Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Tämä nyt ei välttämättä ole paras foorumi tai lanka keskustelussa sen suhteen mitä henkilökohtainen historia on tietämykseen tuonut, suhteessa sinänsä aivan elimellisiin perusosiin omassa ihmisyyden kontekstissa. Tuo saattaa pitää sisällään vaikkapa eron sattuessa, mahdollisuudet säilyttää suhteet omiin lapsiinsa.

Mutta tämä pakotus siihen ajatukseen, että nainen olisi jotenkin erityisellä tavalla raskautettu ja tuomittu vajavaiseen ihmisyyden osaan sukupuolensa vuoksi, lievästi sanoen oksennusta aivoon nostaa.

Tämä edellinen siis asiayhteydessään, eli pohjoismaissa elävään naisolentoon kohdistettuna.

Kun nyt talouden kautta halutaan usein asioita arvottaa, niin tosiasiallisesti miehen euro on jossakin alle euron tuntumassa. Todennäköisesti merkittävästi allekin, mikäli lasketaan mukaan kertyneet eläkemaksut per keskimääränen elinikä.

Mutta ei. Vuodesta vuoteen, esimerkki on --> Sari Sairaanhoitaja vs Iiro Insinööri.

Olisi edes hyvää propagandaa, mutta kun on tylsää ja helposti vääräksi osoitettavaa.

Tämä nyt ei välttämättä ole paras foorumi tai lanka keskustelussa sen suhteen mitä henkilökohtainen historia on tietämykseen tuonut, suhteessa sinänsä aivan elimellisiin perusosiin omassa ihmisyyden kontekstissa. Tuo saattaa pitää sisällään vaikkapa eron sattuessa, mahdollisuudet säilyttää suhteet omiin lapsiinsa.

Mutta tämä pakotus siihen ajatukseen, että nainen olisi jotenkin erityisellä tavalla raskautettu ja tuomittu vajavaiseen ihmisyyden osaan sukupuolensa vuoksi, lievästi sanoen oksennusta aivoon nostaa.

Tämä edellinen siis asiayhteydessään, eli pohjoismaissa elävään naisolentoon kohdistettuna.

Kun nyt talouden kautta halutaan usein asioita arvottaa, niin tosiasiallisesti miehen euro on jossakin alle euron tuntumassa. Todennäköisesti merkittävästi allekin, mikäli lasketaan mukaan kertyneet eläkemaksut per keskimääränen elinikä.

Mutta ei. Vuodesta vuoteen, esimerkki on --> Sari Sairaanhoitaja vs Iiro Insinööri.

Olisi edes hyvää propagandaa, mutta kun on tylsää ja helposti vääräksi osoitettavaa.

Näissä keskusteluissa julkisuudessa aina unohdetaan se, että Suomessa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ammatinvalintaansa ja työolosuhteiden laatu palkkoineen alakohtaisesti ei ole mikään erityinen salaisuus. Aikoinaan kesätöissä ihmetelin naiselta, että miksi hän haluaa lastentarhaan töihin, vaikka palkkaus ja työsuhteiden laatu on mitä on - no mutta kun lapset ovat niin ihania. Samaan aikaan miehet ovat sitä mieltä, että raha on ihanaa, ja ammatinvalinta menee sen mukaan. Jos ei miestä sattunut panostaminen ammattiin kiinnostamaan ja päätyi matalapalkka-alalle, niin eipä hän siitä naisia tai miehiä syytä. Politiikkoja toki syytetään aina.

Nyt yleistät, minä otin kantaa varhaiskasvatukseen. Siellä paalutetaan Suomen tulevaisuutta. Siellä on duunissa maisteritason ihmisiä ja he eivät todellakaan ole tyytyväisiä palkkaansa, mutta tekevät silti. Mutta ei niihin hommiin jatkossa hakeudu enää yhtä hyvää porukkaa, kun tiedossa on "huono" palkka. Nykynuoret ovat tietoisempia kuin minun nuoruudessa (ehkä sinäkin olet lähellä minun ikäluokkaa). Minä kun arvioin asioita siten, että pohdin vaikka sitä, että mitä voi tienata työuran aikana, ei houkuta kouluttautua varhaiskasvatukseen. Mitä sinä tienaat kuukaudessa? Sopiiko sinulle, että ilmoitaudut esimerkiksi ja teet tästä lähtien työsi 2500 palkalla?
Kyllä yleistän ja tarkoituksella.
Tulevaisuus on toki tärkeää, mutta onko se tärkeämpää kuin muut?

