Sähköautot.

Saattoi olla Pakkotoistolla vastaavassa ketjussa jossa oli linkitetty jostain uudesta sähköpakettiautosta uutista. Siis tilasto ei ollut kenenkään keskustelijan kertoma, vaan tieto löytyi uutisesta.
Tuossa esimerkki, 100-150km/pvä.

 
No, joka tapauksessa range riittää heittämällä.
 
Alle 10t€ käytettyjä neljän vuoden päästä...ja sähköautot samassa ajassa nykyisten hintatasolle.

Mitä en ymmärrä...

KOLMAS houkutin olisi sähköauton hankintatuen korottaminen 6 000 euroon.

Nykyisin uuden täyssähköauton ostaja voi saada 2 000 euron hankintatuen. Ollikainen perustaa ehdotuksensa tutkimusryhmänsä laskelmiin.


Tuen korotuksen jälkeen merkittävälle osalle suomalaisista tulisi muutamassa vuodessa mahdollisuus vaihtaa sähköautoon, Ollikainen sanoo.

Hän uskoo, että markkinoille saataisiin alle 10 000 euron hintaisia käytettyjä sähköautoja ja uusien sähköautojen hinnat laskisivat polttomoottoriautojen tasolle vuoteen 2025 mennessä.
 
Tuossa esimerkki, 100-150km/pvä.

Isommassa pakettiautoluokassa sähkövaihtoehto ei ole ollut vielä oman alan tarpeisiin riittävän kehittynyt.
Nykyiset sähköambulanssit joita on otettu pienimuotoisesti (koe)käyttöön Saksassa ja Briteissä ovat 120 autoja, eli kulkevat km ja max vauhti 129kmh. Range ei siis ihan piisaa meille, vielä, mutta eiköhän siihen muutamassa vuodessa löydy ratkaisu.
 
Lahdessa on uutisoitu poliisille tulevasta sähkö"maijasta", eiköhän kohtapuoliin siitäkin saada todellista käyttöön perustuvaa dataa tiedoksi.

Ps. Radiosta taannoin kuuntelin toimittajan kokemuksia sähkökäyttöisestä sprintteristä, talvella kuulemma on liian äkäinen kaasuun vastaavuus, joten ohjelman nikkaroijilla lienee vielä puuhaa ajokäytöksen suhteen liukkailla pinnoilla. Range ei siinä ollut kummonen, ilmeisesti ajoi kokeen vielä tyhjällä sprintterillä joten energian kulutuskaan ei ollut mikään kauhea, vs. lanssillahan on ns. kuorma päällä kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
Alle 10t€ käytettyjä neljän vuoden päästä...ja sähköautot samassa ajassa nykyisten hintatasolle.

Mitä en ymmärrä...


No kun äsken katsoin, niin Nettiautossa oli 8 kpl alle 10 000 hintaista sähköautoa, ja reilut 80 kpl alle 15 000 hintaisia. Voisi kuvitella että 4 vuoden päästä alle kympin sähköautoja löytyy paljon nykyistä enemmän.

Uusien sähköautojen hinnat ovat koko ajan lähestyneet fossiilisen hintoja. Käsittääkseni joitakin sähköautoja saa nytkin jopa halvemmalla kuin vastaavaa polttomoottoriautoa, kun huomioidaan sähköautojen hankintatuki.
 
No kun äsken katsoin, niin Nettiautossa oli 8 kpl alle 10 000 hintaista sähköautoa, ja reilut 80 kpl alle 15 000 hintaisia. Voisi kuvitella että 4 vuoden päästä alle kympin sähköautoja löytyy paljon nykyistä enemmän.

Uusien sähköautojen hinnat ovat koko ajan lähestyneet fossiilisen hintoja. Käsittääkseni joitakin sähköautoja saa nytkin jopa halvemmalla kuin vastaavaa polttomoottoriautoa, kun huomioidaan sähköautojen hankintatuki.
Alle kymppitonnin hintaluokassa on kaksi todellista sähköautoa, Nissan Leafit. Muut on koppimopoja, omavalmisteita, ja hybridejä. 9k Leafin ostajan täytyy olla sähköautoilun todellinen harrastaja, kun toimintasäde on kesällä 80-110 km ja talvella 50-70 km. Onhan ne sähköautoja, ei käy kieltäminen. Käyttöarvo on vähissä kun 9k auton toimintasäde on kymmeniä kilometreja. Harva ajaa polttomoottorikäyttöisellä autollakaan tankkia ihan tyhjäksi. Joten eiköhän sähköautollakin pidä jättää pieni pelivara. Itse näkisin vanhan Leafin käyttöarvoa ainoastaan siinä tapauksessa jos upgreida/greidauttaa akut tuplasti isommaksi. Maksanee tuhansia evroja.

Kuluvalla hetkellä uusmyynnissä olevien sähköautojen halpuminen kymppitonnin luokkaan saattaa kestää kauemmin kuin kymppitonnin Leafien 5 vuotta. Jos uuden toimintasäde on 300 km, vanhanakin autolla voi päästä vielä 200 km. Sellaisella toimintasäteellä tekee jo jotakin. Alle 100 km toimintasäteen omaava auto olisi ainakin minulle aika hyödytön.
 
