Sähköautot.

Tuo @YJT:n kuvaama tilanne on se oma "normaali" ongelmatapaus.
Eli talvella pitäisi pystyä ajamaan HKI -> Loppi -> HKI väli "tankkaamatta" välillä.
Vaihtoehdot joilla tuohon pystyy ovat kyllä vähän liian kalliita omalle kukkarolle ja ajelujen määrälle.
Tesla Model 3:lla ei ongelma eikä mikään. Ja alkaa onnistua muillakin nykyaikaisilla sähköautoilla ilman lataustaukoja. Juu, liian kallis se on itsellenikin, mutta ei tuo hinta muista premium-merkeistä juuri poikkea.
 
Tuo @YJT:n kuvaama tilanne on se oma "normaali" ongelmatapaus.
Eli talvella pitäisi pystyä ajamaan HKI -> Loppi -> HKI väli "tankkaamatta" välillä.
Jäi vähän epäselväksi olitko menossa Lopelle vaiko Lappiin.

Aika harva vetää Hesasta Lappiin ilman taukoja, mutta kai niitäkin on.

Omat sähköautoilu kokemukset ovat osoittaneet pienten lasten vaativan enemmän ja pitempiä taukoja kuin sähköauton. Yleensä tulee käytyä kesken ruokahuollon siirtämässä auto pikalaturista pois. 600-700 km pystyy ajamaan yhdellä 45 min lataustauolla. Sen verran tulee polttiksellakin pidettyä taukoa.

Ja niin, meillä tulee elokuussa 200 tkm täyteen sähköautoilua. Ei ole paluuta..
 
Viimeksi muokattu:
Kauanko sähköauton akut kestää hyvänä? Tuntuu, että ainakin kännykän akku alkaa hyytymään siinä n. kahden vuoden paikkeilla?
 
Niin, tällaiselle citypellelle kaupunkiautoiluun eli kakkosautoksi kävisivät varmaankin jo nykyiset sähköautot. Tosin harvemman sähköauton korimalli on pikkutila-automainen eli korkea ja kuljettaa 5 normaalikokoista ihmistä (ei mitään smurffeja) sekä jonkin verran tavaraa, mikä on ”kakkosauton” päätarkoitus. Ykköstasolle nouseminen sisältää 1000km toimintamatkan lisäksi myös vetokoukun ja hieman lisää tavaratilaa. Nyt tarjolla on varsin vähän tarpeisiin soveltuvia autoja kun akkuteknologia on vielä lapsenkengissä ja standardit latauksen suhteen ovat kirjavia. Hybrideissä olisi jo hyviä ehdokkaita, mutta niiden ja myös ”aitojen” sähkömallien hankintahinnat ovat aika korkeita.

Työmatkailuun sekä arjen oheistoimintoihin sähköautoilla pystyy kun jaksaa kytkeä piuhaa tarpeeksi usein ja muuttaa ajattelutapaansa auton käytöstä huolehtimisen suhteen. Päivittäinen ajomatka on 100-200km. Rahalla talliin saa varmaankin kohtuullisen latausaseman, mutta jokunen tonttu taitanee siinä puuhassa kadota plakkarista. 16A raakaa voimavirtaa saisi jo nyt seinätöpseleistä vähän joka puolelta tallia.

Sitten tullaan hankalammille rasteille.

Pitkä toimintamatka (1000km satoi tai paistoi) ja nopea lataus olisivat kipeästi tarpeen kun mennään manttaaleille syrtsylään. Siellä sähkön saannissa ja myös määrässä on huomattavan paljon enemmän epävarmuustekijöitä kuin kaupunkiympäristössä. Latausasemiakin on aika lailla vähän jos sen saa sanoa ääneen. Sama juttu on edessä jos tulee hairahduttua länsinaapurin, pohjoisen tai jopa eteläisen Suomen suuntaan. Hegadishussa käydessä ajomatkaa yhteen suuntaan on jo +600km ja jos haluaisi matkustella Lapin perukoille saakka ja vaikka turskanpurijoitten maahan niin siihen kotimaan rajalle mennessä tulisi tuohon lisätä 100km lisää. Paskakaupunnista ajetaan Hegadishuun tai Tambuliin yleensä kahden tai korkeintaan kolmen pysähdyksen taktiikalla, joista yksi on ruokailupysähdys ja muut pissataukoja.

