Sähköautot.

Sähköautoilu yleistyy kun perinteiset polttomoottoriautot kielletään?

Tarkkuutta. Uutena myytävien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä 2035 lähtien.

Iltalehden toimittaja on vieläpä tulkinnut että polttomoottoriautotkin kielletään. Mutta roskaa kaikki tyyni. Polttaminen pitää vain olla päästötöntä, kuten esimerkiksi vetyauto. Polttokennovetyviritelmä ei taida saada tuulta allensa vaan aletaan tekemään synteettistä, vetypohjaista tislettä jolla porschenkin mäntämoottori pyörii.

Tämä hypetys akkusähköautoista pitäisi lailla kieltää. Se on niin vastuutonta ja ympäristölle vaarallista puuhaa että jos kaikki maapallon autot päätettäis tehä akkusähköllä toimiviksi niin se olis siinä. Meidän pallo. Järkyttävää ja naurettavaa typeryyttä koko vouhotus. Miksikö ?

Akkumetallit, joo. Aikamoisen kuopan joudutaan maapallolle kaivamaan että saadaan kaikkiin, monteenko sataan miljoonaan auton ajoakku. Kelpaa ruåttalaisille. Nehän löysi aarteen Kiirunasta. Mutta tuo akkumetallien maastakaivaminen on oikeastaan sivuseikka. Mistä riittää kupari kaikkeen tuohon, kupari jonka tunnettu määrä maapallolla on rajattu ja sen maastakaivaminen on suht saastuttavaa touhua, niihin satoihin miljooniin autoihin. Oletetaan että sitä kuitenkin autoihin löytyy.

Muttamutta...sitte pitäis alkaa latailemaan noita autoja. Eli latauspistokkeita tarvitaan suht paljon, ja sellaisia vähän isompia ku millä akun saa täyteen 6 tunnissa. Mitä 100 kW latausasema vaatii pienjänniteverkkossa. Ihan oikeasti paksun kaapeloinnin. Ja kuinka paljon sitä kaapelointia tarvitaan, no paljon. Jaa että korvataan alumiinilla. Ei sekään ihan itekseen maasta ylös tule. Nostetaan verkkojännite 1000v tai 10000v että virrat saatais pienemmiksi. Latausasemat joudutaan nostamaan maasta ylös aika korkealle. Tai sitte asemat pitäisi aidata niin ettei lähelle pääse. Tuollaisia kun sitten rakennetaan tarpeellinen määrä niin ainakin Chileläiset on kuolleet sukupuuttoon ja maa on saastunut elinkelvottomaksi.

Entäpä raakaöljyn tuotanto...sitä pumpataan samaan tahtiin koska lentsikat, laivat, rekat, kaivoksessa käytettävät työkoneet ja muutamat muut kohteet joita akuilla ei voi varustaa. Kuten vaikkapa Leopardit ja kiinalaiset t-paitatehtaat. Ja ku nuo käy mikä milläkin ja aineita tislataan, niin se tislausjäte jääkin nyt käyttämättä. Bensaksikin tuota sanotaan. Eli ylimääräinen tislausjäte joudutaan polttamaan jossain muualla. Maahankaan sitä ei voi kaataa. Eli missä se ympäristön suojelu ja päästövähennys tapahtui ? Henkilöautoliikenne ainakin suomessa edustaa aika vähäistä määrää kokonaisöljynkulutuksesta ja sitä muuta kulutusta ei battereilla korvata.

No vähän kärjistetty ja radikaali ajatus tähän maailman aikaan. Mutta vielä tulee aika jolloin joku muu osaa lausua tuon saman asian niin että tyhmempiki tajuaa. Ehkä poliitikotkin, vihreistä ei väliä.
 
Tarkkuutta. Uutena myytävien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä 2035 lähtien.

Iltalehden toimittaja on vieläpä tulkinnut että polttomoottoriautotkin kielletään. Mutta roskaa kaikki tyyni. Polttaminen pitää vain olla päästötöntä, kuten esimerkiksi vetyauto. Polttokennovetyviritelmä ei taida saada tuulta allensa vaan aletaan tekemään synteettistä, vetypohjaista tislettä jolla porschenkin mäntämoottori pyörii.

Aikamoisia investointeja edessä jo tämän kohdan pohjalta
"Kaupunkibussien sen sijaan pitää olla päästöttömiä jo 2030."

Mitä vanhoille täysin käyttökelpoisille busseille tehdään? Lahjoitetaanko Ukrainaan tai Afrikkaan?
 
Ei sähköautoista, mutta moottorikelkoista
Tyypillinen kelkkasafari on letkassa kymmenisen kilometria tulistelemaan ja takaisin. Siihen käyttöön sähkökelkka on oikein käypäinen.
 
