Ruokahuolto

...tänä aikana on hapanjuuri talosta hävinnyt... ...Rukiista ei leivontahiiva jaksa kunnolla edes nostattaa ja vaalea leipäkin säilyy maittavana pitempään hapanjuureen leivottuna... ...tässä on pikajuuren ohje....

Tee hapankorpuista ja vedestä mössö. Vähän ruisjauhoa sekaan. Saat hyvän juuren.

Kun se on valmista, niin valutat osan jääpalapusseihin jos haluat pakastaa.

Testaa ja kerro testattuasi miltä hapankorppujuureen juureen leivottu leipä maistui!
 
Testaa ja kerro testattuasi miltä hapankorppujuureen juureen leivottu leipä maistui!
Olen kokeillut hapanjuuren tekoa sekä Pekka Heikkisen ruisleipäkannikkaan että hapankorppuun, ei ole kuitenkaan onnistunut luotettavasti. Rusina/hunaja-metodi toimii ja sillä saa muodostettua stabiilin hapanjuuren.

Hapanjuuri on kokoelma villihiivoja ja maitohappobakteereja joka löytää tasapainon ajan kanssa, jos leivontahiivaan tehdystä taikinasta ottaa "juuren" muodostuu siitäkin hyvällä tuurilla elinvoimainen juuri kun saa kerättyä ympäristöstä tarvittavat apueliöt..
 

Ruokaa ei aina ole tarpeeksi, kasviksia on liian vähän ja energian riittävyyttäkin epäillään. Joku panssariprikaatin varusmies kertoo laihtuneensa 10 kiloa, tiedä sitten onko hyvä vai huono asia...
 
”Leijona Catering valmistaa ruokatoimituksen maastoon siten, että jokaiselle aterialle tarkoitettu kalorimäärä toteutuu.”
Kuulostaa tutulta. Ne lyö sulle sellaiset paperit eteen joka sanoo että sulla ei voi olla nälkä.

Kuten sanottua, jos on tottunut syömään vatsa täyteen voi tuntua että ei saa tarpeeksi vaikka vaadittu kalorimäärä täyttyykin.
 
Eikös tämä ole aina ollut aivan normaali kuvio, että intin aikana lihavat laihtuvat ja laihat taas saavat lisää massaa. Sama homma kuin huonokuntoisten kunto paranee ja reenaamaan tottuneiden urheilijoiden kunto taas saattaa jopa laskea.

Ainoa ongelma (mikä ylempänä olevassa jutussa todettiinkin) on, että näitä muonapakkauksia ei ole edes suunniteltu siihen, että niillä pitäisi selvitä kuukausikaupalla ainoana ravinnonlähteenä. Nyt kun tilanne kuitenkin on vaatinut näin toimimaan, niin mielestäni pakkausten sisältämää ravintomäärää ja -arvoja on ihan hyvä tarkastella uudelleen tämän normaalista poikkeavan tilanteen näkökulmasta.
Myöhemmin poikkeustilanteen mentyä ohi voidaan sitten joko palata normaaliin, tai jatkaa päivitetyllä pakkauksella.

Soppatykit ja isot ryhmäruokailut sopivat muutenkin kovin huonosti nykyisiin liikkuvan sodankäynnin periaatteisiin. Tämä muonapussien päivitystarpeen huomaaminen ja korjaaminen saattaa olla hyvinkin positiivinen asia näin rauhan aikana tehtynä. Sotatilassa kentältä tulleen palautteen ja toimintakyvyn laskun perusteella tehtävät muutokset olisivat jo paljon hitaammin ja heikommin toteutettavissa kuin tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla on käsittääkseni syöty pääosin ihan normaalia lämmintä pönttömuonaa, eikä niitä pusseja. Itsekin hukkasin pari kiloa palveluksen aikana, vaikka ei varsinaisesti olisi ollut varaakaan. On ne kyllä tulleet takaisin... Meillä oli myös aikoinaan pitkiä jaksoja, että syötiin molemmat lämpimät ruuat maastossa tai tykkihallissa, mutta silloin pääsi illalla sotkuun kuittaamaan energiavajeen parilla munkilla. Nyt sitäkään mahdollisuutta ei aina ole.

Minulla kokemus pv:n evästyksestä on aivan päinvastainen. Kaikissa harjoituksissa saa kohtuullisen säännöllisesti 4 ateriaa päivässä, joista vähintään kaksi lämpimänä, monesti kolmekin, jos tykkää aamupuurosta. Sen kun kävelet käskettyyn aikaan linjastolle ja otat. Ei kotona ole sellaista palvelua ikinä. :D Lisäksi saa nukkua myöhään, monesti kuuteen, jos yöllä ei ole mitään äksöniä.
Kotona herätys on viimeistään viideltä, siihen joku voileipä tai jugurtti, kuudelta kuppi kahvia ja sitten töihin. Heti puolen päivän jälkeen voi ehkä ehtiä kotiin lämmittämää jotain eilisiä jämiä tai paistamaan munakkaan. Illalla kun tenavat on kotona niin saa taas kokata hädissään jotain, kun vaimo on kuitenkin iltavuorossa. Pöperöiden laatu jättää ehkä toivomisen varaa, mutta hengissä on jotenkuten pysytty. :rolleyes:
 
Kun kyse ei ole edes "sissimuonasta" ja sen riittävyydestä, niin ei muuta kuin yksi/kaksi lisäkauhallista jokaiseen pakkiin. Ne joko syödään tai heitetään pois(tai annetaan kaverille joka jaksaa).

Sen verran arvokkaikkailla vehkeillä siellä kuitenkin päivittäin pelataan, että ainakaan rahan takia ei pitäisi joutua ruokaa säännöstelemään. Pelkkiä pennejä isossa kuvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun kyse ei ole edes "sissimuonasta" ja sen riittävyydestä, niin ei muuta kuin yksi/kaksi lisäkauhallista jokaiseen pakkiin. Ne joko syödään tai heitetään pois(tai annetaan kaverille joka jaksaa).
Ei pysty, ne kauhalliset on Leijona Cateringin katteesta pois.
 
Varusmiesten viikon ruokalista:


Periaatteessa ruokalistassa ei ole mitään vikaa, mutta ymmärrän hyvin että tuohon kyllästyy todella nopeasti. Tuntemattoman sanoin "Mees valittaan nälkääs, niin eteesi lyödään semmoinen rätinki, että sulla ei voi olla nälkä!".

Itse kun syön aika kasvispainotteisesti niin silmään pisti että vihanneksina on tarjolla vain tomaattia ja kurkkua.

Kertokaapas tietävämmät onko varusmiehillä mahdollisuus keitellä omia kahveja? Itsellä alkaisi kapinamieliala kyteä jos kahvia saisi vain 5 aamuna/viikko.
 
Periaatteessa ruokalistassa ei ole mitään vikaa, mutta ymmärrän hyvin että tuohon kyllästyy todella nopeasti. Tuntemattoman sanoin "Mees valittaan nälkääs, niin eteesi lyödään semmoinen rätinki, että sulla ei voi olla nälkä!".

Voi kun oliskin niin, että sotilas on kone johon voi tankata riittävän määrän kaloreita, mutta kun ei ole, olipa kysymyksessä ihminen, hevonen tai koira, niin ruokailu on muutakin kuin pelkkää kalorien tankkaamista, muutenhan maastoon voisi toimittaa peräkärrillisen jäkälää ja jos ei jantterille maistu niin on miehessä vika.

Iloista nähdä että sekä Leijona Catering että PV harrastaa Korona-aikana ahkeraa käsien pesua:

Leijona Catering valmistaa ruokatoimituksen maastoon siten, että jokaiselle aterialle tarkoitettu kalorimäärä toteutuu.

Tietoomme ei ole tullut, että ruoka olisi loppunut, Porin Prikaatin komentaja prikaatikenraali Mika Kalliomaa sanoo
Hän sanoo, että varusmiesten näläntunteesta ei ole tihkunut tietoa heidän käytössään olevia palautekanavia pitki

Jos nyt kuitenkin yritettäisiin edes ruokkia palvelusta suorittava ikäluokka rauhan aikana?
 
Jos nyt kuitenkin yritettäisiin edes ruokkia palvelusta suorittava ikäluokka rauhan aikana?

Sinällään hyvä että totutetaan myös poikeusolojen ruokavalioon. Viikko-pari tuollaista ruokavaliota menettelee, mutta liika on liikaa.

Yksi helppo keino kohentaa pakkiruokailuun siirtyneiden varusveijarien moraalia olisi järkätä kerran viikossa jotakin näyttävää. Viikon päätteeksi kunnon grillausta tms. Mutta ei tule varmasti tapahtumaan.

Itse muistan kun yksi kertausharjoitus oli todella raskas, oltiin porukalla ihan kypsiä ja valmiita vaihtamaan reservissä sivariin. Mutta sitten vikana iltana sauna, upseerikerho, pari olutta ja hyvää ruokaa niin ääni muuttui kellossa. Paras keikka ikinä.
 
