rty19
Greatest Leader

Biden to sign executive order for 50% of new cars being electric by 2030, reiterates new point-of-sale EV incentive
President Joe Biden announces a new executive order to set “a new target to make half of all new vehicles...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olen lukevinani medista jatkuvasti lisää tietoa, että sähköauton ympäristöystävällisyys ei olekaan niin itsestäänselvää.
Jos käytön hetkellä olisikin nollapäästöt, niin valmistuksesta aina korjaamiseen ja kierrätykseen eipä olekaan niin selvää.
![]()
Biden to sign executive order for 50% of new cars being electric by 2030, reiterates new point-of-sale EV incentive
President Joe Biden announces a new executive order to set “a new target to make half of all new vehicles...electrek.co
Kovasti on mahorkan hajuinen uutinen kun öljyntuottajilla on ilmiselvästi hätä pahemman kädessä.Sähköautoja mainostetaan usein polttomoottoriautoja pienemmillä käyttökuluilla - itsekin olen näin tehnyt. Nyt tutkimuksen mukaan sähköautojen huolto- ja korjauskulut ovatkin selvästi polttomoottoriautoja kalliimmat.
Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html
Olen nähnyt useamman elinkaarimallin, ja niissä sähköauto voittaa ympöristöystävällisyydessä noin 5 vuoden kohdalla; aika paljon riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Nopeimmillaan jos käytetään uusiutuvilla tuotettavaa sähköä, akkujen valmistuksen aiheuttama rasitus on kuitattu muistaakseni noin kolmessa vuodessa.Olen lukevinani medista jatkuvasti lisää tietoa, että sähköauton ympäristöystävällisyys ei olekaan niin itsestäänselvää.
Jos käytön hetkellä olisikin nollapäästöt, niin valmistuksesta aina korjaamiseen ja kierrätykseen eipä olekaan niin selvää.
Aivan varmasti sähköautoteollisuus ja lobbaajat eivät päästä avointa elinkaarianalyysiä julkisuuteen. Päättävillä poliitikoilla on ilmeisesti käytössään vasta ajamisen ajankohtaan liittyvää puhtaustietoa.
En osta sähköautoa, koska koboltti, ja muut metallit sekä kaivosmaiden työolot, sekä vielä ioniakkujen lyhyt elinkaari sekä niiden turvallisuuspuutteet.
.
Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.Joo, ihmettelin ihan samaa että miten ne huoltokuluissa voivat muuttua tuolla tavalla. Muutenkin käsittääkseni sähköautojen huoltoväli on isompi ja huollettavia kohteita vähemmän kuin polttiksissa. Mutta sehän on vanha totuus, että samaa asiaa voidaan tutkia ja joka kerta saadaan erilainen lopputulos; riippuen tutkimuksen rahoittajasta.
Olen nähnyt useamman elinkaarimallin, ja niissä sähköauto voittaa ympöristöystävällisyydessä noin 5 vuoden kohdalla; aika paljon riippuu siitä, miten sähkö on tuotettu. Nopeimmillaan jos käytetään uusiutuvilla tuotettavaa sähköä, akkujen valmistuksen aiheuttama rasitus on kuitattu muistaakseni noin kolmessa vuodessa.
Tää on muuten hyvä pointti. Sähköautoissa kun ei pitäisi olla kuin 1/3 osa fossiilikamppeen osista.Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.
Tilastoja ja laskelmia on tosiaan erilaisia; vaikeaa on sanoa, kuka on oikeassa.Laskelmia on kyllä vaikka kuinka paljon. On vain kysymys siitä miten ne lasketaan.
Kun aktivistit tekevät laskemia, jotain saattaa unohtua.
Ns uusiutuvat ergiamuodot saavat tukiaisia ja perinteisiä muotoja verotetaan.
Varsinkin tuulivoima ja aurinkosähkö vaativat sitä perinteistä verotettua voimaa säädöksi ja oikein kunnolla.
