Ruotsin sukellusvenejahti

Niin tarkoittaa.

Joku mainitsi että on hienoa että kansankoti on "kasvattanut munat". Mitenköhän Suomessa reagoitaisiin tälläiseen tapaukseen?


Mil on suomeksi peninkulma, eli 10 kilometriä. Tästä syystä hölmöt uutisest siitä, että venäläinen tankkeri olisi 15 km päässä Tukholmasta tarkoittavat oikeast 150 km päässä kaupungista.
 
No ei tuosta saakkaan, tuo Vonkan postaama kuva on joku ruutukaappaus?

Odotellaan virallista kuvaa - tosin ei sekään supertarkka ole kuten komentaja tiedotustilaisuudessa sanoi. Jollain kännykameralla räppäisty tietenkin?
Virallinen kuva löytyy täältä: http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/bilder-fran-operationsomradet/

Vähän "parempi" kuva:
ruotsi_sukellusvene2.jpg


ruotsi_sukellusvene.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en pidä mitenkään mahdottomana että Venäjä käyttäisi siviilialusta omissa sotilasoperaatioissaan, voisi tuon tankkerin käytöksen selittää se että odottaa pääsyä esim Nynäshamnin edustalla olevaan öljyterminaaliin ja jäänyt ulos odottamaan ettei tarvitse tuulen kääntyillessä turvautua hinaajiin kapeissa salmissa kun tuuli puhalteli tänäänkin Suomenlahdellakin +15m/s. Tai sitten voi toki olla pahoilla teillä välittämässä tietoja Pietariin mutta ei tuo ole ihan järjetöntä koska tuossa kohtaa melko syvää = ei samalla tavalla hyviä ankkuripaikkoja tankkerille ulkona kuten vaikka Porvoosta itään. Kapeikkoon tuollainen murikka ei kovilla tuulilla halua koska ovat kömpelöitä ilman hinaajia puhurissa hitaassa vauhdissa.
 
Vaikka en pidä mitenkään mahdottomana että Venäjä käyttäisi siviilialusta omissa sotilasoperaatioissaan, voisi tuon tankkerin käytöksen selittää se että odottaa pääsyä esim Nynäshamnin edustalla olevaan öljyterminaaliin ja jäänyt ulos odottamaan ettei tarvitse tuulen kääntyillessä turvautua hinaajiin kapeissa salmissa kun tuuli puhalteli tänäänkin Suomenlahdellakin +15m/s. Tai sitten voi toki olla pahoilla teillä välittämässä tietoja Pietariin mutta ei tuo ole ihan järjetöntä koska tuossa kohtaa melko syvää = ei samalla tavalla hyviä ankkuripaikkoja tankkerille ulkona kuten vaikka Porvoosta itään. Kapeikkoon tuollainen murikka ei kovilla tuulilla halua koska ovat kömpelöitä ilman hinaajia puhurissa hitaassa vauhdissa.
Eiköhän tuo satamaan odotus ole selvitettävissä?
 
Vaikka en pidä mitenkään mahdottomana että Venäjä käyttäisi siviilialusta omissa sotilasoperaatioissaan, voisi tuon tankkerin käytöksen selittää se että odottaa pääsyä esim Nynäshamnin edustalla olevaan öljyterminaaliin ja jäänyt ulos odottamaan ettei tarvitse tuulen kääntyillessä turvautua hinaajiin kapeissa salmissa kun tuuli puhalteli tänäänkin Suomenlahdellakin +15m/s. Tai sitten voi toki olla pahoilla teillä välittämässä tietoja Pietariin mutta ei tuo ole ihan järjetöntä koska tuossa kohtaa melko syvää = ei samalla tavalla hyviä ankkuripaikkoja tankkerille ulkona kuten vaikka Porvoosta itään. Kapeikkoon tuollainen murikka ei kovilla tuulilla halua koska ovat kömpelöitä ilman hinaajia puhurissa hitaassa vauhdissa.