Auton tulisi olla toimintavarma kaikissa olosuhteissa ja matkustamisen miellyttävää kaikissa lämpötiloissa ilman erikoispukeutumista (-40 - +40˚C noin karkeasti haarukoiden). Pakkaskelit ja kovat sellaiset ovat myrkkyä kaikille autoille, mutta töissä ei ole pakkasrajaa joten sitä on vain mentävä.

Peräkärryn vetäminen on oma lukunsa. Suurimpia (maa-aines)kuormia en ole juuri kiskonut kahtakymmentä kilometriä kauemmaksi, mutta kärryllä kuljetetaan laillisen rajoissa pysyviä kuormia hyvin tyypillisesti vähintään 150km suuntaansa mennen tullen eli 150-300km /pv. Sitten sitä ajellaan siinä välillä vaihtelevia matkoja ilman sitä kärryä, joten varmuusvaraa toimintasäteellä on hyvä olla.
 
Pitkissä siirtymissä range tulee helposti vastaan, esim. ajetaan HKI-TRE-HKI reissu sukuloimaan:

Jos halutaan ajaa moottoritietä normaalia nopeutta eli kesällä 120 km/h niin se kuluttaa rangea jopa tuplanopeudella eli 100 km matkalla range pienenee jopa 200 km. No, aina on mahdollista pysähtyä ABC:lle lataamaan autoa ja vaikka lounastamaan sen puolen tunnin ajan. Kuitenkin, jos siellä kyläpaikassa tarjotaan ruokaa, niin tuntuu hölmöltä pysähtyä erikseen lounaalle. Kuitenkin tuollainen yhteensä 350 km matka moottoritienopeutta vaatii valtaosalla sähköautoista vähintään yhden ylimääräisen pysähdyksen matkan aikana; paitsi jos tuttava asuu esim huoltoaseman vieressä niin että auton voi jättää latautumaan visiitin ajaksi. Lisäksi itsellä on tapana ajaa tuollainen vajaa 200 km (suuntaansa) ilman pidempiä pysähdyksiä; varsinkin jos siellä kyläpaikassa on jo istuttu se 3-4 tuntia.

Toinen, tällä kertaa käytännössä koettu tilanne: työpaikan sähköautossa rangea lähtiessä 230 km, edestakainen matka ampumaradalle noin 95 km. Rangea palatessa jäljellä 35 km. Jos olisin käynyt lounaalla kesken päivän, olisi ollut siinä ja siinä, olisiko jättänyt tielle; nytkin oli vähän jännä paluumatka. Tässä ajomatkasta noin puolet oli moottoritietä, talvinopeusrajoitus 100 km/h ja lämpötila nollassa. Lähtö lämpimästä tallista ja ulkoradalla ei ole latausmahdollisuutta. Ei myöskään voinut pitää autoa käynnissä jos olisi vaikka halunnut mennä lämpimään autoon välillä istumaan.

Summa summarum: ei ole vaikeaa löytää tilanteita joissa sähköauton range asettaa rajoituksia tai pakottaa pitämään ylimääräisiä taukoja. Tai se vaikuttaa reittisuunnitteluun.
Kaiken varalta bensa-aggregaatti ja bensakanisteri perälunkkaan :)
 
No tuskin se varsinaisesti halpaa on, mutta kannattaa suhteuttaa siihen että akusto kestää jotakuinkin auton käyttöiän, eli vajaasta puolesta miljoonasta kilometristä reiluun miljoonaan. Kuinka usein moderni polttomoottoriauto on vielä käyttökunnossa tuon ikäisenä?