Ikävä kyllä meillä ei ole Kölivuorostoa josta lirutella aina kuin sähköä tarvita.
![]()
Yle: Tuulivoimatukia maksetaan ennätysmäärä | Verkkouutiset
Yle: Tuulivoimatukia maksetaan ennätysmäärä | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
![]()
Tuulivoima saanut tukea lähes miljardin | Verkkouutiset
Tuulivoima saanut tukea lähes miljardin | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
![]()
Tuulivoimasta pyörii nyt vain kymmenesosa | Verkkouutiset
Tuulivoimasta pyörii nyt vain kymmenesosa | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Kyllä se 500 kilon akkumöhkäle on aivan liikaa autossa. Porscheissa, Tesloissa ja Mersuissa akku taitaa olla yli 700 kg:tä?
Paino kuluttaa (isoja ja kalliitaa) renkaita sekä tienpintaa. Sähköauton renkaat kuluvat 30% enemmän kuin perinteisen auton.
Tästä seuraa suuri määrä mikrokumia, joka sitten valuu meriin.
Kuinkahan monessa laskelmassa on tämä otettu huomioon?
Täytyy myöntää että onhan se yli 2000 kg:n painoinen sähöauto turvallinen kun se puskee köyhien autot pois tieltään.
Se vasta ympäristöpullistelua onkin!
Koko energiapolitiikka on kuin humalaisen etenemistä. Nytkin entisissä turvvevoimaloissa on investoitu puunpolttoon. Näyttää siltä että kallis investointi menee harakoille koska nyt tempoillaan puulle polttokieltoa ja se on myös kallistunut.
Hiilidioksiidipäästöjen kannalta ei sillä ole mitään merkitys jos muutaman vuoden lisää ajaisimme polttomoottoreilla.
Sillä olisi merkitystä jos niitä eniten mailmalla hiilidioksidia päästäviä hiilivoimaloita voitaisiin sulkea taikka parantaa.
Eikä sekään kuullosta hyvältä kun Kiina vain availee uusia hiilikaivoksia.
Autoilun verottaminen on vähän niin kuin viinan hinta Kristillisille.
Kun me emme sitä käytä, niin pistetään sen hinta korkealle.
Nyt kun siihen on ”uskonnollinen” peruste niin koskahan bensan hinta on 2€ litra?
Metanolia käyttäviä aluksia on ollut jo vuosia. Esimerkiksi Wärtsilän tekniikalla Stenan alukset:Parin vuoden päästä ekat purkit liikenteeseen, jokunen mutka vielä matkassa
![]()
The world’s first ‘carbon-neutral’ cargo ship is already low on gas
Shipping giant Maersk announced plans for a green methanol-powered vessel by 2023. But there isn't enough of the fuel to go around.grist.org
Tekniikaltaan sähköautot lienevät huollettavissa vähemmin toimenpitein, mutta toisaalta sähköautojen huolto-osaajia on harvassa. Korjaajalla täytyy olla sähköauton korjaamiseen liittyvät kurssit suoritettuna ja lupa plakkarissa. Kun osaaminen ja tekijät ovat vähissä, hinnoilla on tapana kohota. Sitten on vielä ansaintalogiikka. Miksi korjaamo tyytyisi sähköautojen osalta vähempään cash flow'hun kuin bensa-autojen, tai hybridien? Autohuolloissa on paljon ihan turhaa, kuten pissapojan suuttimien säätö, jarrunesteiden vaihto, 3-kertaiset tarkastukset, 18 silmämääräistä tarkastusta, pakokaasutesti 30 tkm:ssä, hybridiakun testaus testereillä 30 tkm:ssä yms. Eiköhän sähköautoille keksitä ihan samanlaisia turhia tarkastuksia.
Tämä pitäisi löytyä jokaiselta sähköautolta; sisäänrakennettu aurinkopaneli. Ei siitä apua ole syksyllä tai muuten pimeällä mutta apua siitä on silloin kun on valoa.
