Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Pääministerin palkkio on kuitenkin 16 000€/kk, sekö ei riitä edes aamiaiseen ilman että pitää kavaltaa lisää veronmaksajilta? Ihan oikeita laissa määriteltyjä etujakin kun löytyy tuon lisäksi, autonkuljettajat, asunto jne.

Ehkä tämän vasemmistohallituksen pitäisi oikeasti tehdä jotain, jos ostovoima on näin surkea? Ei ihme että osaava väki poistuu Suomesta kovaa vauhtia.
Pitäähän meillä oma politbyroo olla, suomi on nääs kokoaan suurempi
 
Olen kironnut samaa asiaa ennenkin, mutta kiroan jälleen.

Nykyhallitus teki toisen asteen koulutuksesta maksutonta kaikille 18 ikävuoteen saakka. Tämä tarkoittaa, että koulut hommaavat opiskeluvälineet oppilaille. Kun itse kävin ravintolakoulun, meidän piti ostaa tarjoilijan asut (suorat mustat housut (tytöille vaihtoehtoisesti hame), puvun kengät, valkoinen kauluspaita, mustat liivit ja solmuke sekä kokin puku, eli pepitaruudulliset housut, kokin takki, napit, työkengät, etuliina ja sivuliinat. Noita samoja kamppeita pystyi sitten käyttämään työelämässä tai sitten työnantajan oli hommattava työvaatteet.

Uudistusta perusteltiin tasa-arvolla ja pienituloisten auttamisella. Lisäksi kerrottiin tämän estävän syrjäytymistä ja koulupudokkaiden tippumista yhteiskunnan ulkopuolelle.

Jo edellinen Sipilän hallitus mahdollisti sen, että tietyn tulorajan alle jäävien perheiden lapset saivat avustuksen toisen asteen koulutuksesta aiheutuviin kuluihin. Nyt siis kyseessä onkin käytännössä tulonsiirto keski- ja suurituloisille.

Ne koulupudokkaat erottuvat melkoisen selkeästi jo peruskoulussa. Ongelmat näkyvät etenkin 1.-2.-luokilla, siirryttäessä 6.-luokalta 7.-luokalle sekä 9.-luokalla. Tuolla rahalla, joka uudistukseen laitetaan, olisi saatu jokaiselle syrjäytymisvaarassa olevalle oppilaalle henkilökohtainen avustaja koko peruskoulun ajaksi ja rahaa olisi jäänyt vielä reilusti ylikin. Väitän, että tällä tavoin tuota syrjäytymistä olisi saatu estettyä melko paljon paremmin.

Jonkinlaista osviittaa saa keskustelustani vararehtorin kanssa. Kun oppilaan ongelmat kärjistyvät riittävästi, hän saa paikan/hän joutuu sairaalakouluun. Yhden sairaalakoulussa vietetyn kuukauden hinnalla saisi oppilaalle henkilökohtaisen kouluavustajan koko lukuvuodeksi. Tietenkin aina on esim. syöpäpotilaita tai muutoin fyysisesti tai henkisesti äkillisesti sairastuvia oppilaita, mutta esim. meillä suurin osa sairaalakouluun päätyvistä oppilaista oirehtii psyykkisesti pitkään ennen osastolle päätymistään. Kuitenkaan heidän auttamiseensa ei ole resursseja. Lisäksi sairaalakouluun on enemmän tulijoita kuin siellä on kapasiteettia, joten käytännössä tilanne ehtii kriisiytyä ennen kuin tätä apua on saatavilla. Näin ollen hoitojaksot pitenevät, jolloin myös kustannukset nousevat.

Mutta sekä kuntien että valtion on helppo säästää niin koulunkäynninohjaajien kuin myös erityisopettajien määrässä. Kriisiytynyt oppilas voidaan sitten laittaa sinne "yllättävien menojen" sarakkeeseen, jolloin päättäjät saavat vastuuvapauden, koska eihän näihin voi varautua. Vähän sama kuin nuorisotoimen säästöissä, jotka näkyvät taseessa plussana, mutta sitten kustantavat moninkertaisesti rikottuina paikkoina, päihde- ja mielenterveyskustannuksina yms.
 
Olen kironnut samaa asiaa ennenkin, mutta kiroan jälleen.