Hyvä selitys hermanni - mutta ihan hukkaan meni selitykseksi koska: Mehän tiedämme ettei kyseinen botski mennytkään Nynääshamniin... :) Mitenkäs päivystävä selittäjä sen selittää?

Sitäpaitti: tankker oli TYHJÄ.

Kolmanneksi, Ruotsihan ei ole öljyntuottajavaltio, joten ihan turha sitä on seilailla Nynääshamnettiin tai muuallekkaan TYHJÄLLÄ öljybotsekeroilla...

Neljänneksi...ja vaikka se olis ollut täysikin, niin tuskimpa ruottalaiset öljyjänsä venäläistankkerin tuomana ostaa?

Viirenneksi, luulis asiasta olleen tiedon Ruotsin merivalvonnalla, jos baattiroinen olisi ollut matkalla Nynäshamniin? Niin, ja kuurenneksi: on sitä suojaisempaa ja parempaa rediä tarjolla lähempänä Nynäshamnia - ettei tartte kans.väl- merialueella AVOmerellä käkkiä.

Seittemännex, redillä ollessa on myös tapana ANKKUROITUA eikä ajella pikkukännissä ympyrää, kuten venäläisalus teki.

Mutta hienoa hei, että aina löytyy joka nettipalstalta Suomessa päivystävä YMMÄRTÄJÄ ja SELITTÄJÄ, joka selittää aina asiat parhain päin, vaikka venäläiset tekis MITÄ!!!

PS. Eikö ole hienoa, mitenkä yksi "hullu" työllistää enemmän kuin 10 viisasta ehtii vastaamaan? Yhdellä kakkaselityksellä ja "aivot-off" stoorilla pakotit minut vastaamaan peräti seitsemän veljeksen ja pointin voimalla, miksi selitykseksi on ns. shaissea. Olisit toki varmaan osannut itsekin päätyä älylliseen lopputulokseen--- jos olisit halunnut tai vaivaantunut?
 
Ruotsin puolustusvoimien perjantaina aloittamiin suuretsintöihin on julkisuudessa yhdistetty tietoja kahdestakin muusta venäläisaluksesta, joista toinen on pysytellyt alueella jo parin viikon ajan.

Lehtitietojen mukaan puolustusvoimat olisi tutkinut myös muun muassa silminnäkijähavaintoa sotilasalueella liikkuneesta henkilöstä.

STT kokosi operaatioon liittyvät viralliset tiedot ja siihen mediassa liitetyt havainnot:

Torstain ja perjantain välisenä yönä 1.–2.10.

Ruotsalainen sotilasvene törmää tunnistamattomaan esineeseen navigaatioharjoituksessaan Kanholmsfjärdenilla Tukholman saaristossa, kertoo Dagens Nyheter. Neljä sotilasta joutuu veden varaan. Alustavien tutkintatulosten mukaan vene törmäsi vedessä olleeseen valopoijuun. Tapaus tulee julkisuuteen vasta sukellusvenekohun takia. http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Viikonloppuna 4.–5.10.

Venäläisomisteinen öljytankkeri NS Concord saapuu Tukholman saariston edustalle ja jää sinne kiertelemään http://aprs.fi/#!ts=1412380800&te=1412467200&call=i/636012382. Alusta aletaan myöhemmin sukellusvenekohun aikana epäillä sukellusveneen saattoalukseksi. Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja Markus Aarnio sanoo MTV:n uutisille, että siihen käytetään yleensä pienempiä aluksia.

Maanantaina 13.10.

Tukholman saaristossa alkaa perjantaihin kestävä Ruotsin ja Hollannin yhteinen laivastoharjoitus. Siihen osallistuu muun muassa hollantilainen sukellusvene. http://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...ederlandska-flottan-exercise-northern-archer/

Torstai-iltana 16.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa venäläisellä hätäkanavalla käydyn venäjänkielisen radiokeskustelun, kertoo Svenska Dagbladet. Sisältöä ei ole kerrottu julkisuuteen. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd

Perjantai-iltana 17.10.

