Sähköautot.

Ensimmäisiä täyssähkö kuorma-autoja Ruotsissa koeajettu(Volvo/Scania), maksimikantama 250 km.Aivan kaupungin keskusta
ajossa jopa ymmärtäisin jos on huono ilmanlaatu. Pitkä matka on vielä "hullutuksilla".
Sähköbusseja on Suomessa ollut kaupunkiliikenteessä jo pari-kolme vuotta ainakin Hesassa, Tampereella ja Turussa. Kokemukset ovat olleet ilmeisen hyviä ja niiden määrä on roimassa kasvussa.

Bussi on tekniikaltaan kuorma-auto, joten ei niissä raskaissa sähköautoissa mistään prototyypeistä ole kyse. Toki kaupunkibussin vakioreitti sopii siihen paljon paremmin kuin monessakaan jakeluautossa.

Sähköbussin polttoainekulut ovat niin "järkyttävän" paljon pienemmät, että liikennöitsijät ovat tuoneet sähköbusseja linjoille enemmän kuin kilpailutuksissa on vaadittu.

Toki essonbaarista huudetaan, että ei millään sähkövatkaimella haeta tukkikuormaa metsästä eikä ajeta Hesa-Rovaniemi -runkolinjaa.. No ei kukaan sellaista kukaan asioista perillä oleva esittänytkään.

Edit: Imatralla koko kaupungin bussiliikenne vaihtuu kerralla sähköbusseiksi. https://www.imatra.fi/uutinen/2021-01-25_jatkossa-imatralla-kulkevat-sähköbussit

Sähköllä ajaminen on niin halpaa, että ei ollut mitään jakoja dieselillä tai kaasulla.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköbusseja on Suomessa ollut kaupunkiliikenteessä jo pari-kolme vuotta ainakin Hesassa, Tampereella ja Turussa. Kokemukset ovat olleet ilmeisen hyviä ja niiden määrä on roimassa kasvussa.

Bussi on tekniikaltaan kuorma-auto, joten ei niissä raskaissa sähköautoissa mistään prototyypeistä ole kyse. Toki kaupunkibussin vakioreitti sopii siihen paljon paremmin kuin monessakaan jakeluautossa.

Sähköbussin polttoainekulut ovat niin "järkyttävän" paljon pienemmät, että liikennöitsijät ovat tuoneet sähköbusseja linjoille enemmän kuin kilpailutuksissa on vaadittu.

Toki essonbaarista huudetaan, että ei millään sähkövatkaimella haeta tukkikuormaa metsästä eikä ajeta Hesa-Rovaniemi -runkolinjaa.. No ei kukaan sellaista kukaan asioista perillä oleva esittänytkään.

Edit: Imatralla koko kaupungin bussiliikenne vaihtuu kerralla sähköbusseiksi. https://www.imatra.fi/uutinen/2021-01-25_jatkossa-imatralla-kulkevat-sähköbussit

Sähköllä ajaminen on niin halpaa, että ei ollut mitään jakoja dieselillä tai kaasulla.
Puhumattakaan siitä miten kiva sähköauto kuljettajalle.Sitä vääntöä vain riittää ja hiljaisuus on hienoa, tankkauksen sijaan laitat pistokkeen kiinni, kun jätät auton parkkiin.
Käsittääkseni sähköbussi on suosittu kuskien joukossa.
 
Sähköautot ovat hienoja, mutta niissä on omat saasteensa niissäkin. Kalliit isokokoiset renkaat kuluvat nopeasti.
Moni poika on yllättynyt rengaslaskuista. Muistanko oikein että ne kuluttivat 30% enemmän renkaita kuin perinteiset autot?
Akut tekevät autoista painavia ja moottorit vääntävät välittömästi.
Voi hyvin olla että renkaille voidaan mätkäistä veilä vero koska renkaiden kuluma valuu mikrokumina mereen.
Kyllä senkin veron joku autoton keksii!

Nyt sitten pitäisi vaan keksiä kevyempiä akkuja.

Raskaaseen liikenteeseen sopisi paremmin virranlähteeksi polttokennot kuin akut. Ikävä kyllä Suomessa ei ole ensimmäistäkään vedynjakeluasemaa.
Voisihan sen joku iso bussiyritys tehdä omaan käyttöönsä.
 
Sähköbusseja on Suomessa ollut kaupunkiliikenteessä jo pari-kolme vuotta ainakin Hesassa, Tampereella ja Turussa. Kokemukset ovat olleet ilmeisen hyviä ja niiden määrä on roimassa kasvussa.

