Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Toi on niin totta. Suomalaiset elävät wanhassa ja tutussa josta ei hevin lähdetä uusille urille. Katsotaan nyt vaikka tätä velkakeskustelua. Pitäisi ymmärtää että nyt on menossa "uusi rahapolitiikka" ja sitä ajavat isot maat eikä siinä pienien mielipidettä kysytä. Onko se sitten oikea tai väärä, en tiedä, mutta jatkuva vastahankaan oleminenkaan ei hyväksi ole.
Niin,

Hyvinkin totta. Ja sitten ulistaan joukkomasturbaatiotiossa, että rajat saataisiin kiinni, ettei se paha pääse tulemaan tänne onnelaan. Eristäydytään kansainvälisestä toiminnasta ja muistellaan Kekkosta. Ei voi olla todellista.

Pienten maiden pitäisi olla edelläkävijöitä siinä, mitä isot tekevät, jos se "suveneeriteetti" aioitaan säilyttää.

Simpauttaja
 
Niin,

Hyvinkin totta. Ja sitten ulistaan joukkomasturbaatiotiossa, että rajat saataisiin kiinni, ettei se paha pääse tulemaan tänne onnelaan. Eristäydytään kansainvälisestä toiminnasta ja muistellaan Kekkosta. Ei voi olla todellista.

Pienten maiden pitäisi olla edelläkävijöitä siinä, mitä isot tekevät, jos se "suveneeriteetti" aioitaan säilyttää.

Simpauttaja

Ei. Pienten pitää ymmärtää olevansa pieniä ja miettiä tarkkaan mikä on viisasta ja mikä ei.

Isot voivat säheltää miten lystäävät. Pienillä ei ole siihen varaa.
 
Toi on niin totta. Suomalaiset elävät wanhassa ja tutussa josta ei hevin lähdetä uusille urille. Katsotaan nyt vaikka tätä velkakeskustelua. Pitäisi ymmärtää että nyt on menossa "uusi rahapolitiikka" ja sitä ajavat isot maat eikä siinä pienien mielipidettä kysytä. Onko se sitten oikea tai väärä, en tiedä, mutta jatkuva vastahankaan oleminenkaan ei hyväksi ole.
Suomen pitäisi ottaa kovat keinot käyttöön EU:n ytimessä ja todeta että rahapolitiikkaa ollaan viemässä siihen suuntaan, että Suomesta ollaan tekemässä kestomaksajaa etelän ikuisesti löperölle talouspolitiikalle ja että Suomi ei hyväksy kaavailtua kohtaloaan ikuisena nettomaksajana. Jos sana ei tehoa, toteamus että Suomi alkaa valmistella euroeroa ja valmistelut käyntiin. Suomen ikuinen nettomaksajan osuus ei parane hyssyttelemällä. Englannin kohtalo uhkaa. EU:n jäsenenä joutuivat vastaanottamaan miljoonia kehitysmaalaisia. Paskoivat maansa ongelmiin ja erosivat vasta kun ongelmat oli saatu haltuun.

Toistaiseksi Suomen maine EU-maiden keskuudessa on vasta nuivan maksajan tasolla. Norsunluutornista nähtynä maa maksaa kaiken mikä pyydetään, mutta nillittäen. Tilanne ei korjaannu nillittämällä. Pitää asettaa rajat ja sanktiot ja olla valmis euroeroon jos maksuautomaattina toimiminen ei muutu. Suomessa olisi investoitavaa infrarakentamieen vielä enemmän kuin keski-ja etelä-euroopan maissa. Meillä routa syö tieverkkoa, korjaamiseen voisi vaatia EU:ltä miljardin vuodessa. Tuhansien järvien maahan tarvittaisiin tuhansia siltoja. Vanhojen uusimista, uusien rakentamista. Sähköautojen latausinfrat. Kaupunkiraitsikat etelän tyyliin jokaiseen n 100k asukkaan kaupunkiin.
 
Toi on niin totta. Suomalaiset elävät wanhassa ja tutussa josta ei hevin lähdetä uusille urille. Katsotaan nyt vaikka tätä velkakeskustelua. Pitäisi ymmärtää että nyt on menossa "uusi rahapolitiikka" ja sitä ajavat isot maat eikä siinä pienien mielipidettä kysytä. Onko se sitten oikea tai väärä, en tiedä, mutta jatkuva vastahankaan oleminenkaan ei hyväksi ole.
Saajien kannalta oikea, maksajien kannalta väärä.

Nyt pitää miettiä, kumpaan joukkoon sinä ja minä kuulutaan. Hm.
 
Suomi alkaa valmistella euroeroa
Saattaa olla vaihtoehdoista huonoin.

Suomen tulisi johdonmukaisesti hankkia liittolaisia, jotka haluavat torpata tuon velkaunionikehityksen. Puolen tusinaa maata riittäisi hillitsemään yhteisvelkakehitystä. Ns. nuukat maat olisivat hyvä kehys lähteä toimimaan ja ajamaan omaa etua härskisti. Onhan se tietysti Sannalle ja Tytille mairittelevaa esiintyä rikkaan maan edustajana europöydissä ja tarjoutua maksamaan, koska meillä on varaa.

