Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Jos se siirtäminen ja investoiminen on siitä kiinni että työntekijä tekee riisikupilla päivä, niin voi olla parempi että menevät muualle. Nyt jo keskimääräinen työtunti on halvempaa kuin Ruotsissa/Saksassa ja Romanian/Unkarin kanssa emme voi näillä hinnoilla (asuminen, ruoka, sähkö) kilpailla.
Mut hei, ainahan valtio voi maksaa tukina osan! Ei se kyllä valtion velkaantumiseen auta, mutta saadaan niitä työpaikkoja kun tehdään eurolla tunti... paitsi ettei saada, koska yritykset palkkaa just sen verran kun tarvitsevat, muu on turhaa kulua.
Meillä AY-Suomessa ollaan turhaan jumiuduttu yhteen yhteen ja perinteiseen käytäntöön työn (työvoiman, osaamisen, palvelun) myynnissä..
- siis tehdään normaali työsopimus. Työntekijä antaa pankkitilin numeronsa ja tietyn summan palkkaa tililleen. Työnantaja hoitaa kaikki palkkaan liittyvät velvoitteet.
- työntekijän ns. bruttopalkka n. 15-16 €/tunti (n. 2500,-/kk)

Vaihtoehtoisesti työntekijä voisi myydä työtään toiminimellä (yrittäjänä, Y- ja alv-numero) ja laskuttaa tilaajan (työnantajan) kanssa sovitulla tavalla palvelunsa. Työntekijä hoitaa itse kaikki verotilitykset jne. jne.
- työn laskutus tehdyiltä tunneilta n. 35-40 €/tunti, sis. alv.

Työnantajalle kustannusvaikutus on kokonaisuudessaan suurin piirtein samansuuruinen. Nykyisin käytössä olevalla tekniikalla ja sovelluksilla on helppo hoitaa velvoitteisiin liittyvät rutiinit ja tilitykset.

Lomat, lomarahat, lomaltapaluurahat - jää saamatta. Sen verran kommunisti minä olen että ei ikinä mitään mikä edes haisee yrittäjyydelle, ei passaa minulle.

Lomat, lomarahat, lomaltapaluurahat - jää saamatta. Sen verran kommunisti minä olen että ei ikinä mitään mikä edes haisee yrittäjyydelle, ei passaa minulle.
Ei jää jos maksat ne itsellesi. Meinaatko, että ne ilmestyvät jostain taivaasta tällä hetkellä sinulle?
Työnantaja ne maksaa ja ne ovat juuri osa kokonaishenkilöstökustannusta. Siksi laskutus on johan6:n esimerkissä suurempi kuin tuntipalkka. Mutta samalla voit itse vaikuttaa asiaan ja maksaa esim. hieman suurempaa, tai pienempää eläkettä, tai hankkia paremman työterveyshuollon, yms.

Itsekin tuota mietinyt. Nykyinen tasapuolistava järjestelmä ei suosi kovia työntekijöitä. Ainakaan matalan palkkauksen teollisuudessa. Heko korotuksella saa enintään 26 prossaa peruspalkkaan. Sitä ei ole monellakaan. Minulla on. Keskiarvo 9 prossaa. Uskoisin että ilman ammattiliittojen taulukoita kovat tekijät saisivat ansaitsemaansa palkkaa ja ne joita ei nappaa saisivat myös. Sikäli kannatan palkkaeroja koska se mahdollistaisi ja kannustaisi tuoda omaa osaamistaan ja työpanostaan esille.. Jokainen ansionsa mukaan. Saattaisi olla että ilman liittoja ne palkat olisivat lähtökohtaisesti alempana. En tiedä.

Saattaisi olla että ilman liittoja ne palkat olisivat lähtökohtaisesti alempana. En tiedä.
Voi olla, että silloin olisi yritystoiminta kannattavampaa ja paljon parempi työllisyys. Vähemmän työttömyyskorvauksia, sosiaalimenoja ja enemmän yritysverotuloja. Joista johtuen pienempi tuloveroprosentti ja halvemmat tuotteet, joten saattaisi elää paremminkin.

Varminta kuitenkin on, että yrityksiä pyritään nylkemään sekä valtion että liittojen taholta. Koska osingot.