Jos puhutaan varhaiskasvatuksesta, pelkkä varhaiskasvatuksen kandidaatin opinnot riittävät pätevyyteen https://www.jyu.fi/ops/fi/edupsy/varhaiskasvatuksen-lastentarhanopettaja-kandidaattiohjelma. Silti olet oikeassa, että monella on maisterin paperit. Ylikoulutettuja, ehkä, mutta urakehityksen kannalta maisterin paperit ovat tärkeät. Eivät siis itse työn takia. Tyytymättömiä, osa on osa ei. Vaihtamalla paranee, jos ei muuten niin ainakin alaa vaihtamalla. Monella muullakaan uudet alalla eivät ole niin hyviä kuin vanhat, ainakaan jos kysyy niiltä vanhoilta.

Tämä pelottelu taktiikka on yleinen, kuitenkin käsittääkseni hakijoita riittää.
Jos ei riitä markkina tilanne hoitaa palkat kuntoon, joten ongelma häipyy itsestään.

Puhut jatkuvasti siitä, että olisin laskemassa jonkun palkkaa, en ole, joten lopeta vääristely.
Kuten olen sanonut aikaisemminkin, olen henkilökohtaisesti täysin valmis siihen mitä ehdotan, 40h työviikko ja lomaa max 5 viikkoa per vuosi.
Mitä tulee lastentarhanopettajan palkkaan se on 2735 ja palkka on kasvanut vuodesta 2018 vuoteen 2019 4,3% https://duunitori.fi/palkat/lastentarhanopettaja

Ei voi kun sanoa huh huh. Sä taidat olla persu ja jos tuo kuvastaa teidän aatetta, niin toivon syvästi, että ette koskaan saa valtaa. Laitan yhden esimerkin: teistä maahanmuutto on no no. Sitä kuitenkin on (ja kiihtyvällä tahdilla, kiitos teidän edellisen vallan kauden). Näiden mamujen lapset menee kaikki (tai suurin osa) läpi päiväkodin ja eskarin, mitä luulet millainen vaikutus asiaan on, että onko siellä heidän kanssa osaavaa henkilöstöä vai vähemmän osaavaa. Kiinnostaisi mikä on sinun koulutustaustasi ja ammattisi. Ja ettet heitä vastapalloa, niin minä olen DI ja teen duunikseni johtajan pestiä. Se ei tee minusta huonompaa tai parempaa. Jos tuo on persujen kanta, niin sotiii Jussin 3000 egeä kuussa juttuja vastaan aika kovasti.
Kirjoitan yksityishenkilönä ja vaikka olen persukannattaja, minulla ei ole mitään kytkentöjä politiikkaan. Minun näkemykset eivät edusta persuja millään lailla, enkä ole sellaista väittänyt. En edes äänestänyt kunnallisvaaleissa. Paheksun ja vastustan kehitysmaista Suomeen suuntautuvaa maahanmuuttoa. Koulutukseni on insinööri ja HuK ja teen toimistotyötä asiantuntijan tasolla.

En ymmärrä, miksi tuota painotetaan, että ovat ”kylmiä aterioita”. Millä tavalla se on parempi, että pääministeri syö kansalaisten piikkiin ruokansa kylmänä lämpimän sijaan?
Samaa mietin. Minulle nuo ”kylmät ateriat” tuovat mieleen huomattavasti kalliimmat kasvisateriat

Näissä keskusteluissa julkisuudessa aina unohdetaan se, että Suomessa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ammatinvalintaansa ja työolosuhteiden laatu palkkoineen alakohtaisesti ei ole mikään erityinen salaisuus. Aikoinaan kesätöissä ihmetelin naiselta, että miksi hän haluaa lastentarhaan töihin, vaikka palkkaus ja työsuhteiden laatu on mitä on - no mutta kun lapset ovat niin ihania. Samaan aikaan miehet ovat sitä mieltä, että raha on ihanaa, ja ammatinvalinta menee sen mukaan. Jos ei miestä sattunut panostaminen ammattiin kiinnostamaan ja päätyi matalapalkka-alalle, niin eipä hän siitä naisia tai miehiä syytä. Politiikkoja toki syytetään aina.
Sekä sopivasti unohdetaan palkkakeskustelua käytäessä, eri ammattiryhmien tulomuodostuksen perusteet. Yksityinen vs valtion/kuntien kautta tuleva työllistyminen.

Sattumaahan tämä ei ole. Vaikkapa nyt sukupuolten tasa-arvoa, tai oikeammin epätasa-arvoa määriteltäessä. Otetaan omaan agendaan ts. äänestäjäkuntaan vetoavat asiat valikoidusti esiin. Aivan riippumatta siitä, kuinka ne ovat yhteensopivia kokonaistalousjärjestelmän kannalta.

Kaksilla rattailla ajo. Tuotahan tuo pitkälti on. Kyse ei mielestäni niinkään ole siitä, onko nykyinen fiskaalinen systeemi kuinka keskimääräistä työntekijää hyödyttävä tai ei.
Kyse on enemmän (joskus valitettavasti) siitä, että käytännössä yksipuolinen irtautuminen ja systeemirikon (jos sellaista nähdään) korjaaminen ei ole mahdollista. Varsinkaan näin vähäisen sisämarkkinatalouden systeemissä.

