Sähköautot.

Jos ei halua sähköautoa valintamahdollisuudet vähenevät. Opel otti uuden suunnan: myy Euroopassa 2028 alkaen ainoastaan täyssähköautoja. Muillakin valmistajilla samansuuntaisia suunnitelmia.

Lähes kaikilla on. Se on kai itsestäänselvää? GM 2035, Honda 2040 , Mini 2030-luvulla, Fiat 2025-2030, Jaguar 2025, Ford 2030 (henkilöautot Euroopassa), Volvo 2030, Bentley 2030, Stellantis, 70% EV 2030 mennessä ja Daimler AG 50% 2030 mennessä. Jnejne.

Suomi on silti jälkijunassa. EV on edelleen käytännössä omakotiasujan ja harvojen taloyhtiömuotoisten asujien ulottuvilla.

Tienvarsipysäköijien ja valtaosan kerros- tai rivariasujien latauskysymys on edelleen ratkaisematta. On kuitenkin taloyhtiöiden kiistelyä, kuka kustantaa latausasemat vai tehdäänkö niitä ollenkaan.

EU:n politiikka ohjaa sähköön ja vaihtoehtoisia vihreitä vaihtoehtoja ei käytännössä kehitetä juurikaan. VW luopuu hiljalleen kaasuautoista. On ihan sama, mitä Suomi päättää tai ei päätä, EV tulee vääjäämättä.
 
EU:n politiikka ohjaa sähköön ja vaihtoehtoisia vihreitä vaihtoehtoja ei käytännössä kehitetä juurikaan. VW luopuu hiljalleen kaasuautoista. On ihan sama, mitä Suomi päättää tai ei päätä, EV tulee vääjäämättä.
Eikö jossain EU-maissa kuten Saksassa ainakin vedyn käyttöä ole viety selvästi pidemmälle kuin Suomessa? Sen kautta tankkaus/lataus ei kestäisi yhtä kauan kuin sähköautoilla eikä ajomatka "tankillisella" olisi enää ongelma kuten sähköautoilla. Vetyinfran rakentamiseen vaan menee melko monta vuotta.

Katsoin tästä yhden TV-ohjelman jossa uskoakseni asiasta paljon tietävä selitti vetytalouden nykytilannetta.
 
Kuinka usein polttomoottoriautolla ajetaan 50 vuotta; siis nykyaikaisilla? Tietenkin autoharrastajat voivat rassata kiesejä vuosikymmeniä, mutta Suomessa auton keskimääräinen käyttöikä on noin 20 vuotta.

Akut tosiaan kuluvat, kuten polttomoottoriauton moottori. Lisäksi polttisautossa on sellaisia kuluvia osia joita sähköautossa ei ole. Ja sillä välillä sähköautoilija säästää jopa tuhansia euroja vuodessa halvemmissa käyttökuluissa ja pienemmän huollon tarpeen kautta. Verotuskin suosii kivasti.

Sähköautojen vaihtoarvo tosiaan laskee iän myötä, kuten polttisautollakin. Mikäli valtion harjoittama politiikka ei muutu, alkaa polttomoottoriauton hyvitysarvo olla entistä huonompi. Jo nyt näkee että dieseleitä saa käytettynä paljon aikaisempaa halvemmalla, koska niiden tulevaisuus on aika epävarma. Samoin tulee käymään bensa-autoille kun verotus kiristyy koko ajan.

Lisäys: tämä vastauksena @Leaderwolf kirjoitukseen.

Dieselin hinnankorotuksilta suojelee jossakin määrin raskaan liikenteen tarve samalle aineelle. (Toki jokin kompensaatiohärdelli on periaatteessa mahdollinen, mutta siihen en oikein usko.) Siinä mielessä olisin enemmän huolissani bensiinimoottorisista autoista.
 
Minä puolestani pidän hybridejä pitkälti verokikkailuna. Toki bensahybridi on käytännöllisempi, kuin täyssähköauto, koska akun loputtua voi aina pistellä menemään löpöllä.

Minusta toisen voimantuoton tuoma lisäpaino ja ylimääräinen monimutkaisuus syö vähän homman ideaa. Kun akku/sähkömoottori menee rikki on auto käytännössä käyttökelvoton, vaikka polttomoottori toimisi täydellisesti. Samoin kulutus moottoritiellä on isompi kuin puhtaalla polttomoottorilla. Samoin plug-in / pistoke hybridit vaativat sitä jatkuvaa lataamista, aivan kuten sähköautotkin.

