Kyllä tämä ryhmä hoitaa jo nykyäänkin hyvin tehokkaasti romuakkujen ja arvometallien kierrätyksen, ei tarvitse neuvoa. Useamman kerran todistanut tätä ihmettä kun olen käynyt paikallisessa romuliikkeessa: se on lähes Raamatullinen näky kun invamerkityn mersun henkilöstö kantaa romuakkuja puntariin.
Kyllä tämä ryhmä hoitaa jo nykyäänkin hyvin tehokkaasti romuakkujen ja arvometallien kierrätyksen, ei tarvitse neuvoa. Useamman kerran todistanut tätä ihmettä kun olen käynyt paikallisessa romuliikkeessa: se on lähes Raamatullinen näky kun invamerkityn mersun henkilöstö kantaa romuakkuja puntariin.
60 senttiä/kg olen viimeksi saanut, alle vuosi aikaa. Varmaan samaa tasoa nykyäänkin. Romikset haluaa kyllä myyjän tiedot yms ja vakuutus että myyjä myy omia tavaroitaan. (Käynnistysakkuja siis)
Sähköauton renkaat kuluvat 20 % -30 % nopeammin kuin polttomoottoriauton. Se ei siis ole uskomus. Ilmeisesti tämä johtuu (ei ole tunnareita tähän) lisäväännöstä ja välittömästä kaasuvasteesta. Lisäpaino tekee sen, että se kai myös pysähtyy aavistuksen hitaammin.
Luulisi, että jos ajaa nätisti ja laittaa oikein matalan vierintävastuksen omaavan huippurenkaan, saa samalla pitemmän toimintasäteen ja rengas kestää.
Sähköauton renkaat kuluvat 20 % -30 % nopeammin kuin polttomoottoriauton. Se ei siis ole uskomus. Ilmeisesti tämä johtuu (ei ole tunnareita tähän) lisäväännöstä ja välittömästä kaasuvasteesta. Lisäpaino tekee sen, että se kai myös pysähtyy aavistuksen hitaammin.
En ole kyllä huomannut mitään eroa jarrutusmatkassa. Sen sijaan regenerointi tekee sen että jarrut jäävät vähälle käytölle ja pitää tietoisesti kirkastaa jarrulevyt välillä.
Luulisi, että jos ajaa nätisti ja laittaa oikein matalan vierintävastuksen omaavan huippurenkaan, saa samalla pitemmän toimintasäteen ja rengas kestää.
Varmaan sähköautoissa kuskien väliset erot korostuvat. Maantiellä tulee houkutus ajaa vähän hitaammin jotta toimintasäde pitenee. Tämä vaikuttaa sitten tarpeeseen ohittaa ja jarruttaa.
En ole kyllä huomannut mitään eroa jarrutusmatkassa. Sen sijaan regenerointi tekee sen että jarrut jäävät vähälle käytölle ja pitää tietoisesti kirkastaa jarrulevyt välillä.
Varmaan sähköautoissa kuskien väliset erot korostuvat. Maantiellä tulee houkutus ajaa vähän hitaammin jotta toimintasäde pitenee. Tämä vaikuttaa sitten tarpeeseen ohittaa ja jarruttaa.
Tässä on itsellä pari viikkoa ja pari tuhatta kilsaa sähköautoilukokemusta joten kokemusperäistä kommenttia ei minulla vielä ole. Näkisin, että ylivoimaisesti eniten rengasta syövä tekijä on ajajan oikea jalka. Jos ottaisin joka kiihdytyksessä koko nelisensataa kilowattia käyttöön, kuluttaisi se varmasti renkaita älyttömästi.
Artikkelin viittaamaa regeneroinnin lisärasitusta en kyllä varauksetta niele. Riippunee siinäkin miten ajaa. Itse en pidä automaatilla tapahtuvasta, esimerkiksi moottoritien rampilta noustessa tapahtuvasta voimakkaasta regeneraatiohidastuksesta. Mieluummin tiputan auton hallinnan pois ja kaasupedaalilla säädän miellyttävämmän hidastuvuuden. Tuotakin toki saisi asetuksista säädettyä, mutta pidän muutenkin siitä, että minä ajan autoa eikä tietokone.
Ainakin kaupunkiliikenteen sähköbusseissa on välillä kiinni pitelemistä kun valoista lähdetään, ja kuskista tuo tuntuisi pitkälti olevan kiinni. Raitiovaunun nykiminen ei tunnu enää miltään.
Varmaan sähköautoissa kuskien väliset erot korostuvat. Maantiellä tulee houkutus ajaa vähän hitaammin jotta toimintasäde pitenee. Tämä vaikuttaa sitten tarpeeseen ohittaa ja jarruttaa.
Toisaalta, jos sähköä ei tarvitse säästellä, niin sähköautolla ohittaminen saattaa myös houkutella. Eikä tarvita mitään Plaideja, vaan sähköauto kuin sähköauto on ihan eri juttu kuin se keskiverto suomalainen auto, joka on autoveroteknisistä syistä varustettu mallisarjan pienimmällä moottorilla ja jolla 0-100 kestää yli 14s.