Sitten voi myös laskea, paljonko tuohon ikään mennessä polttomoottoriauton kone-, kytkin- ja vaihdelaatikkorempat ovat maksaneet, ja paljonko enemmän polttoaineeseen on mennyt vs sähköllä ajamisen hinta.
Aika lailla ääriesimerkki tämä puoli miljoonaa. Harva ajaa autolla niin paljoa. Keskiverto ajosuorite Suomessa oli jonkun tiedon mukaan tasoa 17,5 tkm/a jolloin normikinneristä pellit happanevat ennen kuin tekniikka. Ruoste alkaa ilmoitella itsestään 12 vuoden iässä. Minä ajoin yhden auton uudesta 380 tkm:iin ja tein itse kaikki huollot mitä tarvitsi. Kallein remppa oli ennalta ehkäisevä käynnistysmoottorin uusiminen, joka maksoi 230 e. Halvemmallakin olisi saanut, mutta halusin alennusvaihteella varustetun.
 
Kauanko sähköauton akut kestää hyvänä? Tuntuu, että ainakin kännykän akku alkaa hyytymään siinä n. kahden vuoden paikkeilla?
Akkutakuu on tyypillisesti 8 vuotta tai 180 tkm.

Lexus lupaa uudelle sähköautolleen 10 vuotta tai 1 miljoonaa kilometriä. Se on jo aika paljon.

Eikä akkuja muutoinkaan tarvitse koko pakettia vaihtaa vaan yksittäisiä kennoja voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Ei meillä tietystikään ole kokemuksia rippikouluikäisistä sähköautoista, mutta kovin suurta murhetta en akuista ottaisi. Esim. Toyotan hybrideissä ja I-kopan Nissan Leafissä valmistajat ovat takautuvasti pidentäneet akkutakuita, kun akut ovat osoittautuneet luultua varmemmiksi.
 
Akkutakuu on tyypillisesti 8 vuotta tai 180 tkm.

Lexus lupaa uudelle sähköautolleen 10 vuotta tai 1 miljoonaa kilometriä. Se on jo aika paljon.

Eikä akkuja muutoinkaan tarvitse koko pakettia vaihtaa vaan yksittäisiä kennoja voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Ei meillä tietystikään ole kokemuksia rippikouluikäisistä sähköautoista, mutta kovin suurta murhetta en akuista ottaisi. Esim. Toyotan hybrideissä ja I-kopan Nissan Leafissä valmistajat ovat takautuvasti pidentäneet akkutakuita, kun akut ovat osoittautuneet luultua varmemmiksi.
Tiedän että kennoja voi vaihtaa, mutta merkkiliikkeissä sellaista tuskin tehdään. Yksityisissä korjaamoissa tehdään, mutta sähköautojen ja hybridien akkukorjaamoja on harvassa. Akkutakuu minun tietääkseni edellyttää merkkiliikkeessä huollattamista. Katkenneen akkutakuun saa voimaan joko myymällä auton merkkiliikkeeseen, tai joissakin tapauksissa huollattamalla merkkiliikkeessä, jolloin akulle tehdään pikatesti. Kokemus kahdesta hybridistä.
 
Jäi vähän epäselväksi olitko menossa Lopelle vaiko Lappiin.

Aika harva vetää Hesasta Lappiin ilman taukoja, mutta kai niitäkin on.

Omat sähköautoilu kokemukset ovat osoittaneet pienten lasten vaativan enemmän ja pitempiä taukoja kuin sähköauton. Yleensä tulee käytyä kesken ruokahuollon siirtämässä auto pikalaturista pois. 600-700 km pystyy ajamaan yhdellä 45 min lataustauolla. Sen verran tulee polttiksellakin pidettyä taukoa.

Ja niin, meillä tulee elokuussa 200 tkm täyteen sähköautoilua. Ei ole paluuta..
Joo, kieltämättä vähän epäselvästi ilmaisin tuossa itseäni.

Siis, tosiaan, Tsadi <-> Loppi pitäisi päästä yhdellä latauksella talavella, niin normaalit 99% omista ajoista menisi sähköautolla.
Tällä hetkellä menisi näköjään päälle 75 pinnaa kaikista ajoista, mutta Lopen reissujen yms. takia ei huvittaisi pitää toista autoa.