Yksityishenkilö näkee Tukholman saaristossa pintaan nousseen tuntemattoman esineen, ottaa siitä kuvan ja ilmoittaa asiasta Ruotsin puolustusvoimille. Havainto arvioidaan luotettavaksi ja puolustusvoimat aloittaa parissa tunnissa suuroperaation alueella.

Ruotsin puolustusvoimat pitää operaatiosta lyhyen tiedotustilaisuuden, mutta ei kerro sen yksityiskohdista tai etsittävään kohteeseen liittyvistä todisteista. Vasta sunnuntaina kerrotaan, että silminnäkijä on myös kuvannut tapauksen. http://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/ ; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-spanar-efter-misstankt-ubat-i-skargarden_4022679.svd

Perjantai-iltana 17.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa salatun radiokeskustelun, joka paikannetaan etsintäalueen ja Venäjälle kuuluvan Kaliningradin väliseksi, kertoo Svenska Dagbladet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd

Lauantaina 18.10.

DN: Toinen yksityishenkilö havaitsee saaristossa Korsön sotilasalueen lähellä mustiin puetun, reppuselkäisen miehen tutkimassa rantoja. Hän ottaa miehestä useita kuvia, lataa ne sosiaaliseen mediaan ja ilmoittaa havainnosta Ruotsin puolustusvoimille. Silminnäkijää kuulustellaan yöllä, ja havaintojen kohdetta aletaan ilmeisesti etsiä. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-och-must-jagar-vadande-man/

Lauantai-iltana 18.10.

Ruotsin puolustusvoimat kertoo tiedotustilaisuudessa laajentavansa operaatiota. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/fortsatt-trovardig-information/

Lauantai-iltana 18.10.

Svenska Dagbladet julkaisee uutisensa siepatuista radioviesteistä sekä NS Concordin erikoisesta liikkumisesta. Alus lähtee liikkeelle kohti itää, mutta jää edelleen lähialueelle. Ruotsin puolustusvoimat ei kiistä eikä vahvista tietoja. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/uppgifter-i-media-om-saknad-ubat/

Sunnuntaina 19.10.

Huomiota herättää Suomenlahdella länteen, siis mahdollisesti kohti etsintäaluetta, liikkuva venäläinen tutkimusalus Professor Logatshev, jota käytetään merenpohjan tutkimiseen. Aluksen päämääräksi on sen AIS-tiedoissa merkitty Las Palmas. Aluksesta kertoo muun muassa norjalainen Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/2014/10/19/nyheter/utenriks/ubat/sverige/sikkerhetspolitikk/35813199/

Professor Logatshevia näyttää seuraavan kaksi hollantilaista sotalaivaa, HNMLS Zeeland ja HNLMS Evertsen. Laivat olivat ilmeisesti osallistuneet ruotsalais-hollantilaiseen harjoitukseen Tukholmassa ja tulleet sieltä Tallinnan edustalle, josta ne kääntyivät kohti länttä.

Sunnuntai-iltana 19.10.

Ruotsin puolustusvoimat julkistaa yksityishenkilön ottaman valokuvan, joka esittää pintaan noussutta tuntematonta esinettä. Kontra-amiraali Anders Grenstad sanoi kuvan ottajan kertoneen, että esine näytti sukellusveneeltä.

Grenstadin mukaan puolustusvoimat pitää erittäin todennäköisenä, että alueella on ulkomaista vedenalaista toimintaa. Siitä on tehty kolme havaintoa.
 
Ruotsin puolustusvoimien perjantaina aloittamiin suuretsintöihin on julkisuudessa yhdistetty tietoja kahdestakin muusta venäläisaluksesta, joista toinen on pysytellyt alueella jo parin viikon ajan.

Lehtitietojen mukaan puolustusvoimat olisi tutkinut myös muun muassa silminnäkijähavaintoa sotilasalueella liikkuneesta henkilöstä.