Bussi on tekniikaltaan kuorma-auto, joten ei niissä raskaissa sähköautoissa mistään prototyypeistä ole kyse. Toki kaupunkibussin vakioreitti sopii siihen paljon paremmin kuin monessakaan jakeluautossa.

Sähköbussin polttoainekulut ovat niin "järkyttävän" paljon pienemmät, että liikennöitsijät ovat tuoneet sähköbusseja linjoille enemmän kuin kilpailutuksissa on vaadittu.

Toki essonbaarista huudetaan, että ei millään sähkövatkaimella haeta tukkikuormaa metsästä eikä ajeta Hesa-Rovaniemi -runkolinjaa.. No ei kukaan sellaista kukaan asioista perillä oleva esittänytkään.

Edit: Imatralla koko kaupungin bussiliikenne vaihtuu kerralla sähköbusseiksi. https://www.imatra.fi/uutinen/2021-01-25_jatkossa-imatralla-kulkevat-sähköbussit

Sähköllä ajaminen on niin halpaa, että ei ollut mitään jakoja dieselillä tai kaasulla.
Bussiliikenteestä taitaa vielä pitkän matkan bussit sähköbussit "ufoa"?
Olis kaikkien syytä tietää että niitä suht äänettömiä kamppeita on liikenteessä.
Sähköharrikka aika lailla sanattomaksi vetävä kapistus.
Itse pysyn diisseli linjalla vielä pitkään kunhan on turboja konepellin alla.
 
Tuollainen vetybussi on pilottivaiheessa USA:ssa
Polttokennoktekniikan hallitsemisen valtikka löytyy Japanista! Etenkin Toyota on panostanut siihen.
 
En lukenut koko ketjua, liekö jo otettu esiin että josko rakentaisi häkäpönton (puukaasuttimen) joka pyörittäisi generaattoria? Siinä latausasema maaseudulle puuliiterin viereen...
Ihan hyvä ajatus, mutta ei uusi. Kaasutusvoima- ja -lämpölaitoksia on ollut olemassa jo pitkään. Suomessakin.
 
Polttokennoktekniikan hallitsemisen valtikka löytyy Japanista! Etenkin Toyota on panostanut siihen.
Toyota, tuo Japanin Mercedes on omilla linjoillaan pysynyt vaihtoehtoisten energioiden suhteen. Yleisesti ne ei ole ikinä tuoneet uusinta teknologiaan myyntiin heti vaan enempi testattuja asioita pitkässä historiassaan. Minusta ei pitäisi sulkea mitään vaihtoehtoa täysin pois eikä antaa
naisten sotkea liian teknisiä asioita kansainvälisessä autopolitiikassa.
 
Kahden vuoden sisällä pitäisi tulla markkinoille kiinteäelektrolyyttiset akut, joissa energiatiheys tuplaantu.
Niissä lataus tapahtuu 10 minuutissa. Paino tippuu puoleen. Kestävyys ja turvallisuus ovat toista luokkaa.

Tätä taustaa vasten sähköauton ostoa kannattaa siirtää.
VW ID3:n akkujen paino vaihtelee 320 - 500 kg:n. Isommissa autoissa akut painavat 600-700 kg.
Auton käyttökustannusten (ja ostohinnan) kannalta on olennaista jos akkujen paino ja tilavuus voidaan puolittaa.
Ei ole ollenkaan varma että painava-akkuisten käytettyjen sähköautojen arvo säilyy.

Mitkähän ovat akkujen ympäristövaikutukset ja CO2-päästöt?

Polttokenno soveltuu tiettyihin tarkoituksiin. Polttokenno- ja akkukäyttöiset sähköajoneuvot täydentävät toisiaan.
 
Veikkaan, että uusi teknologia on aluksi kallista ja tulee ensimmäisenä kalliin hintaluokan autoihin, tai jos tulee halvempiin autoihin niin ne eivät ole halpoja. Keskimääräinen auton ostaja joutunee odottamaan vielä hyvän aikaa. Siinä mielessä tässä ehtisi ajella yhden sähköauton melko loppuun ja ottaa siitä säästöt uutta tekniikkaa odotellessa.
 
Linja-autot, jakeluautot, kaupunkien taksit. Niihin sähköauto sopiikin epäilemättä varsin hyvin. Paras ratkaisu Suomessa olisi tietenkin biokaasu bensavehkeisiin ja turpeesta tehty diesel mutta koskapa hallintomme koostuu pikkurahalla ostetuista nilkeistä ja aina suomalaisille mahdollisimman huonoja päätöksiä tekevistä äärivasemmistolaisista kusipäistä niin siksi sähköauto. No monikin naama vielä rypistelee kun alkaa niitä maxuja pukkaamaan. Ensin infran kulut, sitten KÄYTTELYMAXU. Vai luuleeko joku oikeasti että valtavaksi pöhötetty julkissektori ja hövelisti rahaa ulkomaille jaeskelevat poliitikkomme luopuvat n. 8 500 000 000 € nettoverotuotosta? :D
 
Sähköautojen paloista on aina välillä ollut juttua, ovat ilmeisesti varsinainen mieliharmi palaessaan niitä sammuttamaan joutuville. Onko joku joskus nähnyt tietoa tai muuta tilastoa, kuinka yleisiä näiden palot oikesti ovat?
 
Sähköautojen paloista on aina välillä ollut juttua, ovat ilmeisesti varsinainen mieliharmi palaessaan niitä sammuttamaan joutuville. Onko joku joskus nähnyt tietoa tai muuta tilastoa, kuinka yleisiä näiden palot oikesti ovat?
Norjassa jossa on sähköautotiheys on mailman korkein, sähköautoja kärähtää välillä.
11 sähköautopaloa kuukaudessa! Tämä on pientä verrattuna Ruotsin maahanmuuttaja-lähiöiden autopaloihin.

Kuitenkaan nämä tapaukset eivät ole kovinkaan yleisiä.
Tämän on vahvistanut palolaitos.
Palokaasut ovat myrkyllisiä ja sammutaminen ei ole helppoa.

Muistatteko muuten kuinka Boeing Dreamlineria(787)ajettiin sisään ja niissä oli litiumioni-akut. Ne vaan sattuivat lentojen aikaa alkaa ”savuamaan”.
Koneet joutuvat pahasti lentokieltoon ennenkuin ongelma saatiin korjattua.

Kiinteäelektrolyyttisit akut eivät ole palovaarallisia.
 
Norjassa jossa on sähköautotiheys on mailman korkein, sähköautoja kärähtää välillä.
11 sähköautopaloa kuukaudessa! Tämä on pientä verrattuna Ruotsin maahanmuuttaja-lähiöiden autopaloihin.

Kuitenkaan nämä tapaukset eivät ole kovinkaan yleisiä.
Tämän on vahvistanut palolaitos.
Palokaasut ovat myrkyllisiä ja sammutaminen ei ole helppoa.

Muistatteko muuten kuinka Boeing Dreamlineria(787)ajettiin sisään ja niissä oli litiumioni-akut. Ne vaan sattuivat lentojen aikaa alkaa ”savuamaan”.
Koneet joutuvat pahasti lentokieltoon ennenkuin ongelma saatiin korjattua.

Kiinteäelektrolyyttisit akut eivät ole palovaarallisia.
Kaikki autopaloissa syntyvät palokaasut ovat myrkyllisiä. Erolla on hyvin vähän merkitystä uhrille jonka palokaasut tappavat, tai vammauttavat.
Kysymys on vähän kuin keskusteltaisiin siitä onko ruosteettomalla terällä terveelisempää puukottaa. No teoriassa kyllä, mutta käytännössä ei merkitystä.
Silti asia noustetaan aina esiin.

Sammuttamisesta olen taas sitä mieltä, että kyse on uudesta teknologiasta joka vaatii uutta taktiikkaa. Konservatiivinen pelastustoimi kipuilee tätä kun ruiskuttamalla vettä ei saakkaan kaikkea sammumaan (niin kuin olisi ennenkään saatu). Keinoja sähköauton sammuttamiseen on, eivätkä ne ole edes hirvittävän erikoisia. Sen sijaan tietyt kohtee parkkiluolat/talot ovat hankalia kohteita jos auton pois saamiseksi ei mietitä uusia keinoja. Onneksi pelastustoimessakaan kaikki eivät näe tätä mahdottomana haasteena.
 
Sammuttamisesta olen taas sitä mieltä, että kyse on uudesta teknologiasta joka vaatii uutta taktiikkaa. Konservatiivinen pelastustoimi kipuilee tätä kun ruiskuttamalla vettä ei saakkaan kaikkea sammumaan (niin kuin olisi ennenkään saatu). Keinoja sähköauton sammuttamiseen on, eivätkä ne ole edes hirvittävän erikoisia. Sen sijaan tietyt kohtee parkkiluolat/talot ovat hankalia kohteita jos auton pois saamiseksi ei mietitä uusia keinoja. Onneksi pelastustoimessakaan kaikki eivät näe tätä mahdottomana haasteena.
Sähköauton sammutus vaatii täysin hapettoman tilan->tukahduttamalla. Tosin kun auto ei rullaa enään mihinkään, niin se vaatii myös vaunun/rullaston allensa, jotta se voidaan siirtää esim. tankkiin. Palo on samanmoista luonteeltaan kuin magnesiumin palaminen. Palaa todella kovalla kuumuudella ja ja "roiskii" kipinöitä ympäriinsä. Jos auto palaa esim kerrostalon kellarissa (tai vast. autotallitiloissa) niin....
 
Sähköauton sammutus vaatii täysin hapettoman tilan->tukahduttamalla. Tosin kun auto ei rullaa enään mihinkään, niin se vaatii myös vaunun/rullaston allensa, jotta se voidaan siirtää esim. tankkiin. Palo on samanmoista luonteeltaan kuin magnesiumin palaminen. Palaa todella kovalla kuumuudella ja ja "roiskii" kipinöitä ympäriinsä. Jos auto palaa esim kerrostalon kellarissa (tai vast. autotallitiloissa) niin....
Auto täytyy upottaa veteen, yksinkertaista. Tarvitaan siis allas johon auto voidaan nostaa ja allas täyttää vedellä.
Lähtöön tarvitaan siis hööki, tankki ja nosturilla varustettu vaihtolavayksikkö. Nosturi mielellään sellainnee jossa riittävän iso koura.
Vaihtolavakiskoilla varustettu allas voidaan varustaa valmiiksi parilla 76mm kynsiliittimellä, että alla on helppo täyttää ja poistoventtiilillä, jotta jäähtymisvaiheen jälkeen vesi saadaan kerättyä talteen.

Edit: Jonkun näköinen robusti rullasto jolla auton saisi nostettua sen verran ylös, että sitä on helppo vetää saattaisi olla erinomainen apuväline.
 
Viimeksi muokattu:
Olen tekemisissä yrityksen kanssa, joka kyseisiä apuvälineitä valmistaa.

Lisäys:

Jos joku haluaa ko. yrityksen tiedot, niin yhteydenotto yv:nä.
 
Viimeksi muokattu:
Oikkarin tms lämpö aiheuttaa lithiumin reagoinnin patterista olevien metallioksidien happeen.
Pariston lithium pystyy palamaan ilman ulkopuolista happea.
Vesi viilentää paloa, mutta ei pysty tukahduttamaan paloa.
Siksi sammuttaminen vie paljon aikaa.
Vaikka patteri olisi sammutettu niin se saattaa syttyä uudestaan.

Tämä sama ongelma on kautta linjan kaikissa lithium-pattereissa.

Ainoa oikea ratkaisu olisi saada niitä kiinteäelektrolyyttisiä pattereita eli SSB:tä(Solid State Battery).
Veikkaanpa vaan että kännykät ovat yksiä ensimmäisiä kohteita teknologialle.
Siinä kapasiteetista, keveydestä ja pienuudesta on hyötyä.
Puhumattakaan siitä että SSB:t ovat kännykässä käytännössä ikuisia.

SSB:n edut ovat niin ilmeisiä että sinne suunnataan miljardeittan kehitysrahaa.
 
Tämä SSB - mikäli toimii käytännössä kuten @Statisti kertoo - poistaisi (tai oleellisesti pienentäisi) ilmeisesti kertaheitolla sähköautojen kaksi isointa ongelmaa: huonon rangen ja hitaan latauksen suhteessa polttomoottoriautoihin. Toki myös turvallisuus paranisi, mikäli ongelma on merkittävä. Realisti minussa kuitenkin epäilee että käytäntö on (ainakin aluksi) eri asia kuin mainospuheet.

Sinänsä autonvalmistajat varmaan mieluummin panostavat akkuteknologian kehittämiseen kuin kokonaan uusien teknologioiden kehittämiseen, koska sähköön on panostettu niin paljon että se olisi aika kallis ollakseen vain nopea välivaihe
 
Back
Top