Museo
Kenraali
WHISKY-ON-THE-ROCKS Vedenalaisia havaittu Tukholman saaristossa, Ruotsin puolustusvoimat käynnistäneet operaation.
Försvarslarm i Stockholms skärgård
Uppdaterad 2014-10-17 18:03. Publicerad 2014-10-17 17:37
Sverige 1981. Den sovjetiska U-båten U137 har gått på grund i Gåsefjärden utanför Karlskrona. Foto: Stefan Lindblom/TT
Försvarsmakten har fått uppgifter om främmande undervattensverksamhet i Stockholms skärgård. Enligt Försvarsmaktens hemsida kommer uppgifterna från en trovärdig uppgiftslämnare och man har beslutat att genomföra en underrättelseoperation i området.
"Vi har fartyg, flyg och hemvärnspersonal i det aktuella området som ett stöd för analysarbetet som nu pågår. Området är dessutom starkt trafikerat och därför är det viktigt att vi går ut och informerar om vad vi gör", säger kommendör Jonas Wikström, Försvarsmaktens operationsledare, enligt hemsidan.
Personal som deltar i operationen kommer från Fjärde sjöstridsflottiljen, Amfibieregementet, Helikopterflottiljen och hemvärnet.
Jesper Tengroth, pressekreterare på Försvarsmakten, är tystlåten om var insatsen mer exakt pågår.
"Det kan jag inte säga, utan det är i Stockholms skärgård", säger han till TT.
Han säger att det är "uppgifter som vi har fått från trovärdiga uppgiftslämnare" som gör att misstankarna har uppstått.
Även frågan om det finns några misstankar om att något särskilt land, eller länder, ligger bakom förblir obesvarad.
"Det kan jag inte kommentera."
Utrikesminister Margot Wallström ville inte kommentera uppgifterna.
"Jag kan bekräfta att utrikesdepartementet har blivit informerade av försvarsdepartementet om det som Försvarsmakten har rapporterat om. I övrigt får vi hänvisa till Försvarsmakten", säger hennes pressekreterare John Zanchi.
TT- Dagens Industri