Hanski
Ylipäällikkö
SeaCat ei tosiaan tainnut olla mikään jumalan nyrkki...Minkähän takia kaikki hävittäjät eivät saaneet Seacatia? Eipä sillä että se olisi aseena ollut kummoinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
SeaCat ei tosiaan tainnut olla mikään jumalan nyrkki...Minkähän takia kaikki hävittäjät eivät saaneet Seacatia? Eipä sillä että se olisi aseena ollut kummoinen.
SeaCat ei tosiaan tainnut olla mikään jumalan nyrkki...
Juu, se on sama millä parametreillä sitä mittaa, Ruotsi oli erittäin vahva. Suomessa vasemmiston mädättämisen seurauksena tilanne oli ihan toinen ja täältä voitiin vain kateellisena seurata Ruotsin puuhia.Ruotsi rankattiin jossain kohtaa maailman 7:ksi, kun vertailtiin suorituskykyjä. Se oli ehkä 80-luvun ihan alussa. En tiedä millä parametreillä tuo vertailu laadittiin, mutta olipa nyt millä tahansa.
Kummallisesti aina syntyy kilpa-ajoja... Esim saman luokan sisaralusten kesken. Onneksi on saanut nauttia siitä voittajasta...Kylmän sodan legendoihin kuuluu risteilijöiden Sverdlov ja Göta Lejon kilpa-ajo. Kumpikin risteilijä osallistui kuningatar Elisabeth II:n kruunajaisten kunniaksi järjestettyyn laivastoparaatiin Spitheadissa Englannissa vuonna 1953. Paluumatkasta kotitukikohtiin Itämerelle kehkeytyi unohtumaton kilpa-ajo. Pohjanmerellä kumpikin risteilijä ajoi pitkät pätkät yli 30 solmun nopeutta ja pyrki karistamaan kilpakumppaninsa. Göta Lejon lopulta voitti tämän kisan. Göta Lejonin nimellinen huippunopeus oli 33 solmua, kun se Sverdlovilla oli 32,5 solmua.
Kuvassa risteilijät ovat ankkurissa Spitheadissa 1953.
Katso liite: 42629
Juu, se on sama millä parametreillä sitä mittaa, Ruotsi oli erittäin vahva. Suomessa vasemmiston mädättämisen seurauksena tilanne oli ihan toinen ja täältä voitiin vain kateellisena seurata Ruotsin puuhia.
Nuoli-veneet tehtiin puusta osittain siksi että haluttiin tukea puuveneteollisuutta. Myös Vasamat taisivat olla puusta. 100+ tonnisia torpedoveneitä Suomi ei varmaan olisi pystynyt hankkimaan riittävän suurta määrää. Moottoritorpedoveneelle pieni koko on usein etu koska useimmat menestykselliset hyökkäykset tehtiin häivelähestymisellä, kone tyhjäkäynnillä pimeydessä lähelle hiippaillen.
Kekkoslovakian ajan Suomessa valitettavasti presidenttikään ei ollut PV:n kaveri, kokonaan vasemmiston piikkiin ei voi näitä siis laittaa.
Vene ja sen miehistö olisivat olleet sotatilanteessa todennäköisesti kertakäyttöisiä!
Moottoritorpedoveneelle pieni koko on usein etu koska useimmat menestykselliset hyökkäykset tehtiin häivelähestymisellä, kone tyhjäkäynnillä pimeydessä lähelle hiippaillen.
Eihän meidänkään moottoritorpedoveneitä lähetetty Viipurinlahdelle kesällä 1944, vaan aluksia, joilla pystyivät enemmän ottamaan osumaa. Mtv-konsepti kehitettiin I MS aikana Italiassa, kun (lentokone)moottorit kehittyivät riittävän tehokkaiksi. Sitä ennen torpedoveneet oli pieniä hävittäjiä, joiden merikelpoisuus oli huono kun aluksista piti tehdä pitkiä ja kapeita. Suomenlahdella onnistuneet operaatiot olivat sissiretkiä pimeyden turvin aina brittien Koivistosta alkaen. Laatokalla ei voinu ajaa yöllä, jolloin ei sitten mitään aikaan saatukaan. Tämä ei ole tosin ainoa syy monikansallisen osaston epäonnistumiseen.Ikävä kyllä tuo häivelähestyminen pimeässä olisi ollut päätehtävässä, maihinnousun torjunnassa, aika hankalaa.
Eihän meidänkään moottoritorpedoveneitä lähetetty Viipurinlahdelle kesällä 1944, vaan aluksia, joilla pystyivät enemmän ottamaan osumaa. Mtv-konsepti kehitettiin I MS aikana Italiassa, kun (lentokone)moottrit kehittyivät riittävän tehokkaiksi. Sitä ennen torpedoveneet oli pieniä hävittäjiä, joiden merikelpoisuus oli huono kun aluksista piti tehdä pitkiä ja kapeita. Suomenlahdella onnistuneet operaatiot olivat sissiretkiä pimeyden turvin aina brittien Koivistosta alkaen. Laatokalla ei voinu ajaa yöllä, jolloin ei sitten mitään aikaan saatukaan. Tämä ei ole tosin ainoa syy monikansallisen osaston epäonnistumiseen.
Jenkit taisteli menestyksellä ylivoimaista maihinnousijaa vastaan Filippiineillä talvella 1942 samoin pimeyden turvin ainakin oman historiankirjoituksensa mukaan. MTB vei McArthurinkin lopuksi sieltä pois; muutenhan postilla olis ollu toinen mies Koreassakin. Valittavan taktiikan pitäisi aina tasoittaa voimasuhteita, joten en kyllä usko torpedoveneiden "rintamahyökkäyksiin" keskellä kirkasta päivää. Ruotsilla oli ainakin viime vuosikymmenellä mtv-perinneporukka, joka teki yleisöristeilyjä kunnostetulla veneellä. Olivat Tukholmassakin keikalla, mutta ei sopinu aikatauluihin. Sillo olis voinu kysyä.
