Sähköautot.

Tukeeko valtio sähköauton ostoa Norjassa?
Kyllä nykyinen tuen määrä on voimassa 2021 loppuun asti, jolloin arvioidaan tuen määrää uudelleen.
Norjassa sähköautoista ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.

Edit: Niin ja omaa autokantaa on pakko päivittää, isompi farkku/maasturi/vast tulee olemaan diiselikäyttöinen johtuen kilometrimääristä mitä ajan ja ison koon tarpeen vuoksi.
Pienempi auto joka on pääasiassa puolison käytössä voisi olla täyssähkö ellei ne olis vielä niin pirun kalliita. Hybridi voisi tulla vaihtoehdoksi, mutta kun budjetti on alle 10k€ se rajaa vaihtoehtoja.
 
10k€ sähkärillä tulee todennäköisesti todella kalliita kilometrejä kun akku on jo silloin finaalissa. Ehkä joku Leaf ja siihen uudet akut ja taas se 10 vuotta, tiedä häntä muuta kuin että ei paljoa uuden auton hankinta nykyisessä tilanteessa nappaa.
 
10k€ sähkärillä tulee todennäköisesti todella kalliita kilometrejä kun akku on jo silloin finaalissa. Ehkä joku Leaf ja siihen uudet akut ja taas se 10 vuotta, tiedä häntä muuta kuin että ei paljoa uuden auton hankinta nykyisessä tilanteessa nappaa.
Se mitä olen lukenut sähköautojen akkujen kestävyydestä, niin edes ensimmäisen sukupolven Leafit eivät ole vielä siinä vaiheessa että akut alkavat olemaan lopussa. Täysin toinen asia on, että uutenakaan noiden range ei ollut kovin hyvä.

Uudemmissa sähköautoissahan akut kestävät (=kapasiteetista väh 70% jäljellä) vähintään sen mitä polttomoottori, eli auton käyttöiän. Vanhemmissa (esim nämä sähköauton uusimman tulemisen alkuaikojen Leafit) akut eivät välttämättä kestä yhtä hyvin, mutta niidenkin kulumista on usein liioiteltu.
 
Olis ollut taas hieman haastavaa, kävin etelästä käsin Ylläksellä ja Levillä. Tiisselillä energiaa otin kerta per siivu, mut mites tyttären "tessu", piti oikein suunnitella ko. reissu ja naviinkin oli oikein opasteltu latinki paikat+niiden uusimmat siainti päivitykset, eipä ilmoita navi pensalle eikä tiisseli asemille päivityksii ?? . No vielä tiisseli rules. Minä olen nyt kotona, tytär junassa tessuineen kohti Kolarista etelää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kyllä vituttaisi, omalla autolla matkustaa ja silti pitä tarkkaan suunnitella reitti. Missä se autolla matkustamisen vaopaus! Samalla voi sitten junalla ja bussilla mennä.
 
Joo, eihän se sähkö oikein pitkillä matkoilla toimi; tai vaatii ihan eri tavalla suunnittelua. Mutta lyhyillä matkoilla, esim kaupungin sisäisessä liikkumisessa jopa sellainen vanha Leaf riittää vallan mainiosti. Auto ostetaan käyttötarpeen mukaan; tietenkin.
 
Mutta kun poliitikoilla tuntuu nyt olevan ajatus että sähköauto tai ei mitään. Ei mitään siihen suuntaan että sähkauto niille joille se sopii ja toiset jatkaa polttomoottorilla.
 
Mutta lyhyillä matkoilla, esim kaupungin sisäisessä liikkumisessa jopa sellainen vanha Leaf riittää vallan mainiosti. Auto ostetaan käyttötarpeen mukaan; tietenkin.
Onkohan kukaan edes ostanut Leafia päivittäiseen työajoon, jossa tulee se +50km päivässä.
Tosi vähän ajettuja on suomessa käytetyt Leafit.

