Autohan on se
suuri saatana näiden punaviher-ajatollien mukaan.
Sivuseikka on se millä se kulkee!
Mistä sitten verot kerätään kun ei polttoaineesta taikka autoista?
Jos syyllinen tiedetään niin kyllä syytteetkin keksitään!
Autolle tulee entistäkin enemmän veroja. Voitte olla varma akkumaksuista, tienkulutusmaksuista yms.
Se on myöhäistä katua kun on jo housuissa!
Nuo hiilidioksiidipäästöt ovat miten niitä oikein laskee.
Puolassa jossa suurin osa sähköstä tuotetaan kivihiilellä voi käydä niin että sähköauto tuottaa enemmän hiilidioksidia kuin uusi polttomoottorilla varustettu auto.
Saksassa taas tilanne on se että sähköntuotanto on erittäin kallista. Siellä sähkön hinta on Euroopan kalleinta.
Se minkä takia sähkö on kallista Saksassa johtuu siitä että tuulivoima yms vaati paljon hiiltä käyttävää säätövoimaa.
On harvoja maita joissa on vesivoimaa yllin kyllin kuten Norja, Islanti ja Sveitsi. Ruotsissakin sähköstä tulee 53% vesivoimasta ja toistaiseksi ydinvoimasta 40%.
Näillä mailla on helppo hallita C02-päästöjä. Ruotsin puunjalosteollisuudelle on selkeä etu Suomeen nähden.
Kanadassa tulee 60% sähköstä vesivoimasta ja 15% ydinvoimasta.
Suomessa vesivoiman osuus oli 19% vuonna 2020 ja sähkön nettotuonti oli 18%. Ydinvoimasta tule 28%
Jotta pääsisimme Ruotsi tasollle CO2-päästöissä niin meidän pitäisi lisätä reilusti ydinvoiman tuotantoa.
Tietoa sähkön hankinnan lähteistä sekä kulutuksesta eri sektoreilla.
www.motiva.fi
Jos ajatte sillä sähköautolla Ruotsissa taikka Norjassa ovat ne siellä huomattavasti päästöttömämpiä.
Edellyttäen tietenkin että lataatte autonne näissä maissa.