Nykyhallitus teki toisen asteen koulutuksesta maksutonta kaikille 18 ikävuoteen saakka. Tämä tarkoittaa, että koulut hommaavat opiskeluvälineet oppilaille. Kun itse kävin ravintolakoulun, meidän piti ostaa tarjoilijan asut (suorat mustat housut (tytöille vaihtoehtoisesti hame), puvun kengät, valkoinen kauluspaita, mustat liivit ja solmuke sekä kokin puku, eli pepitaruudulliset housut, kokin takki, napit, työkengät, etuliina ja sivuliinat. Noita samoja kamppeita pystyi sitten käyttämään työelämässä tai sitten työnantajan oli hommattava työvaatteet.

Uudistusta perusteltiin tasa-arvolla ja pienituloisten auttamisella. Lisäksi kerrottiin tämän estävän syrjäytymistä ja koulupudokkaiden tippumista yhteiskunnan ulkopuolelle.

Jo edellinen Sipilän hallitus mahdollisti sen, että tietyn tulorajan alle jäävien perheiden lapset saivat avustuksen toisen asteen koulutuksesta aiheutuviin kuluihin. Nyt siis kyseessä onkin käytännössä tulonsiirto keski- ja suurituloisille.

Ne koulupudokkaat erottuvat melkoisen selkeästi jo peruskoulussa. Ongelmat näkyvät etenkin 1.-2.-luokilla, siirryttäessä 6.-luokalta 7.-luokalle sekä 9.-luokalla. Tuolla rahalla, joka uudistukseen laitetaan, olisi saatu jokaiselle syrjäytymisvaarassa olevalle oppilaalle henkilökohtainen avustaja koko peruskoulun ajaksi ja rahaa olisi jäänyt vielä reilusti ylikin. Väitän, että tällä tavoin tuota syrjäytymistä olisi saatu estettyä melko paljon paremmin.

Jonkinlaista osviittaa saa keskustelustani vararehtorin kanssa. Kun oppilaan ongelmat kärjistyvät riittävästi, hän saa paikan/hän joutuu sairaalakouluun. Yhden sairaalakoulussa vietetyn kuukauden hinnalla saisi oppilaalle henkilökohtaisen kouluavustajan koko lukuvuodeksi. Tietenkin aina on esim. syöpäpotilaita tai muutoin fyysisesti tai henkisesti äkillisesti sairastuvia oppilaita, mutta esim. meillä suurin osa sairaalakouluun päätyvistä oppilaista oirehtii psyykkisesti pitkään ennen osastolle päätymistään. Kuitenkaan heidän auttamiseensa ei ole resursseja. Lisäksi sairaalakouluun on enemmän tulijoita kuin siellä on kapasiteettia, joten käytännössä tilanne ehtii kriisiytyä ennen kuin tätä apua on saatavilla. Näin ollen hoitojaksot pitenevät, jolloin myös kustannukset nousevat.

Mutta sekä kuntien että valtion on helppo säästää niin koulunkäynninohjaajien kuin myös erityisopettajien määrässä. Kriisiytynyt oppilas voidaan sitten laittaa sinne "yllättävien menojen" sarakkeeseen, jolloin päättäjät saavat vastuuvapauden, koska eihän näihin voi varautua. Vähän sama kuin nuorisotoimen säästöissä, jotka näkyvät taseessa plussana, mutta sitten kustantavat moninkertaisesti rikottuina paikkoina, päihde- ja mielenterveyskustannuksina yms.

No tuossa puhuu mies joka tietää asiasta!

Ainoa asia, minkä mainitsen on se, että ongelmat näkyvät yleensä jo varhaiskasvatuksen (päiväkoti kansankielellä) puolella. Mutta aivan samaa schaibaa siellä. Kukaan ei halua kuulla asiasta, koska se aiheuttaa kustannuksia yksikölle.

Ja yksityinen puoli on pahin. Ne dumppaavat ongelmatapaukset julkiselle, jolla on jossain vaiheessa puuttumisvelvollisuus. Mutta nekin välttelevät sitä velvollisuuttaa katsomalla toisen suuntaan.

Vaimo on ollut alalla kohta 30v. Tutkimusta on aiheesta kilometrin verran, mutta sitä ei haluta kuulla, koska se "maksaa". Pitkässä juoksussa maksaa 20x enemmän, mutta se menee sitten eri momenttiin. Tämä on yksi syy, miksi oikeasti kannattaisi satsata kouluun eikä poliisiin. Tulee halvemmaksi.

Mutta kuten @EK sanoi. Näin ei tehdä. Syyt ovat myös selvät.