Vaihtoehtoisesti työntekijä voisi myydä työtään toiminimellä (yrittäjänä, Y- ja alv-numero) ja laskuttaa tilaajan (työnantajan) kanssa sovitulla tavalla palvelunsa. Työntekijä hoitaa itse kaikki verotilitykset jne. jne.
Tähän ei työläinen ala. Ei ole energiaa eikä extra hommat nappaa. Käy vaan töissä ja nostaa tililtä mitä siellä on. Katsokaa malliksi vaikka luovan työn tekijöitä. Enemmän ja vähemmän ne rahat ja verot ovat epäselvässä tilassa ja päivä kerrallaan työskennellään. Suomessa sopii parhaiten että työnantaja hoitaa nuo lakisääteiset asiat ja niin kaikki määrätyt rahat tulee myös tilitettyä.
Jos uskotaan siihen että ihmiset oma-aloitteisesti hoitaa velvoitteet, niin uskotaan vääränlaiseen ihmiseen.

Kun omat rahat ovat menneet ja verottajakin niskassa niin ojassa nuo reppanat ovat ennen kuin töissä. Ja sit valtio avustaa …..

Tähän ei työläinen ala. Ei ole energiaa eikä extra hommat nappaa. Käy vaan töissä ja nostaa tililtä mitä siellä on. Katsokaa malliksi vaikka luovan työn tekijöitä. Enemmän ja vähemmän ne rahat ja verot ovat epäselvässä tilassa ja päivä kerrallaan työskennellään. Suomessa sopii parhaiten että työnantaja hoitaa nuo lakisääteiset asiat ja niin kaikki määrätyt rahat tulee myös tilitettyä.
Jos uskotaan siihen että ihmiset oma-aloitteisesti hoitaa velvoitteet, niin uskotaan vääränlaiseen ihmiseen.

Kun omat rahat ovat menneet ja verottajakin niskassa niin ojassa nuo reppanat ovat ennen kuin töissä. Ja sit valtio avustaa …..
Helppo olla samaa mieltä, siksi en ihmettele ihmisten tietämättömyyttä työn hinnasta.

kuitenkaan tuo omien asioiden hoitaminen ei ole mikään amerikan temppu, mutta jos ei kiinnosta...

Hallitus lisää veroja köyhemmille autoilijoille ja siirtää ne veroilla saadut rahat Teslan ostajille. Ikäänkuin rahakkaat varakkaat edelläkävijät eivät muutenkaan ostaisi uusinta tekniikkaa ja erityisesti uusia (muoti)autoja kun niitä saataville ilmaantuu. Ei gsm-puhelintenkaan ostajille jaeltu VALTION KASSASTA rahaa että ostakaa ostakaa vaan markkinoiden annettiin toimia. Muutamat järjestöt moittivat että hallitus ei ole senkään jälkeen riittävän kunnianhimoinen

Onko kunnianhimoisuus jotain uutta sosialismia vai mitä? Kukahan alkoi käyttää tuota mediasssa, että pitää olla "kunnianhimoinen" kun lisätään verotusta?

Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko Niina Mitikka vihreä, mutta sen tiedän, että jos hänet valitaan tuolla taustalla KRP:n johtajaksi, kyseessä on häikäilemätön poliittinen virkanimitys.

Ja kuten tiedämme, poliittiset virkanimitykset ovat yksi korruption ilmenemismuoto.

En tiedä, onko Niina Mitikka vihreä, mutta sen tiedän, että jos hänet valitaan tuolla taustalla KRP:n johtajaksi, kyseessä on häikäilemätön poliittinen virkanimitys.

Ja kuten tiedämme, poliittiset virkanimitykset ovat yksi korruption ilmenemismuoto.

Sisäministeri ihmettelee, iltalehti kontekstisoi:

Sisäministeri Ohisalon tekemät virkanimitykset ovat kohauttaneet tällä vaalikaudella jo kahdesti. Ensin hän nosti sisäministeriön kansliapäälliköksi vihreän taustan omaavan Kirsi Pimiän, sitten hän nimitti Maahanmuuttoviraston ylijohtajaksi Joutsenon vastaanottokeskuksen johtajan Jari Kähkösen.

Sisäministeri ihmettelee, iltalehti kontekstisoi:

Sisäministeri Ohisalon tekemät virkanimitykset ovat kohauttaneet tällä vaalikaudella jo kahdesti. Ensin hän nosti sisäministeriön kansliapäälliköksi vihreän taustan omaavan Kirsi Pimiän, sitten hän nimitti Maahanmuuttoviraston ylijohtajaksi Joutsenon vastaanottokeskuksen johtajan Jari Kähkösen.

Ihmettelee varmaan, miten lehdistö kehtaa suorittaa tehtäväänsä vaikka ministerinä onkin paremmalla asialla oleva punavihreä. Varsinkin kun on tosiaan jo useampaan otteeseen tehnyt itse täysin poliittiset virkanimitykset, joita vielä hetki sitten kovasti kritisoi.

