Sähköautot.

Olen lukevinani medista jatkuvasti lisää tietoa, että sähköauton ympäristöystävällisyys ei olekaan niin itsestäänselvää.
Jos käytön hetkellä olisikin nollapäästöt, niin valmistuksesta aina korjaamiseen ja kierrätykseen eipä olekaan niin selvää.

Aivan varmasti sähköautoteollisuus ja lobbaajat eivät päästä avointa elinkaarianalyysiä julkisuuteen. Päättävillä poliitikoilla on ilmeisesti käytössään vasta ajamisen ajankohtaan liittyvää puhtaustietoa.
En osta sähköautoa, koska koboltti, ja muut metallit sekä kaivosmaiden työolot, sekä vielä ioniakkujen lyhyt elinkaari sekä niiden turvallisuuspuutteet.
.
 
Olen lukevinani medista jatkuvasti lisää tietoa, että sähköauton ympäristöystävällisyys ei olekaan niin itsestäänselvää.
Jos käytön hetkellä olisikin nollapäästöt, niin valmistuksesta aina korjaamiseen ja kierrätykseen eipä olekaan niin selvää.

Jos ympäristöä mietitään niin koko yksityisautoilun idea on päätön. Tarvitaan 1500kg rautaa että voidaan kuskata 75kg ihmistä. Se onko voimanlähde bensa/diesel/kaasu/sähkö on vain rikka rokassa.

Itsekkään en ihan vielä sähköautoa ostaisi, mutta niiden kehitys tuntuu olevan aika ripeää eli 3-5 vuoden päästä mieli saattaa muuttua.
 

Tuon toteutunee yhtä hyvin kuin Bidenin toinen tavoite rokottaa 70 prosenttia kansasta itsenäisyyspäivään mennessä. Eurooppalaisilla polttonesteiden hinnoilla vielä mahdollinen skenaario, mutta ei kyllä jenkeissä.
 
Sähköautoja mainostetaan usein polttomoottoriautoja pienemmillä käyttökuluilla - itsekin olen näin tehnyt. Nyt tutkimuksen mukaan sähköautojen huolto- ja korjauskulut ovatkin selvästi polttomoottoriautoja kalliimmat.

Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html
Kovasti on mahorkan hajuinen uutinen kun öljyntuottajilla on ilmiselvästi hätä pahemman kädessä.

"Tutkimuksen mukaan sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton.
Ero kuitenkin näyttäisi kaventuvan ajan myötä reilusti, sillä vuoden omistamisen"


Mitähän tuo oikein tarkoittaa? Sähköautoja on käytettyjen rivistöissä tarjolla niin vähän, että jotenkin väistämättä oletan kyse olevan uusista autoista. Mitä ihmeen huoltokuluja upouusissa autoissa on ensimmäisen 3 kk aikana?

Määräaikaishuolto tulee vastaan yleensä 12 kk jälkeen, mutta vaikka olisikin jokin km-perusteinen huolto, niin ei kai 3 kk ajolla kukaan autoa huoltoon vie?

Jos on muita ongelmia niin nehän ovat takuun alaisia hommia ja kustannus on nolla ainakin asiakkaalle. Tämä käyttövoimasta riippumatta.

Näin omistajan kokemuksella voin todeta sähköautojen määräaikaishuoltojen olevan halvemmat kuin polttiksissa ja niitä hintoja voi aivan vapaasti katsella automerkkien huoltovaraussivuilta.
Enpä tiedä, kunhan vaan ihmettelen..
 
Joo, ihmettelin ihan samaa että miten ne huoltokuluissa voivat muuttua tuolla tavalla. Muutenkin käsittääkseni sähköautojen huoltoväli on isompi ja huollettavia kohteita vähemmän kuin polttiksissa. Mutta sehän on vanha totuus, että samaa asiaa voidaan tutkia ja joka kerta saadaan erilainen lopputulos; riippuen tutkimuksen rahoittajasta.
 
Olen lukevinani medista jatkuvasti lisää tietoa, että sähköauton ympäristöystävällisyys ei olekaan niin itsestäänselvää.
Jos käytön hetkellä olisikin nollapäästöt, niin valmistuksesta aina korjaamiseen ja kierrätykseen eipä olekaan niin selvää.

Aivan varmasti sähköautoteollisuus ja lobbaajat eivät päästä avointa elinkaarianalyysiä julkisuuteen. Päättävillä poliitikoilla on ilmeisesti käytössään vasta ajamisen ajankohtaan liittyvää puhtaustietoa.
En osta sähköautoa, koska koboltti, ja muut metallit sekä kaivosmaiden työolot, sekä vielä ioniakkujen lyhyt elinkaari sekä niiden turvallisuuspuutteet.
.
Olen nähnyt useamman elinkaarimallin, ja niissä sähköauto voittaa ympöristöystävällisyydessä noin 5 vuoden kohdalla; aika paljon riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Nopeimmillaan jos käytetään uusiutuvilla tuotettavaa sähköä, akkujen valmistuksen aiheuttama rasitus on kuitattu muistaakseni noin kolmessa vuodessa.
 
