Ihan suoraan sanoen tämä vielä päällä oleva kriisi on osoittanut erilaisten tutqijoiden "pätevyyden" ennustaa minkäänlaista kehitystä yhtään missään. Joko ollaan niin leipätutqijoita, että kysellään UM:sta tms. ohjeet siihen mitä sanotaan tai sitten yksinkertaisesti ei kyetä oikeastaan mihinkään.
Otan esimerkin: sot.suurvalta siirtää asevoimiensa 30 tuhatta eliittisotilasta mestoille. Ja sitten vielä pähkäillään, että onko kyseessä voimannäyttö vai uhittelu vai mikä? Minulle ainakin oli varsin selvää, mitä tulee tapahtumaan, kun tietoja näistä liikkeistä alkoi tulla. Sitten yritettiin analysoida sitä, mitä ja ketä ovat ne verkkaripukuiset asemiehet? Voi ristus millaista uunoamista.
Sitten ihmeteltiin, että mitenkökä ei saatu vihiä siitä, että turvallisuusviranomaiset Venäjällä olisivat mobilisoidut sille tasolle, jota operaatio edellyttää? Voi ristikiven mikko, sanon minä. Unohtuiko se, että just oli Olympialaiset ja taatusti silloin viritettiin turvallisuuspaketti tappiinsa.....olympialaiset oli ja meni, mutta valmiutta ei purettukaan, vaan se siirrettiin Krimin suuntaan.
Ja tätä listaa voidaan jatkaa halutessa. Kyllä tällä haavaa erilaisten tutkija-joukkojen lätinät ovat kärpäsen surinaa minun korvissani. Edustipa tutqija aivan mitä tahansa organisaatiota tms. Sotilaat Suomessa ovat hiljaa ja heillä olisi eniten kerrottavaa. On niin perseestä, että tällaisen kehityksen hetkillä sotilaat vaikenevat julkisuudessa. Ymmärrän toki ne syyt, miksi näin, mutta vahinko se silti on.
Salonius-Palsternak voi olla aivan oikeassa, ei sillä, mutta kaipaan muiden orgaanien ulostuloa.