Tyypillinen kelkkasafari on letkassa kymmenisen kilometria tulistelemaan ja takaisin. Siihen käyttöön sähkökelkka on oikein käypäinen.
Eihän ne lyhyimmät poro- tai huskyajelutkaan montaa kilometriä ole. Jos lämpimämmästä maasta tullut turisti ajaa ensi kertaa, 10 km voi olla hieno kokemus.
 
Ja vielä hiljaisesti ja hajuttomasti sähköllä - kannatan.

Muu sähkökelkan käyttökelpoisuus onkin sitten vähän niin ja näin.

Äänettömyys on toisaalta myös riski. Yleensä tavallisen kelkan äänen kuulee kauas joten muut osaavat varautua sen kohtaamiseen. Jos sähkökelkka on äänetön voi tulla enemmän kolareita paikoissa missä reitin ympärillä paljon puita tai muuten näkyvyys ympäristöön on lyhyt. Sähkön hinnallakin on varmasti vaikutusta miten tuollaiset sähkökelkat tulevaisuudessa yleistyvät. Mutta ehkä jotkut matkailijat valitsevat vähäpäästöisemmän kelkan lyhyelle matkalle jos valita voivat.
 
Äänettömyys on toisaalta myös riski. Yleensä tavallisen kelkan äänen kuulee kauas joten muut osaavat varautua sen kohtaamiseen. Jos sähkökelkka on äänetön voi tulla enemmän kolareita paikoissa missä reitin ympärillä paljon puita tai muuten näkyvyys ympäristöön on lyhyt. Sähkön hinnallakin on varmasti vaikutusta miten tuollaiset sähkökelkat tulevaisuudessa yleistyvät. Mutta ehkä jotkut matkailijat valitsevat vähäpäästöisemmän kelkan lyhyelle matkalle jos valita voivat.
Ne safariletkat joissa noita käytettäisiin on tiukasti ohjattuja, siellä on opas letkan kärjessä ja hännillä. Sähkökelkkoihin on myös helpompi laittaa tehonrajoittimet. Ohjatuilla reissuilla ei todellakaan ajeta täystehoisilla vehkeillä, järjestäjällä on aika kovat vastuut. Kun kelkan vuokraa vapaaseen käyttöön, se vastuu häviää.

Ymmärrän oikein hyvin miksi Lapland Safaris on noista kiinnostunut. Muistaakseni niillä on ollut pari protokelkkaa koekäytössä jo jonkin aikaa.
 
Safari sana on sitten kokenut rajun inflaation.:rolleyes:
Mainoshenkilöt tietenkin käyttää kaikki keinot, mutta jos järjellä ajatellaan.. Sähkökelkka ja safari ei ainakaan vielä ole todellisuutta.
 
Jos viet eteläisestä Euroopasta tulleen ensikertalaisen useammaksi tunniksi maastouralle kelkkailemaan se ei sieltä tyytyväisenä tule pois. Mikä olisi helvetin huonoa bisnestä.

Ne lyhyet reissuthan ovat hyviä juuri siihen että voi kokeilla halvemmalla millaista kelkalla ajaminen on. Jos tykkää ja aikaa on niin voi joskus myöhemmin mennä ajamaan pidempiä matkoja ja maksaa enemmän.
 
Tämän hetken merkittävä ryhmä joka kelkkoja ostaa, on matkailuyritykset. Poromiesten ostokset ei ole sinne päinkään, eikä muu käyttö.
Matkailufirmojen listoilla tällä hetkellä on käytännössä yksi tuote, BRP:n touring, 600Ace (4-T) -moottorilla. Pari pientä yrittäjää oli ostanut halvan ArticCat Blastin, sen pienehkön 1-pyttysen, 2-T.

Eli kyllä tuo vähäpäästöisyys, eli taloudellisuus on tärkeä asia, mutta myös BRPn tuotteessa kestävyys. Bensaa tuollainen 600Ace moottori vie yllä kuvaillussa safarireissussa pari-kolme litraa. Sähkökelkka laittaa paletin uusiksi, ellei hankintahinta ole jotain aivan älytöntä. Mutta sähkökelkoista on seurauksena se, että vaatimukset ja paineet alkavat kasvamaan ja bensamoottorikelkat jäävät marginaalituotteeksi ja se ei ole hyvä.

No eipä hätää. Ideoitiin jo bensasähkökelkka. Eli sähkömoottori pyörittää telaa ja saa energian pienehköstä ajoakusta. Pikkunen polttomoottori generoi akkuun sähköä koko ajan. Mikä järki ?
 