Screenshot_20211004-085128.jpg
 
Saako sähköauton romutuksesta Suomessa rahaa? Meinaan, niillä akkumetalleilla luulisi olevan jokin jäännösarvo - aika paljon isompi sellainen kuin polttomoottoriauton katalysaattorilla ja teräksellä.
 
Mutta kun poliitikoilla tuntuu nyt olevan ajatus että sähköauto tai ei mitään. Ei mitään siihen suuntaan että sähkauto niille joille se sopii ja toiset jatkaa polttomoottorilla.
Joo, kyllä polttomoottoriautoilijoita rokotetaan ja lujaa. Kaikille - itse asiassa suurelle osalle - se sähkö ei vain sovi, mutta tätä ei huomioida lainkaan.

Parempi olisi tarjota porkkanaa mutta ei pahemmin keppiä - ainakaan sellaisille joiden olosuhteet eivät oikein sovi sähköautoiluun. Esim sähköauton hankintatuki myös vaihdettaessa polttomoottoriautosta käytettyyn sähköautoon (tai ylipäätään aina kun ostetaan sähköauto, myös käytetty), ja latausaseman hankintatuki.

Vaan turhaan tässä haaveillaan; valtion on saatava verotuloja ja toisaalta niiden on kuljettava autolla joiden on kuljettava autolla...
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan kukaan edes ostanut Leafia päivittäiseen työajoon, jossa tulee se +50km päivässä.
Tosi vähän ajettuja on suomessa käytetyt Leafit.

Katso liite: 53341
En usko; muistaakseni vanhoissa Leafeissa joissa oli pieni akku, range oli jotain 120 km luokkaa. Toki uudemmissa malleissa range alkaa olla jo ihan hyvä.

Tuo yli 50 km työmatka ei kuitenkaan ole mikään normi, vaikka ei mitenkään harvinainen olekaan. Minulla on ollut useita työkavereita joiden yhdensuuntainenkin työmatka on ollut yli 100 km, ja tämä siis ruuhka-Suomessa. Pisin oli Tampereelta Helsinkiin, noin 30 vuoden ajan kunnes jäi eläkkeelle.

Viisi vuotta vanhan tilaston mukaan suomalaiset ajoivat vuorokaudessa keskimäärin 52 km, ja tämä sisältää kaiken ajon ja myös pitkät työmatkat. Eli joukossa on paljon väkeä joiden työmatka on lyhyt mutta ajetaan silti autolla.

Ai niin, liite unohtui:
 
Mutta kun poliitikoilla tuntuu nyt olevan ajatus että sähköauto tai ei mitään. Ei mitään siihen suuntaan että sähkauto niille joille se sopii ja toiset jatkaa polttomoottorilla.

Kalliita ne kyllä ovat, mutta onneksi hinnat ovat tulleet alas. Jo muutaman vuoden päästä sähköauto maksanee saman verran kuin vastaava polttomoottoriauto. Eipä jokainen köyhä sellaiseen heti vaihda, mutta uusia autoja ostaville houkutteleva vaihtoehto.


Kantamaakin alkaa paremmissa malleissa olla sen verran, että etelästä ajaa Lappiin yhdellä pysähdyksellä. Tai Tampereelta Helsinkiin ja takaisin.
 
Rangessa toki pitää huomioida, mikä on ilmoitettu kantama ja mikä todellinen. Esim matka Helsingistä Tampereelle on matkassa mitattuna noin 175 km muistaakseni, mutta moottoritienopeutta ajettaessa saattaa kuluttaa rangea yli 300 km verran; varsinkin jos pitää esim ilmastointia päällä. Vaikka kyllä tällä hetkellä pisimmät ranget saattavat siihenkin riittää.
 
Norjassa sähkö tule melkeinpä täysin vesivoimasta. On siellä tuulivoimapuistojakin.
Halvasta vesivoimasta johtuen Norjassa on ollut sähköä vaativaa teollisuutta kuten alumiinin ja lannotteiden valmistusta.

Toisekseen Norjassa on huomattavasti korkeampi elintaso kuin Suomessa. Monilla ihmisillä on yksinkertaisesti varaa ostaa se kallis auto.

