Sähköautot.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Auto täytyy upottaa veteen, yksinkertaista. Tarvitaan siis allas johon auto voidaan nostaa ja allas täyttää vedellä.
Lähtöön tarvitaan siis hööki, tankki ja nosturilla varustettu vaihtolavayksikkö. Nosturi mielellään sellainnee jossa riittävän iso koura.
Vaihtolavakiskoilla varustettu allas voidaan varustaa valmiiksi parilla 76mm kynsiliittimellä, että alla on helppo täyttää ja poistoventtiilillä, jotta jäähtymisvaiheen jälkeen vesi saadaan kerättyä talteen.

Edit: Jonkun näköinen robusti rullasto jolla auton saisi nostettua sen verran ylös, että sitä on helppo vetää saattaisi olla erinomainen apuväline.
Palokunnat ovat jossain määrin jo heränneetkin tähän palo-ongelmaan ja esim niitä allaslavoja tms joihin palava auto voidaan nostaa tai työntää ja täyttää vedellä onkin jo hankittu
ja suunnitteilla. Mutta siinäkin on pari ongelmaa käytännössä: palo matalassa parkkihallisa tms; millä tuot lavan ja nosturin matalaan tilaan ja missä ajassa. Ja millä nostat/siirtelet palavaa autoa? Mutta näitä epäilemättä suunnitellaan koko ajan sähköautojen yleistyessä (ja vanhentuessa myös)
 
Palokunnat ovat jossain määrin jo heränneetkin tähän palo-ongelmaan ja esim niitä allaslavoja tms joihin palava auto voidaan nostaa tai työntää ja täyttää vedellä onkin jo hankittu
ja suunnitteilla. Mutta siinäkin on pari ongelmaa käytännössä: palo matalassa parkkihallisa tms; millä tuot lavan ja nosturin matalaan tilaan ja missä ajassa. Ja millä nostat/siirtelet palavaa autoa? Mutta näitä epäilemättä suunnitellaan koko ajan sähköautojen yleistyessä (ja vanhentuessa myös)
Ulkona nosturi kouralla on hyvä. Matala parkkilaitos on se hankaluus. Onko esitetty siirrettävä tunkkirullasto se ratkaisu?
 
Ulkona nosturi kouralla on hyvä. Matala parkkilaitos on se hankaluus. Onko esitetty siirrettävä tunkkirullasto se ratkaisu?
Kuulemma joku koottava/vedellä täytettävä kaulus jolla auto ympäröidään olisi olemassa myös, mutta tästä en tiedä enempää.
Tuota mietin että miten äkkiä palon havaitsemisesta se palava sähköauto on kuin atomimiilu, eli kauanko siinä on aikaa tätä kalustoa hankkia paikalle?
 
@YJT
Valheitahan(osaksi) minä olen netistä lukenut!:ROFLMAO:
QuantumScape on kerännyt yli miljardin sijoittajilta, mutta on jäänyt kiinni tutkimustulosten kaunistelusta.
Kuka tietää että artikkeleissa on nojattu juuri näihin kaunisteluihin.
Juuri VW on sijoittanut tähän yritykseen.
Kiinalaiset yritykset kuten CATL ja NIO ovat ilmoittaneet vuoden alun juttujen mukaan hyvinkin optimistisia arvioita oman patteriteknologiansa kehityksestä.
Saattaa olla että ovat tarkkaan harkittuja osakekurssien vedätyksiä.
Ne jutut ovat sittemmin kumottuja.

Tosiasia on kuitenkin että vielä pitkän aikaa sähköautoilla voi ympäristöpullistella ainoastaan hyvin toimeentulevat kansalaiset.
Eikä niiden ympäristövaikutuksistaan ole varmuutta.
Kuitenkin se hyvä puoli saavutetaan että latausinfrastruktuuria kehitään niin että se olisi valmiina kun sähköautot ovat kypsiä kansanautoisiksi.

Ehkä Toyotan lausunto on kaikkein realistisin arvio teknologian kypsyydestä. Ensimmäinen SSB sarjatuotantoerä olisi mahdollisesti vuonna 2025.
 
