Sähköautot.

Minä olen omalla kohdallani lohduttanut arvostelevia sukulaisiamme meidän saksalaisen ja japanilaisen reemiumien arvostelioita sillä, että nuo sentään tiputtaa hintaa uudesta alkaen keskimäärin tonnin kuussa monta vuotta.... ehkä sitten he myhäilevät tyytyväisinä kotiin mennessään.
 
Samalla tavalla monessa muussakin asiassa monet valitsevat hyvän kohtuuhintaisen tuotteen, mutta ilmeisesti jotkut haluavat maksaa älyttömiä hintoja parhaasta suorituskyvystä tai muusta haluamastaan ominaisuudesta. Kuten yli 1000 euron kännykkä tai yli 12 000 euron PC.
Tuo on työkone, jolla tehdään tuottavaa työtä. Ei maanrakennusyrittäjäkään säästä ostamalla kaivinkoneen tilalle Fiskarsin lapiota, koska sen saa halvemmalla.

Hauskana puolena tuosta koneesta puuttuu vielä se kallein osa eli näytönohjain.
 
Tuo on työkone, jolla tehdään tuottavaa työtä. Ei maanrakennusyrittäjäkään säästä ostamalla kaivinkoneen tilalle Fiskarsin lapiota, koska sen saa halvemmalla.

Hauskana puolena tuosta koneesta puuttuu vielä se kallein osa eli näytönohjain.
Aika monessa organisaatiossa tehdään töitä kyllä huomattavasti halvemmilla koneilla.

Näytönohjaimeksi voi tietysti laittaa tällaisen halpamallin
 
Samalla tavalla monessa muussakin asiassa monet valitsevat hyvän kohtuuhintaisen tuotteen, mutta ilmeisesti jotkut haluavat maksaa älyttömiä hintoja parhaasta suorituskyvystä tai muusta haluamastaan ominaisuudesta. Kuten yli 1000 euron kännykkä tai yli 12 000 euron PC.

Harmi vaan että autoa et pc:n tapaan voi itse kasata osista saaden näin paremman hinta/laatu suhteen...
 
Taitaa käytännössä jouluna olla kinkun paiston aikoihin on myös saunatkin tulilla ja patteriautot pihassa letkun päässä, mitäs muutakaan kuin latingissa, kun nillä ei pörrää kylillä tuohon aikoihin juuri kukaan.
Kestääkö se verkko vai ei, epäilen jonkin sortin rajoitusten ilmestyvän kehiin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Yhdistelmämassa 44 tonnia... Milloin tulee todellisia täysperävetureita sähköisinä?
tämmöinen on ainakin työn alla

suomenkielinen kommentti
 
Sinällään jännä että nyt kestää latauksen mutta aikanaan ei meinannut kestää kinkun paistoja jouluina...
Silloin muutama vuosi sitten oltiinkin kaikkien aikojen ennätyksissä sähkönkäytössä.

Nyt vihreä siirtymä on vienyt sähkösyöppöä teollisuutta pois, joten verkoissa on enemmän varaa. Esmes "Kaipolan puuhiomon" hiontamyllyjen pysähtyminen vapautti niin paljon sähkötehoa, että puoli suomea saa latailla hidaslatauksella patteriautojaan Kaipolasta "säästetyllä" energialla.
 
Taitaa käytännössä jouluna olla kinkun paiston aikoihin on myös saunatkin tulilla ja patteriautot pihassa letkun päässä, mitäs muutakaan kuin latingissa, kun nillä ei pörrää kylillä tuohon aikoihin juuri kukaan.
Kestääkö se verkko vai ei, epäilen jonkin sortin rajoitusten ilmestyvän kehiin.
Tuskin rajoituksia tulee, mutta hinnoitteluun tulee varmasti nykyistä enemmän vaihtelua.

Näin itse sähköautoilla jo vuosia ajaneena toivotan sellaiset hinnoittelumallit tervetulleeksi. Ei autoa normaalissa käytössä tarvitse kellon ympäri eikä edes joka yö latailla. Sopii hyvin, että lataan silloin kun on halpaa.

Sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuvana mietityttää enemmän lämmityksen hinta, jos kalliista sähköstä tulee pitkäaikaisia piikkejä. Taloa ei viitsi päiväksi tai pariksi jättää lämmittämättä, vaikka auton kanssa pärjääkin.
 