Ei tarvitse katsoa Hesaa kauemmas. Kaupunki tekee valtavaa ylijäämää ja samaan aikaan leikkaa koulutuksesta ja kaikesta muustakin. Vapaavuori puhuu virkamiehistä. Joopa joo.
 
Minun puolestani ministerien palkkauksen voisi tuplata että sinne hakeutuisi muitakin kuin BB-/missi-/urheilujulkkiksia
Tuskin se laatu siitä paranisi, puolueet kun nimittävät ministerit omista lähtökohdistaan, joista kyvykkyys ei ole ykkönen. Se tv:sta tuttu julkkis kerää kuitenkin mukavasti ääniä, joten tottakai puolue ottaa hänet kernaasti ehdokkaakseen. Ministeriksikin hän voi päästä, koska kansansuosikkia on hankala sivuuttaa, varsinkin jos sukupuoli- ja alueellinen edustavuus sattuvat vielä kohdalleen. Toki julkkiskin voi olla pätevä, harva edes muistaa, että vaikkapa Sari Essayah tai Urho Kekkonen olivat myös huippu-urheilijoita.
 
Siis että pääministerin 17k/kk palkkaa pidettän isona. Helvetti, tuolla on valtiomonopolin yritysjohtajia (Veikkaus, alko, ym.) jotka kiskoo paljon isompaa liksaa etuuksineen. Minun puolestani ministerien palkkauksen voisi tuplata että sinne hakeutuisi muitakin kuin BB-/missi-/urheilujulkkiksia.
Mä muistelisin, että aikoinaan kansanedustajien mojovaa palkkion korotusta perusteltiin ihan samoin. Kun rahaa on tarjolla enemmän saadaan professoreita yms. mukaan. Kuinka sitten kävikään? Tosiasia on, että tuollaisiin tehtäviin voi hakeutua esim. professorit mutta nämä eivät pärjää vaaleissa. Ihan sama ministerien kohdalla. Tietynlaiset ihmiset etenevät puolueissa eikä äly tai osaaminen ole ratkaisevassa osassa siinä tapahtuma sarjassa. Kuten ei ole kansalaisten äänestys päätöksessäkään. Ministerin palkkion kaksinkertaistamalla ei saada kuin sama tulos mutta tupla hinnalla.

Minusta palkkio voisi vallan hyvin olla vaikka aina kansallisen mediaani palkan suuruinen. Tuolloin enemmän palkkaa saadakseen jooutuis tekemään työtä sen eteen, että mediaani palkat nousevat.

Muutoinkin tämä aamupala gate on mielenkiintoinen. Vasemmisto repii vaikka naulat puuveneestä jos ne ilmaiseksi saa ja itse asiasta jotain hyötyy. Mielestäni poliitikkojen taloudelliset etu kysymykset ovat enemmän moraalinen kuin taloudellinen asia. Vähän sama kun yritys potkii porukkaa pihalle, että omistaja saa enemmän osinkoa.
 
Ei tarvitse katsoa Hesaa kauemmas. Kaupunki tekee valtavaa ylijäämää ja samaan aikaan leikkaa koulutuksesta ja kaikesta muustakin. Vapaavuori puhuu virkamiehistä. Joopa joo.
On muuten ihmeellistä kun esim Helsinki tekee rajua ylijäämää ja sitä ylijäämää ei käytetä, vaadita käytettäväksi puutteellisena toimivien yhteiskunnan palveluiden korjaamiseen. Terveyskeskusjonot, hammaslääkärijonot, poliisipula, apuopettajat yms. Kunnallispolitiikan kannalta mitä järkeä kaupungille on haalia ylijäämää, koska ylijäämää joko ei käytetä mihinkään, tai sitten ostetaan miljoonilla jotain kaupunkipyöriä tärveltäviksi ja palkataan kielitaidottomia maahanmuuttajia kaupungin virastoihin haitaksi?
 
Tosiasia on, että tuollaisiin tehtäviin voi hakeutua esim. professorit mutta nämä eivät pärjää vaaleissa. Ihan sama ministerien kohdalla. Tietynlaiset ihmiset etenevät puolueissa eikä äly tai osaaminen ole ratkaisevassa osassa siinä tapahtuma sarjassa. Kuten ei ole kansalaisten äänestys päätöksessäkään. Ministerin palkkion kaksinkertaistamalla ei saada kuin sama tulos mutta tupla hinnalla.
Juuri näin. Äänestäjät valitsevat mieleisensä edustajat ja puolueet sumplivat ministerit. Systeemi on tämä, eikä sitä rahalla korjata. Demokratia ei ole meritokratia.
 
