Sähköautot.

Pitäisi varmaan joskus kysyä että suostuuko jokin kauppa maksamaan tasapuolisuuden vuoksi myös bensa/diesel/kaasu/etanoli autoilijan tankkauksen kun kerran sähköautoilijat saavat tankata ilmaiseksi.
 
C1:sen 35 litran tankki näytti täyttyvän 56,70€ mikäli tankkaa Väliköntiellä Kuopiossa 1,624€ 95:sta.
Sähkösitikalla taas pitäisi kuskata mukana kasaa jatkojohtoja ja olla jatkuvasti ruinaamassa työnantajalta ja tutuilta sähköä. Mikäli sattuu asumaan kerrostalossa niin hyvällä tuurilla saattaa saada vuokrattua tolppapaikan11,52€/kk tai noin 3500 eurolla ( katospaikka noin 8000€, autohallipaikka noin 18000€) ostettua sen. Tavallisesta sähkötolpasta tosin saa sähköä ehkä parhaimmillaan 2 tuntia kerrallaan, mikäli haluaa latausaseman on se ja sen asennus maksettava itse tai ehkä kuukausien väännön jälkeen talonyhtiö suostuu maksamaan latausaseman.
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla. Mutta kun ostelee ja asennuttaa pari (esim mökille ja kotiin) latausasemaa pitää sähköautolla ajaa aikapitkään ennen kuin latausasemien hinnat on kuoletettu. Polttoaineinfra taas ollaan jo yhteisesti maksettu joten siitä ei polttoaineautoilijan enää tarvitse välittää. Sähköttömälle erämaamökille voi kuskata bensat kanisterissa mutta sähkön lorottaminen kanisteriin on hiukan hankalampaa.
Joo, eihän se sähkö missään nimessä sovi kaikille. Mutta niille joille se sopii, se ilmeisesti sopii todella hyvin.
 
C1:sen 35 litran tankki näytti täyttyvän 56,70€ mikäli tankkaa Väliköntiellä Kuopiossa 1,624€ 95:sta.
Sähkösitikalla taas pitäisi kuskata mukana kasaa jatkojohtoja ja olla jatkuvasti ruinaamassa työnantajalta ja tutuilta sähköä. Mikäli sattuu asumaan kerrostalossa niin hyvällä tuurilla saattaa saada vuokrattua tolppapaikan11,52€/kk tai noin 3500 eurolla ( katospaikka noin 8000€, autohallipaikka noin 18000€) ostettua sen. Tavallisesta sähkötolpasta tosin saa sähköä ehkä parhaimmillaan 2 tuntia kerrallaan, mikäli haluaa latausaseman on se ja sen asennus maksettava itse tai ehkä kuukausien väännön jälkeen talonyhtiö suostuu maksamaan latausaseman.
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla. Mutta kun ostelee ja asennuttaa pari (esim mökille ja kotiin) latausasemaa pitää sähköautolla ajaa aikapitkään ennen kuin latausasemien hinnat on kuoletettu. Polttoaineinfra taas ollaan jo yhteisesti maksettu joten siitä ei polttoaineautoilijan enää tarvitse välittää. Sähköttömälle erämaamökille voi kuskata bensat kanisterissa mutta sähkön lorottaminen kanisteriin on hiukan hankalampaa.

Tolppapaikasta pääsee maksamaan ihan bensalenkkarinkin kanssa, joten en laskisi sitä erikseen. Tosin tarve paikalle voi olla vähän eri täällä Tsadin hujakoilla, kuin Kuopiossa.
Ja latauspaikat pääsemme myös maksamaan yhdessä, johan se lakikin jo sen vaatii. ;)

Eivätkö nuo henkilökojtaiset lautausasematkaan ole pakollisia, kyllä sitä golf kärryään voi ladata suoraan ihan normaalista valovirrastakin. Toki sen myönnän, että latausasema kannattaa varmasti hankkia jos sähköllä meinaa pistellä menemään.

Kuinkahan moni sähköautoilija omistaa sähköttömän erämaamökin? Eiköhän siellä ole vähintään aurinkopaneelit katolla. ;)

Ja mitä tulee ilmaiseen lataukseen kaupoissa, niin samalla tavallahan se on (rikkaamman väen) sisäänvetotuote kuin vaikka halpa kalja. Sitä jaetaan tasan niin pitkään, kuin se kannattaa. Ei me persaukiset naftalla ajelijat tuhalailla rahaa Keskon tai S-ryhmän ravintoloissa, kun ei ole tarvetta pysähtyä kolmeksi vartiksi latailemaan akkuja.
 