Joo, ihmettelin ihan samaa että miten ne huoltokuluissa voivat muuttua tuolla tavalla. Muutenkin käsittääkseni sähköautojen huoltoväli on isompi ja huollettavia kohteita vähemmän kuin polttiksissa. Mutta sehän on vanha totuus, että samaa asiaa voidaan tutkia ja joka kerta saadaan erilainen lopputulos; riippuen tutkimuksen rahoittajasta.
Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.
 
Olen nähnyt useamman elinkaarimallin, ja niissä sähköauto voittaa ympöristöystävällisyydessä noin 5 vuoden kohdalla; aika paljon riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Nopeimmillaan jos käytetään uusiutuvilla tuotettavaa sähköä, akkujen valmistuksen aiheuttama rasitus on kuitattu muistaakseni noin kolmessa vuodessa.

Laskelmia on kyllä vaikka kuinka paljon. On vain kysymys siitä miten ne lasketaan.
Kun aktivistit tekevät laskemia, jotain saattaa unohtua.
Ns uusiutuvat ergiamuodot saavat tukiaisia ja perinteisiä muotoja verotetaan.
Varsinkin tuulivoima ja aurinkosähkö vaativat sitä perinteistä verotettua voimaa säädöksi ja oikein kunnolla.
Ikävä kyllä meillä ei ole Kölivuorostoa josta lirutella aina kuin sähköä tarvita.

Kyllä se 500 kilon akkumöhkäle on aivan liikaa autossa. Porscheissa, Tesloissa ja Mersuissa akku taitaa olla yli 700 kg:tä?
Paino kuluttaa (isoja ja kalliitaa) renkaita sekä tienpintaa. Sähköauton renkaat kuluvat 30% enemmän kuin perinteisen auton.
Tästä seuraa suuri määrä mikrokumia, joka sitten valuu meriin.
Kuinkahan monessa laskelmassa on tämä otettu huomioon?

Täytyy myöntää että onhan se yli 2000 kg:n painoinen sähöauto turvallinen kun se puskee köyhien autot pois tieltään.
Se vasta ympäristöpullistelua onkin!

Koko energiapolitiikka on kuin humalaisen etenemistä. Nytkin entisissä turvvevoimaloissa on investoitu puunpolttoon. Näyttää siltä että kallis investointi menee harakoille koska nyt tempoillaan puulle polttokieltoa ja se on myös kallistunut.

Hiilidioksiidipäästöjen kannalta ei sillä ole mitään merkitys jos muutaman vuoden lisää ajaisimme polttomoottoreilla.
Sillä olisi merkitystä jos niitä eniten mailmalla hiilidioksidia päästäviä hiilivoimaloita voitaisiin sulkea taikka parantaa.
Eikä sekään kuullosta hyvältä kun Kiina vain availee uusia hiilikaivoksia.

Autoilun verottaminen on vähän niin kuin viinan hinta Kristillisille.
Kun me emme sitä käytä, niin pistetään sen hinta korkealle.
Nyt kun siihen on ”uskonnollinen” peruste niin koskahan bensan hinta on 2€ litra?
 
Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.
Tää on muuten hyvä pointti. Sähköautoissa kun ei pitäisi olla kuin 1/3 osa fossiilikamppeen osista.
 
Laskelmia on kyllä vaikka kuinka paljon. On vain kysymys siitä miten ne lasketaan.
Kun aktivistit tekevät laskemia, jotain saattaa unohtua.
Ns uusiutuvat ergiamuodot saavat tukiaisia ja perinteisiä muotoja verotetaan.
Varsinkin tuulivoima ja aurinkosähkö vaativat sitä perinteistä verotettua voimaa säädöksi ja oikein kunnolla.
Ikävä kyllä meillä ei ole Kölivuorostoa josta lirutella aina kuin sähköä tarvita.

Kyllä se 500 kilon akkumöhkäle on aivan liikaa autossa. Porscheissa, Tesloissa ja Mersuissa akku taitaa olla yli 700 kg:tä?
Paino kuluttaa (isoja ja kalliitaa) renkaita sekä tienpintaa. Sähköauton renkaat kuluvat 30% enemmän kuin perinteisen auton.
Tästä seuraa suuri määrä mikrokumia, joka sitten valuu meriin.
Kuinkahan monessa laskelmassa on tämä otettu huomioon?

Täytyy myöntää että onhan se yli 2000 kg:n painoinen sähöauto turvallinen kun se puskee köyhien autot pois tieltään.
Se vasta ympäristöpullistelua onkin!

