Sähköautot.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Starpom
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Netissä on herännyt keskustelua, että miten siviilit pärjäisi sähköautoilla poikkeusoloissa. Itse olen vannoutunut sähköautoilija ja puolustan tätä liikkumismuotoa.

Tässä muutamia ajatuksia:

- Raakaöljy tuodaan Suomeen Itämerta pitkin. Itämeri on melkoinen polttopiste tilanteen kriisiytyessä. Toki oletus on, ettei Venäjän laivasto pitkään siellä pärjää jos iso rähinä syttyy.

- Tositilanteessa Dieselin myyntiä siviileille säännösteltäisiin PV:n kulutuksen turvaamiseksi.

- Kaikki liikennepolttonesteiden jalostaminen on keskitetty Kilpilahden jalostamoon Suomessa. Olisi melkoisen lihava maali itänaapurin Iskandereille. Miten Suomi pystyisi ne torjumaan? Tällä hetkellä ei mitenkään. Huoltovarmuusreservin käyttöönotto johtaa välittömään säännöstelyyn.

- Sähköä tuotetaan useammassa laitoksessa kuin vain yhdessä. Resilienssi on sitä kautta korkeampi.

- Jos sähköstä tulee pula mikään ei estä sähköauton lataamista hätätapauksessa omalla aggregaatilla. Tällöin saavutetaan kesällä ekvivalenttikulutus 2 L /100 km ja talvella 3 L/100 km. Toki latausaika olisi pitkä ja aggregaattia saisi olla tankkaamassa vähän väliä.

- Yhteiskunnassa lähes kaikki ajoneuvot toimii polttonesteillä. Jos sähkö loppuu tyystin, niin aina voi lainata lähipiirin bensa-autoa niihin vähäisiin tarpeisiin mitä enää on. Sama ei kuitenkaan oikein toimi toisinpäin. Jos polttonesteet loppuu, niin melkein koko maa pysähtyy. Toisalta eipä sillä sähköautollakaan enää ajaisi edes kauppaan kun sielläkään ei ole mitään ostettavaa.
Toki kannattaa myös huomata, että aurinkopaneelit ovat yleistyneet koko ajan. Eli parhaimmillaan auton voi ladata omalla sähköllä. Ja autoa voi käyttää myös akkuna josta otetaan virtaa kriittisempien laitteiden sähköntarpeeseen - tosin tämä ominaisuus ei kai ole vielä kovin yleinen sähköautoissa.

Toki kannattaa myös huomata, että aurinkopaneelit ovat yleistyneet koko ajan. Eli parhaimmillaan auton voi ladata omalla sähköllä. Ja autoa voi käyttää myös akkuna josta otetaan virtaa kriittisempien laitteiden sähköntarpeeseen - tosin tämä ominaisuus ei kai ole vielä kovin yleinen sähköautoissa.

Sähköauto syö sen verran paljon latausvirtaa, että
vaikeaa se on. Ei taida ihan perinteinen määrä vielä riittää. Lisäksi 99% aurinkosähköjärjestelmä on kytketty verkkoon, eikä niitä voi käyttää ilman verkon tahdistusta. Invertterit ei tue itsenäistä tahdistamista, joten vaihtovirta jää tuottamatta.

Puhelimet ja muut härpäkkeet lataa autossa kätevästi. Kuitenkaan V2L-tekniikkaa tukee harva auto. Vasta joissain 2023-2024 vuosimalleissa on alkanut tätä tekniikkaa näkymään. Hyundai on ollut näissä pioneeri.

Eikös noissa vähän paremmissa kioissa ole jo tuo ominaisuus + ohjelmistolla voi määrittää paljonko ulkoisille laiteille annetaan virtaa että jää sitten ajamiseenkin vielä kapasiteettia.

Sähköauto syö sen verran paljon latausvirtaa, että
vaikeaa se on. Ei taida ihan perinteinen määrä vielä riittää.
Joo, voi olla. Riippuu toki paneeleista mutta jos autolla ei ajeta pitkiä matkoja päivittäin niin lienee ihan realistista että päivän aikana saa ladattua useamman kymmenen kilometrin edestä akkua; tai enemmänkin. Mutta joka tapauksessa pääsee pidemmälle kuin jos polttoaineen jakelu ei toimi.