Luulisi, että jos ajaa nätisti ja laittaa oikein matalan vierintävastuksen omaavan huippurenkaan, saa samalla pitemmän toimintasäteen ja rengas kestää.
Matalan vierinvastuksen luomisessa yksi tyypillinen keino on tinkiä renkaan kulutuspinnasta. Samoin hyvä pito on yleensä vastakkainen ominaisuus kulutuskestävyyden kanssa, koska pitoa luodaan mm. pehmeällä kumiseoksella. Tämä on Nokianin kesärenkaissa ollut pieni kompastuskivi, kun renkaat eivät tahdo kestää kuin pari kesää.
Budjettitietoisen sähköautoilijan rengasvalinnat ovat tosin sikäli helppoja, että sähkö on halpaa ja uudet autot ovat turvallisia. Ts. rengasvalinnassa voi painottaa lähes yksinomaan hankintahintaa ja rengastesteissä mitattua kulutuskestävyyttä. Vanhemmissa polttomoottorikärryissä yhtälö on monimutkaisempi, kun jokainen säästynyt desilitra bensiiniä satasella tarkoittaa kymmenien senttien kilinää lompakossa ja kun autosta puuttuu ajonvakautukset ja turvatyynyjäkin on vain etusektorissa.
Jos tarkoitus on ajaa sähköistä koppimopoa, tuskin rengaskulutuskaan on melkoinen...
Saadakseni suurin piirtein samat speksit kuin minulla autossani on nyt ja katson tarvitsevani vielä jonkin aikaa, vastaava täyssähköauto maksaa uutena 92 000. Autoni vuosimallisia niitä ei saakaan; silloin ei tehty yhtä hyviä. Nyt tehdään.
Kaikki autot menevät jossain vaiheessa pataan, ja kallis auto on kallis käyttövoimasta riippumatta. Sähköautojen hinnat tulevat koko ajan alaspäin; jopa niin nopeasti että kysytään, uskaltaako sähköautoa ostaa
Tesla aloitti sähköautojen hurjan hintakilpailun vuosi sitten. Nyt muutkin autonvalmistajat ovat lähteneet mukaan hintahulinaan – ja kuluttaja on ihmeissään.
www.apu.fi
Lisäksi, kun sähköautolla ajettu taival tulee polttomoottoriautoa halvemmaksi; 100 km maksaa sähköautolla esim noin 2 euroa ja polttomoottoriautolla esim noin 10 euroa; verot ja huollot ovat halvempia jne niin kyllähän voi helposti ajatella että hintatietoinen ajaa nimenomaan sähköautolla.
Sähköauto kuluttaa renkaita enemmän, mutta muuten taitaa kaikki muu olla sähköautossa halvempaa. Okei, 500 000 km ajetun sähköauton akun saattavat vaatia uusimista, samoin kuin 500 000 km ajetussa polttosautossa on varmaan tehty jotain moottoriremppaa, öljynvaihtoa jne mitä ei sähköautossa tarvitse tehdä. Joka tapauksessa käyttövoimasta huolimatta puoli miljoonaa ajettu auto alkaa pääsääntöisesti olla käyttöikänsä päässä tai reilusti sen ohikin.
Jos tarkoitus on ajaa sähköistä koppimopoa, tuskin rengaskulutuskaan on melkoinen...
Saadakseni suurin piirtein samat speksit kuin minulla autossani on nyt ja katson tarvitsevani vielä jonkin aikaa, vastaava täyssähköauto maksaa uutena 92 000. Autoni vuosimallisia niitä ei saakaan; silloin ei tehty yhtä hyviä. Nyt tehdään.
Kuten sanottua, mullakin on 10 v auto. Syynä vain ja ainoastaan se että olen arvittanut asioita.
Auto ei siinä tilanteessa ollut korkealla.
Kuitenkin nämä ovat jokaisen omia päätöksiä. Sähköauto ei ole mikän sen kummempi peikko. Nämä ovat makuasioita ja erilaisa arvotuksia. En minäkään ymmärrä ihmisiä joilla on ranskalainen kulkuneuvo, tai Opel.
Näin. Auton hankintaan vaikuttaa toivottavasti etupäässä omat tarpeet. Jos tarvitsee pakettiautoa niin ei kannata ostaa urheiluautoa, ja maakaasuauto on huono valinta sellaiselle jolla lähin tankkauspiste on 200 km päässä.
Suomalainen ajaa keskimäärin muistaakseni noin 35 km vuorokaudessa, jolloin 350 km range sähköautossa yleensä riittää; toki sähköauton jouhevan käytön edellytyksenä on, että autoa pystyy lataamaan kotipihassa, työpaikalla tai vastaavassa paikassa näppärästi ja halvalla.