Se julkiseen talouteen - vaikkappa tälle Sari Sairaanhoitajalle tulevan jakovaran osalta - suuntautuva taloudellinen kiva, tulee pääosin vientisektorin kautta. Näillä säännöillä, on samantekevää, kuinka hyvänä tai oikeudenmukaisena tuota prosessia pitää. Metalliteollisuus ei lämpimistä, ihmiskuntaa syleilevistä mielipiteistä lisäeuroja yhteiseen kassaan tuo.

Kun tuossa mainitsit aiheellisesti valinnan, on tämä aika kutakuinkin parasta mitä historia on meille sukupuolesta riippumatta tarjonnut. Potentiaalin tasapuolisuutta. Se kuinka tuota vaikkapa ammatinvalinnassa toteutetaan on yksilön valintaa. Ellei valtio astu esiin erilaisine positiivisuusdiskriminaatiotoimineen. Näinhän jo joiltakin osin on tapahtunut.

Te ette tiedä mitä Te haluatte. Antakaapa kun kerromme...

Mikäli tulonmuodostus yksilölle, suhteessa mediaaniin vahvasti määrittää yksilön arvotuksen tasa-arvo-akselilla, kuinka olisi mahdollista poistaa biologisen sukupuolen tuoma tietty suunta tiettyihin ammatteihin.

Vai onko tämä vain historiallista, patriarkaalisen hierarkiajärjestelmän luomaa harhaa, josta Kirsi Kansalainen kärsii. Pahuutta ja väärin? Onko taipumus suuntautua tiettyihin ammatteihin vain mies-sikojen oman edun masinoimaa harhaa. Harhaa jossa Niina Nainen pakotettuna, henkisesti päivä päivältä kärsien joutuu tuskan suossa tarpoen, haluttomasti vähäistä elämäänsä kuluttamaan. Itkien.

Kielletään biologia, evoluutio. Kielletään toksisen patriarkaalisuden luoma illuusio? Niinkuin se toki sopivasti ymmärretään.

Tai kielletään tahi ympärikäännetään ammattiryhmien väliset tuloerot.

Tai, kuten jo ehdotettu, mutta ainakin hetkeksi vaiettu. Määritellään miesvero. Siitäs saatte. Siat. Aallon harjalla ratsastavat menestyjät!

No. Mikäpä tuossa. Tosin jos mediaanikansalaista halutaan sukupuolittaa, niin itse asiassa mies ei lukuunottamatta palkanmuodostusta, kovin hyvin pärjää. Ei tässä ajassa, mikäli vaikkapa korkeakoulujen sukupuolijakaumaa tarkastellen. Muitakin, ei niin edullisia mittareita miehenä olemiseen löytyy.

Pahoittelut. Kohtuullisen kaukana - vaan sopivan aasinsillan kautta - tavoitettavissa otsikkoon, nuo edelliset tekstinsuollot.

Intersektionaalinen feminismi on hallituksen uuden tasa-arvo-ohjelman kantava ajatus, sanoo Maria Ohisalo – ja ihmettelee, miksi se pelottaa osaa.​

Minäkin ihmettelen. Tosin ihmetykseni suuntautuu ohi Ohisalon esiintuoman huolen. Minä myös hieman pelkään - tai ainakin arastelen, tuota vastakkainasettelun huumaavan aggressiivisen jylyn alleen peittävää kohtuullisuuden ja järjen ääntä.

Siinä vaiheessa kun sisäministeri ihmettelee pelkoa, nauraen hersyvän leikkisästi idelogian tahdissa, jonka juuret olisivat viha-rauha-akselilla jossakin rujolla astalolla suoritetun massamurhan tienoilla, minua ei juurikaan naurata.

Tässä kun palkkajuttuja katsellaan niin sanon vain miten PVeellä menee palkkaus, tehtävä on tietyn palkan homma, ja henkiosa (0-37%) tulee sen päälle.
Tuollainen malli sopii minusta hyvin koska tiedän mitä Liisa Luutnantti tienaa, tai Katriina Kessu koska niiden tehtävien palkkaluokka on tiedossa.

Ei ole väliä onko mies tai nainen sitä tehtävää tekemässä, nyt uudistui kuntovaatimuksetkin että esimerkiksi Valmiusyksikössä pitäisi pinkoa 2800m, eikä ole sukupuolirajoja siinä.