IS: Suomessa tehdyllä sähköautolla voi ajaa aurinkovoimalla jopa 20000 km/v
Meri Naski | 15.08.2021 | 18:15
Lightyear One-auton valttikorttina on erityisesti sen poikkeuksellinen energiatehokkuus.
Uudessakaupungissa aletaan pian valmistamaan uutta Lighyear-merkkistä sähköautoa. Sähköautomerkin uutusmalli kulkee nimellä One. Asiasta uutisoi Ilta-Sanomat.
Lightyear One on viisipaikkainen, noin 5,0 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,4 metriä korkea auto. Alkuun Suomessa on suunniteltu valmistettavaksi vain piensarjoja, mutta kaupallisesta menestyksestä riippuen saatetaan auto tuoda markkinoille laajemminkin. Lightyear Onen hinta tulee olemaan arviolta 150 000 euroa.
Auton erityisenä valttikorttina on sen energiatehokkuus. One kuluttaa energiaa WLTP-testinormin mukaan vain noin 8,3 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Luku on huimasti alhaisempi kuin mihin sen kilpailijat pystyvät. Nykyisellä sähkönhinnalla 100 kilometrin energiakustannukseksi tulee One:lla vajaat 1,5 euroa.
Auton virallinen toimintamatka yhdellä sähkölatauksella on parhaimmillaan 725 kilometriä. Sähkön lisäksi auton lataus onnistuu kuitenkin myös aurinkokennojen kautta, joka alentaa entisestään autoilun hintaa. Valmistuttajan mukaan autolla voikin ajaa aurinkovoimalla jopa 20 000 kilometriä vuodessa – enemmän kuin keskimääräinen suomalaisautoilija ajaa vuosittain.
Markkinatalous ei toimi kaikilta osin. On monia ammattialoja, joilla osaavasta ja viitseliäistä työntekijöistä on pula, mutta tekijöitä ei saada koska palkka. Esimerkkinä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hitsarit, levysepät, kuorkin kuljettajat. Tekijöistä on kestouupelo, mutta palkat silti alamittaisia. 500 e/kk kuoppakorotukset em aloille, voisivat hyvinkin poikia lisää tekeviä kätösiä pysyvästi. Sitä korotusta ei vaan tule. Terveydenhuoltoalalla palkkojen korjaamisten sijasta tulee organisaatiomuutokset, säästöt ja supistukset kahden vuoden välein.Markkinatalous. Kun sähköautomekaanikon palkka kohoaa 100k€:oon vuodessa, niin äkkiä niitä tekijöitäkin ilmaantuu ja palkat normalisoituvat. Kun EU vielä purki autojen "vendorlockin", niin asiakkaat eivät ole merkkihuoltojen vankeja. Miksi maksaa sähköauton määräaikaishuollosta 500€, jos paikallinen paja tekee tarpeelliset huoltotoimenpiteet 200€:lla?
Markkinatalous ei toimi kaikilta osin. On monia ammattialoja, joilla osaavasta ja viitseliäistä työntekijöistä on pula, mutta tekijöitä ei saada koska palkka. Esimerkkinä sairaanhoitajat, lähihoitajat, hitsarit, levysepät, kuorkin kuljettajat. Tekijöistä on kestouupelo, mutta palkat silti alamittaisia. 500 e/kk kuoppakorotukset em aloille, voisivat hyvinkin poikia lisää tekeviä kätösiä pysyvästi. Sitä korotusta ei vaan tule. Terveydenhuoltoalalla palkkojen korjaamisten sijasta tulee organisaatiomuutokset, säästöt ja supistukset kahden vuoden välein.
Pikkuhiljaa...Autoilun verottaminen on vähän niin kuin viinan hinta Kristillisille.
Kun me emme sitä käytä, niin pistetään sen hinta korkealle.
Nyt kun siihen on ”uskonnollinen” peruste niin koskahan bensan hinta on 2€ litra?