Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lämpöväreily
Sanoisin kyllä, että 30 patruunan RK-lipas riittää siihen ihan hyvin. Nykyiselläänhän tukiampujalla on joko RK+ACOG tai TRG. TRG:n tulinopeus kyllä huolettaa, mutta ei tukiampujalle sarjatuli- tai puoliautomaattikiväärillä (jos esimerkiksi HK417 hankittaisiin) tarvita rumpulippaita, peruslippaat riittävät ihan hyvin.Mutta onko tulituki-tarkkaampuja sama kuin tarkkaampuja? Esim ruotsinkielessä on kaksi nimitystä: skarpskytt (toimii joukko-osaston mukana antamassa tulitukea) ja prickskytt (toimii yksin spotterinsa kanssa muista joukko-osastoista erillään).
Voisin kuvitella että ryhmän mukana toimivalla olisi joskus tarpeen voida ampua nopeita laukauksia (tarkkaan tähdättyjä tietenkin) jolloin puoliautomaatiase suurella lipaskapasiteetilla olisi paikallaan.
Joskus tarkka-ampujan on pakko lisätä ampumanopeutta. Kohdasta 1:00 alkaen.
Oon henk koht kanssasi samaa mieltä että 7.62x39 juna kansainvälisesti jo meni noin 10-20v sitten. Lipas/lipaskuilu tuossa oli tekniikaltaan tosiaan suoraan AK:sta (olettaisin että on ihan orginaali AK-lipas, en tiedä) ja en myöskään pidä sitä hassumpana vaihtoehtona. Itse jopa tykkään enemmän AK:n lippaan vaihdosta enemmän kuin AR:n vaikka muuten olenkin länsivehkeen kannalla. Patruunan jatkojalostukseen en oikein jaksa itse uskoa, syynä se että parempiakin lähtökohtia maailmasta löytyy ja suurin käyttäjä eli Varsovan liitto vaihtoi jo 70-luvulla toiseen kaliberiin.Mielenkiintoinen video kyllä. Tarkkuus enemmän kuin riittävä, näytti erittäin sujuva toimiselta, ergonomia ja tähtäimet saatu tälle vuosituhannelle. Lipas näytti perinteiseltä joskaan ei siinä erityisemmin vikaa ole. Mieleen tulee vähän windham ar jota taisi olla armoriassa myynnissä. Kaliperi noh siinä on huonot ja hyvät puolensa. Ehkä parempi olisi valinta nato standartin mukainen kumminkin? Lataakohan vpt,lapua tai sako enään nykyään x39 patruunaa pv? Ja yksi asia mikä hämmästyttää jos päätetään x39 jatkaa jostain syystä niin luotia ei ole pyritty kehittämään paremmaksi pitkiä matkoja silmäl pitäen? Vaikkei se loistava olekkaan niin parannus sekin olisi. Nyt ehkä jo vähän myöhäistä sillä arvelen x39 olevan ainakin suomessa lähempänä loppu päätään elinkaaressa.
No itse asiassa ei, RK+ACOG (3,5x suurentava TA11, PV:n terminologiassa "Kiväärikaukoputki 2004") on tukiampujan ase. Olen itse päässyt kokeilemaan tätä, ja tähtäysnopeus pidemmälle matkalle oli merkittävästi parempi, pidemmillä matkoilla ACOG pesi Aimpointin punapisteet mennen tullen. Lyhyeltä matkalta tai TRA:ssa Aimpoint on kyllä parempi.Suomessa RK+holo/punapiste = tukiampuja ja muualla maailmassa RK+holo/punapiste = normijamppa.
VPT=Lapua. Lapua kyllä lataa sitä PV:tä varten, ainakin alumiinisydämisiä ja räkäpäitä (joita varten Lapualla on linjasto käytettyjen hylsyjen jälleenlataamiseksi; räkäpääthän siis käyttävät PV:n kertaalleen ammuttujen patruunoiden hylsyjä, jotka on pesty, suoristettu ja nallitettu uudelleen). Ja kyllähän kumpikin niitä lataa yhä kaupallisiin tarkoituksiin, tosin eri luodilla kuin PV:n JVA 0316 -spesifikaation mukaisella S309:llä.Lataakohan vpt,lapua tai sako enään nykyään x39 patruunaa pv? Ja yksi asia mikä hämmästyttää jos päätetään x39 jatkaa jostain syystä niin luotia ei ole pyritty kehittämään paremmaksi pitkiä matkoja silmäl pitäen?