Lisäksi 99% aurinkosähköjärjestelmä on kytketty verkkoon, eikä niitä voi käyttää ilman verkon tahdistusta. Invertterit ei tue itsenäistä tahdistamista, joten vaihtovirta jää tuottamatta.
Jep, tämä oli yllättävä tieto. Toki off-grid järjestelmät (esim. sähköttömät mökit) tai akustolla varustetut järjestelmät mahdollistavat sähkönsaannin myös sähkökatkon aikana. Eivät toki ole yleisiä.

Puhelimet ja muut härpäkkeet lataa autossa kätevästi. Kuitenkaan V2L-tekniikkaa tukee harva auto. Vasta joissain 2023-2024 vuosimalleissa on alkanut tätä tekniikkaa näkymään. Hyundai on ollut näissä pioneeri.
Kuten todettua, ei ole vielä yleistä, mutta luultavasti yleistyy koko ajan. Näitä V2G, V2L ja V2G autoja oli jo pari vuotta sitten mm. Nissanilla, Mitsubishillä, Volvolla jne ja lisäksi Volkkari oli tuomassa ID-sarjan autoihin näitä ominaisuuksia. Eli ei kovin harvinainen juttu kuitenkaan.

Tallista löytyy ev 9 v2l tekniikalla ja vajaan sadan kilowatin akulla. Tarpeen tullen tuolla pitäis kodin kylmälaitteet toiminnassa vähän pidempäänkin. Tietysti lataustasosta riippuen. Pitäs myös kehittää roikalle kulku taloon, ilman että tulee kylmä. Tai sitten liittää auto jotenkin sisäverkkoon, mutta siinä taidetaan puhua jo v2g:stä. 30 tkm vuodessa kuollettaa nopeasti korkeahkoa hankintahintaa sähkön ollessa lähes ilmaista fossiilisiin verrattuna. Saman kokoluokan polttiskärryt kuluttaa helposti pitkälle toistakymmentä litraa satasella. Ennen perheenlisäystä ajeltiin kaikkien kovien kundien tapaan i3:lla. Paras pikkuauto millä on tullut ajeltua. Vitutti sinänsä luopua. Sähköön siirtymisen jälkeen polttikset eivät ole olleet enää käytännön vaihtoehtoja jo pelkästään voimalinjan ajomukavuuden vuoksi.

Ei aukea ilman tunnuksia. Itse olen törmännyt keisseihin, missä 200 000 ajettujen sähköautojen SOH on tippunut 10-15 %. Tähänä vaikuttaa ilmeisesti myös aika paljon suurteholatausten määrä. Harri Salolla oli hyvä kaksiosainen video akkujen kulumisesta. Jälkimmäinen osa löytyy tästä
.

Itse lataan suurimman osan sähköstä kotona. Toisaalta naapurista löytyvä ilmainen 50 kw lataus saa tarkan markana miehen käymää kerran - pari viikossa hakemassa täyden akun. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot :D Omalla ajolla 200 tkm tulee täyteen about 6-8 vuodessa. Ehkäpä siinä vaiheessa mahdollisesti tarvittava kennojen/akun uusiminenkin on edullisempaa, mitä nyt.

Tässä on ensimmäinen sähköauto, jossa on sellaiset tilat ja suorituskyky, joihin olen tottunut. Toimintamatka tosin on vain puolet siitä, mitä nykyiselläni. Mutta tämänkin saa nelivetoisena. Hieno auto.

Hinta alkaa 60 000:sta. Löydän tarvittaessa jo 6000:lla sellaisen auton, jossa on 150-200 kaakkia, rangea tulee 900 km tankkauksella ja moottorilla on vielä vähintään 250 000 kilometriä edessä. Jää vielä 54 000 euroa mahdollisten alkavien ruostevaurioiden korjaamiseen. Siitä selviäisin tosin satasella, kun itse teen.

Puhutaan että hinnat laskevat. Mutta jos auton pitää olla auto eikä mikään leppäkerttu, ovat kovin arvokkaita. Auto on maailman huonoin sijoitus. Matka Kuusankosken kyytiin kun alkaa ostopäivästä.