STT kokosi operaatioon liittyvät viralliset tiedot ja siihen mediassa liitetyt havainnot:

Torstain ja perjantain välisenä yönä 1.–2.10.

Ruotsalainen sotilasvene törmää tunnistamattomaan esineeseen navigaatioharjoituksessaan Kanholmsfjärdenilla Tukholman saaristossa, kertoo Dagens Nyheter. Neljä sotilasta joutuu veden varaan. Alustavien tutkintatulosten mukaan vene törmäsi vedessä olleeseen valopoijuun. Tapaus tulee julkisuuteen vasta sukellusvenekohun takia. http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvarsmakten-i-krock-med-okant-foremal/

Viikonloppuna 4.–5.10.

Venäläisomisteinen öljytankkeri NS Concord saapuu Tukholman saariston edustalle ja jää sinne kiertelemään http://aprs.fi/#!ts=1412380800&te=1412467200&call=i/636012382. Alusta aletaan myöhemmin sukellusvenekohun aikana epäillä sukellusveneen saattoalukseksi. Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja Markus Aarnio sanoo MTV:n uutisille, että siihen käytetään yleensä pienempiä aluksia.

Maanantaina 13.10.

Tukholman saaristossa alkaa perjantaihin kestävä Ruotsin ja Hollannin yhteinen laivastoharjoitus. Siihen osallistuu muun muassa hollantilainen sukellusvene. http://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...ederlandska-flottan-exercise-northern-archer/

Torstai-iltana 16.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa venäläisellä hätäkanavalla käydyn venäjänkielisen radiokeskustelun, kertoo Svenska Dagbladet. Sisältöä ei ole kerrottu julkisuuteen. http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd

Perjantai-iltana 17.10.

Yksityishenkilö näkee Tukholman saaristossa pintaan nousseen tuntemattoman esineen, ottaa siitä kuvan ja ilmoittaa asiasta Ruotsin puolustusvoimille. Havainto arvioidaan luotettavaksi ja puolustusvoimat aloittaa parissa tunnissa suuroperaation alueella.

Ruotsin puolustusvoimat pitää operaatiosta lyhyen tiedotustilaisuuden, mutta ei kerro sen yksityiskohdista tai etsittävään kohteeseen liittyvistä todisteista. Vasta sunnuntaina kerrotaan, että silminnäkijä on myös kuvannut tapauksen. http://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...undervattensverksamhet-i-stockholms-skargard/ ; http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvaret-spanar-efter-misstankt-ubat-i-skargarden_4022679.svd

Perjantai-iltana 17.10.

Ruotsin signaalitiedustelu sieppaa salatun radiokeskustelun, joka paikannetaan etsintäalueen ja Venäjälle kuuluvan Kaliningradin väliseksi, kertoo Svenska Dagbladet.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-avslojar-skadad-rysk-ubat-soks-i-skargarden_4023427.svd

Lauantaina 18.10.

DN: Toinen yksityishenkilö havaitsee saaristossa Korsön sotilasalueen lähellä mustiin puetun, reppuselkäisen miehen tutkimassa rantoja. Hän ottaa miehestä useita kuvia, lataa ne sosiaaliseen mediaan ja ilmoittaa havainnosta Ruotsin puolustusvoimille. Silminnäkijää kuulustellaan yöllä, ja havaintojen kohdetta aletaan ilmeisesti etsiä. http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-och-must-jagar-vadande-man/

Lauantai-iltana 18.10.

Ruotsin puolustusvoimat kertoo tiedotustilaisuudessa laajentavansa operaatiota. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/fortsatt-trovardig-information/

Lauantai-iltana 18.10.

Svenska Dagbladet julkaisee uutisensa siepatuista radioviesteistä sekä NS Concordin erikoisesta liikkumisesta. Alus lähtee liikkeelle kohti itää, mutta jää edelleen lähialueelle. Ruotsin puolustusvoimat ei kiistä eikä vahvista tietoja. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/uppgifter-i-media-om-saknad-ubat/

Sunnuntaina 19.10.

