Jäi vähän epäselväksi olitko menossa Lopelle vaiko Lappiin.
Aika harva vetää Hesasta Lappiin ilman taukoja, mutta kai niitäkin on.
Omat sähköautoilu kokemukset ovat osoittaneet pienten lasten vaativan enemmän ja pitempiä taukoja kuin sähköauton. Yleensä tulee käytyä kesken ruokahuollon siirtämässä auto pikalaturista pois. 600-700 km pystyy ajamaan yhdellä 45 min lataustauolla. Sen verran tulee polttiksellakin pidettyä taukoa.
Ja niin, meillä tulee elokuussa 200 tkm täyteen sähköautoilua. Ei ole paluuta..
Joo, kieltämättä vähän epäselvästi ilmaisin tuossa itseäni.
Siis, tosiaan, Tsadi <-> Loppi pitäisi päästä yhdellä latauksella talavella, niin normaalit 99% omista ajoista menisi sähköautolla.
Tällä hetkellä menisi näköjään päälle 75 pinnaa kaikista ajoista, mutta Lopen reissujen yms. takia ei huvittaisi pitää toista autoa.
Kukin tottakai ajaa tyylillään, mutta tuo Kajaani esimerkki on sellainen matka, jota olen ajanut tai ollut kyydissä ajettaessa useamman kerran vuodessa, niin kauan kuin jaksan muistaa ja poislukien ihan pienin lapsuus, niin käytännössä se on aina ajettu yhdellä lyhyellä pysähdyksellä.
Tuohon nyt jo melkein pystyy paremmilla sähköautolloilla, toki tauon pitää sitten olla pitempi, mutta kuitenkin ihan siedettävä. Toki sen koslan lataaminen pöndellä vaatii sitten huomattavasti enemmän suunnitelua.
Ja se hinta tottakai. En ole itse autoihmisiä, mutta 60k tonnin Tesla Model 3 ei nyt ihan vakuuttanut minua verrattuna muihin saman hintaluokan "prenium" merkkeihin.
Toki eivätpä nuo muutkaan sähköautot ole halpoja, Volvo XC40 Rechargekin taitaa alkaa sieltä +50 tontusta.
Ehkäpä kukkaroystävällisempi vaihtoehto olisi sähköfillari tai joku golf kärry.