Kukin tottakai ajaa tyylillään, mutta tuo Kajaani esimerkki on sellainen matka, jota olen ajanut tai ollut kyydissä ajettaessa useamman kerran vuodessa, niin kauan kuin jaksan muistaa ja poislukien ihan pienin lapsuus, niin käytännössä se on aina ajettu yhdellä lyhyellä pysähdyksellä.

Tuohon nyt jo melkein pystyy paremmilla sähköautolloilla, toki tauon pitää sitten olla pitempi, mutta kuitenkin ihan siedettävä. Toki sen koslan lataaminen pöndellä vaatii sitten huomattavasti enemmän suunnitelua.

Ja se hinta tottakai. En ole itse autoihmisiä, mutta 60k tonnin Tesla Model 3 ei nyt ihan vakuuttanut minua verrattuna muihin saman hintaluokan "prenium" merkkeihin.
Toki eivätpä nuo muutkaan sähköautot ole halpoja, Volvo XC40 Rechargekin taitaa alkaa sieltä +50 tontusta.

Ehkäpä kukkaroystävällisempi vaihtoehto olisi sähköfillari tai joku golf kärry. ;)
 
Akkutakuu on tyypillisesti 8 vuotta tai 180 tkm.

Lexus lupaa uudelle sähköautolleen 10 vuotta tai 1 miljoonaa kilometriä. Se on jo aika paljon.

Eikä akkuja muutoinkaan tarvitse koko pakettia vaihtaa vaan yksittäisiä kennoja voidaan vaihtaa tarpeen mukaan. Ei meillä tietystikään ole kokemuksia rippikouluikäisistä sähköautoista, mutta kovin suurta murhetta en akuista ottaisi. Esim. Toyotan hybrideissä ja I-kopan Nissan Leafissä valmistajat ovat takautuvasti pidentäneet akkutakuita, kun akut ovat osoittautuneet luultua varmemmiksi.
Niin, akku voi kestää tai sitten ei. Kahdesta 17v iän saavuttaneesta autosta toisessa (C-Max) on kolmas akku menossa ja toisessa (V70 D5) akku on alkuperäinen. Joskus olen miettinyt, että koskahan se lopahtaa. Ensimmäisellä kilometrejä on takana n. 120tkm ja jälkimmäisellä 480tkm. Eiväthän nuo koslat loputtomiin voi kestää, mutta en voi sanoa olevani tyytymätön tähän saakka kestäneeseen yhteiseen matkaan.

Auto- ja akkuteknologian kehittymistä tässä odotellaan kuin kuuta nousevaksi.
 
Sähköauto toimii työmatka-autona oikein hyvin, ja yöllä sekä työpäivän aikana ehtii ladata normaalilla roikkatöpselillä esimerkiksi 1000 wattia x 16h = 16kWh eli isokin akku täyteen joka päivä.

Mutta miten mennä 300km päähän? Ei mitenkään. Siksi ainoa loma on lento välimerelle, ja menetämme pari miljardia enemmän joka vuosi. Kahdelle autolle ei ole säilytystilaa, eikä varaa.
 
Mutta miten mennä 300km päähän? Ei mitenkään. Siksi ainoa loma on lento välimerelle, ja menetämme pari miljardia enemmän joka vuosi. Kahdelle autolle ei ole säilytystilaa, eikä varaa.
En nyt ihan ymmärrä. Kyllä useimmilla sähköautolla ajaa 300 km ja loputkin saa ladattua pikalaturilla kahvitauon aikana.

Etelänmatkailu on jo reilut 50 vuotta ollut koko kansan huvi. Ei se mitenkään sähköautoiluun liity.

Kolmanneksi autojen vuokraaminen on sen verran edullista touhua, että monesti kakkos- tai kolmosauto kannattaa vuokrata vain tarvittaessa. Ei minullakaan pakua ole, vaikka aina välillä sellaista vuokraankin.

Neljänneksi ei sähköautoilu mikään patenttiratkaisu kaikkeen tarpeeseen ole. Polttomoottoriautoja myydään varmasti niin pitkään, että meiltä keskustelijoilta lähtee ajo-oikeus ennen kuin viimeiset polttikset katoavat. Auto kannattaa valita käyttötarpeen mukaan.
 