Kirjoitan yksityishenkilönä ja vaikka olen persukannattaja, minulla ei ole mitään kytkentöjä politiikkaan. Minun näkemykset eivät edusta persuja millään lailla, enkä ole sellaista väittänyt. En edes äänestänyt kunnallisvaaleissa. Paheksun ja vastustan kehitysmaista Suomeen suuntautuvaa maahanmuuttoa. Koulutukseni on insinööri ja HuK ja teen toimistotyötä asiantuntijan tasolla.
Minäkin vastustan juuri tuota kuvaamaasi maahanmuuttoa, eli samalla linjalla ollaan!

Tässä kun palkkajuttuja katsellaan niin sanon vain miten PVeellä menee palkkaus, tehtävä on tietyn palkan homma, ja henkiosa (0-37%) tulee sen päälle.
Tuollainen malli sopii minusta hyvin koska tiedän mitä Liisa Luutnantti tienaa, tai Katriina Kessu koska niiden tehtävien palkkaluokka on tiedossa.

Ei ole väliä onko mies tai nainen sitä tehtävää tekemässä, nyt uudistui kuntovaatimuksetkin että esimerkiksi Valmiusyksikössä pitäisi pinkoa 2800m, eikä ole sukupuolirajoja siinä.
Sama meilla, palkkaluokka ja kokemus määrittää pallkan. Tasapuolista.

Niinpä, siksi tuo kolumni oli oikeassa, olemme "laiskoja" ja teemme vähemmän töitä kun moni kilpailija maa. Siillä on vaikutuksensa, eikä ehkä kannata arvostella kreikkalaisia.
Niin, Kreikassa tehdään paljon pitempää työviikkoa kuin Suomessa (tai vaikka Saksassa). Miksei Kreikka kukoista ja ole valtavan kilpailukykyinen?
Ehkä yksi selitys on se että Kreikassa keskimääräinen työura on noin kuusi vuotta lyhempi kuin Suomessa tai Saksassa. Keskimääräinen elinikä on kuitenkin vain vähän lyhyempi. Eli joko siellä työntekijät palavat loppuun nopeammin tai suuri osa työikäisistä on työvoiman ulkopuolella, tai molemmat.

15761.jpeg

Tässä sukupuolen mukaan. Näemme että Kreikassa naisten vähäisempi töissäkäynti vaikuttaa, mutta myös miesten työura on lyhyempi kuin Suomessa. Turkissa naiset käyvät melko vähän töissä.
Expected_duration_of_working_life_by_country_and_sex%2C_2019_%28years%29.png

Minäkin vastustan juuri tuota kuvaamaasi maahanmuuttoa, eli samalla linjalla ollaan!
Ilmaisin itseni epäselvästi. Minä en ehdota että koulutusvaatimuksia alennettaisiin. Pessimistinä arvailin vaan että vaatimuksia tullaan alentamaan.
Joskus kauan sitten lehdessä oli työpaikkailmoitus, jossa haettiin ekonomia, merkonomia tai muuten reipasta poikaa. Tälle ilmoitustekstille on naureskeltu kauan ja siihen minäkin ilmeisen epäonnistuneesti viittasin.

Ilmaisin itseni epäselvästi. Minä en ehdota että koulutusvaatimuksia alennettaisiin. Pessimistinä arvailin vaan että vaatimuksia tullaan alentamaan.
Joskus kauan sitten lehdessä oli työpaikkailmoitus, jossa haettiin ekonomia, merkonomia tai muuten reipasta poikaa. Tälle ilmoitustekstille on naureskeltu kauan ja siihen minäkin ilmeisen epäonnistuneesti viittasin.
Case clear!

Pahoittelut. Kohtuullisen kaukana - vaan sopivan aasinsillan kautta - tavoitettavissa otsikkoon, nuo edelliset tekstinsuollot.

Intersektionaalinen feminismi on hallituksen uuden tasa-arvo-ohjelman kantava ajatus, sanoo Maria Ohisalo – ja ihmettelee, miksi se pelottaa osaa.​

Mitäpä se Maria sitä suotta ihmettelemään, kyllä ne mielenhäiriöt itseasiassa aika montaakin pelottaa..

Mitäpä se Maria sitä suotta ihmettelemään, kyllä ne mielenhäiriöt itseasiassa aika montaakin pelottaa..
Erityisesti jos sisäministerinä on interesktionaalinen häiriö. Sen pitäisi kuitenkin olla sisäministerin paikka jossa vastataan kansakunnan turvallisuudesta eikä edistetä anarkismia, ilmastopaskaa, intersektionalisteja, lietsota toisen laidan reaktioita, edistetä rotusontaa (vitun vitun rotupaskarodullistajat, miksi pitää erotella ihmisiä ihonvärin mukaan? "koska minä olen musta"?)

Moni tavallinen suomalainen on tyytyväinen jos seuraava sisäministeri on tämän nykyisen häiriö- ja haittaministerin vastakohta, kuten Päivi Räsänen!

Viimeksi muokattu:
Back