Ja tämä sopii 7,62x39:lle kuin nyrkki silmään, kun taas 5,56x45:ttä ei voida vaimentaa aliääniseksi tehokkaasti ja turvallisesti (tietenkin vaimennin vaimentaa myös ilman aliäänipatruunoita, mutta paras vaimennus saadaan aliäänipatruunoilla). Raskaammat ja pidemmät .224 luodit eivät vakaudu tavallisissa rihlauksissa kunnolla, ja jos aseella haluaa ampua myös yliäänistä ja käyttää siten tavallisia rihlannousuja piipussa, on aliäänilatauksiin käytettävä kevyttä 3,2g/50gr luotia, jolla aliääniseksi saamiseen vaadittavat ruutimäärät ovat niin pieniä, että luodilla on vaara jäädä joko piippuun kaasuportin jälkeen tai jopa aiheuttaa alilatausdetonaatio, kun luoti jumiutuu piippuun ennen kaasuporttia. Lisäksi automaattikoneisto on vaikea saada toimimaan luotettavasti näin pienillä ruutimäärillä jopa AR:ssä, etenkin jos kaasu- ja automaattikoneisto on suunniteltu tavallisille patruunoille. Lisäksi tällaisen aliääniseksi ladatun 3,2g luodin iskuenergia on vain muutamia kertoja vaimennettua pienoiskivääriä suurempi.Ja uusimpana trendinä maailmalla on nousemassa vaimentaminen. USA:ssa on mm projekti jossa koko jv-pataljoonan vahvuinen osasto suunnitellaan äänenvaimentajilla varustettavan myös ryhmäaseissa koska testeissä havaittu sotilaiden toimivan tarkemmin ja harkitummin kun aseet pitävät vähemmän melua.
No itse asiassa ei, RK+ACOG (3,5x suurentava TA11, PV:n terminologiassa "Kiväärikaukoputki 2004") on tukiampujan ase. Olen itse päässyt kokeilemaan tätä, ja tähtäysnopeus pidemmälle matkalle oli merkittävästi parempi, pidemmillä matkoilla ACOG pesi Aimpointin punapisteet mennen tullen. Lyhyeltä matkalta tai TRA:ssa Aimpoint on kyllä parempi.
...Tietenkin vaimennettuja aseita varten paras kaliiperi olisi venäläisten kiintovaimennetuissa aseissaan käyttämä 9x39, mutta sitä tuskin Suomessa tullaan näkemään.
? Ei lämpöväreily ole mikään ylivoimainen este ja muutenkin piippu pitäisi mielellään naamioida lämpöjäljen pienentämiseksi ja väreilysuojaksi. Rumpua tai ei.Itse en kanssa antaisi tulitukiampujalle rumpua. ampuu äkkiä aseensä kuumaksi. Lämpöväreily ja hyödytön ase. Vähemmän laukauksia ja tarkempia.
Ei niitä pitäisi säästelläkään ja tuo on isommassa mittakaavassa yksi yleisimmistä kalipereista.EDIT Ja 308 pateja ei varmasti ole tuhlattavaksi saakka
http://www.thefirearmblog.com/blog/2017/09/05/one-loader-rule-ets-c-m-rifle-magazine-loader/One (Mag Loader) to rule them all, One (Mag Loader) to find them; One (Mag Loader) to bring them all and in the (awesomeness) bind them.
http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/new-60-round-5-45x39-magazines-made-puf-gun/PUF GUN, based in Chelyabinsk Russia, have released new 60-round 5.45×39 mm magazines for the AK platform.
I suppose there are not too many rifles in civilian ownership available at the moment, but perhaps the market will pick up and there might be some forces that will appreciate doubling the capacity.
The magazines looks like they are of high quality, but the quality and function is hard to judge without actually field testing them over time.
It would be interesting to see how the stacking works in these magazines, but unfortunately there are no pictures of the design or a filled transparent magazine.