Kyllä, auto hankitaan tarpeen ja budjetin mukaan. Jos päivittäin ajaa niin paljon että sähköauton range ei riitä - tai niin vähän että sähköstä ei saa säästöä, niin sähköauto ei ehkä ole kannattava hankinta.

Tai jos ei pysty lataamaan omassa pihassa tai missä nyt autoa pitääkään, niin voi olla että menee hankalaksi. Tosin työkaverilla on Tesla, asuu Lahdessa ja käy Helsingissä töissä. Kotona ei ole latausmahdollisuutta, vaan lataa töissä parkkihallissa mistä on hankkinut autopaikan, ja kauppareissujen yhteydessä loput. Kuulemma toimii ihan hyvin ja säästää vuodessa aika reilun summan rahaa.

Itse kun olen katsellut omia ajojani, niin nykyisellä autollani en ole kertaakaan näiden 3-4 vuoden aikana ajanut yli 300 km reissuja, ja tyypillinen päivämatka on 100 km luokkaa. Katson, että omalle käytölleni sähköauto olisi varsin riittävä rangen osalta. Joskus saattaa tulla tarve ajaa pidemmälle, mutta en mä osta pakettiautoakaan sen takia, että joskus saatan tarvita pakua.

Sinänsä on aika hedelmätöntä vertaila käytettyä karvalakkimallista ja uutta hyvin varusteltua autoa hinnan puolesta. Lienee selvää, kumpi lähtee halvemmalla.

Tässä on ensimmäinen sähköauto, jossa on sellaiset tilat ja suorituskyky, joihin olen tottunut. Toimintamatka tosin on vain puolet siitä, mitä nykyiselläni. Mutta tämänkin saa nelivetoisena. Hieno auto.

Hinta alkaa 60 000:sta. Löydän tarvittaessa jo 6000:lla sellaisen auton, jossa on 150-200 kaakkia, rangea tulee 900 km tankkauksella ja moottorilla on vielä vähintään 250 000 kilometriä edessä. Jää vielä 54 000 euroa mahdollisten alkavien ruostevaurioiden korjaamiseen. Siitä selviäisin tosin satasella, kun itse teen.

Puhutaan että hinnat laskevat. Mutta jos auton pitää olla auto eikä mikään leppäkerttu, ovat kovin arvokkaita. Auto on maailman huonoin sijoitus. Matka Kuusankosken kyytiin kun alkaa ostopäivästä.

Kyllähän fossiiliautoissakin on halpoja ja kalliita, ja käytettynä sähköautojen hinnat tulevat myös reippaasti alas. Työsuhdeautoissa on sitten vielä oma kustannusmaailmansa.

Kyllä, auto hankitaan tarpeen ja budjetin mukaan. Jos päivittäin ajaa niin paljon että sähköauton range ei riitä - tai niin vähän että sähköstä ei saa säästöä, niin sähköauto ei ehkä ole kannattava hankinta.

Tai jos ei pysty lataamaan omassa pihassa tai missä nyt autoa pitääkään, niin voi olla että menee hankalaksi. Tosin työkaverilla on Tesla, asuu Lahdessa ja käy Helsingissä töissä. Kotona ei ole latausmahdollisuutta, vaan lataa töissä parkkihallissa mistä on hankkinut autopaikan, ja kauppareissujen yhteydessä loput. Kuulemma toimii ihan hyvin ja säästää vuodessa aika reilun summan rahaa.

Itse kun olen katsellut omia ajojani, niin nykyisellä autollani en ole kertaakaan näiden 3-4 vuoden aikana ajanut yli 300 km reissuja, ja tyypillinen päivämatka on 100 km luokkaa. Katson, että omalle käytölleni sähköauto olisi varsin riittävä rangen osalta. Joskus saattaa tulla tarve ajaa pidemmälle, mutta en mä osta pakettiautoakaan sen takia, että joskus saatan tarvita pakua.

Sinänsä on aika hedelmätöntä vertaila käytettyä karvalakkimallista ja uutta hyvin varusteltua autoa hinnan puolesta. Lienee selvää, kumpi lähtee halvemmalla.

