Ruotsin ilmavoimat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wings
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aina kaikissa systeemeissä tulee raha vastaan. Voidaanhan sitä pistää johtokeskus ilmaan ja 100 lennokkia pörräämään randomisti tietylle alueelle varustettuna sensoreilla ja ohjuksilla. Ei siitä läpi tulla helposti. Toisaalta vihollisen vastatoimenpiteet. Elektroninen häirintä yms. Miten systeemin huolto yms. Olisiko joka lennokki varustettu ohjuksella, jos ei, niin tutka ja aselavetti lennokit erikseen, viestiyhteydet? Tukeutumisjärjestelmä vai kertakäyttöisiä lennokkeja. Ei tule mitään.
 
Viestiyhteydet on se avain tossa hommassa. Kun kyseessä on ilmataistelu tekijöitä vaan on paljon enemmän kuin pommituksissa JDAM-tyyppisillä aseilla. Kalusto jossa on yksi miehitetty johtokone joka johtaa ilmataistelulennokkeja voisi mahdollistaa reaaliaikaisen toimintavarman komentoyhteyden ihmisen ja koneen välille. Pelkän tekoälyn turvin homma ei tule toimimaan vielä pitkään aikaan. Samalla voisi olla mahdollista että maalinosoitus tulisi miehitetyltä hävittäjältä ja lennokeissa olisi vain IRST tyyppinen sensori. Tällä tavoin kustannukset voisivat säilyä järkevinä, muuten hommaan voidaan käyttää miehitettyjä koneita.
Pikemmin näkisin että miehittämättömät voisivat olla sellaisia jotka liikkuisivat sen miehitetyn etumaastossa ja joissa olisi aktiiviset sensorit ja johtokone lentäisi pimeänä. Tai osa miehittämättömistä käyttäisi sensoreita ja jotkut olisivat pimeinä ohjuslavetteja ja kaksipaikkaisessa miehitetyssä koneessa annettaisiin ohjeet, mutta koneet lentäisivät itse. Gripeneissä on jo kehittyneet verkottumisominaisuudet, eli mahdollisuus lentää pimeänä toisten koneiden sensorien ollessa aktiivisia.

Mikä olisi sitten näiden tytärkoneiden älyn taso? En tiedä, omaa lentämistä varmaan osaisivat, jonkinlaisia erilaisia liikevaihtoehtoja tällainen maallikko odottaisia, mutta päätöksentekokykyä? En tiedä.

Ennenpitkää tullee vaihtoehto jossa miehitetty kone painmentaa, swarm (parvi) tyyppistä miehittämätöntä kokoelmaa. (tässä en parvella tarkoita 4 konetta)
 
Ennenpitkää tullee vaihtoehto jossa miehitetty kone painmentaa, swarm (parvi) tyyppistä miehittämätöntä kokoelmaa. (tässä en parvella tarkoita 4 konetta
Jos jo nyt hävittäjälentäjän työkuorma on liian suuri taistelutilanteessa niin miten paimennetaan yhtään mitään?
 
Jos jo nyt hävittäjälentäjän työkuorma on liian suuri taistelutilanteessa niin miten paimennetaan yhtään mitään?
Pointsuna on, ettei se hävittäjä ole ensilinjan taistelussa, vaan se parvi on. Useiden koneiden ollessa kysymyksessä parvia onkin sitten joko useita tai yksi isompi. Kaikenlaisia uusia tapoja toimia syntynee.

Edelleen uusissa koneissahan on pyrkimys, että eri tavoin vähennetään pilotin kuormaa, koneen älykkäillä järjestelmillä.

Enkä minä lähde väittämään että juuri näin menisi, vaan voi mennä. Itse luulen että ainakin lapsemme näkevät tämän.
 
Enemmän pilotteja, vähemmän älykkäitä järjestelmiä. Olisiko se vielä seuraavat 30 v kova juttu. Hävittäjälennostossa. Luotetaan aivojen koulutukseen. Maailmankaikkeuden monimutkaisin systeemi;
)
 
Tässähän se paremmuus tulee esille. Taitaapi olla vaan kalliiita systeemeitä.

Hornetin MLU2 taisi parantaa tuota MMI:tä (man machine interface)

Otetaan ekana vanha MIG-21

mig21bis_ohjaamo.jpg


Tuossahan on hommaa pitää huolta jutuista.

Lockheed Starfighter samalta aikakaudelta, eipä juri parempi

1668085.jpg







Vanhempi hornet ohjaamo

attachment.php


Tässä alla Superhornetin ohjaamo

1420900800061.jpg


Gripen C, eli nykyinen Gripen

Gripen+C+cockpit.jpg


Katso muuten toinen namiska takaa vasemmalla "War-Peace" ja oikealla alin "Eng Perf"- "Combat-Norm-Econ"

Ja viimeiseksi JSF, eli F-35

F-35_Cockpit.jpg


Eli pilotin hommia helpotetaan...
 
En kyllä pysty tulkitsemaan noita kuvia mitenkään. Tai pystyn. Jonkinlaisia näyttöjä näyttäisi olevan enemmäm ns. perinteisten mittarien sijaan.
 
Aitoja. Aikanaan ohjaamo täynnä analogisia mittareita ja mekaanisia kytkimiä. Kytkimet vähentyvät ja näytöt suurenevat. Tarkoituksena vähentää infotulvaa ja näyttää vain tarpeellinen. Näytöt nykyään monitoiminäyttöjä ja voidaan näyttää mitä tarvitaan. F-35:ssa kosketusnäyttö.
 
