvästä syystä?
 
Minun mielestä valtiolla on tässä hyvä mahdollisuus näpäyttää ja opettaa myös tulevia virkakyöstipomoja. Tietenkin annetaan Tytin palata aiempaan tehtävään kuten sovittu oli, mutta vasta ensi vuonna ja sitten kun hänelle pitää keksiä työ, niin joku Afganistanin tai vastaavassa paskaläävässä olevan Suomen suurlähetystön tilien tarkastaja. Kyllä niinkin arvokas paikka kuin suurlähetystö tarvitsee ainakin ylitarkastajan penkomaan tilejään. Ja paikanpäällä tietenkin!

No miksi puolen vuoden päästä, kysytte. No siksi että jos Tytti nyt potkaistaan ulos hommastaan niin sitten siihen pitää palkata joku ja se maksaa sen ainakin puolet enemmän kuin mitä hyllytetty Tytti nyt saa (6000 vs. 12000)... pidetään nyt hyllytettynä vuoden loppuun mihin sopimus olisi muutenkin kestänyt. Tietenkin Tytti saa sinä aikana itse erota, mutta itse eroamalla harvemmin johtajasopparin irtisanomiskorvaukset tulevat maksuun...

Haluaisin kirjoittaa työnkuvauksen.
 
Haluaisin kirjoittaa työnkuvauksen.
Tulisi todennäköisesti halvemmaksi jos Tytille maksettaisiin täyttä palkkaa sillä ehdolla että ei saa tehdä yhtään mitään työssänsä. Jos rikkoo sääntöä tekemättömyydestä, potkut.

Johtajilla on omat jumalansa. Tiedän erään johtajan, joka ei ole työelämänsä aikana onnistunut työssänsä oikeastaan missään euroilla mitattavassa lajissa, mutta niin vaan keikkuu johtajatittelillä ja on vaihtanut työpaikkaansakin. Sai aikanaan lentävän lähdön urallensa, vaikka epäonnistui kaikissa tekemisissänsä, mutta johtajuus on ja pysyy.

Nyt kun on jo vähän perspektiiviä työelämään, työelämä on ihmeellistä. Kouluaikoinaan ahkeria ja tunnollisia tuttavia on hyvien duunien jälkeen pudonnut vuosikausien ajaksi työttömyteen. Joku EVVK-huithapeli oli ensimmäisenä miljoonissa kiinni. Alisuoritteiset hilluvat työelämässä vuosikymmenstä toiseen kuin kalat vedessä. Toki koulutus ja ahkeruus korreloivat työlämässä, mutta ilmankin voi pärjäillä. Oma lukunsa on onnekkaat, joiden ei tarvinnut juuri muuta kuin aloitella työelämää.
 
Viimeksi muokattu:
Tulisi todennäköisesti halvemmaksi jos Tytille maksettaisiin täyttä palkkaa sillä ehdolla että ei saa tehdä yhtään mitään työssänsä. Jos rikkoo sääntöä tekemättömyydestä, potkut.
Tällainen järjestelmä meillä aikaisemmin olikin. Täyttä palkkaa sai tosin ainoastaan ensimmäisen vuoden ja sen jälkeen 2/3 siihen asti että eläke alkoi juosta. Järjestelmän nimi oli virkamiesten lakkautuspalkka, joka lopetettiin Ahon lamahallituksen aikana 1992. Myöhemmin korkeammat valtion virat muuttuivat määräaikaisiksi,ml PV:ssä everstin ja siitä ylöspäin tehtävät. Tämä ei ollu mikään säästötoimi, vaan politikot halusi estää ettei uusia kansliapäällikkö Sailaksen kaltaisia vahvoja virkamiehiä enää pääse ministeriöihin kehittymään.
 
Tällainen järjestelmä meillä aikaisemmin olikin. Täyttä palkkaa sai tosin ainoastaan ensimmäisen vuoden ja sen jälkeen 2/3 siihen asti että eläke alkoi juosta. Järjestelmän nimi oli virkamiesten lakkautuspalkka, joka lopetettiin Ahon lamahallituksen aikana 1992. Myöhemmin korkeammat valtion virat muuttuivat määräaikaisiksi,ml PV:ssä everstin ja siitä ylöspäin tehtävät. Tämä ei ollu mikään säästötoimi, vaan politikot halusi estää ettei uusia kansliapäällikkö Sailaksen kaltaisia vahvoja virkamiehiä enää pääse ministeriöihin kehittymään.
Kaikkia perkelettä sitä onkin ollut.

Ysärin lamavuosina yksityiseltäkin päästettiin hyviä miehiä eläkeputkeen viisvitosena, jos oli kiinnostusta vetäytymiseen. Yksityisellä on myös toisenlaista mallia. Eräs työtoveri suutahti kun joutui irtisanotuksi vajaa vuosi ennen eläkkeelle siirtymistä. Valmetilla työskennelleen pitäisi saada työnsankarin arvonimi, jos on onnistunut luovimaan kymmenet yyteet ja pysyttelemään talossa esim 25 vuotta siten että siirtyy työstä eläkkeelle. Ei mitään henkilökohtaista Valmetia kohtaan, mutta olen nähnyt ja kuullut kohtaloita kun samoissa tilaisuuksissa kerran istuttiin.
 
Buntta pistettiin aikanaan diponibiliteettiin. Olisikohan konsti vielä käytettävissä :rolleyes:
 
Back
Top