Teslan myynti on sakannut Euroopassa kautta linjan. Ei kai tämä voi vain Muskin edesottamuksista johtua, sama tirehtöörihän siellä on ollut jo pitkään?
Tuossa linkissä on koosteena taulukko eri maiden myynneistä nyt alkuvuonna.
Tesla’s (TSLA) sales crash continues in Europe, with more countries reporting February numbers, including Germany, down 70%. Global sales of...
electrek.co
Kommentteissa on Kiinan luvut alkuvuodelta ja samoin kuin Euroopassa trendi on, että sähköautojen myynti on kasvanut useilla merkeillä, mutta Teslalla syöksynyt. Alempana olevassa uutisessa on Suomen luvut, mutta ne ovat niin mikkihiirinumeroita, että niillä ei ole vaikutusta mihinkään.
Kommenteissa sanotaan, että tulosta pitäisi verrata myös suhteessa kasvavaan markkinaan, jolloin se kuvaa paremmin onnistumista suhteessa muihin merkkeihin ja tällöin tilanne on vielä heikompi.
Even worse, if you look at non-adjusted Feb 2025 vs Feb 2024 numbers Tesla is down 76.3% in Germany. If you take overall German BEV market growth (+30.8% February YOY) into consideration, Tesla's decline for market development adjusted is actually minus 81.9%.
2025 YTD vs 2024 YTD Tesla is down minus 70.5% in absolute numbers in Germany. Adjusted for German BEV market growth, which amounts to plus 40,8% (2025 YTD vs 2024 YTD: 70,447 vs 50,032 units), the Tesla's sales decline for market development adjusted is minus 79.1%.
I think elon being able to rely on Tesla sales in China is in the past.
Chinese Jan+Feb 2025 sales figures:
BYD: 614k EV's (up 47.5%)
TSLA: 94k (down 28.7%).
Berliinissä olevan Gigafactoryn kapasiteetin käyttöaste on todella matala kun se on suunniteltu 42000 autolle kuukaudessa ja Euroopan myynti on vain murto-osa siitä ja iso osa myynnistä oli edelleen Kiinasta tuotuja malleja. Tuosta tulee odotusarvona, että uuden Model Y:n jota Berliinissä aletaan kasaamaan tulisi myydä jotain 15000 autoa Saksassa ja jotakuinkin saman verran muissa Euroopan maissa yhteensä ollakseen kannattavaa, Saksan myynnin pitäisi siis kymmenkertaistua tai mieluummin enemmän, jotta nämä hiljaisetkin kuukaudet paikkaantuisivat. Vaikuttaa melkoiselta haasteelta.
The Berlin/Grünheide gigafactory was designed for 500,000 cars a year. 10,000 per week or around 42,000 per month. Germany is the largest car market in Europe and some of the 1.429 new Tesla registered in Germany in February 2025 are model 3 from China. Tesla was probably only able to sell around 1000 Model Ys from Grünheide in Germany. We will very soon be at a point where production in the Grünheide Gigafactory no longer makes economic sense because capacity utilization is far too low.
Myös Suomessa myynti on ollut tammi- ja helmikuun alamaissa. Kuukausimyynti on ollut 500-600 kappaleen välillä ja nyt 58 ja 122 autoa kahden ensimmäisen kuukauden aikana.
Täyssähköautoja myyvän Teslan myynti sakkaa Suomessa, vaikka Teslojen kauppa piristyikin helmikuussa edelliskuusta.
www.esaimaa.fi
Onko totta, että ostajat odottavat uutta Model Y mallia niin, että kaikki hankinta siirtyy kunnes se on markkinoilla? Yleinen talouden epävarmuus ei selittäne, koska muuten sähköautojen kauppa kiihtyy kuten hiljalleen muukin autokauppa.
Onko Tesla hype mennyt ohi? Onko malleissa jotain vikaa, joka on tullut käyttäjien kautta tietoisuuteen ja hyydyttää kaupan?