Tämän hetken merkittävä ryhmä joka kelkkoja ostaa, on matkailuyritykset. Poromiesten ostokset ei ole sinne päinkään, eikä muu käyttö.
Matkailufirmojen listoilla tällä hetkellä on käytännössä yksi tuote, BRP:n touring, 600Ace (4-T) -moottorilla. Pari pientä yrittäjää oli ostanut halvan ArticCat Blastin, sen pienehkön 1-pyttysen, 2-T.

Eli kyllä tuo vähäpäästöisyys, eli taloudellisuus on tärkeä asia, mutta myös BRPn tuotteessa kestävyys. Bensaa tuollainen 600Ace moottori vie yllä kuvaillussa safarireissussa pari-kolme litraa. Sähkökelkka laittaa paletin uusiksi, ellei hankintahinta ole jotain aivan älytöntä. Mutta sähkökelkoista on seurauksena se, että vaatimukset ja paineet alkavat kasvamaan ja bensamoottorikelkat jäävät marginaalituotteeksi ja se ei ole hyvä.

No eipä hätää. Ideoitiin jo bensasähkökelkka. Eli sähkömoottori pyörittää telaa ja saa energian pienehköstä ajoakusta. Pikkunen polttomoottori generoi akkuun sähköä koko ajan. Mikä järki ?
Varsinaiset työkelkat on oma segmenttinsä, eikä sähkökelkat sitä segmenttiä muuksi muuta ihan heti.

Hupipuolella sähkökelkat varmaan yleistyy, mutta se että bensavehkeet menisi marginaaliin - no, jos sähköpuolella tapahtuu isoja edistysaskeleita ja lainsäätäjä saa jotain kummallista päähänsä niin ehkä sitten.

Tai sitten hupisähkövehkeet suuntautuukin johonkin tällaiseen:
 
Ne lyhyet reissuthan ovat hyviä juuri siihen että voi kokeilla halvemmalla millaista kelkalla ajaminen on. Jos tykkää ja aikaa on niin voi joskus myöhemmin mennä ajamaan pidempiä matkoja ja maksaa enemmän.
Juu, tämä on ihan näin. Se kelkalla ajo voi näyttää helpolta kun vaan vierestä katsoo ja sitä tekee mieli kokeilla.

Toi safari sanan käyttö tässä vaan naurattaa.
 
Varsinaiset työkelkat on oma segmenttinsä, eikä sähkökelkat sitä segmenttiä muuksi muuta ihan heti.

Hupipuolella sähkökelkat varmaan yleistyy, mutta se että bensavehkeet menisi marginaaliin - no, jos sähköpuolella tapahtuu isoja edistysaskeleita ja lainsäätäjä saa jotain kummallista päähänsä niin ehkä sitten.

Tai sitten hupisähkövehkeet suuntautuukin johonkin tällaiseen:
Toivottavasti näin. Tuo lainsäätäjä tässä pelottaa. Sama se oli aikanaan, elettiinkö 2000-luvun alkua, päästömääräykset uhkasivat 2-T moottoreita. 2006 mennessä piti päästöjä tiputtaa niin ja niin paljon. Eli oli selvä että se on 2-T moottoreitten loppu.

Mutta mitä teki kelkkatehtaat, ne rakensi yhtäkkiä moottoreita jotka vei aivan tolkuttomasti bensaa. Rotaxista kokemusta... 503 vei maltillisesti luokkaa 18-22 l/100km ja seuraava sukupolvi, 550 vei 50% enemmän (hyvin säädetty 550 vei saman tai vähemmän bensaa ku 503). Ja kun vuosi 2006 koitti, tipautettiin 2-T polttoaineen kulutusta ruiskutekniikalla. Ja niin jäi 2-T moottori henkiin ja 4-T jäikin yllättäen vuosikausiksi marginaalimoottoriksi. Nesterotaxien puolelta 600 kaasarikone vs. 600 e-tec, polttoaineen kulutus liki puoliutui. Ilmajäähdytteiset kaasarikoneet kuuluvat nyt tuohon marginaaliryhmään "erikoiskäyttöä" varten ja saavat kuluttaa mitä ikinä haluavat.
 
Juu, tämä on ihan näin. Se kelkalla ajo voi näyttää helpolta kun vaan vierestä katsoo ja sitä tekee mieli kokeilla.

Toi safari sanan käyttö tässä vaan naurattaa.
Matkailuala on oma taiteen lajinsa: Määkin olen käynyt Kanarialla "kalastusretkellä", termi kalastusretki sai ihan uuden merkityksen. Saihan siä aurinkoa...