Jostain muualtakin kuin alfa tv :n auto-ohjelmasta kuullut että ainoastaan puolet nykyisistä sähköauton omistajista
suosittelevat muillekin( ei koskenu Tesloja) Kyllä ne pari vuotta vielä saisivat kehittyä että olisi talvella se 500 km toimintasäde mallilla kuin mallilla.

Eri asia tietysti jos ajo on vain lyhyempää työmatka ajoa tai asuu kehä kolmosen alueella. Toki tähänkin löytyy pioneerejä jotka ajavat pidempää matkaa rauhallisesti että akku kestää sen 100 km sivu.
Uusien hinnat ja kiinnostavien käytettyjen tarjonta lienee juuri sitä lööppitasoa. Olihan Bmw i3 hieno sisustaltaan.

Hupiajeluihin vesille kun löytyisi Pelle Pelottomia vaikka kotimaasta niin sieltä ne päästöt olisi mahdollista tiputtaa. Suurin
ongelma sähköveneilyn yleistymiseen on latausverkoston puutteellisuus vesillä:)
Aurinkoenergia veneily lienee rentouttavaa puuhaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulemma joku koottava/vedellä täytettävä kaulus jolla auto ympäröidään olisi olemassa myös, mutta tästä en tiedä enempää.
Tuota mietin että miten äkkiä palon havaitsemisesta se palava sähköauto on kuin atomimiilu, eli kauanko siinä on aikaa tätä kalustoa hankkia paikalle?
Tässä syttymis/palon etenemisnopeudessa on monta versiota, saattaa kehittyä todella nopeasti ja jossain toisessa tapauksessa vähän hitaammin, mutta kyllä se normi kaarakin nopeasti on kokkona.
Siksi parkkilaitosten savunhallinta/poisto on tärkeää.
 
Tässä pelastustiedon julkaisussa kerrotaan kuinka eri maissa on kokeiltu ja testattu erilaisia menetelmiä autojen akkupalojen sammuttamiseen.
Jutussa mukana myös Suomalaisten kehittämä koottava sammutusallas ahtaisiin tiloihin.

 
Juuri näin. Polttomoottori soveltuu erinomaisesti voimalaitoksiin tai esimerkiksi laivoihin joissa moottoria ajetaan vakiokierrosluvuilla ja vakiokuormalla. Polttomoottoriauto soveltuu siis parhaiten moottoritieajoon, mutta ongelmaksi muodostuu kuitenkin se että suurin osa henkilöautojen ajosta on muualla, jolloin moottoria ei voida optimoida johonkin tiettyyn tarkoitukseen.

Eikö tuota moottorin optimointia voida kiertää käyttämällä diesel-electric-systeemiä? Siis ladataan moottorilla akkuja tai viedään virta suoraan sähkömoottoreille. Akku toimii puskurina, johonkin rajaan saakka.


Sattuuko kukaan muuten tietämään nykyisten ladattavien hybridien toiminnasta, että mitkä niistä suostuvat toimimaan toisen voimanlähteen hajotessa? Onko ladattavaa hybridiä, joka toimisi sähköjärjestelmän hajotessa polttomoottorilla ja toisinpäin?
 
Bussiliikenteestä taitaa vielä pitkän matkan bussit sähköbussit "ufoa"?
Olis kaikkien syytä tietää että niitä suht äänettömiä kamppeita on liikenteessä.
Sähköharrikka aika lailla sanattomaksi vetävä kapistus.
Itse pysyn diisseli linjalla vielä pitkään kunhan on turboja konepellin alla.

V8, suora putki ja karjapuskuri...
 
Oikkarin tms lämpö aiheuttaa lithiumin reagoinnin patterista olevien metallioksidien happeen.
Pariston lithium pystyy palamaan ilman ulkopuolista happea.
Vesi viilentää paloa, mutta ei pysty tukahduttamaan paloa.
Siksi sammuttaminen vie paljon aikaa.
Vaikka patteri olisi sammutettu niin se saattaa syttyä uudestaan.

Tämä sama ongelma on kautta linjan kaikissa lithium-pattereissa.

Ainoa oikea ratkaisu olisi saada niitä kiinteäelektrolyyttisiä pattereita eli SSB:tä(Solid State Battery).
Veikkaanpa vaan että kännykät ovat yksiä ensimmäisiä kohteita teknologialle.
Siinä kapasiteetista, keveydestä ja pienuudesta on hyötyä.
Puhumattakaan siitä että SSB:t ovat kännykässä käytännössä ikuisia.

SSB:n edut ovat niin ilmeisiä että sinne suunnataan miljardeittan kehitysrahaa.

Aika näyttää. Jost teet liian hyvän akun, niin kukaan ei koskaan halua ostaa uutta.
 
Yli sadanvuoden polttomoottorin kehitys ei saisi mennä hukkaan. Polttomoottor ei saastuta mitään vaan se mitä siellä poltetaan. Toyota teki jo ensimmäisen polttomoottoriauton jossa sylinteriin ruiskastaan vetyä.

Yli sadan vuoden höyrykoneen kehitys ei saisi mennä hukkaan.
 
Ydinvoimalat käyttävät höyryturbiineja.
Myös melkein kaikki muut polttamisesta energiansa saavat voimalatyypit käyttävät höyryturbiineja. Voimalan mittakaavassa pienehköjä mäntähöyrykoneitakin on käytössä, mutta harvassa. Viimeksi mainituilla on kestävyysongelmia.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Sähköautoja mainostetaan usein polttomoottoriautoja pienemmillä käyttökuluilla - itsekin olen näin tehnyt. Nyt tutkimuksen mukaan sähköautojen huolto- ja korjauskulut ovatkin selvästi polttomoottoriautoja kalliimmat.

Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html
 
Sähköautoja mainostetaan usein polttomoottoriautoja pienemmillä käyttökuluilla - itsekin olen näin tehnyt. Nyt tutkimuksen mukaan sähköautojen huolto- ja korjauskulut ovatkin selvästi polttomoottoriautoja kalliimmat.

Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html

Kaasuautojen pitäisi olla halvempia käyttää, mutta jotkut autovalmistajat tuntuvat nyt hylkäävän kaasun ja siirtyvät kokonaan sähköautojen valmistukseen. Kaasun jakeluverkosto on vielä alkuvaiheessa kun Kokkolan pohjoispuolelta ei löydy juuri mitään.
 
Kaasu voisi olla hyvä, mutta jostain syystä sen käytöstä rangaistaan käyttövoimaverolla (nk dieselvero), joka tosin on vain puolet dieselin verosta. Biokaasulla ajelisi varsin puhtaasti ja fossiilinenkin kaasu on kai bensaa ympäristöystävällisempää. Polttoainekustannukset noin 2/3 bensan kustannuksesta.

Käsittääkseni kaasuautojen huoltoväli on kuitenkin aika lyhyt, luokkaa 10 000 km. En sitten tiedä, minkä hintaista huolto on.
 
10000km. huoltoväli kuulostaa nykyään kovin lyhyelle, omissa koslissa nyt 25000km. välit tuntuu kohtuullisille. Ja kuulemma patteri pirssessä nämäkin välit on pitempiä.
 
Sähköautoja mainostetaan usein polttomoottoriautoja pienemmillä käyttökuluilla - itsekin olen näin tehnyt. Nyt tutkimuksen mukaan sähköautojen huolto- ja korjauskulut ovatkin selvästi polttomoottoriautoja kalliimmat.

Tutkimus: Sähköautojen huollot ja korjaukset bensiiniautoja kalliimpia – alkuun jopa yli kaksinkertainen ero https://www.is.fi/autot/art-2000008175662.html

Kuulostaa kummalliselta. Voisikohan tilastoa vinouttaa sähköautojen koko, paino, varustelu ja merkit suhteessa polttomoottoriverrokkiautoihin?
 
Back
Top