Huomiota herättää Suomenlahdella länteen, siis mahdollisesti kohti etsintäaluetta, liikkuva venäläinen tutkimusalus Professor Logatshev, jota käytetään merenpohjan tutkimiseen. Aluksen päämääräksi on sen AIS-tiedoissa merkitty Las Palmas. Aluksesta kertoo muun muassa norjalainen Dagbladet.

http://www.dagbladet.no/2014/10/19/nyheter/utenriks/ubat/sverige/sikkerhetspolitikk/35813199/

Professor Logatshevia näyttää seuraavan kaksi hollantilaista sotalaivaa, HNMLS Zeeland ja HNLMS Evertsen. Laivat olivat ilmeisesti osallistuneet ruotsalais-hollantilaiseen harjoitukseen Tukholmassa ja tulleet sieltä Tallinnan edustalle, josta ne kääntyivät kohti länttä.

Sunnuntai-iltana 19.10.

Ruotsin puolustusvoimat julkistaa yksityishenkilön ottaman valokuvan, joka esittää pintaan noussutta tuntematonta esinettä. Kontra-amiraali Anders Grenstad sanoi kuvan ottajan kertoneen, että esine näytti sukellusveneeltä.

Grenstadin mukaan puolustusvoimat pitää erittäin todennäköisenä, että alueella on ulkomaista vedenalaista toimintaa. Siitä on tehty kolme havaintoa.

SvD on parikin selitystä velkaa. Ruotsalainen kontra-amiraali tyrmäsi pariin otteeseen tiedot hätäviesteistä - mikä on totuus?
 
HNLMS Evertsen on Professor Logatshev:n tappituntumalla Hangon edustalla:
HNLMS_Evertsen-Professor_Logatshev.jpg

Taisi olla niin kuitenkin että Evertsen kulkee edellä Logacheviä. En ole aivan varma mutta katsokaa Last Received kohtaa Evertsen mennyt katveeseen >5h sitten jne.

Noi Hollantilaiset oli Tukholmassa ja sieltä menivät Tallinnaan (17.päivä) ja tänään lähtivät takaisin merelle (palaavat kotisatamaan?).
 
Vaikka en pidä mitenkään mahdottomana että Venäjä käyttäisi siviilialusta omissa sotilasoperaatioissaan, voisi tuon tankkerin käytöksen selittää se että odottaa pääsyä esim Nynäshamnin edustalla olevaan öljyterminaaliin ja jäänyt ulos odottamaan ettei tarvitse tuulen kääntyillessä turvautua hinaajiin kapeissa salmissa kun tuuli puhalteli tänäänkin Suomenlahdellakin +15m/s. Tai sitten voi toki olla pahoilla teillä välittämässä tietoja Pietariin mutta ei tuo ole ihan järjetöntä koska tuossa kohtaa melko syvää = ei samalla tavalla hyviä ankkuripaikkoja tankkerille ulkona kuten vaikka Porvoosta itään. Kapeikkoon tuollainen murikka ei kovilla tuulilla halua koska ovat kömpelöitä ilman hinaajia puhurissa hitaassa vauhdissa.

Se on vetänyt siellä ympyrää 2 viikkoa. Onko tällainen normaalia? Jos sulla tietämystä kauppamerenkulusta niin kerro ihmeessä.
 