Aivan sama kuin kansallinen turvallisuus. Maanpuolustus.net voitaisiin sulkea koska tahansa, koska kansallinen turvallisuus. Ihan sama mitä sananvapaudesta säädetään perustuslaissa.

Ja jotta parhaus tulee oikein esille, voidaan koko homma julistaa salaiseksi.

Ohut on se vedenjakaja, joka -tarvittaessa- erottaa minkä tahansa eurooppalaisen valtion vaikkapa Valko-Venäjästä. Sitä visummin täytyy huolehtia, ettei vedenjakajaa ylitetä.....

Jotainhan nämä erilaiset viitteet ja äänenpainot ennakoivat ja totta moses mulla on siitä luuloarvaus olemassa. :)
 
koska ylijäämää joko ei käytetä mihinkään

Ylijäämä todennäköisesti sijoitetaan johonkin hankkeeseen, joka nostaa jonkin alueen kiinteistöjen ja maa-alueiden arvoa. Uskotko? Ja aivan tausin sattumalta nuo alueet ja kiinteimmistöt ovat -jonkun-joidenkin- omistuksessa. Verovaroja käytetään täysin säälittä mm. tällaisiin asioihin. Sitä vartenhan verorahat ovat. :ROFLMAO:
 
Pääministerin palkkio on kuitenkin 16 000€/kk, sekö ei riitä edes aamiaiseen ilman että pitää kavaltaa lisää veronmaksajilta? Ihan oikeita laissa määriteltyjä etujakin kun löytyy tuon lisäksi, autonkuljettajat, asunto jne.

Ehkä tämän vasemmistohallituksen pitäisi oikeasti tehdä jotain, jos ostovoima on näin surkea? Ei ihme että osaava väki poistuu Suomesta kovaa vauhtia.
Voitko jotenkin perustella tuon osaava väki poistuu Suomesta kovaa vauhtia? Ihan faktapohjalta.
 
Ylijäämä todennäköisesti sijoitetaan johonkin hankkeeseen, joka nostaa jonkin alueen kiinteistöjen ja maa-alueiden arvoa. Uskotko? Ja aivan tausin sattumalta nuo alueet ja kiinteimmistöt ovat -jonkun-joidenkin- omistuksessa. Verovaroja käytetään täysin säälittä mm. tällaisiin asioihin. Sitä vartenhan verorahat ovat. :ROFLMAO:
:rolleyes:
 
Tämä Marinin aamiais-gate on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen setti. Työnantajahan voi kustantaa työtehtäviin liittyvissä tilapäismajoituksissa aamiaisen verovapaana sillä edellytyksellä että se sisältyy majoituksen hintaan. Itsekin olen syönyt varmaan satoja verovapaita aamiaisia erilaisilla työkeikoilla niin hotelleissa kuin peti ja puuro -tyyppisissä majoituksissa.

Marinhan ei ole kirjoilla Kesärannassa vaan kyseessä on ( periaatteessa ) työtehtävään liittyvä tilapäinen majoitus. Homma menee kyllä kimurantiksi siinä että siellä on ainakin osan aikaa perhe mukana. Tuo muuttaa tilapäisen helposti pysyväksi vaikka asuttaisiin missä parakissa.

Ehkä ongelman voisi ratkaista uudella ohjeistuksella niin että valtio palkkaakin kokin jonka työtehtävänä on valmistaa pääministerin perheelle aamiainen. Työllisyys paranee ja kaikki ovat tyytyväisiä :rolleyes:
 
Tämä Marinin aamiais-gate on kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen setti. Työnantajahan voi kustantaa työtehtäviin liittyvissä tilapäismajoituksissa aamiaisen verovapaana sillä edellytyksellä että se sisältyy majoituksen hintaan. Itsekin olen syönyt varmaan satoja verovapaita aamiaisia erilaisilla työkeikoilla niin hotelleissa kuin peti ja puuro -tyyppisissä majoituksissa.

Marinhan ei ole kirjoilla Kesärannassa vaan kyseessä on ( periaatteessa ) työtehtävään liittyvä tilapäinen majoitus. Homma menee kyllä kimurantiksi siinä että siellä on ainakin osan aikaa perhe mukana. Tuo muuttaa tilapäisen helposti pysyväksi vaikka asuttaisiin missä parakissa.