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla
Ei ehkä kovin yllättäen, sähköauton polttoainekustannukset vaihtelevat huomattavasti, ihan samalla tavalla kuin polttomoottoriautollakin. En ole itse laskenut, mutta kun olen katsellut netistä valmiita laskelmia niin sähkön hinta / 100 km vaihtelee välillä noin 1,5-3 euroa. Halvimmillaan toki sähköauton polttoaine maksaa 0€/100 km.

Lisäksi fossiilisten polttoaineiden hinnat ovat koko ajan nousussa ja luultavasti jatkossa sama kehitys jatkuu, kun ihmisiä halutaan ohjata pois fossiilisista. Eli vuoden päästä tuo C1:n polttoainekustannus on luultavasti reilusti yli 7€/100 km.
 
Joo, vero varmasti nousee. Mutta ei toisaalta ole nähtävissä että polttomoottoriautojen verotus olisi laskemassa. Luultavasti käy niin että sähköautoilu muuttuu nykyistä kalliimmaksi, mutta fossiilisilla ajaminen kallistuu vielä enemmän jolloin sähköllä ajaminen on edelleen halvempaa. Voi jopa olla että fossiilisilla ajaminen kielletään kokonaan, kun korvaava teknologia kehittyy niin että tarve ajaa fossiilisilla vähenee.
Minulla ei ole mitään sähköajoneuvoja vastaan ja olen jopa varovaisen kiinnostunut sellaisista, mutta henkilökohtaisesti en koe sähköautoja kokonaistaloudellisiksi, verrattuna bensahybrideihin. Käyttökustannus on vain yksi osa kokonaiskustannuksia. Lisäksi on vakuutukset, arvonalennus, hankintahinta. Mielestäni sähköautojen suhteen pätee sama kuin tietokoneen osissa. Ei kannata ostaa etupeltoon tulevaisuuden (vero)tilanteita varten, vaan kuluvaa hetkeä varten. Jos hankkii sähköauton ja asuu ok-talossa, autoa varten jos nyt ei välttämättä pidä, mutta ainanakin kannattaa hankkia latauslaite., ettei pala koko mökki. Hinta asennuksineen sektorissa >1,5k, olettaen että voimalaku maan alla on kunnossa. Kesämökillä lataamiselle saattaa tulla the hintalappu, koska sähkönsiirto haja-asutusalueella on kallista.
 
Latausasemien hinnat lähtevät jostain reilusta 500 eurosta ja vaikka ei ostaisi halvinta niin luultavasti menee asennuksineen jonnekin tonnin kieppeille. Joku autoliike muistaakseni mainosti että auton oston yhteydessä kyseisen merkin laturi asennuksineen oliko noin 800€. Tämä kuluerä tulee toki budjetoida ensimmäisen sähköauton hinkintahintaan.
 
Minä puolestani pidän hybridejä pitkälti verokikkailuna. Toki bensahybridi on käytännöllisempi, kuin täyssähköauto, koska akun loputtua voi aina pistellä menemään löpöllä.

Minusta toisen voimantuoton tuoma lisäpaino ja ylimääräinen monimutkaisuus syö vähän homman ideaa. Kun akku/sähkömoottori menee rikki on auto käytännössä käyttökelvoton, vaikka polttomoottori toimisi täydellisesti. Samoin kulutus moottoritiellä on isompi kuin puhtaalla polttomoottorilla. Samoin plug-in / pistoke hybridit vaativat sitä jatkuvaa lataamista, aivan kuten sähköautotkin.

Toki jos omat normaalit ajelut menevät sähköllä, niin voi olla ihan kannattava ostos.
Omissa laskelmissani tulin siihen tulokseen, että hybridi ei ole meille kannattava, mutta eipä kyllä ollut sähköautoonkaan vaihtaminen. Käytännössä meillä ajetaan liian vähän ja liian pitkiä matkoja, että hybridistä/sähköstä olisi juuri iloa.

Hankintahinta on kyllä kovempi niin sähkö- kuin hybridiautoissakin. Hybridimallit näyttävät olevan ainakin kymppitonnin kalliimpia uutena ja sähköautot vielä enemmän.
Toki sähköautot ainakin tuntuvat pitävän hintansa paremmin, kuin polttomoottori vehkeet, ainakin mitä olen itse nettiautoa yms. katsellut. Toki tulevaisuus näyttää, että miten hinta tulee kehittymään.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta etupeltoon hankkimisesta, mutta en näy tulevaisuutta jossa bensan hinta ainakaan laskisi.