Tuskani on siinä, etten halua kahden auton mallia Joku sähkökoppi sopisi työmatkoille kaupungin sisällä. Hidaslataus onnistuu kotona ja töissä sitten kunnon laturi. Kulutuksen mukaan lasku.

Mutta on joka vuosi perinteinen Lapin ja Norjan reissu, kalareissuja ja kaikenlaista ajoa muutenkin.

Seuraan tilannetta. Ei se taloudellisuus ole ykköskriteeri, vaan se, että saan sen liikkumisen vapauden. 60 000 on kuitenkin minulle liikaa kulkuneuvosta.

Kyllähän fossiiliautoissakin on halpoja ja kalliita, ja käytettynä sähköautojen hinnat tulevat myös reippaasti alas. Työsuhdeautoissa on sitten vielä oma kustannusmaailmansa.
Kyllä. En kuitenkaan osta kymmenen vuotta vanhaa akkua ja maksa siitä 20 000+. Ensimmäinen minua aidosti kiinnostava sähköauto, linkittämäni monikäyttöinen VW-farkku (tämä ei ole mainos), on aika uusi lanseeraus, mutta en maksa minkäänlaisesta autosta tuollaista rahaa, vaikka en ole edes pulassa. Arvonsa edes hiukan pitävästä matkaveneestä voisin maksaa.

Tässä onkin ongelma kun käytettyjä karvalakkisähkövatkaimia on heikosti tarjolla. Toisaalta autoon sijoitettu raha pitää myös laskea matkakuluihin, vaiikka sähköllä ajaminen itsessään olisi halpaa

Kyllä. En kuitenkaan osta kymmenen vuotta vanhaa akkua ja maksa siitä 20 000+. Ensimmäinen minua aidosti kiinnostava sähköauto, linkittämäni monikäyttöinen VW-farkku (tämä ei ole mainos), on aika uusi lanseeraus, mutta en maksa minkäänlaisesta autosta tuollaista rahaa, vaikka en ole edes pulassa. Arvonsa edes hiukan pitävästä matkaveneestä voisin maksaa.
Tuo on uusi markkina ja syntyy suurelta osin leasing-autojen kautta. Nykyään on uusien autojen ostaminen epävarmaa, parhaiten kannattanee jos ajaa paljon.

• Tykkää
Reactions: YJT
Tässä onkin ongelma kun käytettyjä karvalakkisähkövatkaimia on heikosti tarjolla. Toisaalta autoon sijoitettu raha pitää myös laskea matkakuluihin, vaiikka sähköllä ajaminen itsessään olisi halpaa
Käytettyjä sähköautoja tulee koko ajan lisää, mutta on totta että sähköautot ovat käsittääkseni keskimäärin paremmin varusteltuja kuin polttisautot. En tiedä, johtuuko siitä että markkinoilla olevat käytetyt ovat suurelta osin työsuhdeautoja, vai onko karvalakkimalleille vain vähemmän kysyntää, eli karvalakkimalleja ostetaan vähemmän uutena jolloin niitä ei tule käytettyinä tarjolle.

Teslan myynti on sakannut Euroopassa kautta linjan. Ei kai tämä voi vain Muskin edesottamuksista johtua, sama tirehtöörihän siellä on ollut jo pitkään?

Tuossa linkissä on koosteena taulukko eri maiden myynneistä nyt alkuvuonna.

Kommentteissa on Kiinan luvut alkuvuodelta ja samoin kuin Euroopassa trendi on, että sähköautojen myynti on kasvanut useilla merkeillä, mutta Teslalla syöksynyt. Alempana olevassa uutisessa on Suomen luvut, mutta ne ovat niin mikkihiirinumeroita, että niillä ei ole vaikutusta mihinkään.

Kommenteissa sanotaan, että tulosta pitäisi verrata myös suhteessa kasvavaan markkinaan, jolloin se kuvaa paremmin onnistumista suhteessa muihin merkkeihin ja tällöin tilanne on vielä heikompi.

