Kunnan ja valtion muita pidemmät lomat taisivat tulla 70-luvulla kompensaationa työntekijöille siitä kun muilla aloilla nostettiin palkkoja, mutta julkisella ei ollut vara palkankorotuksiin. Saamatta jäänyt korotus kompensoitiin lomaoikeutta jatkamalla. Jos lomia lyhenettäisiin, minun nähdäkseni leikatut lomat pitäisi kompensoida palkassa.Kukaan ei halua korjata ongelmaa muuttamalla omaa osaansa tässä maailmassa, tämä totuus toimii puhutaan sitten ilmastomuutoksesta, tai kansantaloudesta. Vika on aina muualla, tai jossain muussa.
Nytkin kun ehdotan, että tehtäisiin viikossa 40 tuntia töitä sen 37 sijasta ja pisimipien lomien lyhentämistä viiteen viikkoon, puhutaa puhutaan lomien puolittamista ja lomarahojen poistamisesta.
Vikoja on monia, eikä yksi korjaus mitään auta. Esimerkkisi terveysasemalta on oikein hyvä, perustehtävä on unohtunut kauan sitten ja tätä halutaan lisää.
Palaveri tilanteesta olen samaa mieltä, on hyödyllisiä ja on hyödyttömiä, lisäksi on sinänsä hyviä, mutta liian pitkiä palavereita.
Mitä tulee siihen työn tulokseen keto vs keko, aivan samaa mieltä, mutta on paljon töitä joissa ajan lusiminen välttämätöntä. Ei teho-osaston hoituri voi lähteä kotiin ½ tuntia aikaisemmin jos on ollut tehokkaampi. Sama koskee sitä päiväkoti tätiä, tai kirjaston setää.
Oleellista on tehdä muutos, ehdoituksia siis vastaanotetaan. Siis sellaisia jotka kertovat mitä itse on valmis tekemään, ei niitä joissa muut joutuvat tekemään.
Kun puhutaan talkoista yleisellä tasolla, itse olen valmis osallistumaan yhteiskunnan talkoisiin, jos voisin varmistua edes suurimmaksi osaksi siitä, että taksvärkki menee yhteiseen hyvään. Kuluvalla hetkellä en halua osallistua. Kunnissa ja valtiolla eletään kuin siat pellossa. Lapsia palkataan kunnanjohtajiksi, siellä täällä paljastuu moninkertaisia väärinkäytöksiä, joita kukaan mahtisonni ei tuomitse. VTV:stä paljastuu viikoittain mitä eriskummallisempia kuvioita. Tuplajohtajuus ja epäselvä irtisanomismenettely ovat täysin käsittämättömiä ja niiden täytyy olla tarkoituksella luotuja himmeleitä. Miksiköhän yksityisellä ei ole vastaavia? Hyvin vähäistä on ollut VTV:ssä tehtyjen väärinkäytösten tuomitseminen ja korvausvastuu taitaa rajoittua tuhanteen euroon. Virastossa sentään hassattiin miljoonia. Valtion ja kunnanvirastojen valvonta on lapsen kengissä. Tullilla on 100 miljoonan arvosta takavarikossa saatuja bitcoineja, jotka voisi myydä ja tilittää rahat valtion kirstuun. Tulli ei kykene eikä halua nähdä ylimääräistä vaivaa kolikoiden myymiseksi. Ministereitä 100 miljoonan omaisuuserä ei liikuta mitenkään, koska veroja voi aina nostaa jos rahat ei riitä. Em syistä kieltäydyn taksvärkistä yhteiskunnan hyväksi.
Yksinomaan VTV:n hassauksessa katosi aika monen keskituloisen veronmaksajan vuositaksvärkki savuna ilmaan. Perusteettomista tuhlaamisista valtion ja kunnan leivissä pitäisi säätää ankarat rangaistukset.
Viimeksi muokattu: