Samaa mieltä. "Tekoäly on vielä fantasiaa"Pelkän tekoälyn turvin homma ei tule toimimaan vielä pitkään aikaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Samaa mieltä. "Tekoäly on vielä fantasiaa"Pelkän tekoälyn turvin homma ei tule toimimaan vielä pitkään aikaan.
Pikemmin näkisin että miehittämättömät voisivat olla sellaisia jotka liikkuisivat sen miehitetyn etumaastossa ja joissa olisi aktiiviset sensorit ja johtokone lentäisi pimeänä. Tai osa miehittämättömistä käyttäisi sensoreita ja jotkut olisivat pimeinä ohjuslavetteja ja kaksipaikkaisessa miehitetyssä koneessa annettaisiin ohjeet, mutta koneet lentäisivät itse. Gripeneissä on jo kehittyneet verkottumisominaisuudet, eli mahdollisuus lentää pimeänä toisten koneiden sensorien ollessa aktiivisia.Viestiyhteydet on se avain tossa hommassa. Kun kyseessä on ilmataistelu tekijöitä vaan on paljon enemmän kuin pommituksissa JDAM-tyyppisillä aseilla. Kalusto jossa on yksi miehitetty johtokone joka johtaa ilmataistelulennokkeja voisi mahdollistaa reaaliaikaisen toimintavarman komentoyhteyden ihmisen ja koneen välille. Pelkän tekoälyn turvin homma ei tule toimimaan vielä pitkään aikaan. Samalla voisi olla mahdollista että maalinosoitus tulisi miehitetyltä hävittäjältä ja lennokeissa olisi vain IRST tyyppinen sensori. Tällä tavoin kustannukset voisivat säilyä järkevinä, muuten hommaan voidaan käyttää miehitettyjä koneita.
Jos jo nyt hävittäjälentäjän työkuorma on liian suuri taistelutilanteessa niin miten paimennetaan yhtään mitään?Ennenpitkää tullee vaihtoehto jossa miehitetty kone painmentaa, swarm (parvi) tyyppistä miehittämätöntä kokoelmaa. (tässä en parvella tarkoita 4 konetta
Pointsuna on, ettei se hävittäjä ole ensilinjan taistelussa, vaan se parvi on. Useiden koneiden ollessa kysymyksessä parvia onkin sitten joko useita tai yksi isompi. Kaikenlaisia uusia tapoja toimia syntynee.Jos jo nyt hävittäjälentäjän työkuorma on liian suuri taistelutilanteessa niin miten paimennetaan yhtään mitään?
Tässähän se paremmuus tulee esille. Taitaapi olla vaan kalliiita systeemeitä.vähennetään pilotin kuormaa, koneen älykkäillä järjestelmillä
Tässähän se paremmuus tulee esille. Taitaapi olla vaan kalliiita systeemeitä.
Otetaan ekana vanha MIG-21
Laitoin nyt tänne, kun en löytänyt aiheesta mainintoja muualla foorumilla. Tosin ehkä on - mutta en vain osannut löytää. Anyway, liittyy ainakin kejtun aiheeseen:
Jukka Knuuti kirjoittelee viimeisessä Suomen Sotilaassa Ruotsin lentäjätappioista. Huimaavaa! Tuhannen lentäjäntappiot toisesta maailmansodasta lähtien. Vaikka Ruotsi ei ollut sodassa 41-44, siellä onnistuttiin menettämään noin 200 lentäjää. Samanaikaisesti Suomi menetti 450 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa, siis ei lentäjiä kaikki. Mutta savotta oli huomattavasti verisempi.
Tämän jälkeenkin Ruotsi on kunnostautunut aivan poskettomalla määrällä menetettyjä pilotteja - ja menetettyjä koneita. Mm. 661:stä Tunnanista menetettiin 242 kpl ja lentäjiä meni 101.
Laitoin nyt tänne, kun en löytänyt aiheesta mainintoja muualla foorumilla. Tosin ehkä on - mutta en vain osannut löytää. Anyway, liittyy ainakin kejtun aiheeseen:
Jukka Knuuti kirjoittelee viimeisessä Suomen Sotilaassa Ruotsin lentäjätappioista. Huimaavaa! Tuhannen lentäjäntappiot toisesta maailmansodasta lähtien. Vaikka Ruotsi ei ollut sodassa 41-44, siellä onnistuttiin menettämään noin 200 lentäjää. Samanaikaisesti Suomi menetti 450 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa, siis ei lentäjiä kaikki. Mutta savotta oli huomattavasti verisempi.
Tämän jälkeenkin Ruotsi on kunnostautunut aivan poskettomalla määrällä menetettyjä pilotteja - ja menetettyjä koneita. Mm. 661:stä Tunnanista menetettiin 242 kpl ja lentäjiä meni 101.