Sähköautot.

No no, jos autolla liikkumiseen pitää ruveta tekemään lentämiseen tarvittavia lentosuunnitelmia ja laskelmia sekä "laskeutumispaikkojen etappeja" niin vaikeaksi menee. Mites toimitaan jos latauspaikat on täysi, vissiin leiriydytään lähimaastoon vuorolla kuusi jonottamaan laturille pääsyä. Fossiilisen range ja asemaverkko vaan nyt on parasta mitä rahalla saa ja piste. Tulevaisuudessa peli voi kääntyä, mutta ei huomenna tai ensi vuonna.
 
No no, jos autolla liikkumiseen pitää ruveta tekemään lentämiseen tarvittavia lentosuunnitelmia ja laskelmia sekä "laskeutumispaikkojen etappeja" niin vaikeaksi menee. Mites toimitaan jos latauspaikat on täysi, vissiin leiriydytään lähimaastoon vuorolla kuusi jonottamaan laturille pääsyä. Fossiilisen range ja asemaverkko vaan nyt on parasta mitä rahalla saa ja piste. Tulevaisuudessa peli voi kääntyä, mutta ei huomenna tai ensi vuonna.
Joo, kyllähän sähköautojen kanssa range anxiety (saa kääntää, minä en tiedä suomenkielistä vastinetta) on ihan tosijuttu. Mutta en silti usko, että kukaan kovinkaan moni painaa autollaan 1700 km etappeja pysähtymättä välillä esim. syömään.
 
Saadaanhan se kadunvarsilatauskin hoidettua kun kunnat ja sähköyhtiöt alkavat kimppaan. Ensiksi nostetaan sen ”Pihtiputaan Mummonkin” sähkönsiirtomaksu kymmenkertaiseksi, ja sitten revitään vain kadut auki ja maahan upotetaan kaapelit ja lataustolppia vain jonoon kaduille. Pysäköinti/latausmaksuksi vaikkapa 10€ tunti.
 
Minä en yhdessäkään viestissä ole 1750 km yhteensoittoon ajaneeni, mutta jos pitää toimia kokoajan limiitillä ja kyttäillä super charger tolppia,niin siinä on vitsit kaukana. Pitkä range luo mielen rauhaa ja Herman30 mainitsemaa vapautta liikkua, voit poiketa reitiltä sivuun jos siltä tuntuu ja silti pääset määränpäähän, ilman että muutat laskelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aikaisemmin kertonut reissusta ampumaradalle, missä 250 km range riitti nippa nappa vajaan 100 km lenkkiin. Jos olisin halunnut mennä vaikka autoon lämmittelemään niin olisi akku loppunut kesken. Eli ei välttämättä se puhdas ajomatka, vaan myös olosuhteet, ajotapa, kuorma jne vaikuttavat.
 
Minä en yhdessäkään viestissä ole 1750 km yhteensoittoon ajaneeni, mutta jos pitää toimia kokoajan limiitillä ja kyttäillä super charger tolppia,niin siinä on vitsit kaukana. Pitkä range luo mielen rauhaa ja Herman30 mainitsemaa vapautta liikkua, voit poiketa reitiltä sivuun jos siltä tuntuu ja silti pääset määränpäähän, ilman että muutat laskelmia.
Me ollaan kyllä turkätty jablonecista tallinnaan yhtä kyytiä, kilometri varmaan piisaa7 :)
 
Jos latausinfra upgreidataan nykyisen kokoiselle autokannalle, sille saattaa tosiaan tulla the hintalappu. Vertailun vuoksi sähkönsiirtolaitosten kaapeleiden kaivattaminen maan alle vähintään tuplasi siirtohinnat, vaikka kaupungeissa ja kuntakeskuksissa kaapelit ovat olleet maan povessa iät ja ajat. Pahinta siirtokaapeleiden kaivuussa on hintatason nostaminen, joka näyttäisi jäävän korotettuna päälle sen jälkeenkin, kun kaikki sähkönsiirtokaapelit on kaivettu maan alle. Energiamarkinaviraston seuranta on yhtä tyhjän kanssa, jos sellaista edes on. Eiköhän viranomainen toimi Tytin viitoittamalla tavalla. Kaverina ja konsulttina. Jos latausinfraa ruvettaisiin mahtikäskyllä rakentamaan miljoonille autoille, sähköurakointiliikkeissä aika pian oivallettaisiin resurssien vähäisyys ja materiaalien niukkuus ja hinnat ainakin tuplattaisiin. Sähkötarvikkeiden hinnoissa on ilmaa jo nyt varmaan 50 %. Lämpöpumppujen asentamisessakin normihinta 2-3 h tunnin työlle on 600 e. Ei huono tuntiveloitushinta. Kotitalousvähennys nosti hintoja arviolta 200 e. Niin tai näin, latausinfra tulee kalliiksi.
 
On selvää, että autoilu tulee ihmisille kalliiksi, sitä se on ollut aina Suomessa.
Mahdollinen hetkellinen sähköauton antamat edulliset kilometrit ovat varmasti vain hetkellisiä ja tietysti ne kannattaa hyödyntää jos se muuten on mahdollista. Valtava julkinen talous kasvaa ja se täytyy maksaa jotenkin ja se tarkoittaa kasvavaa verokuormaa kaikille.