Tosin siinä saattaa Italia ja Espanja joutua vasaran alle, mutta se ei kyllä ole Suomen tehtävä ylläpitää noiden maiden elintasoa. Siinä voisi olla paikka Suomen irtautua, mutta ei ennakkoon. Vaikka koko Eurooppa asettuisi noiden velkojen takuumieheksi - niinkuin on asettumassa - ei se muuta kuin lykkää väistämätöntä.

Luulen kyllä, että siinä vaiheessa kun etelän vetelät alkavat romahtamaan, on EKPn ja IMFn pakko pyöräyttää setelikoneita isoilla kierroksilla.
 
Luulen kyllä, että siinä vaiheessa kun etelän vetelät alkavat romahtamaan, on EKPn ja IMFn pakko pyöräyttää setelikoneita isoilla kierroksilla.
Epäilen etteivät romahda, vaan siellä nousee valtaan joku populistinen liike joka lähtee ajamaan euroeroa. Italiassa on aika paljon tyytymättömiä jotka kokevat että eu ei ole integroitunut tarpeeksi tai nopeus on liian hidas ja samalla kokevat että heidät on jätetty yksin, ensin pakolaisten ja sitten koronan kanssa. Kreikkalaisetkaan eivät nyt ole ihan tyytyväisimpiä siihen miten Kreikkakriisi hoidettiin...

Mutta kyllä se setelikone pyörii. Ranskalaisilla pankeilla on aika isot saatavat Italiasta, että ei sen anneta romahtaa, varsinkaan kun Ranskan omakaan talous nyt ei niin vahvalla pohjalla ole. Jossain ytimissä on päätetty, että se talous saadaan pyörimään vaikka velalla...
 
Suomen tulisi johdonmukaisesti hankkia liittolaisia, jotka haluavat torpata tuon velkaunionikehityksen. Puolen tusinaa maata riittäisi hillitsemään yhteisvelkakehitystä. Ns. nuukat maat olisivat hyvä kehys lähteä toimimaan ja ajamaan omaa etua härskisti. Onhan se tietysti Sannalle ja Tytille mairittelevaa esiintyä rikkaan maan edustajana europöydissä ja tarjoutua maksamaan, koska meillä on varaa.
Mitkä maat voisivat lähteä nuivien allianssiin? Nuivistien pitäisi Suomen lailla kuulua nettomaksaajiin ilman toivoa paremmasta.
 
Mitkä maat voisivat lähteä nuivien allianssiin? Nuivistien pitäisi Suomen lailla kuulua nettomaksaajiin ilman toivoa paremmasta.
Nuiva on eri juttu kuin nuuka.

Vaikka tuosta alkuun, ja Suomen lisäksi esim Belgia niin likainen puolitusina alkaisi olla koossa. Enpä hämmästyisi, vaikka nämä maat olisiva joku päivä myös nuivia, siihen voisi jo Itä-Europpaakin saada mukaan.

Nuuka nelikko neuvotteli itselleen alennukset – Suomi jäi ulos​

Nyt hyväksytyssä EU:n seitsenvuotisessa rahoituskehyksessä Ruotsin, Itävallan, Tanskan ja Alankomaiden jäsenmaksualennusten suuruus on lähes neljä miljardia euroa.

 
Nuiva on eri juttu kuin nuuka.

Vaikka tuosta alkuun, ja Suomen lisäksi esim Belgia niin likainen puolitusina alkaisi olla koossa. Enpä hämmästyisi, vaikka nämä maat olisiva joku päivä myös nuivia, siihen voisi jo Itä-Europpaakin saada mukaan.



Saiko tämä nuuka nelikko tuntuvaa mainehaittaa?
 
Poliittista johtoa ei haittaa ilmeisesti Suomen maine Euroopan hölmönä maana, vaikka se kansalaisista tuntuukin masentavalta.
Hölmön maine loppuu siihen paikkaan kun Suomesta selkeämmin sanotaan mikä on meille ok ja mikä ei ole ok.

Pitäisi olla toinen poliittinen johto jolla on paremmat valmiudet sanoa tuollaisia asioita.
Toki sen jälkeen voidaan keskittyä niihin muihin "mainehaittoihin" ..... mitä ne sitten ikinä ovatkaan.
En osaa kuvitella.
.
 
Saiko tämä nuuka nelikko tuntuvaa mainehaittaa?

Tässä kohtaa viittaan @Lunni kirjoitukseen. Hän on mielestäni oikeassa.

Pieni maa ei pysty muuttamaan virran suuntaa, mutta se voi lapata virrasta itselleen enemmän uhkaamalla pienellä padolla. Otan esimerkin.