Täälähän käydään kuumana. Noh, tulkitse miten tulkitset mutta jalostamoilta sekä lähtee että tulee tavaraa aluksilla, sinne siis voi ajaa tyhjäkin laiva. Siinä Nynäshamnin pohjoispuolella (näkyvät huvivenesatamaan mennessä hieman ennen satamaa) on sangen kookkaat fasiliteetit kyseiselle toiminnalle. Alukset voivat ajaa hyvinkin ympyrää, koska alus menettää ohjailukykynsä jos pysähtyy ja alkaa ajelehtia. Ympyrää kannattaa ajaa siellä missä on tilaa pyöriä ja olla haittaamatta muuta liikennettä, siksi avomerellä eikä salmissa. Mutta jos se nyt on ihan mahdotonta ajatella että osalle alueen aktiivisuudesta voisi löytyä ihan normaalikin tausta niin olkoon sitten ja unohdetaan tällainen turha analysointi sitten. Ai niin... Isokin laiva tarvitsee monin kertaisesti suhteessa vedensyvyyteen ankkuriketjua ulos ja jos vesi liian syvää, se ei onnistu. Tästä syystä joka paikassa ei ole järkevää jäädä redille vaikka näin normaalisti aina tehdäänki. Mutta sori off topic ja ryssänhyysäys, ei anneta merenkulullisten faktojen sotkea hyvää lietsontaa. Mahdolliset port of call ja muut tiedot voi tarkastaa mutta niistä ei ole julkisuudessa ollut puolesta tai vastaan siten että olisi silmiini osunut. Käsittääkseni viralliset tiedot eivät ole tätä laivaa suuremmin maininneet isommin?
 
Viimeksi muokattu:
B0U6nR2CQAIFtJg.jpg


Siinä parempi kuva.
Tom Tom kerkisi ensin. Jos ei Venäjän muut toimet tukisi sukellusvenettä, niin voisi ajatellakin jotain muutakin teoriaa.
 
Last edited by a moderator:
Tämmöinen viesti merenkulusta tuolla http://hommaforum.org/index.php/topic,96589.msg1722470.html#msg1722470

Lainaus käyttäjältä: Kni - tänään kello 14:09:48
CaptainNuiva, sinä kun ilmeisesti oikeasti olet sekä nuiva että kapteeni, niin voitko valaista merenkulun sääntöjä meille maakravuille:

Jos AIS on oltava aina päällä, niin onko jollakulla oikeus vaatia selvitystä miksi se ei ole päällä? Ovatko isot laivat aina jonkun valvonnassa merellä kulkiessaan, vrt. lennonjohto? Saako avomerellä, missä ei ole merimerkein merkattuja väyliä, purjehtia mistä haluaa vai onko sielläkin sovittuja väyliä joita on käytettävä? Nämä kysymykset olivat taustaa sille, että olisiko jollakin syyllä mahdollista nousta laivalle katsomaan mitä siellä tapahtuu, vaikka se onkin kansainvälisillä vesillä. Perusteena esim. se, että AIS ei ole päällä ja laivan sijainti on poikkeava.

Nyt kun ruotsalaiset epäilevät Ns Concordia niin kyllähän sen sijainti pysynee tiedossa vaikka AIS ei olekaan päällä.


Tässä AIS-järjestelmästä aika kattavasti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/AIS-järjestelmä
Laivojen kulkua valvotaan monin eri keinoin, esim.Suomessa rajavartiostolla on oma valvontansa ja sitten ovat VTS-keskukset joille ilmottautuminen on pakollista:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/ammattiliikenteen_palvelut/meriliikenteen_ohjaus/vts
Jos AIS ei toimi niin siitä pitää ilmoittaa mikäli ollaan VTS alueella.
En tiedä nykyistä tilannetta Ruotsin osalta että ovatko nuo vedet Tukholma-VTS aluetta mutta veikkaisin että jos ei niin läheltä liippaa.
Myös kansainvälisillä vesillä (Ahtailla, kuten Itämeri ja rannikkoiden lähistöllä) on reittijakovyöhykkeitä joiden suuntia on alusten noudatettava niillä liikkuessaan, tämä ei tietenkään estä liikkumasta niiden ulkopuolella miten haluaa kunhan aluekohtaisia ohjeita,määräyksiä ja tietenkin meriteidensääntöjä noudatetaan.
Vaikkapa Atlantilla saa kyllä kurvailla periaateessa missä haluaa mutta muita valvontasysteemejä ovat valtiokohtaiset jutut , esim.Suomesta(tai mistä tahansa) jenkkeihin purjehdittaessa on jenkkien Coast Guardille toimitettava laivan tiedot sekä positiot, muistaakseni päivittäin.