Toki jos omat normaalit ajelut menevät sähköllä, niin voi olla ihan kannattava ostos.
Omissa laskelmissani tulin siihen tulokseen, että hybridi ei ole meille kannattava, mutta eipä kyllä ollut sähköautoonkaan vaihtaminen. Käytännössä meillä ajetaan liian vähän ja liian pitkiä matkoja, että hybridistä/sähköstä olisi juuri iloa.

Hankintahinta on kyllä kovempi niin sähkö- kuin hybridiautoissakin. Hybridimallit näyttävät olevan ainakin kymppitonnin kalliimpia uutena ja sähköautot vielä enemmän.
Toki sähköautot ainakin tuntuvat pitävän hintansa paremmin, kuin polttomoottori vehkeet, ainakin mitä olen itse nettiautoa yms. katsellut. Toki tulevaisuus näyttää, että miten hinta tulee kehittymään.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta etupeltoon hankkimisesta, mutta en näy tulevaisuutta jossa bensan hinta ainakaan laskisi.

Teoriassa aurinkopaneelilla voisi generoida "menovettä" sähköautoon, ja ajaa ilmaisia* kilometrejä...

Ainakin jossakin vaiheessa Volvon ladattavan hybridin verollinen hinta oli yli kymppitonnin pienempi kuin sama auto pelkällä polttomoottorilla.


Toki normaalimmissa kansanautoissa mallisarjan pienimmillä moottoreilla varustettu saattaa olla ladattavaa edullisempi.
 
Autoilun verottaminen on valtion ollut kassassa tulopuolella runsaudensarvi. Suurin osa saadusta tuotosta käytetään muuhun kuin liikenneinfran kehittämiseen tai muihin liikenteeseen liittyviin asioihin.

Älkäätten luulko, että tämä asia muuttuu. Muuten pitäisi karsia menoista eli leikata kivasta ja se on vaaleja kohti kuljettaessa… kipeä asia.
———

Sähköisten autojen tarjonnassa on tosiaan vielä toistaiseksi harmillisen vähän korimalliltaan farmariautoa muistuttavia ajokkeja (lue: käytännöllisiä). Katumaasturimalleja toki on etenkin hybrideinä ja kevytsellaisina. Mersulla hybrideissä on myös dieselmalleja, mistä peukku ylös. Halpaa lystiä sellaisen ostaminen ei tietenkään ole.

Sähkön toimitusvarmuus nousee ajoneuvokaluston sähköistyessä arvoon arvaamattomaan. Akkuautoilu saattaa suuremman sähkön jakeluhäiriön aikana ottaa osumaa, tosin muut vaikutukset esim. maksuliikenteeseen, raideliikenteeseen, kauppoihin, tietoliikenteeseen jne. ovat suurempia ja kriittisempiä. Aggregaatin hankkiminen syrjäseuduilla ja mökkeilyyn ei välttämättä ole vitsi.

Saadaanko se aggregaatin polttoaine säilymään käyttökelpoisena pitkiä aikoja? Vai olisiko se häkäpönttöagregaatti?
 
Ainakin jossakin vaiheessa Volvon ladattavan hybridin verollinen hinta oli yli kymppitonnin pienempi kuin sama auto pelkällä polttomoottorilla.


Toki normaalimmissa kansanautoissa mallisarjan pienimmillä moottoreilla varustettu saattaa olla ladattavaa edullisempi.
Joo, tuossa on juuri se "verokikkailu", mistä puhuin: "Volvon edustusauton hybridimalli on pienten päästöjensä vuoksi isoksi ja tehokkaaksi autoksi edullinen." .

Mutta myös tuo minun mainitsemani 10kl hintaa lisää on olemassa, esim: BMW 320 Diesel Farmari: 50 980 € BMW 330 Diesel Farmari Plugin-hybridi: 62 860 €.
Laakoselta katsoin hinnat:

(Tämä esimerkkinä, koska kollega valitti juuri tästä keissistä.)