Vihreiden ajatuksena on vähentää ihmisten vapaata liikkumista. Sisäisiä passeja ei kehdata ehdottaa, joten on parempi tehdä vaikeaksi. Esimerkkinä nyt Raidejokeri Helsingissä, sen rakentamisen yhteydessä katuja kavennetaan liikenneympyröiden kohdalla, joten raskas kalusto on vaikeuksissa, (tällä viikolla Oulunkylässä kuorma-auto tukki liikenne ympyrän) jännä nähdä kuinka palokunnan nostolava mahtuu ko. liikenne ympyrästä läpi.
 
Joo, kuten olen aiemminkin todennut, mielestäni sähköauto vaatii sen että autoa pystyy lataamaan kotipihassa. Tai onnistuuhan se varmaan julkisissa latauspisteissä, mutta hankalaa on ja tulee kalliiksi.
Ja kerros/rivitaloissa ehdottomasti siinä omassa parkkiruudussa. Mikään yhtiön yhteinen lataustolppa tai pari kymmenille asukkaille ei ole toimiva ratkaisu.
 
Kuinka monta uutta voimalaa tarvitaan jos koko EU muutetaan sähköautojen käyttäjäksi? Miten nopeasti kaikki nämä voimalat voidaan rakentaa?
 
No kun äsken katsoin, niin Nettiautossa oli 8 kpl alle 10 000 hintaista sähköautoa, ja reilut 80 kpl alle 15 000 hintaisia. Voisi kuvitella että 4 vuoden päästä alle kympin sähköautoja löytyy paljon nykyistä enemmän.

Uusien sähköautojen hinnat ovat koko ajan lähestyneet fossiilisen hintoja. Käsittääkseni joitakin sähköautoja saa nytkin jopa halvemmalla kuin vastaavaa polttomoottoriautoa, kun huomioidaan sähköautojen hankintatuki.
Montako esim. perheautoa useamman sadan(edes 300) kilometrin rangella löytyi?
 
Montako esim. perheautoa useamman sadan(edes 300) kilometrin rangella löytyi?
Mä kommentoin vain tuota Ollikaisen kommenttia joka esitettiin Hesarin Lauantaivieras-palstalla, jossa Ollikainen ennakoi mm:
"Hän uskoo, että markkinoille saataisiin alle 10 000 euron hintaisia käytettyjä sähköautoja ja uusien sähköautojen hinnat laskisivat polttomoottoriautojen tasolle vuoteen 2025 mennessä."

Helpoiten tietenkin saa vastauksen mietityttäviin kysymyksiisi, kun katsoo itse haulla.
 
Se kyllä pitää taatusti paikkaansa että käytettyjen sähköautojen hinnat romahtavat kun autojen akkutakuut loppuvat ja käytetyn sähköauton ostajan pitää varautua maksamaan sen kotteron lisäksi pahimmassa tapauksessa kokonaan uusi akusto ja ehkä pari sähkömoottoriakin.
Entäs sitten toisinpäin? Joutuuko vanhan sähköauton myymään varmuuden vuoksi ”rikkinäisenä” ettei 10 000€ auton ostaja haasta myyjää käräjille ja vaadi autoon uutta 20 000€ akkua auton myyjän piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta uutta voimalaa tarvitaan jos koko EU muutetaan sähköautojen käyttäjäksi? Miten nopeasti kaikki nämä voimalat voidaan rakentaa?
Yksittäisen tavallisen kokoisen voimalaitoksen rakentaminen tarjouksesta valmiiksi kestää nopeimmillaan noin kaksi vuotta. Jos koko kasvaa, rakentamisaika pitenee.
 
Se kyllä pitää taatusti paikkaansa että käytettyjen sähköautojen hinnat romahtavat kun autojen akkutakuut loppuvat ja käytetyn sähköauton ostajan pitää varautua maksamaan sen kotteron lisäksi pahimmassa tapauksessa kokonaan uusi akusto ja ehkä pari sähkömoottoriakin.
Entäs sitten toisinpäin? Joutuuko vanhan sähköauton myymään varmuuden vuoksi ”rikkinäisenä” ettei 10 000€ auton ostaja haasta myyjää käräjille ja vaadi autoon uutta 20 000€ akkua auton myyjän piikkiin.
Lukemani perusteella sähköautojen akkujen kulumisen ongelmaa on korostettu liikaa; akku kestää sen minkä autokin. Auton akun kunnon voi nähdä suoraan auton diagnostiikasta, tai selvittää koeajon yhteydessä.

Myös bensa-autojen hinnat romahtavat, kun bensa voi maksaa ensi vuonna 2€/litra ja hinnat tuskin tulevat kamalasti ainakaan laskemaan.
 
Yksittäisen tavallisen kokoisen voimalaitoksen rakentaminen tarjouksesta valmiiksi kestää nopeimmillaan noin kaksi vuotta. Jos koko kasvaa, rakentamisaika pitenee.
Olkiluoto III rakentminen aloitettiin 2005, piti olla valmis 2009. Näillä näkymin alkaa olla valmis 2022. Niin että se kahdesta vuodesta.
 
Back
Top