Even worse, if you look at non-adjusted Feb 2025 vs Feb 2024 numbers Tesla is down 76.3% in Germany. If you take overall German BEV market growth (+30.8% February YOY) into consideration, Tesla's decline for market development adjusted is actually minus 81.9%.

2025 YTD vs 2024 YTD Tesla is down minus 70.5% in absolute numbers in Germany. Adjusted for German BEV market growth, which amounts to plus 40,8% (2025 YTD vs 2024 YTD: 70,447 vs 50,032 units), the Tesla's sales decline for market development adjusted is minus 79.1%.

I think elon being able to rely on Tesla sales in China is in the past.

Chinese Jan+Feb 2025 sales figures:

BYD: 614k EV's (up 47.5%)

TSLA: 94k (down 28.7%).

Berliinissä olevan Gigafactoryn kapasiteetin käyttöaste on todella matala kun se on suunniteltu 42000 autolle kuukaudessa ja Euroopan myynti on vain murto-osa siitä ja iso osa myynnistä oli edelleen Kiinasta tuotuja malleja. Tuosta tulee odotusarvona, että uuden Model Y:n jota Berliinissä aletaan kasaamaan tulisi myydä jotain 15000 autoa Saksassa ja jotakuinkin saman verran muissa Euroopan maissa yhteensä ollakseen kannattavaa, Saksan myynnin pitäisi siis kymmenkertaistua tai mieluummin enemmän, jotta nämä hiljaisetkin kuukaudet paikkaantuisivat. Vaikuttaa melkoiselta haasteelta.

The Berlin/Grünheide gigafactory was designed for 500,000 cars a year. 10,000 per week or around 42,000 per month. Germany is the largest car market in Europe and some of the 1.429 new Tesla registered in Germany in February 2025 are model 3 from China. Tesla was probably only able to sell around 1000 Model Ys from Grünheide in Germany. We will very soon be at a point where production in the Grünheide Gigafactory no longer makes economic sense because capacity utilization is far too low.

Myös Suomessa myynti on ollut tammi- ja helmikuun alamaissa. Kuukausimyynti on ollut 500-600 kappaleen välillä ja nyt 58 ja 122 autoa kahden ensimmäisen kuukauden aikana.

Onko totta, että ostajat odottavat uutta Model Y mallia niin, että kaikki hankinta siirtyy kunnes se on markkinoilla? Yleinen talouden epävarmuus ei selittäne, koska muuten sähköautojen kauppa kiihtyy kuten hiljalleen muukin autokauppa.
Onko Tesla hype mennyt ohi? Onko malleissa jotain vikaa, joka on tullut käyttäjien kautta tietoisuuteen ja hyydyttää kaupan?

Teslahan on pudottanut autojensa hintoja, mikä on johtanut epävarmuuteen markkinoilla; voi olla että uuden Teslan jälleenmyyntiarvo putoaa huomattavasti ja kun kilpailua on tullut lisää, voi olla turvallisempaa ostaa jonkun muun merkkinen auto.

Teslan edustajat toki selittävät mielellään, että ihmiset odottavat uutta mallia, ja ilmeisesti ryntäävät ostamaan sen heti kun tulee myyntiin. Jos näin olisi, niin kannattaisi varmaan laittaa ennakkomyyntiin.

Luulen, että moottorisaha-Muskin viimeaikaiset tempaukset politiikassa saattavat karkottaa ei-amerikkalaisia ostajia, samaan aikaan kun kilpailun lisääntyminen vaikuttaa luonnollisestikaan myös.

Tähän liittyen, mainos bongattu tämän päivän Hesarista:

1000036725.webp

Teslan myynti on sakannut Euroopassa kautta linjan. Ei kai tämä voi vain Muskin edesottamuksista johtua, sama tirehtöörihän siellä on ollut jo pitkään?

Kyllä sillä varmasti on iso vaikutus. Musk = Tesla ihmisten mielissä. Ja aikaisemmin se oli positiivinen asia, pidettiin nerona. Nykyään jonkinlaisena kuun taivaalta lupaavana helppoheikkinä.

Edelleen Teslasta ja Muskin vaikutuksesta:

1000036780.webp

...
1000036782.webp

Back