Sitä en tiedä onko sanktioita jaettu AISn mykkyyden takia mutta tuskin se on syy nousta alukseen kansainvälisillä alueilla, tunnistamattomaan alukseen toki valtion aluevesillä voidaan nousta jos ei muuten aluksen tietoja ja tarkoitusta saada selville mutta tämmöistä en ole koskaan kuulut tapahtuneen.

Impivaaran Tiikerin linkki on mielenkiintoinen, tuo ei nimittäin ole enää normaalia toimintaa.
Jos laiva on hakurahtiliikenteessä niin yksikään varustamo ei sitä rahdin puutteen vuoksi ajelemaan merelle hiljakseen ympyrää vaan jos ei rahtia löydy ja kulut halutaan minimoida, se ajatetaan ankkuriin jonkun sataman ulkovesille "For orders".
En keksi mitään mahdollista syytä tuollaiseen pyörimiseen muuta kuin tekninen vika taikka mahdollinen vaara(Esim.räjähdysvaara) mutta nämä ovat aika kaukaa haettuja ja varsinkin huomioiden että näistä taasen pitäsi sääntöjen mukaan varoittaa muuta liikennettä ja tiedottaa VTS:lle mutta mitään tämmöisiä varoituksia ei tiettävästi ole annettu.

Veikkaisin että joku ruotsalainen taho on kyllä laivalta kysellyt syytä pyörimiseen ja mahdollisesti vielä sitä että onko apu tarpeen mutta koska alus on kansainvälisillä vesillä ja jos vastaus on ollut vaikkapa "Waiting for orders" niin siihen loppuvat keinot vaikka laivan toimissa ei kaupallista järkeä olisi pätkän vertaa.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:57:36 kirjoittanut CaptainNuiva »
 
Se on vetänyt siellä ympyrää 2 viikkoa. Onko tällainen normaalia? Jos sulla tietämystä kauppamerenkulusta niin kerro ihmeessä.
Kyllä tuo kaksi viikkoa on vähän pitkä aika. Normaalisti laivaa koetetaan pitää liikkeessä, tuottavassa sellaisessa, joten tuo puolestaan kyllä puoltaa hämätähommia. On tietoa jonkin verran kauppamerenkulusta kun oma duuni sitä sivuaa osittain.
 
Se on vetänyt siellä ympyrää 2 viikkoa. Onko tällainen normaalia? Jos sulla tietämystä kauppamerenkulusta niin kerro ihmeessä.

Ei ole normaalia.

Tosin, nyt on huonot ajat. On useitakin syitä miksi ei haluta ankkuriin: ihan alkaen siitä et ankkurin nosto on usein vittumaista, ts. ketjua voidaan usein joutua ihan miehissä asettelemaan, että se mahtuu sen säilytyslokeroon. Vesi voi olla liian syvää ja keli huonoa jolloin riskinä on ankkurin menetys tai se, että ankkuri "dragaa" eli ei pidä. Tarkoittaa, että kesken unien jengi herätetään johonkin myrskyyn nostelemaan ankkuria ja käynnistämään koneita jne. Ehkä ankkurointipaikka on jossain minne mennessä tarvitaan luotsi mikä maksaa. Kaikista laivoista nimenomaan tankkerit odottelevat juuri noin, jos jotkut odottelevat ns. "for orders" eli ei ole esim. päämäärä tiedossa. Mut ajetaan sellaiselle alueelle josta varustamo otaksuu seuraavan lastin oleva lähempänä saatavilla kuin missä alus nyt on. Olisi järkevää "lillua" (tai hidastaa) muutamia tunteja. Kaikki tankkereissa kuljetettava tavara ei ole raakaöljyä eli crude oilia. Toikin on näköjään tuotetankkeri eli sillä ajetaan öljynjalostustuotteita. Mikään ei selitä kuitenkaan 2 viikon ajelua.

2 viikkoa on kyllä helvetin pitkä aika vaan ajella ja erittäin epätavallista.
 
Back
Top