wikin tietoja alla: Sen mukaan niitä on romutettu vuodesta 1993 alkaen. Kovin hidasta on homma. Onko näin tarkoituksella.
Voi parhaita yksilöitä olla jemmassakin. Sillä vielä jotain MiG-23:sta / varhaisia -29:jä laittelisi tonttiin.
Toisaalta Ruotsilla on Gripeniä aika hyvä määrä ja lisää on tilattu, joten olisiko tuolle loppupeleissä enää tarvetta.
Kone oli aikanaan taistelukoneena aivan parhaasta päästä. Ja soveltui lyhyille tilapäiskentille kuten JAS.
Viggenissä on samaa näköä kuin IAF:n Kfir:ssä.
Ruotsin ilmavoimat tosiaankin aikanaan olivat hyvin vahvat ja ovat vieläkin.
Saab 37 Viggen
Tehtävät Hävittäjä, rynnäkkö-, tiedustelu-, harjoituskone
Miehistö 1 tai 2
Ensilento helmikuu 1967
Käyttöönottovuosi 1972
Valmistaja Saab-Scania
Mitat
Pituus 16,3 m
Kärkiväli 10,6 m
Korkeus 5,9 m
Siiven pinta-ala 46 m²
Paino
Tyhjäpaino 12 200 kg
Lastattuna 18 600 kg
Maksimi lentoonlähtöpaino 20 000 kg
Voimanlähde
Moottori AJ 37/SH 37: Yksi RM8A Svenska Flygmotor/
Pratt & Whitney JT8D-22
Teho 12 750 kg 13 125 kp (72,1 kN)
(jälkipoltolla) 121,0 kN
Suorituskyky
Suurin nopeus 2,1 Mach (2 231 km/h) 11 000 metrissä
Lentomatka 2000 km
Lakikorkeus 18 000 m
Nousunopeus m/min
Siipikuorma xxx,x kg/m²
Teho/painosuhde 0,xxx kW/kg
Aseistus
Aseistus AJ 37: Kaksi Saab Rb05 ohjusta tai kaksi Saab Rb04 ohjusta tai neljä Maverick tai neljä Sidewinder ohjusta tai neljä 135 mm rakettimakasiinia tai kuusitoista 120 kg pommia tai kaksi Aden 30m m tykkiä. Kaksi Rb15, neljä DWS39
JA 37: Yksi Oerlikon KCA 30 mm tykki, 150 ammusta; kaksi
BAE Skyflash tai kuusi
AIM-9 Sidewinder ohjusta tai neljä 135 mm rakettimakasiinia.
JA 37 D: Yksi Oerlikon KCA 30 mm tykki, 150 ammusta; kaksi
AIM-9 Sidewinder ohjusta ja neljä
AIM-120 AMRAAM
Saab 37 Viggen (
suom. Salama) on ruotsalaisen
SAABin valmistama yksipaikkainen monitoimihävittäjä, joka oli Ruotsin ilmavoimien palveluskäytössä vuodesta
1971 vuoteen
2005. Sitä valmistettiin viitenä tyyppinä yhteensä 329 kappaletta, joista kymmenen oli kaksipaikkaisia koulutuskoneita. Viggenin suorituskykyä ja aseistusta päivitettiin useita kertoja.
Käytöstä poistettuja Viggeneitä on romutettu Ängelholmissa vuodesta
1993.
Ensimmäinen prototyyppi lensi vuonna
1967 ja Ruotsin ilmavoimien viimeinen Viggen-lento tapahtui
25. marraskuuta 2005