Kansanautoissa myös usein samoin, eli joutuu latomaan lisää tuohta tiskiin. Jos taas isoa ja tehoksta halajaa, niin ehdottomasti kannattaa osttaa pluggari, vaikkei sitä ikinä iskisi seinään.
 
Joo, tuossa on juuri se "verokikkailu", mistä puhuin: "Volvon edustusauton hybridimalli on pienten päästöjensä vuoksi isoksi ja tehokkaaksi autoksi edullinen." .

Mutta myös tuo minun mainitsemani 10kl hintaa lisää on olemassa, esim: BMW 320 Diesel Farmari: 50 980 € BMW 330 Diesel Farmari Plugin-hybridi: 62 860 €.
Laakoselta katsoin hinnat:

(Tämä esimerkkinä, koska kollega valitti juuri tästä keissistä.)

Kansanautoissa myös usein samoin, eli joutuu latomaan lisää tuohta tiskiin. Jos taas isoa ja tehoksta halajaa, niin ehdottomasti kannattaa osttaa pluggari, vaikkei sitä ikinä iskisi seinään.
Tuo 330e ei ole diesel- vaan bensahybridi, 2 litrasella koneella. M-sport varustepaketti tuonee siihen myös muutaman tonnin lisähintaa.

320 sedan bensahybridi lähtee jo alle viidelläkympillä. Ei tosin xdrive.
 
EU:n ilmastostrategian mukaan vuodesta 2035 alkaen kaikkien EU:ssa myytävien uusien autojen on oltava päästöttömiä. Ei tarvitse välttämättä olla sähköautoja, mutta uuden teknologian lyöminen läpi ja kuluttajamarkkinoille ottaa aikansa, ja voi olla että muita teknologioita ei vielä silloin ole tarpeeksi valmiina. Vety varmaan olisi varteenotettava vaihtoehto.

Myös latausinfran kehittämiseen otetaan kantaa.


EU julkisti jättimäisen ilmastopaketin – tässä 8 keskeisintä kohtaa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008126204.html
 
Tänään ideoitiin kaverin kanssa että kaupunkialueella kauppojen jakeluliikenne (pakettiautot ja kuorma-autot) voisi saada sähköistettyä suhteellisen helposti.

Infra pitäsi järjestää siten että jokaisella lastauslaiturilla olisi latauspiste. Eli auto voisi ladata akkuja jokaisen lastauksen ja purun aikana.

Kauppa ja sen jakelu on aika keskittynyttä, eli pari isoa peluria (S-ryhmä, Kesko, LiDL) voisi määrätä teknisen standardin, ja aikataulun milloin e-jakekuun siirrytään.

Keksin itsekkin ajatuksessa muutaman heikon kohdan, mutta jätän muille tilaa että voitte ampua idean alas :)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
EU:n ilmastostrategian mukaan vuodesta 2035 alkaen kaikkien EU:ssa myytävien uusien autojen on oltava päästöttömiä. Ei tarvitse välttämättä olla sähköautoja, mutta uuden teknologian lyöminen läpi ja kuluttajamarkkinoille ottaa aikansa, ja voi olla että muita teknologioita ei vielä silloin ole tarpeeksi valmiina. Vety varmaan olisi varteenotettava vaihtoehto.

Myös latausinfran kehittämiseen otetaan kantaa.


EU julkisti jättimäisen ilmastopaketin – tässä 8 keskeisintä kohtaa https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008126204.html

Ei riittävän kunnianhimoinen tavoite sanoo ministeri
 
Tänään ideoitiin kaverin kanssa että kaupunkialueella kauppojen jakeluliikenne (pakettiautot ja kuorma-autot) voisi saada sähköistettyä suhteellisen helposti.

Infra pitäsi järjestää siten että jokaisella lastauslaiturilla olisi latauspiste. Eli auto voisi ladata akkuja jokaisen lastauksen ja purun aikana.

Kauppa ja sen jakelu on aika keskittynyttä, eli pari isoa peluria (S-ryhmä, Kesko, LiDL) voisi määrätä teknisen standardin, ja aikataulun milloin e-jakekuun siirrytään.