Koko energiapolitiikka on kuin humalaisen etenemistä. Nytkin entisissä turvvevoimaloissa on investoitu puunpolttoon. Näyttää siltä että kallis investointi menee harakoille koska nyt tempoillaan puulle polttokieltoa ja se on myös kallistunut.

Hiilidioksiidipäästöjen kannalta ei sillä ole mitään merkitys jos muutaman vuoden lisää ajaisimme polttomoottoreilla.
Sillä olisi merkitystä jos niitä eniten mailmalla hiilidioksidia päästäviä hiilivoimaloita voitaisiin sulkea taikka parantaa.
Eikä sekään kuullosta hyvältä kun Kiina vain availee uusia hiilikaivoksia.

Autoilun verottaminen on vähän niin kuin viinan hinta Kristillisille.
Kun me emme sitä käytä, niin pistetään sen hinta korkealle.
Nyt kun siihen on ”uskonnollinen” peruste niin koskahan bensan hinta on 2€ litra?
Tilastoja ja laskelmia on tosiaan erilaisia; vaikeaa on sanoa, kuka on oikeassa.

Sähköautoissa itseäni kiinnostaa lähinnä rahan säästäminen, olen samaa mieltä siitä että suomalaisten autoilu ei suuressa mittakaavassa merkitse yhtään mitään, kun maailmassa on oikeita supersaastuttajia; jopa EU:n sisällä.
 
Ei taida nykyaikana olla sellasta ukkoa mikä laskisi optimin ilmasto asioille kaikkien länsimaiden puolesta. Ja löisi mulkun pöytään.
Länsimaalaiset kun maksavat joko elintasossaan, verotuksen eri muodoissa.

Kun merkittävä osa näistä päästöistä on meriliikenteestä on varustomoiden ymmärrättävästi nostettava hintoja jonkin verran kun raskasta polttoöljyä ei passaisi enää kuluttaa.
 
Parin vuoden päästä ekat purkit liikenteeseen, jokunen mutka vielä matkassa
Metanolia käyttäviä aluksia on ollut jo vuosia. Esimerkiksi Wärtsilän tekniikalla Stenan alukset:

Ja MAN:nin tekniikalla toteutetut rahtialukset:
 
Maakrapuna nojatuolista arpikoin että olisko tuo muutama prosentin leikkaus kaikista maapallon päästöistä ( halvinta/ helpoin kaikille
yleiskustannuksiltaan. Valtameri laivoja on noin 50000 kipaletta ja elinikä muutamia kymmeniä vuosia.

Ymmärtänyt että uudet energia ratkaisut pienentäisivät alusten kokoa jopa kymmenesosaan nykyisillä
uusteknologioillaan. Toki jokaisen pitäs tajuta että mitä sitä kuluttaa mitkä tavarat ovat mistäkin kotoisin jos oikein haluaa pieneksi
omat päästönsä ja nukkuu täten yönsä ilmastoahdistumatta.
Melki ois fiksuinta ajaa vanhat riisikupit loppuun kun ei tämä ole koko maapallon kansalaisten asiana Suomen sisäisenä asiana ratkea.
Harakkahan vaikutti fiksulta verrattuna siihen edeltäjään Berneriin verrattuna omituinen ajatus politiikon muutamasta lauseesta iltauutisissa.
 
Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.

Markkinatalous. Kun sähköautomekaanikon palkka kohoaa 100k€:oon vuodessa, niin äkkiä niitä tekijöitäkin ilmaantuu ja palkat normalisoituvat. Kun EU vielä purki autojen "vendorlockin", niin asiakkaat eivät ole merkkihuoltojen vankeja. Miksi maksaa sähköauton määräaikaishuollosta 500€, jos paikallinen paja tekee tarpeelliset huoltotoimenpiteet 200€:lla?
 
Tämä pitäisi löytyä jokaiselta sähköautolta; sisäänrakennettu aurinkopaneli. Ei siitä apua ole syksyllä tai muuten pimeällä mutta apua siitä on silloin kun on valoa.

Totisesti on.

IS: Suomessa tehdyllä sähköautolla voi ajaa aurinkovoimalla jopa 20000 km/v​


Meri Naski | 15.08.2021 | 18:15

Lightyear One-auton valttikorttina on erityisesti sen poikkeuksellinen energiatehokkuus.