Kelekkakeskustelua? Aikoinaan tuli jollain kelekkapalstalla oltua puoliaktiivinen, lueskelin enempikin, kun niiden perkeleen rahareikien (Ristus, että oli kallis harrastus, kun jälkeläinenkin innostui) kanssa tuli tolskattua. Kyllä ne innokkaimmat jaksoivat vängätä ihan kaikesta. Jos niiltä palstoilta haki neuvoa johonkin yleiseen pähkäilyyn (2-t, 4-T, mountain vai toorinki jne) niin pää saatana niin sekaisin mielipiteistä, ettei mitään järkee.
Tosin, jos kysyi ohjetta vaikkapa, että miten vaihdetaan Lyntsistä vääntynyt tukivarsi niin vot: Joku innokas oli oman projektinsa dokumentoinut kuvien kanssa ja neuvoi todella pyyteettömästi. En minä sitä sano, että pelkkää vänkäämistä :cool: Silloin ei Juutuubi ollu vielä täynnä opetusvideoita.
Sähkökelekka voi olla joissain hommissa ihan kelpo kampe ja tähän sama läppä kuin sähköautoilijoille: Rekeen genu ja muuan kannu bensaa.
Tuossa "safari" elinkeinossa voi olla ihan myyntivaltti, kun semisti ituhippi etelän varis haluaa kokkeilla niin se saa ajatella, että näin se maailma pelastuu.
Mutta joo, mullon niin vanhat (ja luutuneet) mielipithet kelekoista, että tämä olkoon kontribuutioni tähän sinänsä mielenkiintoiseen aiheeseen.
Jatkakaa!
 
Tuossa "safari" elinkeinossa voi olla ihan myyntivaltti, kun semisti ituhippi etelän varis haluaa kokkeilla niin se saa ajatella, että näin se maailma pelastuu.
Juu-u. Mitä enemmän tuumaan nuita sähkölumiskoottereita - ei siis kelekkoja - sitä paremmalta konsepti alkaa tuntumaan. Matkailuyrittäjä vuokraa satakunta hehtaaria tunturinkylkeä Mettähallitukselta jossa turistit saa tolskata hiljaisilla skoottereilla, saattaa parhaimmillaan hillitä sitten (laitonta) moottorikelkkojen ulvottamista reittien ulkopuolella. Taimikot kiittää, poromiehet kiittää ja kanssaturistit kiittää.

Itse välttelin viimeiseen saakka moottorikelkalle hyppäämistä kun tiesin minkä hintainen harrastus se on ja pelkäsin että innostuisin. No, olosuhteiden (työn) pakosta piti sitten siihen jonkin verran ruveta mutta kaikeksi onneksi ja varmaankin asiayhteyden (työ) takia minkäänlaista innostusta ei syntynyt.

Safari ja "safari" - jos puritaaneja ollaan, niin safarilla ollaan sitten kun ammutaan norsuja savannilla. Olen itsekin ollut perheen kanssa retkellä jota mainoistettiin delfiinisafariksi (mukava ja opettavainen päivä) niin että termi on kyllä elänyt aika lailla.
 
Juu-u. Mitä enemmän tuumaan nuita sähkölumiskoottereita - ei siis kelekkoja - sitä paremmalta konsepti alkaa tuntumaan. Matkailuyrittäjä vuokraa satakunta hehtaaria tunturinkylkeä Mettähallitukselta jossa turistit saa tolskata hiljaisilla skoottereilla, saattaa parhaimmillaan hillitä sitten (laitonta) moottorikelkkojen ulvottamista reittien ulkopuolella.
Miksi nuo safarit on noin lyhkäsiä. 3 tuntia aikaa, pitää ajaa, syödä se pakollinen lohisoppa ja takas hotellille. Kelkkojen nopeus rajoitettu 40km/h, käytännössä menevät niin hitaasti että hyvä hiihtäjä menee ohi. Tää johtuu siitä että onnettomuuksia sattui liikaa ja hommaa alettiin rajoittamaan vakuutusyhtiöitten toimesta. Joten lumiskootteri - tunturinkylki on tuhoon tuomittu ajatus. Nuo on oikeasti avuttomia kelkkojen kanssa. Jokusen joutunut pelastamaan henkeä uhkaavalta tilanteelta eli mutka pikkasen suoraksi, ei jaksa kääntää ratista koska toinen suksi nojaa lumipalteeseen. "Voitko laittaa pakin päälle ?" "Whaat !!" Siispä suksen nokasta kiinni, tempaisu ja "ole hyvä, koita pärjätä tästä eteenpäin".

No meidän palkisessa kelkka on itsestään selvyys, nyt niitä on 2 mutta enimmillään oli 3. Tänäänkin likalla, 15 vee, vapaata koulusta ja myöhästyi ski-bussista. Soitti että menee kaverinsa kanssa kelkalla laskettelukeskukseen, sukset ja monot pulkkaan, matkaa lie 50 km reittiä pitkin.
 
Back
Top