Hallitus lisää veroja köyhemmille autoilijoille ja siirtää ne veroilla saadut rahat Teslan ostajille. Ikäänkuin rahakkaat varakkaat edelläkävijät eivät muutenkaan ostaisi uusinta tekniikkaa ja erityisesti uusia (muoti)autoja kun niitä saataville ilmaantuu. Ei gsm-puhelintenkaan ostajille jaeltu VALTION KASSASTA rahaa että ostakaa ostakaa vaan markkinoiden annettiin toimia. Muutamat järjestöt moittivat että hallitus ei ole senkään jälkeen riittävän kunnianhimoinen

Onko kunnianhimoisuus jotain uutta sosialismia vai mitä? Kukahan alkoi käyttää tuota mediasssa, että pitää olla "kunnianhimoinen" kun lisätään verotusta?
Tosta pöyristyttiin täällä Norjassa noin 7 vuotta ennen kuin asialle pantiin piste. Ja nimenomaan Tesloista oli siis kyse, se että valtio subventoi Tessukan S-mallin 100 d -versiota noin 40 tuhannella eurolla ja vielä ilmaiset lataukset päälle (Teslan piikkiin), ei lopulta oikein pudonnut täälläkään. Lisäksi ei tarvinnut maksaa tietulleja, sai käyttää dösäkaistaa jne.
Elon Musk oli täällä käymässä vielä 2019, isot bileet koska Norjassa on Tesloja per asukasluku yli kymmenkertaisesti seuraavaan maahan verrattuna. Hän oli suositumpi kuin Trump omiensa joukossa, kuulemma... :).

Most of that is now Gone with the wind...

Kahtokkee edellinen A-studio ja yrittäkää kahtoa mitä Euroopassa nyt tapahtuu. Isot valtiot aloittavat ökyelvytyksen ja meillä voitetaan vaaleja leikkauslupauksilla. Jos tähän junaan ei älytä hypätä, niin Hölmölässä koittaa kovaa kovemmat ajat ja ainakin yhden sukupolven ajaksi. Muistakaa sanoneen.

Saksa aikoo elvytellä ainakin 1000 miljardilla eurolla! Ainakin. Vakaussopimuksella on pyyhitty Aunuksen kannas ja itse leviökin siinä ohessa. Tuhat mrd euroa tark. samaa kuin jos Suomi elvyttää humputtaisi 60 mrd eurolla, noin osapuilleen. Ja meillä aiotaan käyttää aikaa tappeluun siitä, että leikataanko kehitystukea 50 miljoonaa euroa ja lasten kodinhoidontukea 40 miljoonaa. SMH? (siis mitä helvettiä) Helvetinmoista näpertelyä ja nysväämistä.

Millä ihmeen visiolla Suomi aikoo pysyä nyt mukana tässä kehityksessä niin, ettei jäädä täysin absoluuttisesti kilpailijamaiden jalkoihin? -pitämällä huolta maksuvalmiudesta-? Älkää enää naurattako. Koska minä itken kohta, kun katson tätä kotimaista poliittista teatteria, joka alkaa näyttää lähinnä huonolta kesäteatterilta.
Samaa mieltä, että Suomi on aiemmin ampunut itseään jalkaa ja on vauhdikkaasti ampumassa uudestaan. Samalla täällä pohditaan mm. työttömyys- ja sosiaaliturvan heikennyksiä tilanteessa jossa ihmisiä irtisanotaan ja entistä useampi tippuu edellä mainittujen tukien varaan. Ongelma ei Suomessa ole sosiaali- ja työttömyysturvantaso vaan se, että ei ole työtä. Ihmisiä pitäisi uudelleen kouluttaa uusille aloille erittäin rivakkaa tahtia mutta kuinka moni luulee, että 45 vuotias perheen äiti/isä lähtee opiskelemaan 300€/kk? opintotuella laina ja velat niskassa? Samaan aikaan meillä on 30 vuotiaita "ikuisia" opiskelijoita jotka repivät tutkintoa tutkinnon perään koska opiskelu on kivaa. Ei tämä näin toimi tämä homma pidemmän päälle. Toki ihmisiltä voidaan viedö se viimeinenkin taloudellinen turva ja sitten ihmetellä kun rikollisuus lisääntyy. Jenkki malli ei ole kaikessa ihan ongelmaton sekään. Kokoomus tuota ajaa ja vihreät samatenkin paitsi jos kyse on maahanmuuttajista.

Back