Uudessakaupungissa aletaan pian valmistamaan uutta Lighyear-merkkistä sähköautoa. Sähköautomerkin uutusmalli kulkee nimellä One. Asiasta uutisoi Ilta-Sanomat.
Lightyear One on viisipaikkainen, noin 5,0 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,4 metriä korkea auto. Alkuun Suomessa on suunniteltu valmistettavaksi vain piensarjoja, mutta kaupallisesta menestyksestä riippuen saatetaan auto tuoda markkinoille laajemminkin. Lightyear Onen hinta tulee olemaan arviolta 150 000 euroa.
Auton erityisenä valttikorttina on sen energiatehokkuus. One kuluttaa energiaa WLTP-testinormin mukaan vain noin 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Luku on huimasti alhaisempi kuin mihin sen kilpailijat pystyvät. Nykyisellä sähkönhinnalla 100 kilometrin energiakustannukseksi tulee One:lla vajaat 1,5 euroa.
Auton virallinen toimintamatka yhdellä sähkölatauksella on parhaimmillaan 725 kilometriä. Sähkön lisäksi auton lataus onnistuu kuitenkin myös aurinkokennojen kautta, joka alentaa entisestään autoilun hintaa. Valmistuttajan mukaan autolla voikin ajaa aurinkovoimalla jopa 20 000 kilometriä vuodessa – enemmän kuin keskimääräinen suomalaisautoilija ajaa vuosittain.

 
Markkinatalous. Kun sähköautomekaanikon palkka kohoaa 100k€:oon vuodessa, niin äkkiä niitä tekijöitäkin ilmaantuu ja palkat normalisoituvat. Kun EU vielä purki autojen "vendorlockin", niin asiakkaat eivät ole merkkihuoltojen vankeja. Miksi maksaa sähköauton määräaikaishuollosta 500€, jos paikallinen paja tekee tarpeelliset huoltotoimenpiteet 200€:lla?
Markkinatalous ei toimi kaikilta osin. On monia ammattialoja, joilla osaavasta ja viitseliäistä työntekijöistä on pula, mutta tekijöitä ei saada koska palkka. Esimerkkinä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hitsarit, levysepät, kuorkin kuljettajat. Tekijöistä on kestouupelo, mutta palkat silti alamittaisia. 500 e/kk kuoppakorotukset em aloille, voisivat hyvinkin poikia lisää tekeviä kätösiä pysyvästi. Sitä korotusta ei vaan tule. Terveydenhuoltoalalla palkkojen korjaamisten sijasta tulee organisaatiomuutokset, säästöt ja supistukset kahden vuoden välein.
 
Markkinatalous ei toimi kaikilta osin. On monia ammattialoja, joilla osaavasta ja viitseliäistä työntekijöistä on pula, mutta tekijöitä ei saada koska palkka. Esimerkkinä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hitsarit, levysepät, kuorkin kuljettajat. Tekijöistä on kestouupelo, mutta palkat silti alamittaisia. 500 e/kk kuoppakorotukset em aloille, voisivat hyvinkin poikia lisää tekeviä kätösiä pysyvästi. Sitä korotusta ei vaan tule. Terveydenhuoltoalalla palkkojen korjaamisten sijasta tulee organisaatiomuutokset, säästöt ja supistukset kahden vuoden välein.

Julkisen puolen sosialistiset jutut ovat eri asia kuin yksityisen, siellä jäädään monasti mieluummin ruikuttamaan kuin maksetaan palkkaa. (Ja kyllähän noita keikkalääkäreitä on syrjäpitäjiin haettu melkoisilla palkoilla... mutta se on poikkeus.)

Sen sijaan yksityisellä mainostettu työvoimapula taas koskee lähinnä joitakin harvoja huippuosaajia sekä toisaalta riittävän halpoja työntekijöitä. Hyvin ne laivat hitsautuvat ja tavarat liikkuvat maanteillä, vaikka on jatkuva työvoimapula. Kilpailukyky vain menisi, jos maksettaisiin enemmän, joten ne halvat työntekijät tuodaan ulkomailta.

Uskon, että sähköautojen huoltokustannukset tulevat muuttumaan taloudellisemmiksi. Kuluttajan euro on kova konsultti, joka hakee kustannustehokkuutta ja halvinta hintaa. Takuulla tulee lisääntymään sähköautojenkin palveleminen noissa pikkupajoissa, jahka autoja on enemmän liikkeellä ja ne ovat sen ikäisiä, ettei merkkiliikkeen huoltokirjalla ole enää mainittavaa vaikutusta jälleenmyyntiarvoon.
 
Autoilun verottaminen on vähän niin kuin viinan hinta Kristillisille.
Kun me emme sitä käytä, niin pistetään sen hinta korkealle.
Nyt kun siihen on ”uskonnollinen” peruste niin koskahan bensan hinta on 2€ litra?
Pikkuhiljaa...

Kuva otettu Torstaina 12.8.2021, Paltamon Kirkonkylän Nesteellä.
Screenshot 2021-08-16 at 12.37.26.png

Aina kun tankkaa niin se sähköauto alkaa tuntia ihan kivalta ajatukselta.
 
Back
Top