Suomi Jutan johdolla vaati vakuuksia johtuen sisäisestä persupelosta. Mutta oikeita vakuuksia ei voinut saada, koska se olisi padonnut koko virran ja isot olivat jo päättäneet virran suunnan. Viisasta olisi ollut ottaa isompi osuus virrasta (esimerkiksi tukiaisia joltain toiselta momentilta, jäsenmaksualennuksia joita ei kutsuta sellaisiksi tms.).

Tähän isot olisivat suostuneet jos he uskoisivat suomen tosipaikassa uskaltavan torpata koko homman hetkeksi. Mutta koska he tiesivät (ja suomen neuvottelijat todennäköisesti myös asian kertoivat) ettei suomi uskalla pistää kovaa kovaa vastaan, he antoivat ns. "vakuudet" joille naurettiin ihan avoimesti ja julkisesti antajien puolelta.

Eli suomi otti julkisen maineen hölmönä saamatta mitään konkreettista vastineeksi.

Esimerkiksi Tanska ja Hollanti osoittivat aikanaan Maastrichtin sopimuksen neuvotteluissa sen, mitä pienikin maa voi saada jos on valmiutta kovuuteen, mutta omaa samalla ymmärrystä realiteeteista. Kovista leikkivän pehmon palkka on nöyryytys.
 
Nuiva on eri juttu kuin nuuka.
Vaikka tuosta alkuun, ja Suomen lisäksi esim Belgia niin likainen puolitusina alkaisi olla koossa. Enpä hämmästyisi, vaikka nämä maat olisiva joku päivä myös nuivia, siihen voisi jo Itä-Europpaakin saada mukaan.
Itä-Euroopan maat taitavat olla edunsaajia. Itä-Euroopan maissa elintaso tiedetysti on muuta EU:ta alhaisempi ja sen vuoksi arvelen että pysyvät nettosaajina. Virokin on nettosaaja.
 

Toivotaan kovaa, että Lehtomäki tosiaan pysyy nykyisessä pestissään ja pakottaa näin ollen etsimään jonkun toisen ehdokkaan kansliapäälliköksi. Hänen toimintansa kaiken maailman Venäjä-mielisissä seuroissa on kyllä hälyttävää, ja pitäisi jo automaattisesti diskata hänet puolustusministeriön johtavan virkamiehen pestistä.
 
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/d110f7cb-82aa-4435-9198-595bbfab403f

Hyvä kirjoitus, mutta sosialisti ei kanna vastuuta, se on selvä. Sitä paitsi Kiurulla tuskin omasta mielestään velvoitetta edes velvoitetta toimia lain mukaan.
Mistä kohtaa kirjoitus on hyvä? Kiuruhan on kuin harakka tervatulla katolla, aina menee jonkun mielestä väärin, varsinkin iltapäivälehdistön "puolueettoman" toimituskunnan mielestä, tekeepä miten päin tahansa. Se ottaa niin koville joillekin, että kokoomus ja persut ovat oppositiossa, ja saattaapa ministerien sukupuolikin olla joillekin ihan ylivoimaista hyväksyä.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Mistä kohtaa kirjoitus on hyvä? Kiuruhan on kuin harakka tervatulla katolla, aina menee jonkun mielestä väärin, varsinkin iltapäivälehdistön "puolueettoman" toimituskunnan mielestä, tekeepä miten päin tahansa. Se ottaa niin koville joillekin, että kokoomus ja persut ovat oppositiossa, ja saattaapa ministerien sukupuolikin olla joillekin ihan ylivoimaista hyväksyä.
No mietitäänpä hetki.
Viranomainen toimii tavalla joka rikkoo lakia ja kansalaisten oikeuksia, länsimaisessa ajattelussa tätä pidetään lähtökohtaisesti huonona asiana.
Kun laittoman toiminnan takana on poliittinen päätös, on se aina lähtöisesti ko. alan ministeriltä, koska hän vastaa tuosta asiasta. Hänellä on avustajia ja koko minusteriön virkakunta avustamassa häntä ja tuottamassa tietoa päätöksen teon tueksi, silti hän päättää ja silloin pitäisi kantaa vastuunsa.
Demokratiassa poliitikko tekisi omat johtopäätöksensä pitäisi tiedostustilaisuuden jossa hän kertoisi ajatelleensa kaikkien parasta, mutta kantavansa vastuunsa ja eroaisi. Sen jälkeen äänestäjillä olisi mahdollisuus päättää hänen kohtalostaan. Uskotko että Kiuru toimii näin?

Päätös on saattanut olla täysin perusteltu ja puolustettavissa, mutta siis laiton. Ministerin pitäisi noudattaa lakia.

Onko mielestäsi ok, että demari saa rikkoa lakia ja sen arvostelu on jotenkin kohtuutonta?
Kannattaa myös muistaa, ettei kyse ole iltapäivälehdistön toimituskunnan keksimä juttu, vaan apulaisoikeusasiamiehen, joka on muuten nainen.
Mutta ole huoletta, eivät demarit tästä hätkähdä, eiköhän tämäkin vain unohdeta, aivan kuten Marinin 900€ pikku aamiaisvahinko.
 
Back
Top