Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo, eihän se sähkö missään nimessä sovi kaikille. Mutta niille joille se sopii, se ilmeisesti sopii todella hyvin.C1:sen 35 litran tankki näytti täyttyvän 56,70€ mikäli tankkaa Väliköntiellä Kuopiossa 1,624€ 95:sta.
Sähkösitikalla taas pitäisi kuskata mukana kasaa jatkojohtoja ja olla jatkuvasti ruinaamassa työnantajalta ja tutuilta sähköä. Mikäli sattuu asumaan kerrostalossa niin hyvällä tuurilla saattaa saada vuokrattua tolppapaikan11,52€/kk tai noin 3500 eurolla ( katospaikka noin 8000€, autohallipaikka noin 18000€) ostettua sen. Tavallisesta sähkötolpasta tosin saa sähköä ehkä parhaimmillaan 2 tuntia kerrallaan, mikäli haluaa latausaseman on se ja sen asennus maksettava itse tai ehkä kuukausien väännön jälkeen talonyhtiö suostuu maksamaan latausaseman.
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla. Mutta kun ostelee ja asennuttaa pari (esim mökille ja kotiin) latausasemaa pitää sähköautolla ajaa aikapitkään ennen kuin latausasemien hinnat on kuoletettu. Polttoaineinfra taas ollaan jo yhteisesti maksettu joten siitä ei polttoaineautoilijan enää tarvitse välittää. Sähköttömälle erämaamökille voi kuskata bensat kanisterissa mutta sähkön lorottaminen kanisteriin on hiukan hankalampaa.
C1:sen 35 litran tankki näytti täyttyvän 56,70€ mikäli tankkaa Väliköntiellä Kuopiossa 1,624€ 95:sta.
Sähkösitikalla taas pitäisi kuskata mukana kasaa jatkojohtoja ja olla jatkuvasti ruinaamassa työnantajalta ja tutuilta sähköä. Mikäli sattuu asumaan kerrostalossa niin hyvällä tuurilla saattaa saada vuokrattua tolppapaikan11,52€/kk tai noin 3500 eurolla ( katospaikka noin 8000€, autohallipaikka noin 18000€) ostettua sen. Tavallisesta sähkötolpasta tosin saa sähköä ehkä parhaimmillaan 2 tuntia kerrallaan, mikäli haluaa latausaseman on se ja sen asennus maksettava itse tai ehkä kuukausien väännön jälkeen talonyhtiö suostuu maksamaan latausaseman.
Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla. Mutta kun ostelee ja asennuttaa pari (esim mökille ja kotiin) latausasemaa pitää sähköautolla ajaa aikapitkään ennen kuin latausasemien hinnat on kuoletettu. Polttoaineinfra taas ollaan jo yhteisesti maksettu joten siitä ei polttoaineautoilijan enää tarvitse välittää. Sähköttömälle erämaamökille voi kuskata bensat kanisterissa mutta sähkön lorottaminen kanisteriin on hiukan hankalampaa.