Luettuani tuon ruokalistan en ymmärrä miksei maistu, normaalia ruokaa joka minulle menis kuin vettä vain. No paitsi puurot, en fanita semmoista ruokaa. Minä syön huomattavasti yksitoikkoisempaa ruokaa kun kukaan ei kokkaile minulle joten jos saisi tuon ruoklistan mukaista ruokaa joka päivä toisen tekemänä niin luksusta oisi.
 
Luettuani tuon ruokalistan en ymmärrä miksei maistu, normaalia ruokaa joka minulle menis kuin vettä vain. No paitsi puurot, en fanita semmoista ruokaa. Minä syön huomattavasti yksitoikkoisempaa ruokaa kun kukaan ei kokkaile minulle joten jos saisi tuon ruoklistan mukaista ruokaa joka päivä toisen tekemänä niin luksusta oisi.

Pääpiirteissä tuo kelpaisi itsellekkin ihan hyvin.

Mutta ymmärrän kyllä että jos on tottunut toisenlaiseen ruokavalioon niin tuo tulee jossakin vaiheessa kurkusta ylös. Etenkin jos ruokailut ovat viikkotolkulla pääsääntöisesti pakkiruokaa.
 
Ihan hyvää ruokaa tuo on. Tietysti minä kun edustan sitä 70-luvulla intin käynyttä sukupolvea, niin olen tottunut ihan toisenlaisiin maastoruokailuihin silloin aikanaan. Mutta monipuolista tuo on... ainoa asia tietysti on kasvisvaihtoehdon puuttuminen...kasvissyönti kuuluu tähän päivään. Itse olen kyllä sekasyöjä, mutta mielestäni kaikki pitäisi huomioida niin hyvin kuin mahdollista. Ihan kaikkea ei tietenkään voi, silloin menee aaika monimutkaiseksi.
 
Listasta päätellen kaikki oli vieläpä valmista ja kypsää ruokaa eikä Leaderin pussiruokia joita pitää yrittää pehmentää haalean lämpimällä vedellä noin 10 minuutissa ja sitten rouskuttaa puolikovia makaroonia/riisiä.
 
Yksi helppo keino kohentaa pakkiruokailuun siirtyneiden varusveijarien moraalia olisi järkätä kerran viikossa jotakin näyttävää. Viikon päätteeksi kunnon grillausta tms. Mutta ei tule varmasti tapahtumaan.

Rajattomasti forumilla pahexuttu makkaranpaistaminen olisi jo hyvä alku paluussa todellisuuteen. :cool:

Kasarilla palvelleet sissiveljet: käsi syömmelle, moniko veti leirit läpi intin tarjonnalla? Aivan. Inhoittavasta siviilistä kannettiin sulatejuustoa, makkaraa, kahvia, ruisleipää, säilykelihaa, säilykehedelmiä, suklaata.....aika moni kilometri olisi jäänyt hiihtamatta intin jakopusseilla, se on tasan varma.

Se on kyllä pojat vähän niinkin, että jos mies jää selälleen itkemään ruoan vähyyttä, niin pieleen menee. Pitää hankkia helvetti syötävää. Sotilas ei vaan voi jäädä odottelemaan ja itkemään.
 
Rajattomasti forumilla pahexuttu makkaranpaistaminen olisi jo hyvä alku paluussa todellisuuteen. :cool:

Kasarilla palvelleet sissiveljet: käsi syömmelle, moniko veti leirit läpi intin tarjonnalla? Aivan. Inhoittavasta siviilistä kannettiin sulatejuustoa, makkaraa, kahvia, ruisleipää, säilykelihaa, säilykehedelmiä, suklaata.....aika moni kilometri olisi jäänyt hiihtamatta intin jakopusseilla, se on tasan varma.

Se on kyllä pojat vähän niinkin, että jos mies jää selälleen itkemään ruoan vähyyttä, niin pieleen menee. Pitää hankkia helvetti syötävää. Sotilas ei vaan voi jäädä odottelemaan ja itkemään.
Besorkkaushan kuuluu sotilaan perustaitoihin, tätä ei vissiin opeteta :cool: . Tosin yhdessä talviharjoitukseessa meidän ryhmä oli hakemassa aamueväitä, ja aliupseerikoulun kaverit tekivät lähtöä, soppatykistö tarjosi niille sämpylöitä mukaan reilusti, mutta eivät uskaltaneet ottaa kuin määräpalat, meille kyllä kelpasi, taskut sullottiin täyteen oli vielä lämpimiä ja oikein hyviä. Vääpeli siinä välissä kävi karjumassa kun ei porukalle kelpaa, haukkui kyllä väärää puuta meidän kohdalla:giggle:
 
Back
Top