Keksin itsekkin ajatuksessa muutaman heikon kohdan, mutta jätän muille tilaa että voitte ampua idean alas :)
Hiljattain luin jostain tilastoa, että jakeluautolla ajetaan vuorokaudessa muistaakseni noin 50 km, eli nykyisten sähöpakettiautojen range riittäisi heittämällä päivän ajoihin. Toki on myös poikkeuksia säännöstä, mutta kaupunkialueella niitä kilometrejä tulee ilmeisesti yllättävän vähän
 
Hiljattain luin jostain tilastoa, että jakeluautolla ajetaan vuorokaudessa muistaakseni noin 50 km, eli nykyisten sähöpakettiautojen range riittäisi heittämällä päivän ajoihin. Toki on myös poikkeuksia säännöstä, mutta kaupunkialueella niitä kilometrejä tulee ilmeisesti yllättävän vähän
Kilometrit kuulostaa erittäin epäuskottavilta kokemuksen mukaan, mistä löytyy em tilasto
 
Saadaanko se aggregaatin polttoaine säilymään käyttökelpoisena pitkiä aikoja? Vai olisiko se häkäpönttöagregaatti?
Pienkonebensa säilyy vähintään 5v jos säilytät metallikanistereissa. Ei ollut ongelmia kun kokeilin kämpällä, kohta menossa sinne taas niin nähdään. Perusbensaa 98 voi yrittää säilöä lisäaineilla mutta ei tule yhtä hyvä tulos, pari vuotta säilynee.

Hyvä ostaa pari aggregaattia varalle, mielellään dieseleitäkin. Ei niiden tuotanto ainakaan vähene kun päästöhulluus vielä tästä pahenee. Häkäpönttöaggregaatti sähköautoa lataamaan. Niitähän ne sitten valvoo satelliiteistaan, ettei vaan savua :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei riittävän kunnianhimoinen tavoite sanoo ministeri
Kunnianhimoiset aikalaishullut. Minulle alkaa tulla liiallisesta, järjettömästä "kunnianhimosta" paskan maku.
Katolisen kirkon inkvisiittoritkin olivat varmasti kunniaa himonneita. On niitä valtionpäämiehissäkin ja monesti on ollut jälki rumaa. Kun ei käytetä järkeä vaan kiihko sekä himot menevät kaiken yli.
 
Tänään ideoitiin kaverin kanssa että kaupunkialueella kauppojen jakeluliikenne (pakettiautot ja kuorma-autot) voisi saada sähköistettyä suhteellisen helposti.

Infra pitäsi järjestää siten että jokaisella lastauslaiturilla olisi latauspiste. Eli auto voisi ladata akkuja jokaisen lastauksen ja purun aikana.
Superkondensaattoriautoja, ei tämä nykyinen akkutekniikka johon kiireessä pakotetaan..
 
Kilometrit kuulostaa erittäin epäuskottavilta kokemuksen mukaan, mistä löytyy em tilasto
Saattoi olla Pakkotoistolla vastaavassa ketjussa jossa oli linkitetty jostain uudesta sähköpakettiautosta uutista. Siis tilasto ei ollut kenenkään keskustelijan kertoma, vaan tieto löytyi uutisesta.
 
Huvikseni lavastin paikallisen Kinex:in pulttimyyjän työpäivän Kuopiossa.
Reitiksi tuli Kinex-Keskusta-puijonlaakso-Julkula-Päiväranta-Kinex. 21,8 km. Iltapäivällä tuli vielä keikka Petoselle, eli Kinex- Petonen-Kinex 13,8 km.
Päivän yhteismatkaksi sain 35,6 km. Osoitteet otin kaupunginosissa olleilta työmailta. Matka Kinexin pakulla jäi alle 50 km kun vain 5 työmaata tilasi ruuveja tai muuta kamaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kunnianhimoiset aikalaishullut. Minulle alkaa tulla liiallisesta, järjettömästä "kunnianhimosta" paskan maku.
Katolisen kirkon inkvisiittoritkin olivat varmasti kunniaa himonneita. On niitä valtionpäämiehissäkin ja monesti on ollut jälki rumaa. Kun ei käytetä järkeä vaan kiihko sekä himot menevät kaiken yli.
Omasta mielestä politiikan tarkoitus ei ole brassata poliitikkojen kesken miten kunnianhimoisia suunnitelmat ovat vaan saada asioita parempaan suuntaan yhteiskunnassa. Ja asukkaiden mielestä, ei ainoastaan poliitikoiden mukaan.
 
Back
Top