Ei ehkä kovin yllättäen, sähköauton polttoainekustannukset vaihtelevat huomattavasti, ihan samalla tavalla kuin polttomoottoriautollakin. En ole itse laskenut, mutta kun olen katsellut netistä valmiita laskelmia niin sähkön hinta / 100 km vaihtelee välillä noin 1,5-3 euroa. Halvimmillaan toki sähköauton polttoaine maksaa 0€/100 km.Sähköauton sähkö maksaa noin 3€ Sadalle kilsalle ja C1 vie bensaa 6,93 euron edestä sadalla kilsalla
Minulla ei ole mitään sähköajoneuvoja vastaan ja olen jopa varovaisen kiinnostunut sellaisista, mutta henkilökohtaisesti en koe sähköautoja kokonaistaloudellisiksi, verrattuna bensahybrideihin. Käyttökustannus on vain yksi osa kokonaiskustannuksia. Lisäksi on vakuutukset, arvonalennus, hankintahinta. Mielestäni sähköautojen suhteen pätee sama kuin tietokoneen osissa. Ei kannata ostaa etupeltoon tulevaisuuden (vero)tilanteita varten, vaan kuluvaa hetkeä varten. Jos hankkii sähköauton ja asuu ok-talossa, autoa varten jos nyt ei välttämättä pidä, mutta ainanakin kannattaa hankkia latauslaite., ettei pala koko mökki. Hinta asennuksineen sektorissa >1,5k, olettaen että voimalaku maan alla on kunnossa. Kesämökillä lataamiselle saattaa tulla the hintalappu, koska sähkönsiirto haja-asutusalueella on kallista.Joo, vero varmasti nousee. Mutta ei toisaalta ole nähtävissä että polttomoottoriautojen verotus olisi laskemassa. Luultavasti käy niin että sähköautoilu muuttuu nykyistä kalliimmaksi, mutta fossiilisilla ajaminen kallistuu vielä enemmän jolloin sähköllä ajaminen on edelleen halvempaa. Voi jopa olla että fossiilisilla ajaminen kielletään kokonaan, kun korvaava teknologia kehittyy niin että tarve ajaa fossiilisilla vähenee.
Juu, "Kuinka viihdyt syyspimeällä kylmäasemalla kolme varttia tihkusateessa? Osa 1"Kyllä polttoaineen jakeljat tulevat olemaan vielä ihmeissään kun paino siirtyy väkisin pikkuhiljaa sähköön, tuskimpa he on varautunut että kaikki asemalla käviät viettävät asemalla 45min tai yli. Parkki infraa pitää olla lisää ja rajusti.
Pitää siirtyä liukuvaan työaikaan, ja mieluummin nelipäiväiseen työviikkoon, niin me tienataan tälläJuu, "Kuinka viihdyt syyspimeällä kylmäasemalla kolme varttia tihkusateessa? Osa 1"
Nyt kun sähköautot selvästi ovat ylivoimaisia kaikissa suhteissa, autoilijoiden valtavirta on ihan hakoteillä, koska suurin päätyy mihin tahansa muuhun mutta ei sähköautoon. Miten voi olla että suomalaisten enemmistö on näin väärässä?Muutamia pointteja:
- Akkujen hinta on nyt korkea, näin se oli vaikka mersun ilmajousien osissa. Nyt näitä aikoinaan kalliita osia saa olennaisesti halvemmalla. Sama tapahtuu akuille.
- Nettiautossa, mobilessa, autoscoutissa on lukuisia satojatuhansia ajettuja tesloja. Taksinakin on ollut.
- Sähköautoilu on vasta lähtöruudussa. Kehityspotentiaali on valtava. Mersu ja muut saksalaismerkit eivät ole vielä päässeet vauhtiin.
- Teslan uutuusarvo katoaa kun sähköstä tulee normaali.
- ”Automiehen” kannalta en käsitä ulinaa; samalla rahalla saa paremman kiihtyvyyden, halvemman ajon ja vähemmän huoltokohteita sisältävän käyttöauton.
Nyt kun sähköautot selvästi ovat ylivoimaisia kaikissa suhteissa, autoilijoiden valtavirta on ihan hakoteillä, koska suurin päätyy mihin tahansa muuhun mutta ei sähköautoon. Miten voi olla että suomalaisten enemmistö on näin väärässä?
Tarkoitus on vähentää autoilua. Se tässä takana on. Kaikki tiiviisti Helsinkin - joka olisi toki kaunis kaupunki jos siellä ei olisi vihreitä.Juu, "Kuinka viihdyt syyspimeällä kylmäasemalla kolme varttia tihkusateessa? Osa 1"
Mehän maksetaan jo nelipäiväistä työviikkoa. Toki emme omia vaan perseilijämaidenPitää siirtyä liukuvaan työaikaan, ja mieluummin nelipäiväiseen työviikkoon, niin me tienataan tällä![]()