Meillä Suomessa on turha verrata oleellisesti vauraampiin ja enemmän vesivoimaa omaaviin naapurimaihimme.

Aikaa turhaa on vaatia ihmisiltä sähköautoja jos siellä kerrostalon parkkiksella, tallissa tai autokatoksella ei ole pistoketta.
Aikataulu on aivan liian nopea. Kaupallisissa latauspaikoissa sähkö on kallista ja niitäkin on vähän.

Pilvilinnoja on nopea maalata, mutta kun tulee kysymys teknisestä toteutuksesta ja kustannuslaskelmista niin alkaakin olla vaikeampaa.
Yksi ratkaisumalli on se että kaikki maksavat paisi ei meidän puolueemme kannattajat.
 
Viimeksi muokattu:
Rangessa toki pitää huomioida, mikä on ilmoitettu kantama ja mikä todellinen. Esim matka Helsingistä Tampereelle on matkassa mitattuna noin 175 km muistaakseni, mutta moottoritienopeutta ajettaessa saattaa kuluttaa rangea yli 300 km verran; varsinkin jos pitää esim ilmastointia päällä. Vaikka kyllä tällä hetkellä pisimmät ranget saattavat siihenkin riittää.

On se toki noinkin, ja päälle voi laskea vielä vaikkapa pakkasen kiusaamaan akustoa. Liekö sitten kuinka moni säännöllisesti pitkää matkaa ajava ajaa noita maksiminopeuksia (tai ajaisi, jos laskisi polttoainekustannukset ja matkaan kuluvan ajan eri ajonopeuksilla)? Ehkä polttomoottoriautossa ajonopeuden pudotus ei ole lisääntyvän ajoajan arvoista, mutta luullakseni tilanne muuttuu monen kohdalla, jos vertailuun otetaan taloudellista nopeutta kulkeva sähköauto ja rajoitusta vasten paahtava vastaava polttomoottoriauto.

Aika hyviä kantamia näytetään saatavan ihan käytännössäkin ajettaessa moottoritienopeuksilla (70 mph / 113 km/h). Toki testiolosuhteet ovat jotakin muuta kuin Suomen talvi eikä akustojen kapasiteetti ole vielä laskenut.

bev-ievs-70mph-range-test-20210819.png



 
Aika hyviä kantamia näytetään saatavan ihan käytännössäkin ajettaessa moottoritienopeuksilla (70 mph / 113 km/h). Toki testiolosuhteet ovat jotakin muuta kuin Suomen talvi eikä akustojen kapasiteetti ole vielä laskenut.
Hintahaitarin yläpäähän alkaa ilmestyä sitten tällaisia joissa päästään jo uusille lukemille
 
Hintahaitarin yläpäähän alkaa ilmestyä sitten tällaisia joissa päästään jo uusille lukemille

Suomessa myytävä uusi auto maksaa tällä hetkellä keskimäärin 36 000 euroa. Varsinaisia premiumauton premiumautoja nuo tuollaiset pitkälti yli sadan tonnin Mersut. Toki polttoainekuluissa säästää aikaa myöten, mutta aika jyrkältä tuo hinta näyttää, jos ajattelee tavallisen premiumauton lähtevän jostakin 50-60 k€:sta.
 
Suomessa myytävä uusi auto maksaa tällä hetkellä keskimäärin 36 000 euroa. Varsinaisia premiumauton premiumautoja nuo tuollaiset pitkälti yli sadan tonnin Mersut. Toki polttoainekuluissa säästää aikaa myöten, mutta aika jyrkältä tuo hinta näyttää, jos ajattelee tavallisen premiumauton lähtevän jostakin 50-60 k€:sta.
Samalla tavalla monessa muussakin asiassa monet valitsevat hyvän kohtuuhintaisen tuotteen, mutta ilmeisesti jotkut haluavat maksaa älyttömiä hintoja parhaasta suorituskyvystä tai muusta haluamastaan ominaisuudesta. Kuten yli 1000 euron kännykkä tai yli 12 000 euron PC.

 
Back
Top