Sähköautot.

Tuolla perusteella esim neljän ruuhkaa ei pitäisi olla, Ja itse vähän epäilen että jos latausmahdollisuus on sitä käytetään aina kun auto on parkissa ja talvella ongelma vielä korostuu kun akkua pitää kuitenkin lämmittää toiminnan takaamiseksi....
Noihin on tulossa järjestelmää, joka neuvottelee verkon kanssa sopivista latausajoista ja -tehoista. Neljän ruuhkassa moista ei ole.
 
Kuka päättää kenen autoa sitten lopulta ladataan ja onko takuuta sille että akku on aamulla täysi?
Auto ilmoittaa verkon suuntaan haluamansa kapasiteetin ja kellonajan, jolloin latauksen tulisi olla valmis. Verkko ja auto sitten neuvottelevat kunkin hetken virran. "Entä, jos virtaa ei saatuaan toivottua määrää?" No, se on sama tilanne, kuin tullessasi nyt autollesi vain havaitaksesi sen olevan kylmä, sillä sulake on palanut. Toki jo nykyään fiksut lohkolämmitin- ja lataustolpat osaavat kommunikoida moisesta. www.etolppa.fi
 
Sähköautot "sähkövarastoina", mitähän tuostakin tulee.

Voin ymmärtää että sähköauto saattaisi toimia oman taloni sähkövarastona sähkökatkosten aikaa mutta että niistä siirrettäisiin sähköä myös verkkoon päin... Akkumateriaalit ovat niin halpoja että kannattaa?
 
Sähköautot "sähkövarastoina", mitähän tuostakin tulee.

Voin ymmärtää että sähköauto saattaisi toimia oman taloni sähkövarastona sähkökatkosten aikaa mutta että niistä siirrettäisiin sähköä myös verkkoon päin... Akkumateriaalit ovat niin halpoja että kannattaa?
Niin ja kuka sen päättää paljonko akusta työnnetään ulospäin ja millä hinnalla? entäs akun "kuluminen" tuon prosessin ansiosta?
 
Sähköauton hankinta alkaa olemaan bensakiesiä edullisempaa. Kuvittelisin, että kun bensan hinta nousee kohti 2 euroa ja yli, niin hintaero alkaa olemaan selvempi. Toki nyt jo on ollut puhetta sähköautoille tulevista uusista veroluonteisista maksuista...

Selvitys: Uusi bensa-auto tulee täyssähköautoa halvemmaksi enää yhdessä kokoluokassa https://www.is.fi/autot/art-2000008372967.html
 
Talouselämä laskeskeli hybridi Corollan ja Tesla Model 3:n olevan kuluiltaan tasoissa 4 vuoden ja 120 tkm käyttömäärillä.


Allekirjoitan täysin tuon jutun sanoman kun jo neljä vuotta on takana sähköautoilua. Meillä tulee jotain 40 tkm vuodessa ja kotipihassa lataamine maksaa 0,10 €/kWh.
 
Voihan litrahinta laskea nykyisestä rosvouksesta luki iltapaska lehden lööpissä.
Pahoitin mieleni kun kuulin että "omena"/Apple tekis kulkuvärkkiä markkinoille joissa ei ole rattia eikä polkimia. Markkinoille vuonna 25 tietysti
jossain piilaaksossa yms.
Tämä autoilun tekoäly maksaa ihmishenkiä koeajo vaiheessa. Soveltunee Suomeen yhtä hyvin kuin sähköautot talvipakkasille.
 
Viimeksi muokattu:
Voihan se tietysti olla että fossiilisten polttoaineiden hinta laskee, samoin sähkön hinta ja siirtohinta saattavat laskea. Kuinka todennäköistä kuitenkaan on, että bensalla ajamisen hinta muuttuisi edullisemmaksi suhteessa sähköön, jokainen voi miettiä itse.

Joka tapauksessa yhä enemmän autonvalmistajia on ilmoittanut jättävänsä polttomoottorilla kulkevat henkilöautot tuotannostaan jo 10-15 vuoden kuluttua. Esim Volkswagen on ilmoittanut että ei tuo uusia polttomoottorimalleja markkinoille oliko nyt vuoden 2026 jälkeen, ja luopuu vanhojen valmistamisesta oliko 2030 vai 2035. Monet muut ovat kertoneet samaa. Eli tapahtuu polttoaineiden hinnoille mitä tahansa, niin nyt eletään polttomoottoriautojen lopun alkua.

En itsekään pidä sähköautoja ainakaan tällä hetkellä kaikille sopivana vaihtoehtona ja voi olla että ne jäävät verrattain lyhytaikaiseksi siirtymäkauden tuotteiksi, esim vetyautojen tieltä.
 
Nyt alkaa sähköauton akun kesto olla sellaisella tasolla, että ei luulisi olevan kynnyskysymys keskiarvokuluttajalle: miljoonan kilometrin jälkeen rangen pitäisi olla edelleen yli 300 km.

Tässä on vihdoin sähkö-Toyota! Akkutakuu jopa miljoona kilometriä https://www.is.fi/autot/art-2000008447202.html
 
Huvittavasti tuosta ei edes hyytynyt akku, vaan auton korissa oli ongelma.

Huhumyllyn mukaan se oli myös tuotu Jenkeistä, ja kolaroitu, ja ties mitä.

Miehen suurin virhe oli ostaa Tesla, tai ylipäätänsä mitään Muskilta.
 
Huvittavasti tuosta ei edes hyytynyt akku, vaan auton korissa oli ongelma.

Huhumyllyn mukaan se oli myös tuotu Jenkeistä, ja kolaroitu, ja ties mitä.

Miehen suurin virhe oli ostaa Tesla, tai ylipäätänsä mitään Muskilta.
Huhujen mukaan alkupään Tesloissa oli kaikenlaista ongelmaa ihan yleisissä auton koriin liittyvissä ongelmissa, kuten ovien sovituksissa yms.
 
Back
Top