Eihän meidänkään moottoritorpedoveneitä lähetetty Viipurinlahdelle kesällä 1944, vaan aluksia, joilla pystyivät enemmän ottamaan osumaa. Mtv-konsepti kehitettiin I MS aikana Italiassa, kun (lentokone)moottorit kehittyivät riittävän tehokkaiksi. Sitä ennen torpedoveneet oli pieniä hävittäjiä, joiden merikelpoisuus oli huono kun aluksista piti tehdä pitkiä ja kapeita. Suomenlahdella onnistuneet operaatiot olivat sissiretkiä pimeyden turvin aina brittien Koivistosta alkaen. Laatokalla ei voinu ajaa yöllä, jolloin ei sitten mitään aikaan saatukaan. Tämä ei ole tosin ainoa syy monikansallisen osaston epäonnistumiseen.
Jenkit taisteli menestyksellä ylivoimaista maihinnousijaa vastaan Filippiineillä talvella 1942 samoin pimeyden turvin ainakin oman historiankirjoituksensa mukaan. MTB vei McArthurinkin lopuksi sieltä pois; muutenhan postilla olis ollu toinen mies Koreassakin. Valittavan taktiikan pitäisi aina tasoittaa voimasuhteita, joten en kyllä usko torpedoveneiden "rintamahyökkäyksiin" keskellä kirkasta päivää. Ruotsilla on Karlskonassa mtv-perinneporukka, joka tekee yleisöristeilyjä kunnostetulla veneellä. Olivat Tukholmassakin keikalla, mutta ei sopinu aikatauluihin. Sillo olis voinu kysyä.
Ruotsalainen kylmän sodan erikoisuus oli moottoritorpedovene T201, joka oli suunniteltu parhaassa kamikaze- ja Volksjagdflugzeug-hengessä! Myös vertailu lentokonesuunnittelugurun @Juke vaneriviritelmiin on osuva. T201 oli vanerirakenteinen torpedovene, joka pystyi kantamaan 2 kpl 45,7 cm torpedoa. Veneen ainoa navigointivarustus oli yksinkertainen navigointitutka. Isotta-Fraschinin 1500-heppainen moottori antoi rohkeille miehille 44 solmun maksiminopeuden! Vene oli suunniteltu nopeasti massatuotettavaksi sodan syttyessä ja konseptia testattiin vuonna 1953 valmistuneella prototyypillä. Vene ja sen miehistö olisivat olleet sotatilanteessa todennäköisesti kertakäyttöisiä!
Katso liite: 42575
Niin, nyt ollaan luvuissa:
0 hävittäjää
0 fregattia
1 miinalaiva (sekin muutettu lähinnä esikunta-alukseksi)
5 sukellusvenettä
5 korvettia
2 rannikkokorvettia (lähinnä siis ohjusvene oikeasti)
13 partiovenettä (2 isompaa ja 11 pientä)
5 miinantorjunta-alusta
2 sukeltajien tukialusta
2 miinantorjunnan komentoalusta
147 maihinnousuvenettä
muutaman apualus
muutama meritorjuntaohjuspatteri (palautettu museosta).
Suto-hekot Ilmavoimien puolella, muutamia rivissä, tulossa yhteensä muistaakseni 5 kpl.
Eli aika kaukana ollaan loiston päivistä. Osassa näistäkin aluksista melkoisia teknisiä ongelmia, peruskorjaukset myöhässä, alusluokkien käyttöönotto vaikeuksissa jne jne jne...
SeaCat ei tosiaan tainnut olla mikään jumalan nyrkki...
En tiedä malleista ja yksityiskohdista tarkemmin, mutta meilläkin on aikanaan varauduttu tuotamaan kotimaisilla veneveistämöillä kriisiajan tarpeisiin kevyitä taistelualuksia. Ehkä olivat jotain sukua ruotsalaisten ratkaisulle, tai sitten eivät? Moottorit olisivat olleet yksi ongelma, jos ei sitten ollut jemmattu poistuneen MTV-kaluston voimanlähteitä?
Jatkan vielä aiheen parissa, kun tuo mainio Örlogsfartyg vielä on työpöydällä!
Kylmän sodan vuosina Ruotsin laivasto oli vahvimmillaan. Esimerkiksi vuonna 1965 laivasto käsitti seuraavat alukset:
Kuvassa sivuprofiilikuva Göta Lejonista.Katso liite: 42478
- risteilijä Göta Lejon. Sisaralus Tre Kronor oli laitettu 1958 reserviin ja poistettu listoilta 1964. Göta Lejon palveli aina vuoteen 1970 Ruotsissa ja sen jälkeen vielä yli 12 vuotta Chilen merivoimissa!
- 20 hävittäjää tai fregattia
- 22 sukellusvenettä (!)
- 25 moottoritorpedovenettä
- 12 suurempaa torpedovenettä
- 46 miinanraivaajaa (!)
- 1 varsinainen miinalaiva
- hurja määrä erilaisia tuki- ja apualuksia
Kyllä, 6 - 0. Nyt luvut Suomelle 4 - 1,5. Kun kaikki lasketaan.Merivoimien laivastolistauksen lisäksi kokonaisuuteen pitänee sisällyttää vielä hyvin vahva rannikkotykistö rannikkojääkäreineen. Jäätiin kyllä selkeästi toiseksi sekä vahvuuden että kokonaissuorituskyvyn näkökulmista.