Sähköautot.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joo, ei siitä ole kauaakaan kun kirjoitin tähän ketjuun, että bensa voi maksaa ensi vuonna 2 euroa / litra, mutta voi näköjään olla että haamuraja menee rikki jo aikaisemmin.

Jos paljon ajaa niin pelkällä sillä hinnalla mikä menisi polttoaineeseen, makselee jo ihan kivasti auton lyhennyksiä. Toki jos paljon ajaa, niin silloin pitää huomioida, että auton range riittää...
 
Klassikko-mainos.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Siperia opettaa:
Monenko sähkö Nisun perusteella tämä klikkiuutinen tehty "junttimediaan"?
 
Monenko sähkö Nisun perusteella tämä klikkiuutinen tehty "junttimediaan"?
Ehkä tarkoituksena oli esittää ennemmin väite kuin kysymys, mutta Google kertee että vuonna 2019 Venäjällä myytiin vähän yli 3300 käytettyä sähköautoa.


As for where the used electric vehicles are ending up, Siberia’s Irkutsk region leads the market. Last year, 405 local residents got the keys to vehicles like this. In the Primorsk Region, 387 people purchased used electric cars. The third largest market for used electric cars was the southern Krasnodar Region, with 235 sold. Next comes the Khabarovsk Territory with 124 and the Krasnoyarsk Region with 114. The city of Moscow, surprisingly, was only seventh in the list of used electric cars sold, with 122. The surrounding Moscow Region was eighth with 109. In other regions, the number of used electric cars didn’t surpass 100.
 
Ladahan on nykyään vain yksi Renaultin halpisitämerkki. Renu "halusi/joutui" ostamaan sen sen käytännössä konkurssista. Kyllähän niillä siihen kiinnostusta oli Dacian menestyksen jäljiltä, mutta nyt tuli myös Moskovasta painostusta pelastaa länsirahalla "yhteistyönä" tehtaat.
 
Jonkun pitää ostaa uusina että saadaan käytettyjä.
 
En alkaisi itse kehumaan maxusta ,ensimmäisiä sähköpakuja koeajamatta. Näitä kamppeita pitää valtion/kunnan ajoihin hommata direktiivin takia. Jossain sai firmat noin 10 prosentin veroalen sähköpakun hommaamisesta.
 
Vetyauto voi olla tulevaisuutta, mutta ei kuitenkaan ihan lähitulevaisuutta; ainakaan tämän jutun mukaan:

Näistä kuudesta syystä johtuen akkusähköauto pitää pintansa vetyautoihin nähden https://www.is.fi/autot/art-2000008219276.html

Eikä ole sanottu, että vetyauto tulee ikinä lyömään läpi, vaikka olisi teknisesti parempi kuin ladattavat sähköautot, jotka nekin kehittyvät koko ajan.
 
Lataus hintoja....:


Voisko alustaa linkityksiä vähän eri tavalla? Tosta pienestä lainauksestakin jo tietysti huomaa ettei ole mistään kovin merkittävästä asiasta kyse, mutta kun moni ei ymmärrä tai lue otsikkoa pidemmälle. Jutussa ei ollut puhetta mistään normaalista lataushinnoista vaan siitä että joku käyttäisi tietyllä asiakkuudella toisen firman palveluita, missä ei tietenkään ole mitään järkeä, kun asiakkuus ei todennäköisesti vaadi kuin perus rekisteröinnin (ilmainen). Tätä samaa tapahtuu periaatteessa millä tahansa alalla. Ihanne tilanne olisi ilmeisesti se että käytetään yhden firman palvelua ilman että tämä firma saisi mitään korvausta tarjoamastaan palvelusta!
 
No, onneksi fossiilisten kohdalla hinnoittelussa on korkeintaan 10 - 20 centtiä.

Hintaeroa vai?

Kuinka paljon on kaupallisten sähköauton latauspaikkojen välillä? Siis ihan oikeaa vertailukelpoista hintaeroa normaalissa lataustapahtumassa.

Tuon artikkelin sisältö ei käsitellyt polttomoottori tai sähköauton energian hintaeroa tai edes sähköauton latauspalveluiden välistä hintaeroa vaan tiettyä yksittäistapausta jossa käytettäisiin yhden firman palvelua toisen tarjoamalla palvelulla, jota ei tarvitse tehdä ja jonka pitäisi olla käyttäjän tiedossa. Tuohonkin varmaan tulee lähiaikoina muutosta.





Sähköauton lataus mahdollistaa tarjonnan kasvattamisen ja kilpailun aivan eri tavalla kuin se on polttomoottoriautojen osalta mahdollista. Kuinka monta bensiini/diesel jakelijaa Suomessa on? Neste, ST1, Lukoil ja ABC. Unohtuiko joku oikea markkinoita muokkaava toimija? Kuinka monesta paikasta valmiit tuotteet näille tulee? Neste, ST1, (Lukoil?) onko muita? Joku voi tästäkin tehdä vertailun (toivottavasti tekee ja kattavan), mutta sähköntuotanto taitaa tässäkin monipuolisuudellaan viedä voiton.

Hintavaihtelut? Nytkin on lyhyessä ajassa nähty lähes 30 c muutos bensiinin hinnassa. Hyvä vai huono juttu? Tässäkin yksi asia joka on pohdinnan arvoinen vaikutuksineen ja syineen.

Kuinka moni perinteisestä huoltoasemista tarjoaa polttoainetuotteitaan ilmaiseksi kun käyt esim syömässä? Päinvastoin niillä asemilla missä on muita palveluita on myös polttoaine kalliimpaa! Onko järkeä? Oliko tämä oikeasti argumentti sähköautoilun puolesta, ei tietenkään, mutta paljon järkevämpi kuin yllä oleva lehtiartikkeli tarkoitushakuisella otsikollaan. Vertailua voidaan tehdä vain silloin kun asioihin paneudutaan riittävällä laajuudella ja tässä viestissä paneutumista ei ollut juuri lainkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ekonomisti varoittaa: Polttomoottoriautojen arvot romahtavat Suomessa​

Jorma-Erkkil%C3%A4-profiilikuva-0920192-80x80.jpg

KirjoittajaJorma Erkkilä
Julkaistu 7.2.2021

Pian kansalaisten alla olevien bensa- ja dieselautojen arvo romahtaa, kirjoittaa EVAn ekonomisti Sanna Kurronen blogissaan.

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/02/polttomoottoriauto-arvo-romahtaa/
 
@hansai Jos oletetaan että käytetyille polttomoottoriautoille ei olisi kysyntää niin aivan varmasti romahtaa. Uusien polttomoottoriautojen tarjontaa vähenee ja vanhoja poistuu joten tarjonta ja kysyntä saattaa kohdata ihan hyvin edelleen tulevaisuudessakin, vai kuinka?
 
Back
Top