Samaa mieltä toimintasäteestä; itse olen ajatellut että sen pitää olla ainakin 300 km. Toki jollekin riittää kauppakassiin 30 km toimintasäde.

Sähköautot yleistyivät koko ajan ja myös vaihtoautojen valikoima paranee. Toki 4 vuotta on aika optimistinen tavoite.
 
Alle 100 km toimintasäteen omaava auto olisi ainakin minulle aika hyödytön.
Nythän meidän mummo ei enää elä mutta jos; matka mummolaan oli n. 60km edes.-takaisin. Jos sitten sen päälle olisi asiaa siskon luo jonne on 15km yhteen suuntaan niin hyvn äkkiä aku tyhjä ennenkuin on kotona. Jo vielä mummon asioita hoitamaan olisi pitänyt ajaa lähimpään kaupunkiinn niin ei millään riittäsi 100km akkukapasiteetti.
 
Sanokaas viisaammat, miten ne kadunvarren asukaspysäköintipaikat sähköistetetään, ja koska? Entäs ne kerrostalojen pihojen asukaspysäköintipaikat, ne jossa on ne muutaman tonnin ropposet parkissa yöaikoihin? Kuka ne maksaa? Jotenkin tuntuu että tässä sähköautoasiassa on vielä oikeasti aika monta kysymystä vastaamatta.
 
^Joo ennenkuin fossiiliset on kuopattu, on vielä runsaasti ratkaistavia pulmia edessä ja niin kuin edellä mainittiin niille pitäisi löytää maksajia.... ongelmatonta se ei tule olemaan.
 
^Joo ennenkuin fossiiliset on kuopattu, on vielä runsaasti ratkaistavia pulmia edessä ja niin kuin edellä mainittiin niille pitäisi löytää maksajia.... ongelmatonta se ei tule olemaan.
Hiljattain jossain todettiin että sähköautojen latauspaikkoja tarvitaan 22-kertainen olemassa oleviin tankkauspaikkoihin nähden. Ilmeisesti sillä apuoletuksella että autojen määrä säilyisi nykyisellä tasolla. Asiantuntijoiden näkemysten ristiriidat hämmentävät. Suomessa on pulaa sähköstä jo nyt ja silti jotkut asiantuntijat tietävät, että sähkö riittäisi vaikka koko Suomen autokanta sähköistettäisiin yhden yön aikana.
 
Sanokaas viisaammat, miten ne kadunvarren asukaspysäköintipaikat sähköistetetään, ja koska? Entäs ne kerrostalojen pihojen asukaspysäköintipaikat, ne jossa on ne muutaman tonnin ropposet parkissa yöaikoihin? Kuka ne maksaa? Jotenkin tuntuu että tässä sähköautoasiassa on vielä oikeasti aika monta kysymystä vastaamatta.
Joo, kuten olen aiemminkin todennut, mielestäni sähköauto vaatii sen että autoa pystyy lataamaan kotipihassa. Tai onnistuuhan se varmaan julkisissa latauspisteissä, mutta hankalaa on ja tulee kalliiksi.
 
^Joo ennenkuin fossiiliset on kuopattu, on vielä runsaasti ratkaistavia pulmia edessä ja niin kuin edellä mainittiin niille pitäisi löytää maksajia.... ongelmatonta se ei tule olemaan.
Kotitaloussähkön hintaa tietysti korotetaan että voidaan subventoida autojen lataussähkön hintaa, ilmastotalkoot on kansan yhteinen asia :cool: . Kaikki tietysti osallistuvat vapaaehtoisesti talkoisiin.
 
Juttelin aamulla Kouvolan Vaakunan pihassa Hyndai sähköauto kuskin kanssa tovin. Hän oli lähtenyt Lappeesta reissuun täydellä patterilla, yö Kouvolassa ja ei ladannut ja kertoi Vaakunan sähkön olevan kaksinkertaista vs. kotisähkö. Meinasi että pääsee vielä Lohjalle. Hänelle oli tullut ohjeet miten patterin lataus pitää rajoittaa 90% tehtaan pyynnöstä ja ilmeisesti autoon tulee uusi patteripaketti. Rangeksi hän ilmoitti n.400km. Sanoin hänelle että minulla tiisselissä on range 1750km, joten patteriautojen pitää vielä kehittyä, ennen kun vaihdan leiriä.
 
Onhan nyt ilmiselvää, että ajoneuvoa valitessa sen tärkein ominaisuus on että voi ajaa jokapäiväisen työmatkansa Utsjoesta Helsinkiin pysähtymättä kertaakaan matkan varrella??
Niin, onko se käsittämätöntä että joillekin on tärkeää että tämä on mahdollista silloin siltä tuntuu. Vapaus mennä eikä ole sidottu muutaman sadan kilometrin matkaan jonka jälkeen stop.
 
Back
Top