Ehkä ongelman voisi ratkaista uudella ohjeistuksella niin että valtio palkkaakin kokin jonka työtehtävänä on valmistaa pääministerin perheelle aamiainen. Työllisyys paranee ja kaikki ovat tyytyväisiä :rolleyes:
Aamiaiset työmatkoilla ovat normikauraa. Työnantajan kustantamat syömingit ovat hyvin yleinen veronkierron laji. Erään vaasalaisen teollisuuskosernin palveluksessa työskenneltyäni en muista montaakaan työmatkaa, että ei olisi syöty osakkeenomistajien piikkiin. Päivärahat saatiin aina lyhentämättöminä, eikä syöminkejä (ja juominkeja) tarvinnut kirjata verotukseen. Nimellinen vaatimus syöminkien maksattamiseksi edellytti, että syövässä seurueessa on edes yksi ns vieras eri konttorilta, asiakas, tai kadun mies, tai muuten reipas henkilö. Kaikenlainen osakkeenomistajien rahoilla pöriseminen oli hyvin suosittua ajanvietettä työssä palkan ja kulukorvausten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Aamiaiset työmatkoilla ovat normikauraa. Työnantajan kustantamat syömingit ovat hyvin yleinen veronkierron laji. Eräässä vaasalaisen teollisuuskosernissa työskennellessäni en muista montaakaan työmatkaa, että ei olisi syöty osakkeenomistajien piikkiin. Päivärahat saatiin aina lyhentämättöminä, eikä syöminkejä (ja juominkeja) tarvinnut kirjata verotukseen. Nimellinen vaatimus syöminkien maksattamiseksi edellyttii että syövässä seurueessa on edes yksi ns vieras eri konttorilta, asiakas, tai kadun mies, tai muuten reipas henkilö. Kaikenlainen osakkeenomistajien rahoilla pöriseminen oli hyvin suosittua ajanvietettä.
Kyllä. Syömingit ja koulutuksen nimissä järjestetyt ryyppyreissut.

Aamiaiskuvio on tietysti vähän erilainen kun perusteena on se ettei aamiaisesta tarvitse kenenkään maksaa erikseen vaan se sisältyy hintaan.
 
Aamiaiset työmatkoilla ovat normikauraa. Työnantajan kustantamat syömingit ovat hyvin yleinen veronkierron laji. Erään vaasalaisen teollisuuskosernin palveluksessa työskenneltyäni en muista montaakaan työmatkaa, että ei olisi syöty osakkeenomistajien piikkiin. Päivärahat saatiin aina lyhentämättöminä, eikä syöminkejä (ja juominkeja) tarvinnut kirjata verotukseen. Nimellinen vaatimus syöminkien maksattamiseksi edellytti, että syövässä seurueessa on edes yksi ns vieras eri konttorilta, asiakas, tai kadun mies, tai muuten reipas henkilö. Kaikenlainen osakkeenomistajien rahoilla pöriseminen oli hyvin suosittua ajanvietettä työssä palkan ja kulukorvausten kanssa.
Totta, mutta tämä tilanne ei vertaudu case Mariniin. Koska osakkeenomistaja ei ole asiasta päättänyt, vaan duunari itse.

Kun olin itse tavallinen rividuunari, arvostin talon järjestämiä pikkujouluja, tai koulutuspäivän jälkeisiä illanistujaisia. Nyt olen pyrkinyt järjestämään vastaavia tilaisuuksia ja ne ovat olleet pidettyjä. Niiden koetaan parantavan työyhteisön yhtenäisyyttä, helpottavan uusien ihmisten integroitumista työyhteisöön ja ne koetaan arvostuksen osoituksena (työnantaja järjestää jotain kivaa). Kaikki eivät tietenkään näistä nauti ja siksi tällaisten kuuluu olla vapaaehtoisia.
Mielenkiintoista on, että verottaja on kiristänyt tällaisten tilaisuuksien verovähennyskelpoisuutta. Esim. HUS:sa tällaiset tilaisuuden käytännössä loppuivat kun lääkefirmojen sponsorointi kiellettiin. Asia on isossa roolissa kun hoitsut valittavat, ettei työnantaja arvosta.

Jos tällaista pidetään veronkiertona, onko hiukkasen parempien työvaatteiden hankkiminen veronkiertoa, tai onko kyse vanhasta kunnon kateudesta.
 