Seuraan mielenkiinnolla patteri pirssien kehitystä, range petraantuu hienosti. Ehkä pari vuotta ja mietin harkitsen siirtymistä noihin...?
Samoin, olen aika varma siitä että seuraava auto on täyssähkö, kunhan nyt muutama vuosi menee että viitsii vaihtaa tästä hybridistä. Kauppamatkat menevät jo nyt sähköllä ja kun ne ajokilometrit eivät enää niin suuria ole ja pisimmät matkat ovat joko mökille (250km) tai harvoin vähän kauemmaksi, niin alkaa noiden sähkistenkin range riittämään ihan ok.. ja jatkuvasti kasvavat.
 
Samoin, olen aika varma siitä että seuraava auto on täyssähkö, kunhan nyt muutama vuosi menee että viitsii vaihtaa tästä hybridistä. Kauppamatkat menevät jo nyt sähköllä ja kun ne ajokilometrit eivät enää niin suuria ole ja pisimmät matkat ovat joko mökille (250km) tai harvoin vähän kauemmaksi, niin alkaa noiden sähkistenkin range riittämään ihan ok.. ja jatkuvasti kasvavat.
Voisi jopa ajatella että ostaisi ihan uutena sähköauton. Jos sillä ajaa 100 km noin 2€ polttoainekustannuksella ja bensa-auto maksaa noin 9€ (6 l / 100 km ja bensa 1,5 €/l ja nousee), niin jokaisella 100 km matkalla säästäisi 7€. Siinä säästelisi jo jonkin verran auton osamaksuja. Lisäksi verotus on aika paljon kevyempi, ja pitäisi olla huomattavasti huoltovapaampi myös.
 
Täysin epäsäännöllistä ajoa päivän mittaan maatilalla ja Hankkijalla. Matkat parista kilsasta satoihin kilometreihin per päivä. Ei mitään säännöllisyyttä. Sähköauto on mahdoton.

Mutta kaasuauto olisi ihan mahtava. Jos ei olisi painettu päätä hiekkaan ja menty sokeasti pelkällä sähköllä.

Ennen oli bensa ja diesel. Miksi hemmetissä ei voisi olla sähkö ja kaasu? Miksi pelkkä sähkö?

Jonkun olisi nyt vedettävä kani perseestään ja saatava maailma tajuamaan ettei se sähköauto, sen ylläpito kun ikää tulee, ja sähköntuotantokaan ole mikään hokkuspokkus ilmasto ja ympäristökuormaton vaihtoehto.
 
Ei toisaalta kukaan osta polttomoottoriautoakaan, jonka moottori ja voimansiirto on vaihtokunnossa. Kuva Internetistä.

Katso liite: 51438
Akkujen vaihtoikä tulee vastaan ja vaatii helvetin kalliin ja ison työn. Ja taas on monttu Kanadan erämaassa. Polttomoottori auton moottoria pystyy ylläpitämään vuosikymmenet selvästi pienemmällä logistisella ja raaka-aineellisella jäljellä kuin täyssähköautom akuston vaihto.

Eri asia olisi jos kehitetään ihan uudenlainen akku joka kestää 50v menettämättä kapasiteettiaan missään olosuhteissa. Jokin mikä ei säteile.
 
Paitsi että kuva on Kiinasta.
Kuvan ottaneella ukkelilla gregabandoned:illa on muitakin hienoja kuvia, suosittelen tutustumaan jos moderni rappio kiinnostaa. ;)


Käsittääkseni molemmat autoläjät ovat jonkun yhteiskäyttö sähköauto firman konkurssien jäljiltä.

Pidän itsekkin nykyisenkaltaisia täyssähköautoja vähän "välivaiheen" menopeleinä. Luulen että a) vaihdettavat akut tai b) vetyautojen olevan se "viimeinen" muoto.
Kaasuautoja vaivaa täsmälleen sama ongelma, kuin sähköautojakin latauspisteiden pieni määrä ja sijainti vs perinteinen menovesi.
 
Back
Top