Teoriassa aurinkopaneelilla voisi generoida "menovettä" sähköautoon, ja ajaa ilmaisia* kilometrejä...
 
Kyllä polttoaineen jakeljat tulevat olemaan vielä ihmeissään kun paino siirtyy väkisin pikkuhiljaa sähköön, tuskimpa he on varautunut että kaikki asemalla käviät viettävät asemalla 45min tai yli. Parkki infraa pitää olla lisää ja rajusti.
 
Mutta jos tulot porukalla -20% niin tuskin on ok kaikille, vaikka neljä päiväinen kivalta tuntuisikin.
 
Koska olen maailmankaikkeuden Suomen autoveron vihollinen numero yksi, tervehdin sähköauton tuloa lämpimällä rakkaudella. Valitettavasti eduskunnassa, tällä foorumilla ja vaikka facen sähköautoryhmässä on valtava määrä Uusimaa-keskeisessä kuplassa eläviä, jotka eivät kerrassaan tajua, että latausinfra on ihan oikeasti se, mikä näiden leviämisen estää.

Ajaisin heti sähköautolla jos voisin ladata sitä töissä ja kotona. Tai edes toisessa. Nyt en voi kummassakaan eikä edes näkyvässä lähitulevaisuudessa asia ole muuttumassa mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Muutamia pointteja:

- Akkujen hinta on nyt korkea, näin se oli vaikka mersun ilmajousien osissa. Nyt näitä aikoinaan kalliita osia saa olennaisesti halvemmalla. Sama tapahtuu akuille.
- Nettiautossa, mobilessa, autoscoutissa on lukuisia satojatuhansia ajettuja tesloja. Taksinakin on ollut.
- Sähköautoilu on vasta lähtöruudussa. Kehityspotentiaali on valtava. Mersu ja muut saksalaismerkit eivät ole vielä päässeet vauhtiin.
- Teslan uutuusarvo katoaa kun sähköstä tulee normaali.
- ”Automiehen” kannalta en käsitä ulinaa; samalla rahalla saa paremman kiihtyvyyden, halvemman ajon ja vähemmän huoltokohteita sisältävän käyttöauton.
 
Muutamia pointteja:

- Akkujen hinta on nyt korkea, näin se oli vaikka mersun ilmajousien osissa. Nyt näitä aikoinaan kalliita osia saa olennaisesti halvemmalla. Sama tapahtuu akuille.
- Nettiautossa, mobilessa, autoscoutissa on lukuisia satojatuhansia ajettuja tesloja. Taksinakin on ollut.
- Sähköautoilu on vasta lähtöruudussa. Kehityspotentiaali on valtava. Mersu ja muut saksalaismerkit eivät ole vielä päässeet vauhtiin.
- Teslan uutuusarvo katoaa kun sähköstä tulee normaali.
- ”Automiehen” kannalta en käsitä ulinaa; samalla rahalla saa paremman kiihtyvyyden, halvemman ajon ja vähemmän huoltokohteita sisältävän käyttöauton.
Nyt kun sähköautot selvästi ovat ylivoimaisia kaikissa suhteissa, autoilijoiden valtavirta on ihan hakoteillä, koska suurin päätyy mihin tahansa muuhun mutta ei sähköautoon. Miten voi olla että suomalaisten enemmistö on näin väärässä?
 
Sähköautoissa voittajia on luonnon lisäksi sähkön tuotannossa. Häviäjiin kuuluu öljyntuottajamaat. Ehkä tulevaisuudessa näemme sitten ”sähkösheikkejä?”
 
Nyt kun sähköautot selvästi ovat ylivoimaisia kaikissa suhteissa, autoilijoiden valtavirta on ihan hakoteillä, koska suurin päätyy mihin tahansa muuhun mutta ei sähköautoon. Miten voi olla että suomalaisten enemmistö on näin väärässä?

Eikös se siinä ylemmässä kommentissa juuri ollut? Latausinfra ei ole vielä tarpeeksi kattava. Lähtöhinta tietysti on myös aika kova monille, en ole koskaan maksanut autosta yli neljää tonnia enkä aio maksaa tulevaisuudessakaan. Eli sähköauto tulee pihaan ehkä seuraavalla vuosikymmenellä, elleivät markkinat kehity odottomattomaan suuntaan.
 
En hanki kuin pakolla. On mennyt vihreiden ja EU:n vehkeily sellaiseksi että oikeastaan sähköautojen liian hätäistä puskemista pitäisi rajoittaa. Kaikki mitä tehdään hulluimpien vihreiden ohjaamana tulee menemään vikaan!

Vihreissä on vallassa erikoinen klikki.
 
Back
Top