Totta, mutta tämä tilanne ei vertaudu case Mariniin. Koska osakkeenomistaja ei ole asiasta päättänyt, vaan duunari itse.

Kun olin itse tavallinen rividuunari, arvostin talon järjestämiä pikkujouluja, tai koulutuspäivän jälkeisiä illanistujaisia. Nyt olen pyrkinyt järjestämään vastaavia tilaisuuksia ja ne ovat olleet pidettyjä. Niiden koetaan parantavan työyhteisön yhtenäisyyttä, helpottavan uusien ihmisten integroitumista työyhteisöön ja ne koetaan arvostuksen osoituksena (työnantaja järjestää jotain kivaa). Kaikki eivät tietenkään näistä nauti ja siksi tällaisten kuuluu olla vapaaehtoisia.
Mielenkiintoista on, että verottaja on kiristänyt tällaisten tilaisuuksien verovähennyskelpoisuutta. Esim. HUS:sa tällaiset tilaisuuden käytännössä loppuivat kun lääkefirmojen sponsorointi kiellettiin. Asia on isossa roolissa kun hoitsut valittavat, ettei työnantaja arvosta.

Jos tällaista pidetään veronkiertona, onko hiukkasen parempien työvaatteiden hankkiminen veronkiertoa, tai onko kyse vanhasta kunnon kateudesta.
Jatkan iltavapaat otsikon alla kun menee ohi aiheesta.
 
esim. meillä suurin osa sairaalakouluun päätyvistä oppilaista oirehtii psyykkisesti pitkään ennen osastolle päätymistään. Kuitenkaan heidän auttamiseensa ei ole resursseja. Lisäksi sairaalakouluun on enemmän tulijoita kuin siellä on kapasiteettia, joten käytännössä tilanne ehtii kriisiytyä ennen kuin tätä apua on saatavilla. Näin ollen hoitojaksot pitenevät, jolloin myös kustannukset nousevat.

Nämäkin kai sitten päätyvät lopulta sinne sairaalakouluun...

– Lapsilla on niin monenlaisia tehostetun sekä erityisen tuen tarpeita, että niihin ei aina pysty yksi eikä kaksi eikä kolmekaan ihmistä vastaamaan. Jos olen yksin luokassa, en todellakaan koe riittäväni vastaamaan kaikkien oppilaiden tuen tarpeeseen, Jyväsjärvi sanoo.

Tukea tarvitsevat lapset kärsivät esimerkiksi oppimisvaikeuksista, tunteiden hallinnan ongelmista, mielenterveydenhäiriöistä tai heillä voi olla vaikkapa ADHD, autismin kirjon häiriö tai kehitysvamma.

Lapsella on sakset kädessään. Kun ne lennähtävät yllättäen ilmaan täydessä luokkahuoneessa, opettajan kaikki keskittyminen menee luokkahuoneen turvallisuuden takaamiseen.



Suuri osa tukea tarvitsevista lapsista on nykyään integroituna yleisopetukseen. Eli sellaiset oppilaat, jotka olisivat aiemmin olleet kokonaan toisessa koulussa tai erityisluokissa, ovat nyt samassa luokkahuoneessa muiden oppilaiden kanssa.

Haastateltujen opettajien mukaan erityisluokalle pääseminen on nykyään hankalaa ja aiempaa byrokraattisempaa.

– Minulla on oppilaita, joiden ajattelen pärjäävän paremmin erityisluokalla, mutta koska tiedän, millainen jono sinne on ja ketkä ovat jo jääneet ilman paikkaa samasta ikäluokasta, tiedän, että he eivät tule pääsemään sinne, eräs helsinkiläinen luokanopettaja kertoo.



Erityisen tuskastuneelta näyttää oppimisvaikeuksista kärsivä oppilas, jonka luona opettaja ei ehdi joka hetki käymään. Hän odottaa erityisen tuen päätöstä, mutta ei ole sitä toistaiseksi saanut.

Oma lukunsa ovat luokan neljä ”ummikkoa” eli vieraskielistä oppilasta, jotka ovat valmistavassa opetuksessa. He jököttävät hämillään penkeissään, koska eivät ymmärrä vielä suomea.


Huonoksi vitsiksi on perseilty tuokin homma ja ihan pienillä toimenpiteillä tuo ongelma ei korjaannnu, mutta poliitikko menee tietysti aina sieltä missä aita on matalin :ROFLMAO:

fd106e0e-1b6e-6584-76ca-d0c89b0d82bc
 
Back
Top