Ja Gripen E/F malliin tulee myös laajakuvanäyttö (tämä on grafiikkaa)
22789_resize_620_380_true_false_null.jpg
 
Mites kypärän visiirit? Olen ymmärtänyt, että niihin heijastetaan kaikenlaista tietoa.
 
Otetaan ekana vanha MIG-21

mig21bis_ohjaamo.jpg

Viisastelen että MiG-21 BIS (tms uudempi malli), siinä on tuo tutkan "musta putkenpätkä"-näyttö. Onko tuo keltainen tuossa karvanoppa roikkumassa? :D :D

Mulle vanha MiG-21 tarkoittaa mallia F-13, saattoi olla jopa siinä vaiheessa vielä vähän inhimillisempi käsitellä pilotin kannalta, kun ei ollut vielä tutkaa ja muuta nykyajan hömpötystä:
Cockpit_MiG_21_F_13.jpg


Romanian MiG-21 Lancer:
38272835_e7e22157cc.jpg
 
F-35B mallin ohjaamo, niinkuin sanottu niin namiskat ja kytkimet on pyritty minimoimaan. Varsinaista HUD näyttöä ei ole koska kypärätähtäin toimii myös sen korvikkeena.

0JRSAAC.jpg
 
Laitoin nyt tänne, kun en löytänyt aiheesta mainintoja muualla foorumilla. Tosin ehkä on - mutta en vain osannut löytää. Anyway, liittyy ainakin kejtun aiheeseen:
Jukka Knuuti kirjoittelee viimeisessä Suomen Sotilaassa Ruotsin lentäjätappioista. Huimaavaa! Tuhannen lentäjäntappiot toisesta maailmansodasta lähtien. Vaikka Ruotsi ei ollut sodassa 41-44, siellä onnistuttiin menettämään noin 200 lentäjää. Samanaikaisesti Suomi menetti 450 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa, siis ei lentäjiä kaikki. Mutta savotta oli huomattavasti verisempi.

Tämän jälkeenkin Ruotsi on kunnostautunut aivan poskettomalla määrällä menetettyjä pilotteja - ja menetettyjä koneita. Mm. 661:stä Tunnanista menetettiin 242 kpl ja lentäjiä meni 101.
 
Laitoin nyt tänne, kun en löytänyt aiheesta mainintoja muualla foorumilla. Tosin ehkä on - mutta en vain osannut löytää. Anyway, liittyy ainakin kejtun aiheeseen:
Jukka Knuuti kirjoittelee viimeisessä Suomen Sotilaassa Ruotsin lentäjätappioista. Huimaavaa! Tuhannen lentäjäntappiot toisesta maailmansodasta lähtien. Vaikka Ruotsi ei ollut sodassa 41-44, siellä onnistuttiin menettämään noin 200 lentäjää. Samanaikaisesti Suomi menetti 450 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa, siis ei lentäjiä kaikki. Mutta savotta oli huomattavasti verisempi.

Tämän jälkeenkin Ruotsi on kunnostautunut aivan poskettomalla määrällä menetettyjä pilotteja - ja menetettyjä koneita. Mm. 661:stä Tunnanista menetettiin 242 kpl ja lentäjiä meni 101.

Muistoseinä Flygvapnetin Esikunnassa Tukholmassa. On nimeä taulussa kyllä.

A35.webp

625 lentäjää meni kylmän sodan vuosina. 50-luvulla keskimäärin vuosittain 21. 60-luvulla meni 13 ja 70-luvulla 7 pilottia. Treenasivat kovaa mahdollisen Neuvostoliiton hyökkäyksen varalle. Rauhan ajan lentoharjoituksissa lennettiin usein sodan ajan säännöillä (esim. huonossa kelissä erittäin matalalla).

http://www.hallandsposten.se/familj/625-svenska-flygare-dog-i-kalla-kriget-1.298595
 
Laitoin nyt tänne, kun en löytänyt aiheesta mainintoja muualla foorumilla. Tosin ehkä on - mutta en vain osannut löytää. Anyway, liittyy ainakin kejtun aiheeseen:
Jukka Knuuti kirjoittelee viimeisessä Suomen Sotilaassa Ruotsin lentäjätappioista. Huimaavaa! Tuhannen lentäjäntappiot toisesta maailmansodasta lähtien. Vaikka Ruotsi ei ollut sodassa 41-44, siellä onnistuttiin menettämään noin 200 lentäjää. Samanaikaisesti Suomi menetti 450 lentävään henkilökuntaan kuuluvaa, siis ei lentäjiä kaikki. Mutta savotta oli huomattavasti verisempi.

Tämän jälkeenkin Ruotsi on kunnostautunut aivan poskettomalla määrällä menetettyjä pilotteja - ja menetettyjä koneita. Mm. 661:stä Tunnanista menetettiin 242 kpl ja lentäjiä meni 101.

On siitä useassa paikassa pikkumainintoja, mutta tämä on ihan hyvä ketju asian esillenostamiseen.

Mieti minkälaisia raivopäitä svedut olisivat sodassa, jos jo rauhan aikana on tuollaista. Ei sinne ryssä uskalla koettaa :giggle:
 
Back
Top