Tulevaisuudessa sähköverkot muuttuvat/muutetaan älyverkoiksi.
Älykkäiden sähköverkkojen avulla energiaa voidaan tuottaa, kuluttaa, varastoida ja vaihtaa entistä joustavammin.


Älykkäät sähköverkot koostuvat kolmesta osa-alueesta: älykkäistä, etäluettavista sähkömittareista, sähköyhtiöiden ICT-järjestelmistä ja varsinaisesta sähkönsiirtoverkosta.
Tulevaisuuden visioissa älykkäiden sähköverkkojen avulla energiaa voidaan tuottaa, kuluttaa, varastoida ja vaihtaa entistä joustavammin.
Älykkääksi sähköverkon tekee siinä käytetty teknologia, joka mahdollistaa uudenlaiset palvelut sähkön kuluttajille ja tuottajille.

Perinteisessä sähköverkossa sähkö virtaa pääsääntöisesti yhteen suuntaan, suurista voimalaitoksista loppukäyttäjille. Verkon ainoa työ on ollut energian siirtäminen.
Perinteiset yksisuuntaiset verkot ovat jäämässä vanhanaikaisiksi, koska uudet sähköntuotantoteknologiat ja käyttötarpeet edellyttävät verkoilta lisää joustavuutta.
Esimerkiksi tuulivoiman, aurinkokennojen ja muun hajautetun tuotannon lisääntymisen myötä sähkön tuotanto ei ole enää yhtä tasaista kuin aiemmin, minkä vuoksi verkon on pystyttävä reagoimaan muutoksiin nykyistä paremmin.

Mahdollisuudella varastoida energiaa on suuri merkitys älykkään sähköverkon toiminnan kannalta.
Energian varastointia tarvitaan tuotannon ja verkon kuormien tasaukseen, reservitehoon sekä katkottomaan sähkönjakeluun.
Sähköautoista odotetaan muodostuvan energiavarastojen käyttöönottoa edistävä tekijä.

Älykkäisiin sähköverkkoihin liittyviä tulevaisuuden visioita ovat mm. saarekekäyttöön kykenevät mikroverkot, pienimuotoisen tuotannon yhdeksi hallintakokonaisuudeksi kokoavat virtuaalivoimalaitokset sekä sähkövarastojen aktiivinen käyttö.
Älykkäillä sähkömarkkinoilla operoi useita erilaisia toimijoita, kuten jakeluverkko-operaattorit, verkon käyttäjät, julkiset toimijat, teknologioiden, tuotteiden ja palveluiden toimittajat sekä sähkömarkkinatoimijat.

Kysyntäjousto​

Sähkön kysyntäjousto on sähkön kysynnän vapaaehtoista ja tilapäistä sopeuttamista. Kysyntäjoustoa pidetään eräänä tärkeimmistä älykkään sähköverkon tuomista mahdollisuuksista.
Kysyntäjousto ja energian säästäminen eivät tarkoita samaa asiaa. Energian säästäminen vähentää sähkön kysyntää pysyvästi, kysyntäjousto siirtää kulutusta pois kysynnän huippuajankohdista.
Joitakin kodin toimintoja, kuten akkujen lataamisen tai lämminvesivaraajan lämpötilan noston voi tehdä kun sähköstä on ylitarjontaa, eli sähkön ollessa edullisimmillaan.
Näin sähkön ostaja saa taloudellista hyötyä toimiessaan järjestelmän tasapainon hyväksi.

Toimivan kysyntäjouston ansiosta riski ajautua valtakunnallisen sähköjärjestelmän tehopulatilanteeseen ja sähkönkäytön rajoituksiin pienenee.
Älykkäiden sähköverkkojen myötä myös sähkön kysyntä joustaa nykyistä enemmän tuotannon mukaan.
Kysyntäjousto vähentää myös verkon siirtohäviöitä ja pienentää huippukuormituksen takia käynnistettävien huipputehovoimalaitosten tuottamia CO2-päästöjä
 
Tuskinpa noita autoja ladataan kaikki saman aikaan, kinkuja taa paistetaan suurin piirtein kaikki samaan kellonaikaan.
Tuolla perusteella esim neljän ruuhkaa ei pitäisi olla, Ja itse vähän epäilen että jos latausmahdollisuus on sitä käytetään aina kun auto on parkissa ja talvella ongelma vielä korostuu kun akkua pitää kuitenkin lämmittää toiminnan takaamiseksi....
 
Back
Top